Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

GA16DE ja ketjuhan se lämpösenä rallattaa

Aloittaja helleri, helmikuu 18, 2013, 16:20:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 08, 2018, 17:52:03
Jos vielä olisi tietoa, minkälainen tiiviste siellä on, meneekö varmasti rikki irrotettaessa? Kun tuota tiivistesilikoina sattuisi olemaan varastossa.
Löyty muutaman vuoden takaa kuva, tältä näyttää orkkistiiviste.

Jotain kuitua / muovia tuo on. Todella ohkaista kyllä.

N15 huoltomanuaalissa tuo tiiviste listataan kertakäyttöiseksi. Itsekin vaihdoin, joustoa tuossa ei juurikaan ole, en usko että palautuisi enää ennalleen kun on kerran kiristetty paikalleen. Ehjänä se kyllä lähti niinkuin näkyy mutta ei mielestäni niin kallis osa etteikö vaihtaisi varmuuden vuoksi.

datsunpower

#61
Yhtenä kappaleena säilynyt vanha tiiviste + tippa tiivisteliimaa on toimii myös.
Tiiviste on tarttunut jompaankumpaan tiivistepintaan tosi tiukkaan, mutta sitä ei kannata alkaa turhaan repimään siitä irti (ei yleensä lähde ehjänä)... siis jos käyttää vanhan tiivisteen.




Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 08, 2018, 17:52:03
...
En ole sittemmin ottanut asentotunnistimen liitintä irti, koska se ei vaikuta ainakaan perus ennakon säätämiseen. Vaikka säätäisin liitin kiinni, ECU ei muuta ainakaan perusennakkoa.

Kai se on pakko kurkata taas sinne pellin alle ja katsoa, josko koko kaasuläppäkotelo pitää irrottaa ja miten se lähtisi irti. Kiitos vaan neuvoista. :)
Jos vielä olisi tietoa, minkälainen tiiviste siellä on, meneekö varmasti rikki irrotettaessa? Kun tuota tiivistesilikoina sattuisi olemaan varastossa.
Kyllä se vaikuttaa.
Joka tapauksessa se asentotunnistimen liitin on oltava irti kun tarkastat tai säädät perusennakkoa tai tyhjäkäyntiä. Olipa havaittavaa muutosta tai ei.

Väärin säädetty tyhjäkäynti, likainen tyhjäkäyntiventtiili, väärin säädetty asentotunnistin, yms. vaikuttavat kaikki kaikkeen.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

#62
Voin minä ottaa sen asentotunnistimen johdon irti kun seuraavan kerran tallilla käyn ja katsoa, vaikuttiko mitään (jossain oli ohje, pitääpi jälleen googlettaa). :)

Kuitenkin perusennakko on pysynyt siinä, mihin olen laittanut ja tyhjäkäyntiä olen ruuvannut siitä säätimen ruuvipäästä.



When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - kesäkuu 08, 2018, 18:39:53
Löyty muutaman vuoden takaa kuva, tältä näyttää orkkistiiviste. https://s15.postimg.cc/xbq8yxoxl/IMG-20151010-_WA0020.jpg

Jotain kuitua / muovia tuo on. Todella ohkaista kyllä.

N15 huoltomanuaalissa tuo tiiviste listataan kertakäyttöiseksi. Itsekin vaihdoin, joustoa tuossa ei juurikaan ole, en usko että palautuisi enää ennalleen kun on kerran kiristetty paikalleen. Ehjänä se kyllä lähti niinkuin näkyy mutta ei mielestäni niin kallis osa etteikö vaihtaisi varmuuden vuoksi.

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - kesäkuu 09, 2018, 09:18:05
Yhtenä kappaleena säilynyt vanha tiiviste + tippa tiivisteliimaa on toimii myös.
Tiiviste on tarttunut jompaankumpaan tiivistepintaan tosi tiukkaan, mutta sitä ei kannata alkaa turhaan repimään siitä irti (ei yleensä lähde ehjänä)... siis jos käyttää vanhan tiivisteen.

