Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P12 päiväajovaloyksikkö

Aloittaja parila, marraskuu 19, 2012, 19:28:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

parila

Minulla on Nissan Prime 1,8 vm. 2003 ja siinä on nyt Primeralle melko tyypillinen vika, eli oikean puoleinen päiväajovalo ei pala. Kun kytken varsinaiset ajovalot päälle niin oikeankin puoleinen lamppu palaa.
Olen jo saanut tiedon, että vika saattaa olla päiväajovaloyksikössä (DRL-unit).
Tietääkö kukaan mistä tämä päiväajovaloyksikkö löytyy?
Pääsisin tarkastamaan johtoliitokset ja mahdollisesti juottamalla korjaamaan ne.

Tero-75

Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

parila

Kiitos vinkistä. Löysin sieltä kyllä sen päiväajovaloyksikön, mutta sen sijaintia en saanut selville.
Tässä on sivu jonka löysin ja siinä illustration #2.
http://nissan4u.com/parts/primera/el_p12e/2005_3/type_43/body_electrical/electrical_unit/
Löytyykö ehkä tarkempaa tietoa?

Desperate child

En ole itse kurkannut, mutta ilmeisesti pitäis löytyä kuskin jalkatilan vasemmasta sivusta.
Itellä samoja oireita, ja tarvis jotain koittaa tehdä asialle kun ehtii...
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

parila

Kiitos jälleen vinkistä. 
Sieltähän DLR-yksikkö löytyi kuskin jalkatilan vasemmalta puolelta.
Purin suojaverhoilulevyt pois kiertämällä auki yhden muovisen kiinnitysmutterin ja ruuvimeisseliilä kampeamalla sain levyt irti. Tähän on varmaan oikeampikin tapa irrottaa nämä levyt, mutta kun en ehtinyt perehtyä asiaan sen paremmin.
Siinähän se yksikkö oli heti näkösällä. Vedin siitä molemmat liittimet auki, puhalsin vähän pölyjä pois, tarkistin johtoliitosten kunnon ja laitoin liittimet takaisin.
Ja kuinka ollakaan molemmat päiväajovalot toimivat jälleen!
Toivottavasti taas seuraavat 7 vuotta.
Verhoilulevyjen takaisin laitto olikin mielestäni paljon helpompi toimenpide kuin niiden irrotus.

Heinämies

Sama vika P10 -94:ssä. Ollut jo pitkään. Katsurit siitä mainitsee että päivävalojen pitäisi joko toimia tai sitten ei olla ollenkaan, mutta ei sen kummempaa. Mitään merkintää ei ole tullut vielä kertaakaan ja siksipä tuo onkin jäänyt laittamatta.

Olen kuullut että löytyy samasta paikasta näissä vanhemmissakin malleissa. Pitänee käydä katsomassa mitä sieltä löytyy.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

sprimera

#6
Onko kokemusta päivävaloreleen poistamisesta? Omassa Primera P12 autossani palaa kuljettajan puoleinen ajovalo, mutta matkustajan puoleinen ajovalo on pimeänä.

Kokeiltu irroittaa molemmat liittimet relelaatikosta, mutta silloin ei pala parkkivalot ja takavalot, eikä tietenkään ajovalot. Liittimet irti pystyy valokatkaisijasta kääntämällä laittamaan päälle ajovalot, pitkät, etusumuvalon ja takasumuvalon. Näissä missään ei kuitenkaan pala takavalot samalla.

Releboxia en viitsinyt väkisin avata, tekstin mukaan on 28575 AV600. Johtoja menee yhteensä 11, pienempään liittimeen 6kpl ja isompaan 5kpl. Tietysti voisi yrittää johtoja katkomalla poistaa päiväajovalot käytöstä, mutta ei huvittaisi alkuperäisiin johtoihin tehdä omia katkoksia.

Purkaamot pyytävät käytetyistä boxeista 75euroa tai enemmän. Maahantuojalta en ole kysynyt hintaa. Ei viitsisi yhden toimimattoman valon takia koko osaa uusia.

Haluaisin asentaa yleismalliset LED-huomiovalot (DRL) ja valmiissa sarjassa ei ole kuin 3 johtoa (pun., must. ja valkoinen) jotka ovat tarkoitettu autoihin jossa ei ole automaattisia päiväajovaloja.

