Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Cedric y30

Aloittaja [Max], elokuu 29, 2009, 18:21:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Timppa

#90
Lainaa
Tästä ketjusta tosin löytyy varmaan jo kaikki? ;)

no eihän tässä oo viel kaikkia ;D ei passaa kerralla kaikkia kertoa ettei innostus laske. ;)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

cedricfan

Tota noin, tosta katsastuksesta...
Kannattaa ensin kahlata läpi tämä:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

Ja kun on sen lukenut, tajuaa ettei katsastuksessa katsota kuin murto-osa siitä mitä pitäisi. Ja saattaa olla, että on mennyt useamman vuoden läpi viat, jotka on vaan jäänyt edellisiltä tsekkaamatta.

Tuulilasi kulunut Tuossa vaiheessa kun moisesta huomautetaan ei vasta-aurinkoon enää näe mitään. Uudella lasilla huomaa eron kun oikeesti alkaa nähdä. On tullut vaihdatettua muutama, ennen huomautuksia!

Takaa puuttuu ylijoustokumit Sopivasti kun ruostuu irti niin menee monta vuotta läpi ilman. Jos jousen sisällä niin monta kertaa nähty kun joku on napannut pois ettei näkyisi. Mutta kuorman kanssa oikeesti tärkeät, jos joskus ajaa esim hidastintöyssyyn huomaamatta töyssyä ajoissa niin tekee ilkeää & kallista jälkeä pohjatessa.

Valojen suuntaus Tiiliseinä ja tasainen asfaltti sen vieressä, kunhan ensin kurkkaa että polttimot on kunnolla paikallaan. Laskua viisi senttiä per viisi metriä. Ja ihan oikeesti, harvassa autossa on helppo toimenpide tai tavanomaisella meisselillä.

Vetokoukku on kilven edessä !!! Ceduissa ei tosiaan saa olla koukkua ja kilpi orkksipaikalla. Tässä ei ole edes tulkintakyssäri, on meinaan autoja joissa on kiikunkaakun. Rälläköi kuula pois ja tilalle semmoinen mutterillinen kuula, jonka voi irrottaa leimalle.

Ja kyllä leimaan vaikuttaa esim leimaajan ikä tai tuttavuus. Meinaan kun tuossa Vulkaanissa on tuulilasissa Saksan päästötarra, ollut jo yli 10 katsastusta. Juniorin Pösösessa on otteessa huomautus kun se oli käsketty poistaa (on poistettu) jo ekalla vuosileimalla. Mulla on lisäksi peräpeilissä D-tarra, orkkista vuodelta 1992, ja kyllähän siitä sanottiin että ei oikein saisi olla, mutta kun se on se vanha pienempi malli niin se ei ole kooltaan virallinen eli ei enää kansallistunnus. Ja lupasin laittaa päälle FIN-paistinpannun ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Wildchild-

LainaaTota noin, tosta katsastuksesta...
Kannattaa ensin kahlata läpi tämä:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

Ja kun on sen lukenut, tajuaa ettei katsastuksessa katsota kuin murto-osa siitä mitä pitäisi. Ja saattaa olla, että on mennyt useamman vuoden läpi viat, jotka on vaan jäänyt edellisiltä tsekkaamatta.

Tuulilasi kulunut Tuossa vaiheessa kun moisesta huomautetaan ei vasta-aurinkoon enää näe mitään. Uudella lasilla huomaa eron kun oikeesti alkaa nähdä. On tullut vaihdatettua muutama, ennen huomautuksia!

Takaa puuttuu ylijoustokumit Sopivasti kun ruostuu irti niin menee monta vuotta läpi ilman. Jos jousen sisällä niin monta kertaa nähty kun joku on napannut pois ettei näkyisi. Mutta kuorman kanssa oikeesti tärkeät, jos joskus ajaa esim hidastintöyssyyn huomaamatta töyssyä ajoissa niin tekee ilkeää & kallista jälkeä pohjatessa.

Valojen suuntaus Tiiliseinä ja tasainen asfaltti sen vieressä, kunhan ensin kurkkaa että polttimot on kunnolla paikallaan. Laskua viisi senttiä per viisi metriä. Ja ihan oikeesti, harvassa autossa on helppo toimenpide tai tavanomaisella meisselillä.

