Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

jarrukilpi

Aloittaja elmi, tammikuu 29, 2013, 12:01:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

elmi

on koitettu kysellä primera -01:seen vasenta takajarrukilpeä, kun puuttuu, ja katsastuksessa merkkasi sen vikalistaan. Kävi ilmi ettei semmoisia jarrukilpiä taideta enää tehä, tai ei ainakaan suomeen asti toimiteta.. jostakin purkuautosta vois saada jos tuuri käy. mutta ei kai katsastuksessa voida semmosta vaatia olevaksi, jos ei niitä edes tehä enää? (ei ne siis tästä yksistään hylänny; moottorin vikavalo palaa, vikakoodi näyttää liian laihaa seosta kakkos sylinterille. vikaa selvitellään paraikaa...) :-/

AkiH

Joko kysytty suoraan merkkihuollon varaosatiskiltä?
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Tero-75

Jos jarrukilpeä ei ole enää saatavilla on Nissanilta saanut todistuksen jonka mukaan sitä ei tarvita.

Pelkästään varaosan vaikea tai mahdoton saatavuus ei riitä perusteeksi olla puuttumatta asiaan katsastuksessa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

elmi

joo nissanliikkeessä sanottiin, että ei enää tehdä "näin vanhaan" autoon jarrukilpiä. suosittelivat kyselemään autopurkaamoilta vastaavaa osaa. paikallinen autohuollon mies sanoi, ettei katsastuksessa voida vaatia väkisin sellaista olevaksi, jos ei enää valmistetakaan osaa. en tiedä. onkohan semmosen todistuksen saaminen kuinka monimutkaista ja maksaako semmonen kuinka paljon? Aika kehnosti noita jarrukilpiä vaikuttaa löytyvän purkaamoiltakaan ainakin Oulun alueella.

Jylppy

En tiedä minkä muotoinen jarrukilpi tuossa primerassa on, mutta jos sinne passaa suorasta pellistä väännetty versio, niin semmoisenhan pokkaa mikä tahansa peltisepänliike vaikka rosterista. Halkaisija vaan vähän reilumpi kun jarrulevy, ja puolen sentin käännös reunaan jarrulevyn suuntaan. Sitten vaan leikkelee siihen jarrusatulalle sopivan loven.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Tare

Ja jos ei Jylpyn vastausta kiinnosta tehdä, niin...

Soitto/ sähköpostia tuonne, ja kysymään eiköhän sieltä jotain vastausta tule tuohonkin ongelmaan.

Asiakaspalvelu 
Puh. 010 770 5222
Sähköposti [email protected]

Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

Eekki

Jos kyseessä on levyjarrut, kilven voi tehdä itse. Omaan Almeraan tein lasikuidusta ja käytin muottina ehjän puolen kilpeä. Kiinnitysreijät tietty eri kohdissa kun toisella puolella. Ja tää on kysytty konttorilta ennen tekoa, ja tarkastettu katsastuksessa. Eipä ainakaan ruostu enää.

elmi

joo jarrukilpipulma ratkastu siten että miehen veli teki pellistä uuden. katsastuksessa hyväksytty. tosin tämä katsastajan mielestä olisi voinut ottaa toisenkin puolen kilven pois.. :D ei niitä vissiin "nykyautoissa" enää olekaan jarrukilpiä?.. (ja toinenkin vika on saatu vihdoin selvitettyä, eli se moottorinvikavalon palaminen. Ilmamäärämittari oli rikki. piti ihan nissan-liikkeeseen asti mennä, ennen kuin selvisi tämä. uusi osa maksoi yli 400 e...)  :( mutta selvispä lopulta sekin.

Cedricisti

#8
Lainaatosin tämä katsastajan mielestä olisi voinut ottaa toisenkin puolen kilven pois.. :D ei niitä vissiin "nykyautoissa" enää olekaan jarrukilpiä?..

Kyllä tämä oli ihan normaali käytäntö ainakin vielä 10 vuotta sitten, ilmeisesti nykyäänkin.
Eli siis samalla akselilla on oltava molemmat jarrukilvet tai ei kumpaakaan.

Uusissa autoissa on jarrukilvet, on vähemmän takuuremontteja jarrujen pysyessä puhtaampina.

Jylppy

#9
Kyllä 9.5.2007 päivätyssä katsastuksen arvosteluperusteissa selkeästi sanotaan:

Levyjarrujen jarrukilpi ruostevaurioitunut tai puuttuu -> korjauskehoitus (vähintään)

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/593953e3adb13377108de7ab1c6b7df5/4738-Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

Tämä on siis virallinen kanta, käytäntö sitten vaihteleekin konttorista/katsastajasta riippuen. Ja kyllä, ilman kilpiäkin saa jossain leiman, mutta jos siitä tulee jossain muualla tai seuraavana vuotena korjauskehoitus, niin itkemäänhän siitä on turha ruveta kun "ei viimeksikään mitään sanottu".

Joihinkin autoihin saa maahantuojalta lapun, jossa sanotaan ettei jarrukilpiä tarvita, silloin niitä ei tietenkään katsastuksessa vaaditakkaan.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

OH2KV

Juuri noin, kuten yllä on mainittu. 70- vuotiaalta mutsiltanikin meni auto hylkyyn jarrukilpien takia. Ja en ole koskaan ottanut itse sitä riskiä, että näin kävisi. Aika karut polven päällä pajavasaralla paukutellut kun kelpaavat.

Täällä etelässä oikeasti melkein kaikki katsurit haluavat nuo.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

cedricfan

Kummaa ikuisuusvääntöä näistä jarrukilvistä.
Joissain autoissa ne on ihan 110-pakolliset jotta ei tule ongelmia. Joissain sallitaan poisto, mutta VALMISTAJAN toimesta. Ei sen remppareiskan päähänpistosta.
Moni katsuri ei vaan edes välitä, kun on paljon muutakin, vieläkin tärkeämpää tsekattavaa. Se ei silti tarkoita, että ne saisi puuttua. Monta muutakin pikkuvikaa saattaa mennä läpi.
Luepas huviksesi läpi tuo Katsastuksen arvosteluperusteet ja katso kauanko meni. Siis lukemisessa, eikä siinä, että tarkistat nuo asiat autosta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

makkis

Juuri itellä menossa jarrukilven metsästys. Taidan vääntää ite sinne jonku näköisen lipareen. Saksasta olis saanu, mutta hintaa 100 € rahteineen, vähän turhan tyyris pelti.

Paikallinen katsuri oli lähettänyt maahantuojan laput trafille, jossa kävi ilmi ettei kyseistä osaa tarvita ja kysynyt trafin kantaa asiaan. Tuomio oli tyly: autoa ei voi katsastaa ilman kilpeä.

Scally

#13
Mulla se ois ehjät käytetyt mahd ylimääräiset...
näyttivät olevan molemminpuolin täydelliset ja hyväkuntoiset.