Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

GA16DE ja ketjuhan se lämpösenä rallattaa

Aloittaja helleri, helmikuu 18, 2013, 16:20:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nissan-man

Eihän siinä muutako öljynpainemittari kiinni ja kattomaan paineita jos jakopää rallattellee, ja näissä on ihan normaalia varsinkin puolilämpimänä käynnistäessä että se ketju rallattellee, ainakin kahessa lähipiirissä olevassa tekee niin ja omassa kans vaikka jakopään osilla ajettu 5tkm ja öljyt juuri vaihdettu (TB-diamond ja suod m-filter)
P10 GA16DS

Koomikko

no kaikkea kuulee... p10 340 tkm 1,6 ja ei ole vielä ollut ketjun suhteen mitään. Samoin p11 jossa 215 tkm ja ketjut hyvässä kunnossa.. uudemmat almerat ja primerat 1.5, 1,8 ja 2.0 ketjuja joudutaan vaihtaan, mutta harvoin 1,6 ongelmia. ei muutakuin kovaa ajoa!

Totenkopf

Itellä piti entisessä P10:ssä aika pahaa ääntä ketju käynnistäessä. Lämpösenä tyhjäkäynnillä erotti kyllä, että on ketju venyny, kuulu semmonen säännöllinen kilahtelu. Eipä tuo silti luovuttanu, vaikka kenkää saikin. Kone kesti, koppa lahos ympäriltä.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

nissan-man

LainaaItellä piti entisessä P10:ssä aika pahaa ääntä ketju käynnistäessä. Lämpösenä tyhjäkäynnillä erotti kyllä, että on ketju venyny, kuulu semmonen säännöllinen kilahtelu. Eipä tuo silti luovuttanu, vaikka kenkää saikin. Kone kesti, koppa lahos ympäriltä.
Sama homma velipojan primerassa, eikä sille mitään aiota tehä ku käynnistäessä vaan ääntää ja silloin tällöin tyhjäkäynnillä..  8-)
P10 GA16DS

helleri

Itellä on kyllä öljyä ihan ylärajassa. En meinaa tehdä tuolle mitään vaikka vähän se aina häiritseekin.

Pari vuotta jos kestää ni vois jo vaihtaa autoa :P

nissan-man

GA16DS ja 15tkm ajetut jakopään osat.. alkoi rallattaa lämpösenä 1000-2000rpm, kuulee selvästi 60km/h vauhdissa sisälle. On se perhana. Nyt vaihdettu kokeeksi alkuperäinen/vanha yläkiristin..  mielenkiintoisinta tässä on se, kun lämpösenä sammutat ja käynnistät samantien, rallatus pysyy poissa jonkun aikaa, joskus jopa päivän  8-)
P10 GA16DS

nissan-man

LainaaGA16DS ja 15tkm ajetut jakopään osat.. alkoi rallattaa lämpösenä 1000-2000rpm, kuulee selvästi 60km/h vauhdissa sisälle. On se perhana. Nyt vaihdettu kokeeksi alkuperäinen/vanha yläkiristin..  mielenkiintoisinta tässä on se, kun lämpösenä sammutat ja käynnistät samantien, rallatus pysyy poissa jonkun aikaa, joskus jopa päivän  8-)
ketju on pysynyt hiljaisena. Ei ole ääntänyt yhtään kiristimen vaihdon jälkeen. Ilmeisesti 15tkm ajetussa kiristäjässä oli se vika että vuoti männän välistä, kun puristi kasaan niin männän ja "kiristäjän rungon" välistä tuli öljyt. Minkäänlaista tiivistettähän nuissa ei ole ku purin atomeiksi..
P10 GA16DS

NNisti

#37
Vaihtui sitten pommi, toivottavasti ei toiseen samanlaiseen vaikka malliltaan ja väriltään muuten (olenkohan sairas) mutta nyt on ainakin jakopää hiljainen ja siinä 200tkm tienoilla näyttää joku "transmissions kedje" vaihdetun (nyt 234tkm) eli kai sinne jakopäähän on jotain ketjua heitetty. Voinee vaan toivoa että Nisu käyttää toisen mahiksensa hyvin ja pysyy rapinat ja rahinat poissa ainakin sinne 300tkm asti johon meikän ajoilla menee monta vuotta... Tuntuu oudolta auto joka käy hiljaa ja kulkee tasaisesti kun melkeen puoli vuotta ajo sillä nykivällä rapistajalla jossa ei kait löysä ketju enää pitäny sytytystäkään kohdillaan. Kivana bonuksena rumpujarrut takana  :D
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Datsuuna


Rumpujarrut takana on huolettomat ja ABS ongelmilta säästyy. Takalevyt tuppaava jumittelemaan varsinkin jos auto seisoo käyttämättömänä pitempään ja käsijarrun teho on heikompi kun rumpujarruissa.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

Lainaa
Takalevyt tuppaava jumittelemaan varsinkin jos auto seisoo käyttämättömänä pitempään ja käsijarrun teho on heikompi kun rumpujarruissa.