Vetokoukku on kilven edessä !!! Ceduissa ei tosiaan saa olla koukkua ja kilpi orkksipaikalla. Tässä ei ole edes tulkintakyssäri, on meinaan autoja joissa on kiikunkaakun. Rälläköi kuula pois ja tilalle semmoinen mutterillinen kuula, jonka voi irrottaa leimalle.

Ja kyllä leimaan vaikuttaa esim leimaajan ikä tai tuttavuus. Meinaan kun tuossa Vulkaanissa on tuulilasissa Saksan päästötarra, ollut jo yli 10 katsastusta. Juniorin Pösösessa on otteessa huomautus kun se oli käsketty poistaa (on poistettu) jo ekalla vuosileimalla. Mulla on lisäksi peräpeilissä D-tarra, orkkista vuodelta 1992, ja kyllähän siitä sanottiin että ei oikein saisi olla, mutta kun se on se vanha pienempi malli niin se ei ole kooltaan virallinen eli ei enää kansallistunnus. Ja lupasin laittaa päälle FIN-paistinpannun ;)

Tuulilasista näkee omasta mielestä hyvin vielä ulos. Vaikka pimeällä ajettaessa, kun joku tulee vastaan. Kyllä sen eron siis huomaa esim nykyiseen sunnyyn jossa ihan uusi tuulilasi.

Nuo kumit on kaverilla, kun taakse on laitettu mersun jouset. On muuten jämäkkä perä ja kestää kyllä hirveetä kuormaa :) Ne kyllä laitan jos toisella asemalla tulee vielä sanomista.

Valojen suuntauksen kyllä osaan, olisi ollut vaan helppo siinä suunnata.

Vetokoukun otin pois, kun en nää itse sitä tarpeelliseksi. Onhan se tallessa jos joskus tulee vielä laitettua.

Oma pointti että moista syyniä ei ole ikinä ollut. Kyllä tiedän että nämä on ihan lain mukasia kehoituksia ja en siitä itke.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Wildchild-

Missä mahtaa olla alkuperäinen keskuslukon boxi? Pitäis laittaa kaukosäätöboxi kylkeen
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Wildchild-

Tälläkertaa jäi apusimpukkaan katsastus. Muuten ei mitään sanomista. Sellasta saa tarjota jos löytyy suht hyvä kuntonen.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Timppa

#95
LainaaMissä mahtaa olla alkuperäinen keskuslukon boxi? Pitäis laittaa kaukosäätöboxi kylkeen

siellä kuskinjalkotilassa vasemmalla  muovinalla muistaakseni..
sitä en enää muista et mitkä johdot kytkin omaan hälyttimen keskuslukon ohjaukseen :-/ kuskinovessahan ei sitten ole keskuslukon moottoria ollenkaan pelkkä tunnistin vain... mutta siihen sopii erittäin helposti cedricistä vänkärinovesta tuo moottori ja ottaa ohjauksen kuskinpuolen takaovelta ;)

"cedricisti" nimimerkillä oleva kaveri tietää kaiken mitä tarvii keskuslukon ohjauksen muuttamiseen kysäseppä siltä jos joutais neuvoon ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Wildchild-

Meinasin että jos mahdottoman vaikeaksi menee niin laitan tuon jälkiasennus sarjan suoraan sinne. Mut pitääki kysästä. :)
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Timppa

LainaaMeinasin että jos mahdottoman vaikeaksi menee niin laitan tuon jälkiasennus sarjan suoraan sinne. Mut pitääki kysästä. :)

ei ainakaan tuon hälyttimen asennuksen yhteydessä ollu ylitsepääsemätön juttu tuo ohjauksen muuttaminen hälyttimelle ::)

se moottori sinne kuskin oveen sille ohjaus kaks johtoo takaoven moottorilta ja kahelle poksille menevälle johdolle ohjaukselta johdot. siinä erittäin karkeesti sanottuna homma..

pitääpä muuten kattoa oonko tehny muistiinpanot huolella eli tarkistan täs ku kerkeen et oonko kirjannu nuo kaksi ohjauksen johtoo sille poksille
eli minkäväriset ne on.
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Wildchild-

#98
Mulla on muutama ylimääräinenkin OEM moottori tuossa, jos sellaisen iskis kuskin oveen. Noh, katotaan nyt.