Tuossa kuva DRL-yksiköstä, eli kuskin puolelta suojamuovi auki ja boxi on kiinni 10mm pultilla metallipidikkeessä.


Elektroonikko

Lisään tähän vanhaan  threadiin vielä vähän juttua kun se tuli mulle aiheelliseksi. Ohjeiden mukaa tuo boxi löytyi ja revin sen irti tarkastellakseni sen sisältämää vikaa. Harmaa AV600 purkki on liimattu kiinni, joten sen joutuu aukaisemaan rikkomalla purkin alareunan. Purkista löytyi hieman elektroniikkaa ja kolme relettä. Niistä keskimmäisen yhdistävä kärki oli kuumentunut niin että se oli sulattanut juotosta osittain. Johtopäätös: palanut ja aiheuttanut  katkoksen. Korjau:vaihdetaan rele. Riittävän samanlainen löytyi VEK:iltä vaasasta 12V 10A (RM50P.pdf)[/img]. Juotosnastat eivät ihan sovi mutta riittävän lähelle ja foliopintaa riittää kyllä.

Mies

Lainaus käyttäjältä: Elektroonikko - lokakuu 21, 2015, 15:57:25
Lisään tähän vanhaan  threadiin vielä vähän juttua kun se tuli mulle aiheelliseksi. Ohjeiden mukaa tuo boxi löytyi ja revin sen irti tarkastellakseni sen sisältämää vikaa. Harmaa AV600 purkki on liimattu kiinni, joten sen joutuu aukaisemaan rikkomalla purkin alareunan. Purkista löytyi hieman elektroniikkaa ja kolme relettä. Niistä keskimmäisen yhdistävä kärki oli kuumentunut niin että se oli sulattanut juotosta osittain. Johtopäätös: palanut ja aiheuttanut  katkoksen. Korjau:vaihdetaan rele. Riittävän samanlainen löytyi VEK:iltä vaasasta 12V 10A (RM50P.pdf)[/img]. Juotosnastat eivät ihan sovi mutta riittävän lähelle ja foliopintaa riittää kyllä.

Yhden kerran olen tuollaisen avannut ja korjaukseksi riitti uudelleenkolvaus  ;D
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Elektroonikko

Korjasit tuolloin seurauksen et  syytä. Jos se tinaus oli harmaa ja röpölinen niin todennäköisin syy sen sulamiseen oli huono relekontakti. Ja se rele on siellä edelleen paikallaan joten odotettavissa on että se  rele tekee uudestaan sen saman tempun samalla aikavälillä kuin ensimmäiselläkin kertaa.
Mielenlkiinntoista tässä jutussa on se että miksi se vika on aina oikeanpuolisessa huomiovalon releessä. Olisko siinä lisänä releen takana jotakin muutakin kuormaa
ja vielä ehkä induktiivista, mikä aiheuttaisí tuon saman releenkärjen kuumenemisen ja  palamisen. Tiedä häntä....
                   Terv. MAP

juhani1

Mulla on moinen King Cab ja haluaisin laittaa siihen ne Osramin päivä/sumuvalot, mutta pitäis saada se valoautomatiikka poistettua käytöstä eli onnistuuko moinen kuinka?

Mies

Lainaus käyttäjältä: Elektroonikko - lokakuu 30, 2015, 08:56:35
Korjasit tuolloin seurauksen et  syytä. Jos se tinaus oli harmaa ja röpölinen niin todennäköisin syy sen sulamiseen oli huono relekontakti. Ja se rele on siellä edelleen paikallaan joten odotettavissa on että se  rele tekee uudestaan sen saman tempun samalla aikavälillä kuin ensimmäiselläkin kertaa.
Mielenlkiinntoista tässä jutussa on se että miksi se vika on aina oikeanpuolisessa huomiovalon releessä. Olisko siinä lisänä releen takana jotakin muutakin kuormaa
ja vielä ehkä induktiivista, mikä aiheuttaisí tuon saman releenkärjen kuumenemisen ja  palamisen. Tiedä häntä....
                   Terv. MAP


Jos se korjaus siis toimii toiset kymmenen vuotta , niin riittää vallan hyvin  ;)
Auto muutoinkin jo elämänsä loppupuolella.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

LaCekki

Lainaus käyttäjältä: sprimera - heinäkuu 20, 2013, 19:56:10
Onko kokemusta päivävaloreleen poistamisesta? Omassa Primera P12 autossani palaa kuljettajan puoleinen ajovalo, mutta matkustajan puoleinen ajovalo on pimeänä.