En ole huomannut jumitusta, mutta en pidäkään säilytyksessä käsijarrua päällä kun auto on tasasella, tehokin on ihan hyvä. :)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

#40
Lainaa

En ole huomannut jumitusta, mutta en pidäkään säilytyksessä käsijarrua päällä kun auto on tasasella, tehokin on ihan hyvä. :)

Minulla on 2 Almeraa parhaillaan käytössä toinen GTi-malli jossa siis ABS ja levyjarrut takana toinen 1,6 Si jossa ei ABS:ää ja takana rumpujarrut. Kun noita vertaa niin tähän tulokseen on tultu kyllä rumpujarrussa käsijarru on tehokkaampi eikä rumpujarrut jumita vaikka auto seisoisi pitkäänkin käyttämättä. Talvisäilytyksessä ei saa missään nimessä pitää käsijarrua päällä varsinkaan levyjarruissa jumituksen vaara on suuri, kun pala/palat voivat ruostua kiinni levyyn tai satula juuttua käytön puutteessa. Autot tykkää siitä, että niillä ajetaan  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

NNisti

#41
Nohh, jos oikeen tarkasti kuuntelee niin kyllähän sieltä jakopään yläpäästä tässäkin jotain epäsäännöllistä vaimeaa naputtelua kuuluu mutta en ala asiasta stressaamaan ennenkuin kuuluu häiritsevästi ulos ja sisälle. 100x hiljaisempi ainakin mitä edellinen.

Vielä tuosta offtopicci jarruasiasta, mitenkäs tässä ei ole abs-valoa mittaristossa vaikka kuitenkin näyttää absisysteemit olevan ja oli ABS otteessakin? Pumppu löytyy konehuoneesta ja meneehän siellä piuhat anturoihin ainakin edessä mitä vuotavaa rengasta (prkl) värkätessä katsoin.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Alppu

LainaaNohh, jos oikeen tarkasti kuuntelee niin kyllähän sieltä jakopään yläpäästä tässäkin jotain epäsäännöllistä vaimeaa naputtelua kuuluu mutta en ala asiasta stressaamaan ennenkuin kuuluu häiritsevästi ulos ja sisälle. 100x hiljaisempi ainakin mitä edellinen.

Ainahan sitä jotain kuulee kun oikein tarkasti kuuntelee.  :D


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Lainaa
Vielä tuosta offtopicci jarruasiasta, mitenkäs tässä ei ole abs-valoa mittaristossa vaikka kuitenkin näyttää absisysteemit olevan ja oli ABS otteessakin? Pumppu löytyy konehuoneesta ja meneehän siellä piuhat anturoihin ainakin edessä mitä vuotavaa rengasta (prkl) värkätessä katsoin.

Valo palanut tai polttimo poistettu?

Ei pitäisi kyllä mennä katsastuksesta läpi jos valo ei pala..


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

NNisti

#44
Ei kun siis se abs-kuvake puuttuu kokonaan, kyllähän ne kaikki öljynpaine/lataus/yms./yms. siellä valkoisilla ääriviivoilla näkyy vaikkei valo palaisikaan ja absia ei ole. Vai onko se absi yhdistetty jotenkin käsijarruvaloon tai muuta outoa vastaavaa, mittaristo vilpillä vaihdettu absittomasta  :o Eipä sinällään että haittais, yks murhe pois listalta ja ohan tuo vasta maaliskuussa katsastettu.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

cedricfan

Autossa jossa ei yleensä ole ABSia jää sen toimintakin helposti tsekkaamatta, ja toisaalta otteessa lukeva ALB-kuormaventiili sekoittuu usein ABSeiksi ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

NNisti

Plöähh voi idiotismi, olihan siellä se absivalo mutta vilahti vaan niin nopeasti ettei päivällä meinannu nähdä. Voisin vaikka vannoa että edellisessä näkyi se (ABS) kuvake valkoisilla ääriviivoilla valo sammuksissakin kuten muissakin valoissa mutta kaisse olikin tollanen piilokuvake joka näkyy vain valon palaessa. Jooops takas ketjujen rallatuksiin...
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Heinämies

Mie teetin jakopäärempan P10 -94 Primeraan paikallisella aikuiskoulutuskeskuksella. Olihan siellä kaikki osat jo aika kalkkiviivoilla kuulema, tiedä sitten kauanko olisi kestänyt jos mitään ei olisi tehty.

