Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primeran ABS - valo palaa

Aloittaja Primera Girl, toukokuu 21, 2013, 20:56:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Primera Girl

Kyseessä 2002 vuoden malli.

Onko jotain kotikikkaa mitä voisi yrittää jotta saisi kaaran menemään katsastuksesta läpi?

Primera Girl

Tai jotain ideaa mikä voisi olla vialla?

ertonert

noh vikoina voi olla anturi, jarrupalat loppu tai abs yksikkö. saattaa mennä läpi jos lampun mittaristosta irroitat. tai teet pienen herätteen abs valolle, että hetken palaa kun virtalukkoa kääntää.

Cedricisti

#3
Lainaa

Onko jotain kotikikkaa mitä voisi yrittää jotta saisi kaaran menemään katsastuksesta läpi?

No tietysti on!

Selvität vikakoodin jonka ABS järjestelmä antaa, korjaat kyseisen vian ja katsastat auton  8-)
Niiden huijaripatenttien rakenteluun kuluu yleensä niin paljon aikaa ja rahaa sekä vaivaa toiminnallisuuden vielä kärsiessä, että toimiva alkuperäinen järjestelmä on parempi kuin pussillinen kepulikonsteja joilla saa mainetta sekä hyvät naurut autofoorumilla ja esson baarissa...

Ei IMO vaan kokemuksen syvällä rintaäänellä  ::)

NNisti

#4
P12:ssa sentään halvemmat absipalikat kuin P11:ssä, vanhempiin hieman kirpaisee hommata esim. uusi etuanturi joka on ryöstöhintainen.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Heinämies

#5
LainaaKyseessä 2002 vuoden malli.

Onko jotain kotikikkaa mitä voisi yrittää jotta saisi kaaran menemään katsastuksesta läpi?

On.

Ihan murrosnivelen edessä etuakselilla on ABS-hammaskehät. Ne saattavat olla niin törkyisiä että anturit ei enää pysty lukemaan ja siksi valo palaa. Puhdistamalla ne sain omassa autossani ongelman ratkeamaan. ABS-kehät on siis kaikissa neljässä pyörässä ja jokainen pitää putsata. Tähän kelpaa hyvin tiskiharja jolla otetaan suuremmat paskat pois ja loput vaikka maalipensselillä ja tinnerillä tai muulla vastaavalla liuottimella.

On myös mahdollista että yksi tai useampi kehä on ruostunut niin että hampaistot on kuin venäläisellä rekkakuskilla suussa ;D. Tällöin ei auta kuin vaihtaa syöpyneet kehät uusiin. Itselläni oli etuvasen jo tässä kunnossa. Koska pelkkä kehä maksoi kolmekymppiä ja koko murros kehineen viitisenkymppiä, oli järkevintä vaihtaa koko murros. Sen kun joutuu siinä kuitenkin irrottamaan. Omani teetin korjaamolla.

Tuossa malliksi satunnainen googlen kuvahaulla löytynyt kuva, jotta tiedät suunnilleen minkänäköistä juttua alat etsimään. Tuo on jostain muusta autosta.

http://i201.photobucket.com/albums/aa57/amdaman/DSC02800.jpg
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Juudius

#6
itellä oli sama homma tässä vanhemmassa mallissa.. Vasemman etuanturin vaihoin, nollasin vikakoodit ja leima paperiin. Kallis oli anturi, mut vaihtaminen piece of cake ;)
Primera p11 -97 ga16de

Primaveera

Nissanin ABS-anturit menee rikki hyvin harvoin. Sitäkin useammin etujarrujen tunnistimen johdot menevät poikki. Olen korjannut useammankin Primeran ABS-jarrujen tunnistimien johdot. Ei siinä tarvita kuin pätkä silikonijohtoa, tinaa, kolvi, johtosukkaa ja liitoksen päälle kumiletkua. On parempi kuin uusi.

Shooter

#8
Itsellä ABSeissa sellaista vikaa että valo syttyy aina kun nopeus kohoaa 80km/h. Samaten joskus todella hiljaisessa vauhdissa abs nakuttaa satunnaisesti vaikka mitään luistoa ei tapahdukkaan. Anturien putsaus auttaisi? En saa tuosta mitään vikakoodia ulos puhelimen OBDII-softalla... Muuten saan kyllä kierrosluvut yms.

miksani

oma kokemukseni perusteella jos valo palaa heti käynnistyksestä alkaen, joku pyöräantureista on rikki, mutta jos syttyy ajossa, tai tekee juuri tuota nakutusta pienessä nopeudessa kuivalla tiellä, on vika yleensä tunnistinkehässä. p12 mallissa usein edestä menee tuo kehä poikki, ja ainakin p10 mallissa itselläni aikoinaan takapään tunnistinkehässä oli yksi hammas syöpynyt matalammaksi, ja säästäväisenä miehenä, en ostanut uutta napaa, vaan hitsasin hampaan korkeammaksi ja hioin sen alkuperäiseen malliin ja hyvä tuli.

miksani

Lisäys vielä edelliseen... nuo pyöräanturit on helppo mitata yleismittarilla, jos joku näyttää selvästi eri lukemaa niin vika löytyi :D

mertsi1

syttyykö valo heti käynnistettäessä eikä sammu sen jälkeen, vai syttyyykö valo sitten vasta kun vauhtia on jonkin verran?

