Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

K10 Micran kans ongelmaa

Aloittaja Zuunah, elokuu 19, 2013, 21:41:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zuunah

Oma luotettava käyttöpeli Micra vm. -89 LX alkanut nyt temppuleimaan ja kaipaisin vähän apua.

Ongelma 1)
Autosta luultavasti hajonnut kansipahvi / kansi. Huoltokirjassa maininta edellisen omistajan ajalta 35tkm sitten. "Kannen koeponnistu, tasohionta, jakohinha kiristinrulla 03/03/06" Onko tuossa jotain syvempääkin vikaa esim ajotavossa tai lohkon suoruudessa vai onko kyseessä vain paljon spekuloitu micran tyyppivika?

Ongelma 2)
Välillä autoa startatessa startti pitää pahan äänen, aivan kuin se vain raapisi vauhtipyörän kehää. Startin puhdistamista ja osia eri startista kokeiltu ja vauhtipyöräkin vaikuttaa tervehampaiselta. Mikähän mahtaa olla tämän mystisen vian alkulähde?

Kiitoksia jo kaikille asiaan paneutuneelle etukäteen ! :)

take

Ongelma 1: Luultavasti tarvikepaffi. Orkkis kestäisi. Voi tietysti olla ajotavoissakin vikaa. Nämä alumiinikannet ei tykkää lämmöstä. Jos kone keittää niin se on sammutettava. Ei ole enää mekaanista puhallinta joka jäähdyttää koneen tyhjäkäynnillä. Sähköflekti pyörii ainoastaan kun jäähdytin on tarpeeksi kuuma ja kiehuminen taas muodostaa höyrylukon joka haittaa veden kiertoa ja näin ollen flekti ei välttämättä pyöri. Ja huonokuntoinen jäähdytin pahentaa ongelmia. Ja oikein hikisen ajon jälkeen ei se ainakaan pahaa tykkää jos viimeiset pari minuuttia ajetaan hissutellen tai annetaan vaikka käydä hetki tyhjäkäyntiä lämpöjen tasaamiseksi.

Ongelma 2 vastaus löytyy yksinkertaisella tavalla. Silloin kun seuravan kerran vika on päällä, pyöräytä moottoria hiukan käsipelillä, avaimella, työntämällä vaihde päällä tms. Jos sen jälkeen startti alkaa pyörittää kunnolla, on vika hammaskehässä. Muussa tapauksessa vika on startissa.

matti43

Ongelma 2. Bendixpyörän vapaakytkin ääntää, kun moottori lähtee
käymään. Sille ei oikeastaan voi tehdä mitään muuta kuin ajaa menemään.
Aja vain menemään niin kauan kuin se starttaa. Se voi lakata toimimasta
3-- 1000 käynnistys kerran jälkeen.
Matti ruotsista.

OH2KV

Starttimoottorita tai tarkemmin Bendixistä tai solenoidista hakisin helpotusta ongelmaan nro 2.
Startin ratas ei mene kehälle asti, ja jos hammasratas on vauhtipyörällä kunnossa, katselisin seuraavat kohteet kuvasta(joka teoreettinen ja suuntaa antava)

Osa A: siirtohaarukka, voi olla vääntynyt sen verran, ettei tyrkkää käynnistimen ratasta tarpeeksi pitkälle, ja siksi startti huutaa leipää.
Oletan että osa C, solenoidikin on putsattu, jossei, putsis clean, kevyt rasvaus moottoriöljyllä.

Solenoidin kiinnityslaipan vliin voi myös nikkaroida parin millin paksuisen tiivisteen, jolloin ratas heilahtaa varmemmin kehälle, ennekun solenoidin persuuksissa oleva kytkin laittaa moottorin pyörimään. Väliin B siis.

Mulla oli hetken Micra tässä alkuvuonna, jossa startti rääkäisi kerran /50 starttausta, TIF-8jotakin oli rekkari. 4 ovinen. Ei kai sama kippo?
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Zuunah

#4
Lainaa
Mulla oli hetken Micra tässä alkuvuonna, jossa startti rääkäisi kerran /50 starttausta, TIF-8jotakin oli rekkari. 4 ovinen. Ei kai sama kippo?

Ei sama, kaksovinen ja olen toinen omistaja ja eka omistaja tiedossa. :) Ongelma kyllä kuulostaa juuri samalta kuin itsellänikin. Saitko koskaan selville, että mikä siinä oli vikana?

Tosiaan aihe aloitettu puhelimella, jolloin selitin osan asioista ehkä vähän turhan epäselvästi. Eli ekassa viestissä viitatuilla uusilla osilla tarkoitin toisesta käytetystä startista otettua roottoria (johon sisältyy tuo bendix -kytkin), rattaan siirtohaarukkaa ja solenoidia. Yhdistelin siis kahdesta startista siis yhden vaihtaen vain yhden osan kerrallaan ja yrittäen siten etsiä vikamahdollisuutta. Kaikilla kombinaatioilla ongelma muuttui vain pahemmaksi. Nyt autossa siis alkuperäinen startti käytetyn startin keskiosalla/staattorilla. Tällä kokonaisuudella tuntuu toimivan parhaiten. Onhan se tietenkin mahdollista, että molemmissa starteissa olisi sama vika, koska luovuttaja-autoa ei saatu käymään kansiongelmien takia ;D, mutta ajatus tuntuu kyllä vähän oudolta.

Myös vauhtipyörän kehä tarkastettu taskulampun kanssa startin reiästä samalla autoa työntäen.

Purin myös moottoria tarkoituksena päästä vilkaisemaan kantta / kansipahvia. Siivapyörän irroituksen hankaluuden takia projekti jäi vielä kesken ja jatkuu huomenna pulttipyssyn kera. :) Pystyyko OEM ja tarvike kansipahvin eroittamaan jotenkin?

AkiH

#5
Alkuperäisessä on pieni Nissan-logo. Siis ainakin käyttämättömässä, en tiedä näkyisikö käytetyssä enää.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Zuunah

Milläs ihmeellä porukka on ottanut tuon kannen irti, kun kerta on tuommoisilla 12-kulmaisilla "tähtipulteilla" kiinni? :O Tarviiko siihen vastaava hylsy hakea 80km päästä. :-X

Tero-75

Tavallinen 12mm 12-kulmahylsy joita saa jokaisesta työkaluliikkeestä, Motonetista ym isommista varaosaliikkeistä.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Zuunah

#8
LainaaTavallinen 12mm 12-kulmahylsy joita saa jokaisesta työkaluliikkeestä, Motonetista ym isommista varaosaliikkeistä.

No aukesihan se, kun vaan löydettiin oikeat työkalut. Iso kiitos! :P Eilen ei tainnut vaan kukaan tuttu ymmärtää minun kuvausta pultista. ;D

Kannentiiviste vaikuttaa muuten ehjältä, paitsi 1. ja 2. sylinterin välisten liekkirenkaiden alueella on nokista/palanutta jälkeä:





Kannessa myös samanlainen nokitahra (pahoittelen huonoa kuvaa):



Ja sylinterit 1 ja 2 veden vallassa:



Eli pitääkö paikkansa, että pahvi on palanut tuosta nokijäljen kohdalta? Ja tuo on vissiin tarvikepahvi, koska en löytänyt mistään nissanin logoa, vai missä sen edes pitäisi sijaita? :o