Nyt kuuluu vain käynnistäessä se "sekunnin kymmenyksen" rallatus ja sitten hiljenee. Kone oli sisältä tosi karstainen, ja siihen vedettiin Fortet rempan jälkeen.

Työlle tuli hintaa 172 euroa, osille kaikkineen nelisensataa. Tehtiin siinä "oheishommaakin" eli joitain katkenneita pultteja odotellessa mm. öljypumppu purettiin ja putsattiin kunnolla.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Stetu

Oma almera kylmänä käynnistettäessä kuulostaa "dieseliltä", koneen lämmetessä ei taas ylimääräisiä ääniä kuulu. Epäilin jakopään yläketjunkiristimen olevan viallinen, mutta eihän sieltä mitään vikaa löytynyt. Ketju, rattaat ja kiristin oli hyvässä kunnossa eikä näkynyt mitään merkkejä ketjun hankaamisesta tms.

Eikä tuo kone nyt kovin paskakaan voi olla, katsastuksessa päästöt oli todella hyvät. Ei myöskään syö öljyä ja mukavasti tuntuu liikkuvan.

Apua kaivattaisiin :'(


Totenkopf

Omaan primeraan teetätin juuri jakopääremontin. (P11 2.0 GX) Ei olisi kyllä parempaan aikaan voinut sattua. Ilmeisesti meinannut jo hieman koittaa hypätä kampiakselin rattaallakin, kun oli vienyt 2 hammasta mukanaan. Suorasta ketjuohjaimesta oli lohjennut pieni palanen ja nokkapyörissäkin oli havaittavissa pientä kulumista. Osat hankin FR-motorsport nimisestä puljusta. Alkuperäisinä tulivat maksamaan rahteineen tulleineen alta 300. Marmoritiskiltä kysellessäni olisivat maksaneet 600. Työstä en ole saanut vielä laskua, mutta hinta- arvio oli muistaakseni 700€ kieppeillä. Autoon tosin vaihdettiin samalla apukuskin puolelle olka- akseliin ehjät laakerit totaalisesti räjähtäneiden tilalle samalla.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppuu

#50
Hmm... nyt öljyn vaihdon jälkeen kuulostaa siltä, että Almeran GA14DE moottorin ketju aika ajoin tyhjäkäynnillä ilmoittelee itsestään.
Kuuluu sellainen epäsäännöllinen, aika vaimea rapiseva ääni..
Ei toi muuten häiritse, mutta tyhjäkäynnin ajoitus hieman seilaa, että jos nämä yhdessä vaikuttaa
katsastuksen päästötestissä..
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Tänään taas pidemmän matkan jälkeen kävi ihan tasaisesti vähän alta 1000 kierroksella eikä kuulunut mitään rapinaa.
Seuraillaan tilannetta...  ???

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

chery

Voisko tuo tyhjäkäynnin ontuminen johtua tyhjäkäyntimoottorista? Jos on likainen. Ja ketju "rapsahtaa" sen takia kun tyhjäkäynti käy liian alhaalla. Itsellä ainakin seilaa tyhjäkäynti Allussa. Ketju ei kylläkään rapsahtele, tosin tuossa onkin uusi ketju. Vika tuli n. puolen vuoden seisotuksesta ja pitäisi (sitten joskus) kaasuläppäkotelo ottaa pöydälle että saa tyhjäkäyntimoottirin putsattua. Ei saa alempaa ruuvia auki muuten.

Jos putsaushommiin alat niin hommaa sitten kaasuläppäkotelon ja imusarjan tiiviste valmiiksi. Saa marmorilta ja hintaa taisi olla joku vajaa 15e.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

datsunpower

#53
Samaa mieltä... kyllä se vika on jossain muualla kuin ketjussa.
Ja jos sytkän heittely on todettu auton/moottorinohjauksen ollessa normaalitilassa niin sytkän kuuluukin muuttua koska se on osa tyhjäkäynnin säätöä. Sytytyksen/tyhjäkäynnin säätötilassa kaikki korjaukset kytketään pois ja silloin sytytyksen kuuluu pysyä muuttumattomana.