Hyvä tietää, kiitos.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 09, 2018, 15:25:56
Voin minä ottaa sen asentotunnistimen johdon irti ihan sinun mieliksikin kun seuraavan kerran tallilla käyn ja katsoa, vaikuttiko mitään (jossain oli ohje, pitääpi jälleen googlettaa). :)

Kuitenkin perusennakko on pysynyt siinä, mihin olen laittanut ja tyhjäkäyntiä olen ruuvannut siitä säätimen ruuvipäästä..?
Kiitos, mutta ota se liitin ihan moottorinohjauksen mieliksi irti. Minulle on ihan sama miten autosi säädät, mutta jos siinä ei ole edes perusasiat kunnossa niin huonosti menee ja varmasti saa riesakseen vaikka minkälaista kierrosten ja seosten pumppailua.

Liitin paikoillaan et näe perusennakkoa, näet silloin perusennakon + mahdolliset ennakon korjaukset (sytytystä korjataan mm. lämpötilan, miten kauan starttauksesta on kulunut, kierrosluvun, nopeuden, yms. yms. tilanteiden mukaan).
Sama tyhjäkäynnin säädön kanssa joka tähtää samalla tavalla ohjelmassa määrättyihin arvoihin, olettaen kokoajan, että järjestelmä on kalibroitu ennalta määritellyllä tavalla. Jos säädät liitin paikoillaan -> nollapiste ei ole nollapiste.


Vai tarkastatko venttiilivälyksetkin nokan asennosta välittämättä?  Tai jakopää... ei sillä niin nöpönuukaa ole missä asennossa kampura sattuu nyt olemaan, nokkapyörät merkkeihinsä vaan?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Pärinälle löytyi mahdollisesti toinen selitys, nimittäin, imuilman resonanssi pönttöhän se siellä resonoi!

Nippusiteellä paremmin kiinni ja hiljeni. :) Jatketaan tarkkailua ja palataan tuohon sytytyksen säätöön ym.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Ylimääräisten äänten syy GA__DE ja GA__DS-koneisissa, jopa QG__DE-koneisissakin voi olla pakosarjan tai pakoputken suojapeltien helinä. Pakosarjan suojapelti ainakin ruostuu kiinnitysruuvien kannan alta, jolloin ei enää ole monellakaan ruuvilla kiinni. Tällöin pääsee heilumaan ja hakkaamaan pakosarjaan tai pakoputkeen moottorin täristessä.
Pitää hitsata vähän lisäpeltiä tai laittaa kannan alle isommat aluslevyt tai pellinpalat.
En suosittele suojapeltien poistamista. Varsinkin näin kuivana aikana kuuma pakoputki voi jopa sytyttää kuivassa ruohikossa maastopalon!

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: mies51 - kesäkuu 13, 2018, 16:58:35
Ylimääräisten äänten syy GA__DE ja GA__DS-koneisissa, jopa QG__DE-koneisissakin voi olla pakosarjan tai pakoputken suojapeltien helinä.

Hyvä huomio. Kävinkin heti tarkistamassa. Pakoputken ylempi suojapelti on kyllä hyvin kiinni, mutta sen alla on pienempi alapelti, joka ei ole niin hyvin kiinni.
Pitää taas muistaa katsoa tallilla tarkemmin.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

https://www.dnsf.org

Totenkopf Posted March 27, 2013

LainaaMinä oon lueskellu niin monet ohjeet, että oon tullu siihen tulokseen, että niitä on yhtä montaa eri sorttia ku on tekijöitäki.

Itse tein näin ja ainakin on tominut hyvin. Moottori on siis vuosimallin 1997 SR20De, miksei voisi kuitenkin soveltaa muuhunkin.

-Moottori normaaliin käyntilämpötilaan, käy vaikka hakemassa aski tupakkia

-Ylimääräset vempeleet pois päältä, jotta tyhjäkäynti saadaan normaalille tasolle

-Käytä kierroksia pari kolme kertaa yli 3000rpm, jotta ECU tajuaa, että kohta tapahtuu jotain. (Näin siis kirjoittivat aussilaisella pulsar- foorumilla. Liekö sitten totta, en tiedä. Toimii kuitenkin.)

