Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Almera SR -98 Kytkinremppa

Aloittaja Needled, syyskuu 29, 2010, 21:57:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Needled

Tuli tossa viikko sitten ostettua almera ja kytkimen vaihto olis edessä (kytkin luistaa ja painelaakeri huutaa.) Tarkotus oli viedä auto liikkeeseen remppaan, mutta n. 15 eri firmaan soitettuani ja hintoja kysellen tulin siihen päätökseen että teenkin sen itse, edullisin putiikki sano työn hinnaks 320e, ja kallein 550e, ilman öljyjä.

Ja kun tosiaan on tallipaikka, pelit ja vehkeet, niin mikä jottei. Ensimmäinen nissan alla, joten en vielä pahemmin autosta tiedä mitään, mutta oon lukenu foorumeita ja keskusteluita lukenu läpi, ja koittanu sisäistää jotain tietoo.

Honda Civic -90 hb:n vaihdelaatikon ja kytkimen oon kerran vaihtanu (samalla kertaa) joten noin pääosin pitäis olla homma hanskassa. Mutta miten toi homma nyt toimii sitten, eli joudunko irrottaa vaihdelaatikon, vai saanko kytkimen vaihdettua ilman sitä häsläystä? Ja Hondassa oli niin että joutu ylätukivarren irrottaa et mahtu vaihdelaatikko pois, niin onko nissanin kanssa sama homma vai ei? Ja mitä nyt kokemuksia oon lueskellu esim. dnsf:n sivuilta kyseisestä hommasta, niin pitäis ilmeisesti olla suhteellisen helppo nakki siinä mielessä että autossa on enemmän tilaa työskennellä kun monissa muissa autoissa, koska melkein kaikki osat on sijotettu konehuoneen vasempaan nurkkaan. Eli onko nyt jotain oleellista mitä pitäis tietää? Niksejä ja vinkkejä? Yks heppu oli kuulemma ensimmäisellä kerralla viettäny sorvin ääressä 8 tuntia aikaa, ja loppujen lopuks homma kävi 45 minuutissa, joten ei kai pitäis olla aivan jumalattoman vaikee homma jos vaan vähääkään tietää mitä tekee? Mutta kiitos jo etukäteen ASIALLISISTA vastauksista.  :)

ILVES-Joe

Käy kirjastossa katsomassa onko siellä Almeran huoltokirjaa, siinä on tuo operaatio varmaan neuvottu.
Itse olen ennen vastaavaa operaatiota käynyt tarkistamassa mitä tarvii otaa irti ym. ettei tule turhaan ensin purettua puolta etupään osista huomataksen että ei se noin pois lähde.

Vaimon Mircaan joskus vaihdoin kytkimen irrottamalla vihteiston, sitten luin kirjaa ja siellä sanottiin että vaihteisto irrotetaan motin kanssa pakettina ja siten se olikin helmpomaa... kun olisi ensin lukenut ne käyttöohjeet...
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

shamrock

Lainataan vanhaa ketjua, kun samaan kysymykseen vastausta kaivataan. Kyseessä N16 1.8 jossa painelaakeri huutaa sen verran että mä kuulen siitä että emäntä on tulossa kotiin ennenkuin moottorin ääniä kuuluu. Kytkinremppoja on tullut tehtyä etuvetoisiin useitakin. Mutta nyt kaivattaisiin lähinnä siksi tietoa, että miten paljon aikaa ja millaiset välineet pitää varata, kun pihalla tuo homma kuitenkin tehdään. Eli siis, onnistuuko erinäiset oikotiet jotka ovat monessa autossa onnistuneet :)

Saako riittävästi tilaa siirtää askia, jos irroittaa vain alapallon kuskinpuolelta ja muljauttaa vetarin ulos laatikosta? Eli onko vetarille tilaa jäädä tuonne roikkumaan? (Välttyisi napamutterin avaamiselta, kun siihen pitää hakea taasen työkalut toisaalta)

Saako askia siirrettyä sen verran moottoritilassa, että välistä pystyy kytkimen vaihtamaan, vai pitääkö ottaa autosta pois?

Tuleeko mieleen jotain muuta Almeraan liittyvää jippoaa, joka olisi hyvä tietää kun tuohon hommaan ryhtyy?

mies51

#3
Epäilen kyllä kytkimen vaihtoa pihassa. Minä ainakin tarvitsin päästä nosturille, että pääsimme alle ja bodari nosti vaihteiston paikoilleen. Samoin epäilen akselin jättämistä roikkumaan; Se vääntää sen verran, ettet saa vaihteistoa työnnetyksi kytkimeen akselin suuntaisena.
Panin konepeltiaukon reunoille kakkosneloset ja niiden päälle palkin poikittain. Siitä köyden moottorin kannatukseen ja toisen vaihteiston kannatukseen ja kiristin vaihteistoa kapulalla kiertäen. Sitten bodari jaksoi nosta sen verran, että saatiin liikutettua vaihteistoa akselin suuntaisena.
Järjestys:
Edelläoleva kannatus valmiiksi.
Vaihteistosta öljyt ja vetoakselit pois.
Akku ja ilmanpuhdistinkotelo pois.
Alapitkittäispalkki etupäästä löysälle ja takapäästä irti.
Ilmanpuhdistimen alta kannatin pois ja irti vaihteistosta.
Vaihteensiirtäjä ja tukitanko irti.
Etu- ja taka-alakannatin irti. Taaemmassa on yks pirullinen pultti, jonka kanta tukikumin sisässä.
Kytkimen pultit auki (eripituisia katso järjestys).
Vaihteisto mahtuu vasemmalle.
Kytkinpaketin vaihto ja keskitys.
Vaihteiston nosto paikalleen. Täytyy mennä kampiakselin suuntaisena työntäen, ei pulteilla vetämällä pakottaen. Jos on vielä pikkuisen rakoa, laita kaikki pultit ja voit painaa kytkintä. Silloin se keskittää ja saat kiristettyä pultit.
Kaikki muu käänteisessä järjestyksessä.
Radion koodin syöttö.
Täys työpäivä, vaikka auto oli nosturilla.

mies51

Sekä Sunny N14 että Almera N15 ja N16:ssa saa vetoakselin pois pyörännavasta, kun irroittaa akselinpään mutterin, iskarin alapään pultit ja kopauttaa raidetangonpään irti. Ei tartte ottaa irti alapalloniveltä, joka voi olla tosi tuikassa.