Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Micra k10 1.2 piristäminen...?

Aloittaja -Vilperi-, heinäkuu 22, 2013, 12:58:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-Vilperi-

Elikkäs, tuossa omaan mycrään tekis miel tehä jotaki, niin saako tuosta ykskakkosesta millää heposia irti enempää? Lähinnä mielessä käyny et tuplakaasarit + putkisto ja nokka... vai pitäskö suosiolla luovuttaa ja ehtiä isompaa mottia keulille, mitä? Auttakkee tyhmää!  :-[
3kpl Nissan Silvia s12
2kpl Toyota Carina TA60
1kpl Nissan King Cab

take

Tietysti siitä tehoa saa lisää ja reseptikin oli jo mainittu. +kannen työstöt unohtui. Että mikä nyt mahtoi olla varsinainen pointti kysymyksessä? Tietysti kaikella on rajansa. MA12:sta ei varmaankaan saa samoja tehoja kuin rb26detistä vaan tuon jumalmoottorin istuttaminen micraan saattaa olla mission impossible. Eikä sinne oikein mikään muukaan pata helpolla istahda. CG-koneet vissiin käy samaan kaaveliin, mutta niihin joutuu ruiskun vermeet rakentelemaan. Kyllä siitä ihan pirtsakka kulkine tulee mainitsemallasi reseptillä. Ja voi sen ahtaakin jossei muuten kule.

Mutta jos itseisarvo on saada alle kippo jossa on mahdollisimman paljon hevosvoimia niin suosittelen esim. risteilijää tai jumbojettiä. Niissä hevosvoimat kirjoitetaan usein viidellä tai jopa kuudella numerolla. Jumbojettiä puoltaisi vielä kohtalaisen korkea huippunopeuskin. ;D

mikan

#2
Micra R Superturbon moottori vaan keulalle. :-)

Olikos viimeiset K10 mallin Micra jo vähäpäästöisiä? Ilmeisesti kysyjällä on kuitenkin joku vanhempi 80-lukulainen. Siinäkin on se rajapyykki 7/1987, joka vaikuttaa pikkusen turbottamiseen. E15 ahdettuna taitaa olla se järkevin resepti?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

ILVES-Joe

100hp/litra on mahdollista "kotikonstein" joko kaasareilla tai ruiskulla.

Mitään "Micra" erikoiskikkaa ei ole vaan ihan perusvirityskeinoilla joita edellä on mainittu ja tärkein on puristussuhteen nostaminen, ilman sen nostamista ei tehonlisäys ole kovinkaan suurta.

Esim. mun jokkis-Sunny A14 koneella, edellisen omistajan jäljiltä siinä on nyt 9.3 puristussuhde ja tehoa noin 105 heppaa ja samoilla viritysosilla (nokka, kaasarit, kansi, pakosarja) ja 11.0 puristussuhteella tehoa parikymmentä heppaa enemmän.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

-Vilperi-

No eihä tuosta nyt mahottomia tehoja voikkaa saada, mut lähinnä kiinostas joku heppa lisää saada... Liekkö näihi mistä sais nokkia? Ja luultavasti itellä tulis kaasarit kyseeseen...Toki ruiskulla ois sitte parempi jatkojalostaa jos joskus innostus ahtamaan, kun tuo ei ole vähäpäästönenkää...

Minkäskokoset kaasarit toho kannattas hommata? Ja varmaa imusarjan joutuu väsäile ite, vai liekkö näihi valmiina saa?