Kokeiltu irroittaa molemmat liittimet relelaatikosta, mutta silloin ei pala parkkivalot ja takavalot, eikä tietenkään ajovalot. Liittimet irti pystyy valokatkaisijasta kääntämällä laittamaan päälle ajovalot, pitkät, etusumuvalon ja takasumuvalon. Näissä missään ei kuitenkaan pala takavalot samalla.

Releboxia en viitsinyt väkisin avata, tekstin mukaan on 28575 AV600. Johtoja menee yhteensä 11, pienempään liittimeen 6kpl ja isompaan 5kpl. Tietysti voisi yrittää johtoja katkomalla poistaa päiväajovalot käytöstä, mutta ei huvittaisi alkuperäisiin johtoihin tehdä omia katkoksia.

Purkaamot pyytävät käytetyistä boxeista 75euroa tai enemmän. Maahantuojalta en ole kysynyt hintaa. Ei viitsisi yhden toimimattoman valon takia koko osaa uusia.

Haluaisin asentaa yleismalliset LED-huomiovalot (DRL) ja valmiissa sarjassa ei ole kuin 3 johtoa (pun., must. ja valkoinen) jotka ovat tarkoitettu autoihin jossa ei ole automaattisia päiväajovaloja.

Tuossa kuva DRL-yksiköstä, eli kuskin puolelta suojamuovi auki ja boxi on kiinni 10mm pultilla metallipidikkeessä.




Itsellä primera P12 vm -06 ja toinen ajovalo ei toimi muuten, kun katkaisimesta erikseen päälle laittamalla. Avasin nyt tuon suojamuovin ja irroitin liittimet ja laitoin takaisin (juotokset ok) ja nyt pelaa taas.

Jonttula

#13
Onko tietoa onko N16 almerassa samassa paikassa tuo boksi? Voisi sitä tällä viikolla kurkata. Itsellä sama vika. Oikea ajovalo ei pala muutoin kuin viiksestä kääntämällä valot päälle. Vasen syttyy suoraan starttaammalla.

flanders


juhakai

Hei,

Minulla sama vika 2005 P12 Primerassa. Kaivoin esiin tuon releen kustin jalkatilasta. Kuori näyttää olevan kovaa muovia. En nähnyt mitään purkumahdollisuutta boxissa. Onko se jotenkin siististi purettavissa? Yksikön varaosamerkintä on 28575 AV 600 8JU. Jos päätyy ostamaan purkaamosta toimivan yksikön, niin miten tarkkaan noita varaosakoodeja pitää seurata.

StanLaurel

Nissan PartsMasterin mukaan 28575-AV600 on sama rele kaikissa malleissa 12/01-04/07.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

juhakai

Hei,
Kiitos nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta. Joku kertoi irroittaneensa releen suojakuoren ja korjanneen juotoksia. Onko irroitukselle olemassa joku tekniikka?

Mies

Lainaus käyttäjältä: juhakai - huhtikuu 23, 2018, 19:22:27
Hei,
Kiitos nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta. Joku kertoi irroittaneensa releen suojakuoren ja korjanneen juotoksia. Onko irroitukselle olemassa joku tekniikka?