-Sammuta moottori

-Irroita tps- anturin johto

-Käynnistä moottori ja odota kierrosten vakautumista

-Käytä kierroksia taas pari-kolme kertaa yli 3000rpm (tämä taas sitä varten, että perusennakko lukittuu, näin mainittiin jossain sr- foorumilla)

-Kytke ajoituslamppu. Nyt ennakon pitäisi näkyä selkeästi.

-Säädä ennakko halutunlaiseksi tarpeen mukaan. Käynti muuttui omassa ainakin parempaan suuntaan kun säädin ennakon 15 asteeseen.

-Sammuta moottori ja kytke tps takaisin.

-Käynnistä ja tarkasta, että kaikki on niinkuin pitääkin.

Ennakkohan muuttuu kokoajan ecun säätämänä kun tps anturi on kytkettynä. Tässä nimenomaan säädetään perusennakkoa, ecu hoitaa lopun säätämisen.

Tältä pohjalta lähdin säätämään.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

#69
Poistettu harhaoppisen havainnot.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

#70
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 17, 2018, 21:48:12
Lähtötilanne oli se, että TPS anturi kiinni, näytti arvoa 13-15 EYKK.
TPS irti, EYKK jotain... asteikon ulkopuolella.  :o

Tilanne nyt: TPS anturi irti --> ~20 EYKK
TPS anturi kiinni 9-10 EYKK.

Tämän seurauksena tyhjäkäynti vaikuttaa tasaisemmalta, ei nyt ainakaan vaellellut.. Kiihdytyksessä matalilla kierroksillä sirittävä ääni väheni.

Tyhjäkäynti on jotain 900 rpm ja tankissa 95E10.

Tällä nyt ainakin toistaiseksi mennään katsastukseen asti. Viimeksi päästöt oli vähän rajoilla, mutta en muista, oliko sillon tuo reilumpi ennakko..

Jospa nyt taas sen osalta läpi, on meinaan alkup. lambda ja katit. :)

Mitäs muilla on ennakkoa GA14DE/GA16DE moottoreissa?
Pielessä... edelleen ja pahasti. Euroversion GA16DE:n perusennakko on 10-ast EYKK. Muistaakseni myös GA14DE:ssä pitäisi olla sama.
Pääsääntöisesti muissa Suomessa (90-luvulla) myydyissä ruisku-moottoreissa perusennakko 15-astetta.

Ainakin vakiokunnossa oleva GA16DE alkaa nakuttamaan ennakkoa lisätessä jossain 13-15-asteessa 95:lla.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - kesäkuu 18, 2018, 07:38:11
Pielessä... edelleen ja pahasti. Euroversion GA16DE:n perusennakko on 10-ast EYKK. Muistaakseni myös GA14DE:ssä pitäisi olla sama.
Pääsääntöisesti muissa Suomessa (90-luvulla) myydyissä ruisku-moottoreissa perusennakko 15-astetta.

Joo, nopeesti katottuna GA**DE koneissa 10 astetta EYKK ja SR:ssä sitten tuossa ohjeessakin mainittu 15 astetta.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Alppuu

#72
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - kesäkuu 18, 2018, 07:38:11
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 17, 2018, 21:48:12
Lähtötilanne oli se, että TPS anturi kiinni, näytti arvoa 13-15 EYKK.
TPS irti, EYKK jotain... asteikon ulkopuolella.  :o

Tilanne nyt: TPS anturi irti --> ~20 EYKK
TPS anturi kiinni 9-10 EYKK.

Pielessä... edelleen ja pahasti. Euroversion GA16DE:n perusennakko on 10-ast EYKK. Muistaakseni myös GA14DE:ssä pitäisi olla sama.
Pääsääntöisesti muissa Suomessa (90-luvulla) myydyissä ruisku-moottoreissa perusennakko 15-astetta.

Ainakin vakiokunnossa oleva GA16DE alkaa nakuttamaan ennakkoa lisätessä jossain 13-15-asteessa 95:lla.