Ja selvis ettei se olekkaan apusimpukka mistä tuli katsatuksessa sanomista. Yhdelle harrastajalle soitin ja mainitsi että niissä jälkimmäisissä tangoissa kuuluukin olla vähän väljää? Se tanko mihin tule raidetangonpäät kiinni. Pitää kattoa huomenna onko itse nivelissä väljää vai onko tuo ominaisuus.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

cedricfan

Eikä koko simpukkaa kannata vaihtaa, vaan pelkkä hela, etenkin kun se hela on kulutustavaraa eli väljä useimmissa suomiautoissa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Cedricisti

LainaaMissä mahtaa olla alkuperäinen keskuslukon boxi? Pitäis laittaa kaukosäätöboxi kylkeen


Y30 korisessahan on se hauska juttu että avaimella voi ovet vain lukita, muttei avata. Kuskin ovipaneelissa on sitten se keskuslukituksen ohjausnappula ja se syöttää sähköt suoraan keskuslukitusmoottorien käämeille.
Lukitukselle on oma ajastinboksi (maadoitusohjattu) joka antaa vain alle sekunnin lukituskäskyn..Mulla ja Timpalla on se keskuslukituksen ohjaus tehty "väliin kytkeytymällä" eli kuskin oveen menevän johtosarjan väliin, taisi olla se ylempi eli valkoinen liitin ja sieltä löytyy suoraan keskuslukitusmoottoreille menevät piuhat. Jos sulla ei oo service manuaalia niin voin huomenna vaikkapa vilkaista ne oikeat johdot, ellen väärin muista niin valko/punanen ja sini/punanen.

Mikä keskuslukituksen ohjauslaite sula on siihen tulossa?
Suosittelen että hankit jenkeistä vaikka ebay kautta Hornet 564T:n, mun Cedric lähti käyntiin kauko-ohjaimella ja hälytin samassa 2-suuntaisella LCD näytöllisellä ohjaimella, muine herkkuineen. Opastan kyllä vapaantunnistuksen rakentamiseen manuaaivaihteiseen autoon kosa itse niitä useisiin eri automalleihin aikoinaan tein kymmeniä.

Wildchild-

Juu oon huomannu tuon lukitus asian cedrikissä, luulin että kuskinoven antura on sökönä tai jotain. :)

Mutta mulla on sellanen mahdollisuus että laitan tuon jälkiasennettavan keskuslukon moottoreineen tuohon ja siihen kylkeen tuo Cobran kaukösäätö boxi. Nuo kamat pariinkin autoon tässä laitettu ja aina purettu pois ku ei viiti mukaan ikinä antaa ;)

Huomenna olis tarkotus käyttää taas inssin nähtävillä cedric, viimeks tosiaan tuli hylky ohjausakselin väljyyksistä. Mutta tänään tutkittuani asiaa, en löytäny apusimpukasta tai mistään ohjausen pallonivelistä väljää. Soitin eilen heikille täältä ncf:ltä ja se oli sitä mieltä ettei katsuri ollut vaan tietoinen tuosta ohjauksesta. ? Eli: Pitääkö tuon keskimmäisen tangon nousta ylöspäin ohjauspyörää käännettäessä? Nivelet tosiaan on ok, mutta oma pieni pää ei nää sen keskitangon liikkeitä muunlaisina, niinkauan kun siellä palloniveliä on käytössä. :) Pallonivel kun liikkuu joka suuntaan.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Wildchild-

Cedric leimattu ja ei tarvinnu ees jälkitarkastuksesta maksaa, kun ei ollut mitään vikaa loppujenlopuks. Onneks sattu olemaan ihminen paikalla joka vähän asioista tiesi. :)
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

[Max]

Cedricissä kaikki ikkunat lopetti toiminnan, samoin mittariston valot (satunnaista räpähtelyä lukuunottamatta). Ajoittain myös lasinpyyhkijän viiksi on kuollut.

Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?

Timppa

#104
LainaaCedricissä kaikki ikkunat lopetti toiminnan, samoin mittariston valot (satunnaista räpähtelyä lukuunottamatta). Ajoittain myös lasinpyyhkijän viiksi on kuollut.

Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?

akun vieressä on musta boksi ota siitä kansi pois siellä on sulakejohtoja tarkista nyt aluksi ne.. siellä on sähkölaseille ainakin sulakkeet(sulakejohdot) kannessa muistaakseni lukee mihin mikäkin sulakejohto on ja siellä on myös muutama rele..
ja jos sulakejohdoissa vikaa niin vain oikeita sulakejohtoja tilalle ettei tapahdu kauheita ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

[Max]

Käyn heti chekkaan. Sähköikkunoiden temppuilu alkoi satunnaisesti. Mutulla voisin heittää että kabiinin lämpötilalla oli vaikutusta toimintaan, lämpimänä toimi. Nyt ei toimi ollenkaan. Missä sijaitsee cedricin maadoituspisteet?

y30harrastaja

Outo vika Cedricissä. Eipä ole itselle yhteenkään sattunut. Cedricin sähkö tahtoo olla kyllä sellainen että kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen. Eräässä Cedricissä toimi sähköantennin napista lampunpyyhkimet. Vika löytyi kojetaulun alta. Otin 1,5m ylimääräistä viritelmä johtoa pois. Johdon liitoksia meni sulakerasialle ja ties minne. Tämän jälkeen kaikki toimi. Samoin esim. radiosulakkeen pimeänä oleminen vaikuttaa muihin toimintoihin.

Joten sieltä kojetaulun takaa kannattaa ruveta myös katselemaan mitä sieltä löytyy.
"Cedric on hengeltään erilainen auto. Sillä ajavat arvostavat toiminnan dynaamisuutta ja heillä on menestykseen tähtäävää ennakkoluulottomuutta. Heidän toiminnassaan on vahva persoonallisuuden leima"

[Max]

Vika löytyi akun viereisestä relerasiasta. Käytin releet irti ja alkoi toimia :)

Vielä kiusaa jokin oviantureista, näyttää että jokin ovista olisi kokoajan auki... Tarvii chekata huomenna. Toimiikos ne niin että lamppu syttyy kun maadoitus katkeaa? Nin ja mahtaako ceduun käydä minkään muun iskarit/jouset? Tarvii saada jäykempi alusta tehonlisäyksen johdosta, alkuperäinen on aivan kuollut....

[Max]

Niin ja mikä mahtaa vaivata kun jaloilleen ei tule puhallusta ollenkaan? Kylmemmillä keleillä jäätyy varpaat. Voisihan toki ottaa mummon kutomat villasukat hanskalokeroon ;)

Wildchild-

LainaaVika löytyi akun viereisestä relerasiasta. Käytin releet irti ja alkoi toimia :)

Vielä kiusaa jokin oviantureista, näyttää että jokin ovista olisi kokoajan auki... Tarvii chekata huomenna. Toimiikos ne niin että lamppu syttyy kun maadoitus katkeaa? Nin ja mahtaako ceduun käydä minkään muun iskarit/jouset? Tarvii saada jäykempi alusta tehonlisäyksen johdosta, alkuperäinen on aivan kuollut....

Taakke menee aineki mersuista jouset. En nyt muista minkä mallin mersun, pitää varmistaa kaverilta. Tohon omaan on laitettu, ja on perä jämäkkä  ;D Etupäästä en tiedä, itellä tulee työnalle tässä talven aikana. Moni firma teettää noita kynätolppia jousineen ihan kohtuu hintaan ja cedrikissä etuiskari on ainekin tarpeeks paksu sille patruunaiskarille mikä sisään isketään. Tätä pidän ihan varteenotettavana vaihtoehtona, ainekin itelle.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Cedricisti

LainaaNiin ja mikä mahtaa vaivata kun jaloilleen ei tule puhallusta ollenkaan? Kylmemmillä keleillä jäätyy varpaat. Voisihan toki ottaa mummon kutomat villasukat hanskalokeroon ;)

Oli samaa vikaa. tosin oli 20 astetta pakkasta joten ei kiinnostanut alkaa "oikein" korjaamaan ja sitten loppui ajotkin.
Siellä kojelaudan alla kardaanitunnelin päällä on se jaloille puhallusläppä, sitä ohjaa alipainekello jolle tulee alipaineletku, ne nyt pitäs tutkia ekana, onko kello / mekaniikka jumissa / onko letkussa alipainetta ollekaan. Itse laitoin kuluneen rälläkänlaikan sinne vivuston ja tulipellin väliin ja sain sen läpän auki ettei varpaat enää jäätyny.