EDIT: kirjoitushäiriöiden vähentämistä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

chery

Ja sytkä säädettiin muistaakseni sammuttamalla auto ja ottamalla kaasuläppäkotelosta oikealta(?) puolelta töpseli irti ja auto käyntiin. Silloin voi sen perus ennakon säätää. Korjataan jos olen väärässä. Viime kesänä säätelin Allin sytkää mut ei muista tarkalleen miten meni.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

mies51

Kyllä mulla Sunnyn GA14DS eli samalla ketjulla meni 270000km ilman jakopään uusintaa tai venttiilivälysten säätöä. Öljy Teboil Diamond ja suodatin Man, M-filter tai Motonetin halpis, ei eroa huomannut. Kyllähän siitä jakopääästä jo rallatusta kuului, ei enempää ääniä. Ei kuulunut ohjaamoon.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: chery - kesäkuu 07, 2018, 23:02:35
Voisko tuo tyhjäkäynnin ontuminen johtua tyhjäkäyntimoottorista? Jos on likainen. Ja ketju "rapsahtaa" sen takia kun tyhjäkäynti käy liian alhaalla. Itsellä ainakin seilaa tyhjäkäynti Allussa.
Ketju ei kylläkään rapsahtele, tosin tuossa onkin uusi ketju. Vika tuli n. puolen vuoden seisotuksesta ja pitäisi (sitten joskus) kaasuläppäkotelo ottaa pöydälle että saa tyhjäkäyntimoottirin putsattua. Ei saa alempaa ruuvia auki muuten.

Jos putsaushommiin alat niin hommaa sitten kaasuläppäkotelon ja imusarjan tiiviste valmiiksi. Saa marmorilta ja hintaa taisi olla joku vajaa 15e.

Voihan tuo tyhjäkäynnin ajoittainen ontuminen johtua tyhjäkäyntimoottoristakin, tosin ei niin kauaa sitten suihkuttelin Motonetin öljypohjaista liuotinpesuainetta noin muuten lian irroitus
mielessä, eikä ainakaan imusarjassa mitään karstaa näkynyt, vaikka EGR:kin on taas vaihteeksi käytössä.
Tämä auto ei ole seissyt, vaan on melkein päivittäisessä ajossa. Ei ole tullut katsottua, miten se kaasuläppäkotelo irtoaa, minkälainen se tiiviste on, kumitiiviste?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

#57
Lainaus käyttäjältä: chery - kesäkuu 08, 2018, 11:50:34
Ja sytkä säädettiin muistaakseni sammuttamalla auto ja ottamalla kaasuläppäkotelosta oikealta(?) puolelta töpseli irti ja auto käyntiin. Silloin voi sen perus ennakon säätää. Korjataan jos olen väärässä. Viime kesänä säätelin Allin sytkää mut ei muista tarkalleen miten meni.
Juu. Kaasuläpän asentotunnistimen liitin otetaan irti ennen sytytysvirtojen kytkemistä / moottorin käynnistämistä. Kolme napainen, muistaakseni ruskea liitin.



Lainaus käyttäjältä: Alppuu - kesäkuu 08, 2018, 17:32:17
...

Voihan tuo tyhjäkäynnin ajoittainen ontuminen johtua tyhjäkäyntimoottoristakin, tosin ei niin kauaa sitten suihkuttelin Motonetin öljypohjaista liuotinpesuainetta noin muuten lian irroitus
mielessä, eikä ainakaan imusarjassa mitään karstaa näkynyt, vaikka EGR:kin on taas vaihteeksi käytössä.
Tämä auto ei ole seissyt, vaan on melkein päivittäisessä ajossa. Ei ole tullut katsottua, miten se kaasuläppäkotelo irtoaa, minkälainen se tiiviste on, kumitiiviste?
Tyhjäkäyntiventtiiliä ei saa kunnolla puhtaaksi purkamatta sitä. Se on sen verran sokkeloinen tapaus, että pelkkä liuottaminen ei poista kaikkea.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

#58
Poistettu väärät havainnot.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

chery

Laitan kuvan tiivisteestä kun pääsen koneelle. Puhelimella hankala laittaa.  :)
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04