Mites muilla näyttää ennakot TPS kiinni ja TPS irrotettuna? :)


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - kesäkuu 18, 2018, 08:20:23
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - kesäkuu 18, 2018, 07:38:11
Pielessä... edelleen ja pahasti. Euroversion GA16DE:n perusennakko on 10-ast EYKK. Muistaakseni myös GA14DE:ssä pitäisi olla sama.
Pääsääntöisesti muissa Suomessa (90-luvulla) myydyissä ruisku-moottoreissa perusennakko 15-astetta.

Joo, nopeesti katottuna GA**DE koneissa 10 astetta EYKK ja SR:ssä sitten tuossa ohjeessakin mainittu 15 astetta.

Ulkoa muistellen, olikos vielä 10 EYKK +/- 2

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 18, 2018, 12:57:52
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - kesäkuu 18, 2018, 07:38:11
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 17, 2018, 21:48:12
Lähtötilanne oli se, että TPS anturi kiinni, näytti arvoa 13-15 EYKK.
TPS irti, EYKK jotain... asteikon ulkopuolella.  :o

Tilanne nyt: TPS anturi irti --> ~20 EYKK
TPS anturi kiinni 9-10 EYKK.

Tämän seurauksena tyhjäkäynti vaikuttaa tasaisemmalta, ei nyt ainakaan vaellellut.. Kiihdytyksessä matalilla kierroksillä sirittävä ääni väheni.

Tyhjäkäynti on jotain 900 rpm ja tankissa 95E10.

Tällä nyt ainakin toistaiseksi mennään katsastukseen asti. Viimeksi päästöt oli vähän rajoilla, mutta en muista, oliko sillon tuo reilumpi ennakko..

Jospa nyt taas sen osalta läpi, on meinaan alkup. lambda ja katit. :)

Mitäs muilla on ennakkoa GA14DE/GA16DE moottoreissa?
Pielessä... edelleen ja pahasti. Euroversion GA16DE:n perusennakko on 10-ast EYKK. Muistaakseni myös GA14DE:ssä pitäisi olla sama.
Pääsääntöisesti muissa Suomessa (90-luvulla) myydyissä ruisku-moottoreissa perusennakko 15-astetta.

Ainakin vakiokunnossa oleva GA16DE alkaa nakuttamaan ennakkoa lisätessä jossain 13-15-asteessa 95:lla.

No datsunpower on hyvä ja kattoo, mitä itsellään näyttää TPS kiinni ja TPS auki. Muidenkin havainnot kiinnostavat. :)
Ihan katsomatta tiedän, että omissa autoissani TPS:n liitin irti perusennakko on sen mitä sen pitää tehtaan manuaalin mukaan olla.. TPS:n liitin kiinni sen mitä ohjelma sattuu sillä hetkellä pyytämään, ja siinä ei ole mitään katsottavaa jos et tiedä mitä ohjelma pyytää sillä hetkellä, eikä varsinkaan siinä tapauksessa jos perusennakko ei ole säädetty oikein.

Monestiko ja monellako eri tavalla tämä sama asia pitää vielä kertoa?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

#75
Joka tapauksessa, tänään tein rasitustestejä suht jyrkkään ylämäkeen. Ei naulaa/nakuta vaikka miten yritin kiihdyttää 1500 rpm -->

Kyllä se 95:lla naulaisi, jos liian aikaisella on?

Mutta säädetään taas tarpeen tullen. :)

-e-

Siivottu siivoton.





When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 18, 2018, 16:25:45
Nyt meni tunteisiin?  ::) Omapa on häpeäni, jos autoni hajotan.

Meni tunteisiin tai ei, täällä on nyt yritetty moneen kertaan kertoa, miten se ennakon säätö tehdään oikeaoppisesti. Kun ei kerran ohjeet ja oikeat toimintatavat kelpaa, niin siinä tapauksessa täällä on jatkossa enää turha neuvoja kyselläkkään.

Turha jauhaminen ja vänkääminen alkaa jo riittämään.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Alppuu

#77
En väittele oikeaoppisuudesta, uskon että menee kuten Totenkopf on kertonut.