Ovikytkimet toimii madoittamalla, kuskin oven kytkimelle on viive-elektroniikka. Jos tuntuu ettei kattovalo sammu, kattovalo door asentoon, kaikki ovet auki ja ristipääruuvari mukaan, irroitat ovikytkimet ja jätät irti kunnes viallinen ovikytkin löytyy, ja ellei löydy niin sitten sisustan purkuun jotta runkoon mahdollisesti oikosulussa oeva johto löytyy.

y30harrastaja

LainaaNiin ja mikä mahtaa vaivata kun jaloilleen ei tule puhallusta ollenkaan? Kylmemmillä keleillä jäätyy varpaat. Voisihan toki ottaa mummon kutomat villasukat hanskalokeroon ;)

Kyseessähän on näköjään selkeää Cedricin tyyppivikaa. Itsellä on ollut Cedric jossa sama vika.
Aina kun käytti ilmastointia päällä, niin alkoi jaloillekin tulemaan puhallusta  :)
"Cedric on hengeltään erilainen auto. Sillä ajavat arvostavat toiminnan dynaamisuutta ja heillä on menestykseen tähtäävää ennakkoluulottomuutta. Heidän toiminnassaan on vahva persoonallisuuden leima"

BA

Olikohan jossain 430-opuksessa (vai 330?) maininta että tuo sisäilman ohjauksen alipainesysteemi pitäs tarkastaa/huoltaa määräajoin. :-? Oletettavasti sama vois pätee Y30:n kans.
Nyt kun vielä muistas missä noin on kerrottu...

[Max]

Tarttee varmaan purkaa hanskalokeron alta paneeli pois ja kardaanitunnelin päältä se suoja kans? Chekkasin ovianturit, vasemman takaoven anturiin ei tullut piuhoja ollenkaan  :(

Joo ottakaas selvää tosta jousi/iskari asiasta, tarvetta on päivittää alustaa :) Mahtaisiko jollakin olla irrallaan vanhoja iskareita? Mittojen mukaan vois varaosaliikkeistä käydä kyselemässä :)

y30harrastaja

Vallilan takomolta vahvistetut jouset taakse maksaa 140€ pari. Tai Motonetistä vanhan diesel Opel Recordin jouset taakse.

Itsellä jouset takana tuolta takomolta. Tekee perän jäykemmäksi, mutta ei hirveästi sitä nosta. Itse pyysin venyttämään jousia hieman.
"Cedric on hengeltään erilainen auto. Sillä ajavat arvostavat toiminnan dynaamisuutta ja heillä on menestykseen tähtäävää ennakkoluulottomuutta. Heidän toiminnassaan on vahva persoonallisuuden leima"

[Max]

#115
Kiitos tiedosta. Tuntuu että omassa autossa perä ui aika matalalla... Mites on iskareiden tilanne?

Niin ja minkäslaisia vanteita porukalla pyörii cedricin alla?
Kuvat helpottaisivat valintaa.
Nyt talvella on hyvää aikaa etsiä kesävanteita :)

pasi77

ois irrallaan koko etupää siis iskarit jouset laveti yms....

[Max]

Lainaaois irrallaan koko etupää siis iskarit jouset laveti yms....

Kävisitkö mittailemassa kiinnitykset ja pituudet :)?

pasi77

no se on semmopinen paketti kaikki jouset paikallaan ja muutenkin kasasssa niin iepäsiitä taida saada tarvittavia mittoja ... vaihdoin kerran nuo iskarin panokset noihin niin ne jousethan yllättävän pitkät ennen kasaan puristusta...

StanLaurel

Mulla oli tossa PaskaCedussa sama ongelma lämppärissä, ylös/alas säädöissä ei mitään toimintaa. Vikaa haettaessa tuli testattua kaikki ne alipainekellot, säätimen kunto, alipainemittarilla että imua on eikä silti mitään eloa. Sitten tuli laitettu letku ulkokautta säiliöstä säätimelle niin johan rupes pelittämään, vika löytyi ilmastoinin sisäkennon kotelon läpi menevän letkun liittimistä eli konehuoneesta tulevan letkun liitinpala oli "hapettunut" lähes umpeen. Ilmeisesti ei ilma kulkenut läpi tarpeeksi hyvin kun ei läppäsysteemit liikkunut. Vian takia tuli purettua puoli kojelautaa turhan takia, kun olisi riittänyt letkun irroitus ja rautalangalla rassaus.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321