Ja ei tuommosta kirppua tarvi paljoa piristää ku se on jo iha eri makunen, vaikkei siitä rakettia saa mutta tuski sillä tartteis jalkohi jäädä...  ;D
3kpl Nissan Silvia s12
2kpl Toyota Carina TA60
1kpl Nissan King Cab

mikan

Micran moottorit ei ole minulle tuttuja, mutta varmaan joku tietävämpi osaisi sanoa mikä alkuperäisessä moottorissa on se tehoja rajoittava osa. Todennäköisesti pelkällä kaasarin vaihdolla ei saa paljon mitään aikaiseksi. Kansi ja nokka on varmaan tärkeimmät mille pitäisi tehdä muutoksia. Yleensä pakosarja on riittävän hyvin virtaava, mutta pakoputken vaihtaminen voi parantaa hengitystä sen jälkeen kun kansi ja kaasari on laitettu. Purkumoottorista nokka-akseli ja kansi, nokan voi hiotuttaa ja kanavien siistiminen sekä seetityöt. Parempi pitää Micra ajossa ja sitten kun on toinen kansi duunattu ja kaikki muutkin kilkkeet hommattu, niin vaihtaa ne.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

take

MA-koneissa kansi ja pakosarja on ensimmäisiä rajoitteita. Ja pakosarjan jatkeeksi sitten tietty jonkinlainen putkisto. Nokkia saa kun hiotuttaa. Ainakin pari tekijää löytyy suomesta. 1,2 voisi virikaasariksi passata joku 32/36 pystyimu. Vaakaimuja kun ei alle 40mm tahdo löytyä kuin moottoripyöristä. Tai ehkä yksi 40mm vaakaimu voisi pelittää.

Älä edes harkitse sitä E-moottoria vaikka kuka ehdottelisi. Sovitus on niin työläs että helpommalla sinne saa K11 micrasta CG-sarjalaisia. Ovat vielä modernimpaa tekniikkaakin.

mikan

#7
Kuten sanottua, niin Micran moottorit eivät ole mulle tuttuja. Niinpä en tiennyt, että niissä pakosarja toimii tulppana. Se kun yleensä riittää moottorissa kuin moottorissa liki tuplatehoihin. Tai ehkä olen pelannut liikaa ahdettujen kanssa? :-)

Hyvä, että tuohonkin tuli nyt tietoa eikä vain mutua.  ;)

t. Mika

ps. Vilperi kannattaa liittyä NCF:n jäseneksi. Tuolla jäsenpuolella on juttua virittämisestä enemmänkin ja myös projektitarinaa Micrasta. Myös turbotetusta.
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

-Vilperi-

Elikkäs, näistä jutuista päätellen tuplakaasarit (pystyimut tai yks vaaka?), nokan käyttää hiotuttavana, pakosarjan väsäilee ja putkiston... Minkähäkokone putkisto ois hyvä? 2 1/4" vai meneekö jo 2,5" liia suureks?

Ja täytyy tuo jäsenasia laittaa korvan taakse!  ;)
3kpl Nissan Silvia s12
2kpl Toyota Carina TA60
1kpl Nissan King Cab

mikan

Mun mielestä 2" on jo ylimitoitettu vapaastihengittävälle 1200 kuutioiselle. Eli ainakaan sitä suurempaa on ihan turha laittaa. Katsopa joskus minkäkokoinen putki on tuon kokoisessa moottoripyörässä, josta irtoaa vaikka 150 heppaa.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

jip59

LainaaElikkäs, näistä jutuista päätellen tuplakaasarit (pystyimut tai yks vaaka?), nokan käyttää hiotuttavana, pakosarjan väsäilee ja putkiston...

Jos noita suunnittelee tehdä niin puristussuhteen nosto on välttämätöntä. Varsinkin jos nokka-akselia meinaa "kiristää"
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

ILVES-Joe

Kaasariksi vaikka esim. joku isomman Datsunin kaksikurkkuinen kaasari.
Weber DGV on helppo valinta koska niitä löytyy monesta autosta.
Kokoa jotain 32-36mm niin varmaan riittää.
Tuollainen yksi kaksikurkkuinen pystykaasari on helppo sovittaa omaan imusarjaan.

Jos haluaa ulkonäköä ja paljon soveltamista niin moottoripyörän neljän kaasarin paketti.

Pakoputkisto maksimissaan 2" eli 52mm.

Nokka-akselin hiojia löytyy Suomesta monia, esim. Hiomo ja hydrauliikka Rintakari Lapualla, GT-Motor Helsingissä, R-koneistus Kerava, Kylmäkosken erikoismoottori Akaa, jne.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/