Sopivaksesi katsomiasi työkaluja käyttäen, mielellään siten että mikään ei mene rikki.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Desperate child

Ite en sitä ainakaan saanu rikkomatta auki, vaikka kuinka varovasti yritin, mutta ikinä se ei ole kyllä haitannut että on yks muovikieleke poikki siitä. Paitsi nyt alkoi harmittaa kun aloin asiaa miettimään  ;D piilossahan se on ja kunhan saa sen verran ehjänä pidettyä että se kuori pysyy kunnolla paikallaan, niin eipä tuo haitanne vaikka vähä murtuu reuna siitä..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Timppa56

Ei sitä taida ehjänä aukin saada.  Eipä tuo haittaa, vaikka teippaamalla sulkee korjauksen jälkeen.  Ainakaan minua. Ihan sama, kun on siellä suojamuovien alla piilossa. Korjaamiseen riitti minulla ainakin kuuma kolvi ja pätkä tinaa.

juhakai

Sain tänään päivävaloreleen korjattua. Kotelon reunat vähän murtuivat piirilevyä esille otettaesa, mutta korjasin tuon vian sähkömiehen teipillä. Yksi tinaus näytti muita tummemmalta ja sen ympärillä oli nesteläikkä. Lisäsin vähän tinaa siihen ja ympärillä oleviin natsoihin. Nyt valot toimii taas kuten pitääkin. Olisin laittanut oheen kuvan, mutta en löytänyt tapaa, jolla se liitetään tähän viestiin. Kiitos hyvistä neuvoista teille.

petua

Lainaus käyttäjältä: Elektroonikko - lokakuu 21, 2015, 15:57:25
Lisään tähän vanhaan  threadiin vielä vähän juttua kun se tuli mulle aiheelliseksi. Ohjeiden mukaa tuo boxi löytyi ja revin sen irti tarkastellakseni sen sisältämää vikaa. Harmaa AV600 purkki on liimattu kiinni, joten sen joutuu aukaisemaan rikkomalla purkin alareunan. Purkista löytyi hieman elektroniikkaa ja kolme relettä. Niistä keskimmäisen yhdistävä kärki oli kuumentunut niin että se oli sulattanut juotosta osittain. Johtopäätös: palanut ja aiheuttanut  katkoksen. Korjau:vaihdetaan rele. Riittävän samanlainen löytyi VEK:iltä vaasasta 12V 10A (RM50P.pdf)[/img]. Juotosnastat eivät ihan sovi mutta riittävän lähelle ja foliopintaa riittää kyllä.

Moi,
Tulet huomaamaan että uudelleen tinauksen onni ei kestä pitkään. (nim. kokemusta on) Yleenä keskimmäinen rele on kyrvähtänyt pulleaksi ja siihen ei tinaukset auta. Eloktroniikon ohjeiden mukaan tilasin VEK:iltä uuden releen ja valo ongelmat loppu siihen,

t.petu

primu_patu

Lainaus käyttäjältä: Elektroonikko - lokakuu 30, 2015, 08:56:35
Korjasit tuolloin seurauksen et  syytä. Jos se tinaus oli harmaa ja röpölinen niin todennäköisin syy sen sulamiseen oli huono relekontakti. Ja se rele on siellä edelleen paikallaan joten odotettavissa on että se  rele tekee uudestaan sen saman tempun samalla aikavälillä kuin ensimmäiselläkin kertaa.
Mielenlkiinntoista tässä jutussa on se että miksi se vika on aina oikeanpuolisessa huomiovalon releessä. Olisko siinä lisänä releen takana jotakin muutakin kuormaa
ja vielä ehkä induktiivista, mikä aiheuttaisí tuon saman releenkärjen kuumenemisen ja  palamisen. Tiedä häntä....
                   Terv. MAP

Niin jos sinulla on vetokoukku ja vedät sillä paljon niin se rasittaa juuri tuota relettä kun tulee ne peräkärryn valot sinne mukaan. Korjauksena tähän voi olla sekin, että vaihtaa kaikki peräkärryn valot ledeiksi niin kuormitusta ei tule niin paljon.
Nissan kun ei ole suunnitellut sitä , että autolla vedetään jotakin kärryä..;O)
primu_patu

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: primu_patu - heinäkuu 26, 2018, 10:00:34
Lainaus käyttäjältä: Elektroonikko - lokakuu 30, 2015, 08:56:35
Korjasit tuolloin seurauksen et  syytä. Jos se tinaus oli harmaa ja röpölinen niin todennäköisin syy sen sulamiseen oli huono relekontakti. Ja se rele on siellä edelleen paikallaan joten odotettavissa on että se  rele tekee uudestaan sen saman tempun samalla aikavälillä kuin ensimmäiselläkin kertaa.
Mielenlkiinntoista tässä jutussa on se että miksi se vika on aina oikeanpuolisessa huomiovalon releessä. Olisko siinä lisänä releen takana jotakin muutakin kuormaa
ja vielä ehkä induktiivista, mikä aiheuttaisí tuon saman releenkärjen kuumenemisen ja  palamisen. Tiedä häntä....
                   Terv. MAP