+ lisättynä omilla havainnoillani.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 18, 2018, 16:25:45
Joka tapauksessa, tänään tein rasitustestejä suht jyrkkään ylämäkeen. Ei naulaa/nakuta vaikka miten yritin kiihdyttää 1500 rpm -->

Kyllä se 95:lla naulaisi, jos liian aikaisella on?

Mutta säädetään taas tarpeen tullen. :)

-e-

Siivottu siivoton.

Miten tulit johtopäätökseen ettei nakuta?
Dataa tännekin kiitos! ;D
Noista vanhoista nakuantureista ei käsittääkseni saa edes mitään järkevää ulos, niin se voi vielä nakuttaa. Sitä ei aina välttämättä korvakuulolla kuule, varsinkaan ajaessa.
Jos sen kuulee jo, se on jo paha.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Nugetti

Tietääkseni eurooppalaisissa GA-koneissa ei edes nakutusantureita ole. Korjatkaa jos väärässä. SR-myllyissä on.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - kesäkuu 19, 2018, 04:57:15
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 18, 2018, 16:25:45
Joka tapauksessa, tänään tein rasitustestejä suht jyrkkään ylämäkeen. Ei naulaa/nakuta vaikka miten yritin kiihdyttää 1500 rpm -->

Kyllä se 95:lla naulaisi, jos liian aikaisella on?

Mutta säädetään taas tarpeen tullen. :)

-e-

Siivottu siivoton.

Miten tulit johtopäätökseen ettei nakuta?
Dataa tännekin kiitos! ;D
Noista vanhoista nakuantureista ei käsittääkseni saa edes mitään järkevää ulos, niin se voi vielä nakuttaa. Sitä ei aina välttämättä korvakuulolla kuule, varsinkaan ajaessa.
Jos sen kuulee jo, se on jo paha.

No ihan korvakuulolta ikkuna auki kiihdyttäen. Kuulossani ei ole vikaa. Äänestä kyllä kuulee moottorin "murinan" kovalla kuormalla, mutta ei mitään naulaamista.

Ja kyllä, tiedän miltä se kuulostaa, tuli joskus laitettua vähän enemmänkin ennakkoa.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - kesäkuu 19, 2018, 08:22:59
Tietääkseni eurooppalaisissa GA-koneissa ei edes nakutusantureita ole. Korjatkaa jos väärässä. SR-myllyissä on.

Juu, GA-koneissa ei ole nakuanturia.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 19, 2018, 10:45:07
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - kesäkuu 19, 2018, 04:57:15
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 18, 2018, 16:25:45
Joka tapauksessa, tänään tein rasitustestejä suht jyrkkään ylämäkeen. Ei naulaa/nakuta vaikka miten yritin kiihdyttää 1500 rpm -->

Kyllä se 95:lla naulaisi, jos liian aikaisella on?

Mutta säädetään taas tarpeen tullen. :)

-e-

Siivottu siivoton.

Miten tulit johtopäätökseen ettei nakuta?
Dataa tännekin kiitos! ;D
Noista vanhoista nakuantureista ei käsittääkseni saa edes mitään järkevää ulos, niin se voi vielä nakuttaa. Sitä ei aina välttämättä korvakuulolla kuule, varsinkaan ajaessa.
Jos sen kuulee jo, se on jo paha.

No ihan korvakuulolta ikkuna auki kiihdyttäen. Kuulossani ei ole vikaa. Äänestä kyllä kuulee moottorin "murinan" kovalla kuormalla, mutta ei mitään naulaamista.

Ja kyllä, tiedän miltä se kuulostaa, tuli joskus laitettua vähän enemmänkin ennakkoa.

Kuulet myös varmaan yksittäiset palotapahtumat kun ikkuna auki ajelet ::)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - kesäkuu 19, 2018, 11:01:30
Kuulet myös varmaan yksittäiset palotapahtumat kun ikkuna auki ajelet ::)

Onko sillä sitten käytännön merkitystä?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Sunny GA14DS kirjat meni hanskalokerossa auton seuraavalle omistajalle.
Mutta Alfamerin käsikirja sanoo:
- EGR järjestelmällä ja elektronisella kaasuttimella (eli GA16DS v.1991-92) painetunnistimen alipaineletku irti 2+-2 EYKK , alipaineletku kiinni 10+-2 EYKK.
- Suihkutusmoottorit (eli GA14DE GA16DE v.1992-96) 10+-2 EYKK.