Shooter

No nyt se sitte alkoi palaa jatkuvasti. Epäilen kyllä edelleen tuota hammaskehää. Saakos sen vaihdettua jotenkin järkevästi vai onko parempi vaihtaa murrosnivel samalla?

NNisti

#13
Voihan se lykyssä olla kummassakin vikaa, kehässä ja anturissa. Valon palaminen heti virtojen kytkyn jälkeen viittais kyllä anturiin joka ei läpäise alku-tsekkausta (itse anturi mäsä, johto poikki, liitokset happamat).
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

vivamanTT

Keula ilmaan ja tarkastat molempien etuanturien liittimet sieltä sisälokarin sisästä, 40tkm ajetusta P12:sesta oli johto "hapettunut" poikki, kun auto oli alle 2vuotta vanha. Tai sitten vetonivelessä oleva hammaskehä voi olla poikki, tämmösenkin oon P12:sessa nähnyt.

Nashorn

mulla 97 primera ja tekee niin että satunnaisesti ajossa abs valo syttyy. käynnistettäessä se sammuu normaalisti.

jos valo syttyy niin sen saa sammumaan , sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudestaan.

eli kannattaisiko aloittaa johdoista ? meneekö ne jotenkin selkeästi että tiedän mitkä johdot ovat?

Juudius

#16
Kannattaa kattoo vikakoodit. Sieltä pistokkeesta vaan rautalanka maihin ja kattoo monesti absin valo välähtää, niin silleen selvii ja netistä katot tarkemmat ohjeet tohon vikakoodin lukuun ja mitä tarkoittaa montakin välähdystä ja mihkä pinniin se rautalanka kandee laittaa ettei pala koko laitos  ;D.
En nyt muista miten toi juttu meni ku siitä on jo aikaa ku ite saman homman tein..
Primera p11 -97 ga16de

NNisti

#17
Tjoo tuo rautalankajuttu melko jännä homma alkuun itsellekin kun muistaakseni siellä liittimen vastakkaisissa nurkissa oli maa- ja virtanastat eli jos katsoo liitintä väärin ja kytkee diagnostiikka-pinnin virtaan maan sijasta vaimitensemeni niin voipi jotain kärvähtää...
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Juudius

#18
Kyllähän tuo jänskätti itteeki vähän aluks, mut netistä löyty hyvät ohjeet tohon hommaan ;) Vaikka ei pitäs uskoo kaikkee mitä netistä lukee  ;D
Primera p11 -97 ga16de

Flame

Yleisin ongelma tuohon satunnaiseen absivalon syttymiseen on navassa olevan kehän ruosteisuus, joka taas aiheuttaa sen, että anturi ei osaa oikein lukea kirveelläkään enää mitään tietoa siitä ruosteisesta rattaasta. Yleisestihän nuo ovat suomipeleissä kovinkin ruostuneita varsinkin yli 300tkm ajetuissa. Voihan niitä vikakoodeja yrittää lukea vanhoista peleistä, mutta yleisimmät vikakohdat johtovika,anturivika, likaisuus ja tuo mainitsemani ruosteinen anturin vastakappale navassa. Ottaa vaikka ensin perän jarrut auki ja sitten toisena iltana keulasta auki. Napaa ei tosiaankaan kannata irroittaa ensimmäiseksi, vaan laikan irroittamalla näkee jo anturikehän kunnon suoraan.

Uudemmissa sitten vikakoodinlukijalla kun siihen on kerran mahdollisuus :)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

HenPar89

Moro!

Mulla ois kanssa vika ABSsässä. Eli valo pallaa jatkuvasti, kun auton käynnistää. Mittasin liittimille asti nuo ohmit, ja ainoastaan kuskin etunen näytti 1 kun taas muut kolme näytti n. 1,17ohmia. Tai siis kuskin etunen ei muuttanu mittarin lukemaa mihinkään, näyttää muutenkin tuota 1.
Onko varmasti anturi-vika vai pitäskö kuoria se johto ja kahtoo, onko jostain menny poikki?

Auto on Nissan Primera p11, vm.-97, 1.6 bensa, aj.n. 306700tkm.

Ps. Se anturi taitaa olla sen verran tiukassa, ettei taija irrota ehjänä...

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Juudius - elokuu 16, 2013, 10:19:54
Kannattaa kattoo vikakoodit. Sieltä pistokkeesta vaan rautalanka maihin ja kattoo monesti absin valo välähtää, niin silleen selvii ja netistä katot tarkemmat ohjeet tohon vikakoodin lukuun ja mitä tarkoittaa montakin välähdystä ja mihkä pinniin se rautalanka kandee laittaa ettei pala koko laitos  ;D.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4