Niin jos sinulla on vetokoukku ja vedät sillä paljon niin se rasittaa juuri tuota relettä kun tulee ne peräkärryn valot sinne mukaan. Korjauksena tähän voi olla sekin, että vaihtaa kaikki peräkärryn valot ledeiksi niin kuormitusta ei tule niin paljon.
Nissan kun ei ole suunnitellut sitä , että autolla vedetään jotakin kärryä..;O)

Vaan eikös peräkoukun pistokkeeseen oteta sähköt takavaloilta, jotka taas tulevat saman valomuistiyksikön ERI releen kautta, kun ajovalot..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

primu_patu

Terves

Tuo olikin vain päätelmä asiaa, kun itsellä loppui päivävalo viat kun vaihdoin ledit peräkärryyn. Eli en ole tuota tutkinut sähkökaavion kautta.

Mutta eikös parkkivalot tule saman releen kautta kun ne kytketään takavaloon. Mulla ainakin hävisivät päivävaloilla sekä oikea ajovalo, että parkit. Kun sitten avasin tuon valoyksikön niin se keskimmäinen rele oli tinauksistaan sulanut, sen kun kolvasi uudestaan niin valot alkoivat toimimaan. Niin tuollahan on kyllä kolme relettä sisällä, en sitten tiedä mitä kaikki tekevät kun en ole sitä sähkökaaviota tutkaillut.
primu_patu

Desperate child

Juu siel valomuistiyksikössä on tosiaan kolme relettä, yksi vasemmalle ajovalolle, yksi oikealle ajovalolle ja yksi parkeille/ takavaloille  :) parkit ja takavalot tulee aina tuon valomuistiyksikön kautta, siellä oleva rele johtaa auton ollessa sammuksissa valokatkaisimelta virran parkeille ja takavaloille ja kun auto on käynnissä se vaihtaa asentoa niin että virta tulee suoraa sulakkeelta tuon releen kautta parkille ja takavalolle. Ja ajovalojen virta tulee auton ollessa sammuksissa valokatkaisimelta eri releen kautta ajovaloille (valomuistiyksikön ajovalojenreleet eivät silloin johda virtaa mihinkään) ja kun auto on käynnissä virta tulee sitten valomuistin yksikön releiden kautta suoraa sulakkeelta  :) mutta tosiaan tuntuu kyllä että se on aina oikea ajovalo mikä valomuistista hajoaa, että jotain hämärää siinä kyl on, mutta omasta päättelin että ensin oli juotos murtunut ja sitten sen murtuneen juotoksen takia oli se oli räpsinyt aikanasa ja lopulta sulattanu puolet siitä releestä, mutta miksi se sitten murtuu... Onhan näitä vikoja ollut muidenkin mallien valomuisteissa, mutta en tiedä onko syyt ollut samoja niissä
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Optimus Primera

P12 1.8 -05 alkanut jäämään satunnaisesti kuskin puoleinen ajovalo (pitkä) palamaan ajon jälkeen. Sammuu omia aikojaan.
Onkohan vika tuossa samassa valoreleessä 28575AV600 vai jossakin muussa?

Desperate child

Pitkien valojen virta tulee pelkän valokatkaisijan kautta, eli ei pitäis tuosta päiväajovalo yksiköstä johtua
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Optimus Primera

#29
Lainaus käyttäjältä: Desperate child - syyskuu 29, 2020, 21:32:14
Pitkien valojen virta tulee pelkän valokatkaisijan kautta, eli ei pitäis tuosta päiväajovalo yksiköstä johtua
Mistähän tuo voisi johtua... Ajon aikana ei pitkiä edes ole käytetty, mutta kun auton sammuttaa niin pitkä alkaa palamaan  :o

e: vika taisi selvitä, edellisen omistajan laittamat lisävalojen johdot aiheutti häikkää.. lisävalot oli poistettu, mutta johdot jätetty.