GA16DE:ssä ei ole nakutustunnistinta, joten ei kannata yrittää säästää polttoainetta tai lisätä huippuhevosvoimia laittamalla ennakkoa varhaiselle. Polttomoottorien ammattiaineen suorittaneena DI:nä tiedän, kuinka kova rasitus moottorille nakutus on. Olen nähnyt autokerholla, kuinka Toyotan kiertokanki on katkennut ja tullut kurkistelemaan lohkon kyljestä pihalle.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 19, 2018, 11:10:00
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - kesäkuu 19, 2018, 11:01:30
Kuulet myös varmaan yksittäiset palotapahtumat kun ikkuna auki ajelet ::)

Onko sillä sitten käytännön merkitystä?

Jos lukisit rivien välistä niin huomaisit että tarkoitin sitä että nakutusta ei välttämättä kuule.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

StanLaurel

Nissanin omien säätöarvokirjasten (Autokeskuksen painattama) mukaan N15 Almeran sytytysennakko on GA14DE 10astetta ja GA16DE 15astetta.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: StanLaurel - kesäkuu 19, 2018, 15:55:27
Nissanin omien säätöarvokirjasten (Autokeskuksen painattama) mukaan N15 Almeran sytytysennakko on GA14DE 10astetta ja GA16DE 15astetta.
Ompas jännä.
En tietenkään kiistä etteikö Autokeskus olisi voinut arvoja päivittää "omaan maahan sopivaksi", ensimmäistä kertaa kuulen vain että olisi virallisesti 15 astetta eykk. 
Sitten taas Nissanin englanninkielisen N15 huoltomanuaalin mukaan arvot olisi näin:




Alppuu

#88
Lainaus käyttäjältä: mies51 - kesäkuu 19, 2018, 11:30:11
Sunny GA14DS kirjat meni hanskalokerossa auton seuraavalle omistajalle.
Mutta Alfamerin käsikirja sanoo:
- EGR järjestelmällä ja elektronisella kaasuttimella (eli GA16DS v.1991-92) painetunnistimen alipaineletku irti 2+-2 EYKK , alipaineletku kiinni 10+-2 EYKK.
- Suihkutusmoottorit (eli GA14DE GA16DE v.1992-96) 10+-2 EYKK.

GA16DE:ssä ei ole nakutustunnistinta, joten ei kannata yrittää säästää polttoainetta tai lisätä huippuhevosvoimia laittamalla ennakkoa varhaiselle. Polttomoottorien ammattiaineen suorittaneena DI:nä tiedän, kuinka kova rasitus moottorille nakutus on. Olen nähnyt autokerholla, kuinka Toyotan kiertokanki on katkennut ja tullut kurkistelemaan lohkon kyljestä pihalle.


Mutta ollaanko sitten vasta vaarallisella alueella kun nakutuksen kuulee?
Bensalla sen kuulee hyvin, mutta RE85:llä ei niin hyvin tai sitten ei nakuta vaikka olisi kuinka sytkä pielessä?
Harrastamista tämä on ja jos moottori laukeaa totaalisesti, niin kaupasta saa toisen auton. :)


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - kesäkuu 19, 2018, 17:17:18
Lainaus käyttäjältä: StanLaurel - kesäkuu 19, 2018, 15:55:27
Nissanin omien säätöarvokirjasten (Autokeskuksen painattama) mukaan N15 Almeran sytytysennakko on GA14DE 10astetta ja GA16DE 15astetta.
Ompas jännä.
En tietenkään kiistä etteikö Autokeskus olisi voinut arvoja päivittää "omaan maahan sopivaksi", ensimmäistä kertaa kuulen vain että olisi virallisesti 15 astetta eykk. 
Sitten taas Nissanin englanninkielisen N15 huoltomanuaalin mukaan arvot olisi näin:

Suomi manuaalissa on samoin kuten linkkaamassasi taulukossa.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4