Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

GA16DE ja ketjuhan se lämpösenä rallattaa

Aloittaja helleri, helmikuu 18, 2013, 16:20:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

helleri

Ostin tuossa juuri W10 -99 ja mittarissa kohta 200tkm.
Haulla varmaan löytyy ketjusta paljon mutta ei omalle kohdalle sopivaa.

Eli mitenkäs on, kylmänä kaikki on kivasti ja äänet kohillaan. Kun kone lämpenee niin rupee kuulumaan selvä epätasainen kilkatus. Ostin auton vasta pari viikkoa sitten niin en tiedä kuinka pitkään ääni on kuulunut. Liikkeestä ostin ja tarkotus on kysyä heiltä että miten paljon haluavat korjata.

Kysympä kuitenkin täältäkin että onko tuo miten vakavaa? Olikos tuossa vain yksi ketju pyörittämässä kaikkea? Myyjä kun sanoi että jakoketju on tarkastettu ja on ok. Mutta eipä se siltä kuulosta?

Mitäs raati sanoo? Vihasena autoliikkeeseen vai olla murehtimatta koko ketjua kunnes katkeaa tai rupee ääntämään kylmänä?

Öljyt vaihdoin eikä ole niistä kiinni. Että mites?

NNisti

#1
Onko ääni sattumalta sellanen niinku ketju pulssimaisesti hankailisi johonkin, ei siis mitään tasaista rapinaa vaan sellaista raapsraaps... raapsraaps... raapsraaps?

Itselläkään vielä edes 200tkm mittarissa ja lämpösenähän tuo alkaa tuota tekemään, kävin korjaamolla kyselemässä mielipidettä ja tuumi että noohh jossei siitä pahene niin ei paniikkia.

Yläketjunkiristintäkin koitin vaihtaa mutta eihän se tietenkään mitään auttanut kun mun tuurilla siellä on tietty ketjut jo kulahtanu. Siellähän on siis 2 ketjua ja väittävät että ylempi ketju alkaa ennemmin mekkaloimaan.



Jotain osviittaa rakenteesta vaikkei ihan tästä koneesta taida olla.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

nissan-man

LainaaOnko ääni sattumalta sellanen niinku ketju pulssimaisesti hankailisi johonkin, ei siis mitään tasaista rapinaa vaan sellaista raapsraaps... raapsraaps... raapsraaps?

Itselläkään vielä edes 200tkm mittarissa ja lämpösenähän tuo alkaa tuota tekemään, kävin korjaamolla kyselemässä mielipidettä ja tuumi että noohh jossei siitä pahene niin ei paniikkia.

Yläketjunkiristintäkin koitin vaihtaa mutta eihän se tietenkään mitään auttanut kun mun tuurilla siellä on tietty ketjut jo kulahtanu. Siellähän on siis 2 ketjua ja väittävät että ylempi ketju alkaa ennemmin mekkaloimaan.



Jotain osviittaa rakenteesta vaikkei ihan tästä koneesta taida olla.

isoveljen 250tkm ajettu pitää lämpimänä monesti semmosta kling kling. Ei kuitenkaan säännöllisesti. Mutta monesti ketju rallattaa pitkäänkin käynnistyksen jälkeen. Yläkiristin ja ketju vaihdettu, ei vaikutusta.
P10 GA16DS

helleri

Ei oo pulssimainen. Se on aika tasanen sillee epätasasesti :D eli ei oo jatkuva vaan pätkivä kilkatus. Ei siis kuulosta pahalta mutta kyllä se selvästi kuuluu vaikka istut kuskin paikalla ovi ja pelti auki.

Nyt kun vaan tietäs että miten "varmaa" on että tuo ääni pahenee ja parin kuukauden päästä on tonnin remppa?

Tero-75

Onko tuo ketjunkiristin mekaaninen vai öljynpaineella toimiva? Jos öljynpaineella niin lämpenevät öljyt (pienempi viskositeetti = pienempi öljynpaine) selittäisi kilkatuksen.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

nissan-man

LainaaOnko tuo ketjunkiristin mekaaninen vai öljynpaineella toimiva? Jos öljynpaineella niin lämpenevät öljyt (pienempi viskositeetti = pienempi öljynpaine) selittäisi kilkatuksen.
Onhan siinä jonkunlainen jousi mutta pääasiassa öljynpaineella toimii sekä ala- että yläketjun kiristin.
P10 GA16DS

NNisti

#6
Eli laiska öljypumppu kun ei edes uusilla 5W-40 ööleillä hiljentynyt yhtään tai sitten pitäs kokeilla jotain 5W-50-tervaa?  ;D
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

pekko

Liikkeeseen on turha  mennä valittamaan , on kummiskin 13 vuotta vanha auto  ja 200 tkm  ajettu.

Alppu

Tai sitten se kiristin on jo ääriasennossa?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

helleri

LainaaLiikkeeseen on turha  mennä valittamaan , on kummiskin 13 vuotta vanha auto  ja 200 tkm  ajettu.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan kannattaa.
Koneessa on 5w50 ölpät btw.

Alppu

Lainaa

Kuluttaja-asiamiehen mukaan kannattaa.
Koneessa on 5w50 ölpät btw.


Liikkeessä todennäköisesti sanovat, että ihan normaali ääni, ei kun kovaa ajoa vaan. :)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

NNisti

Lainaa


Liikkeessä todennäköisesti sanovat, että ihan normaali ääni, ei kun kovaa ajoa vaan. :)


Nojuu, yhtä patonkia kerran vähän aikaa ajoin joka sitten alkoi kolisemaan ihan järkyttävästi aina kun paikoiltaan lähti liikkeelle. Kauppias tottakai että "Ei kun kovaa ajoa vaan, onhan siinä takuu ja korjataan sitten jos hajoaa" = sormet ristissä selän takana toivoi että kestää kolinoineen sen 6kk vaimitäse nyt oli ettei tarvis korvailla mitään. Ja ihanku sellasella kolisevalla paskalla joku täysjärkinen ajais ilman stressihikeä että millon lasahtaa johonkin metsän keskelle, on ne autokauppiaat kyllä huumoriveikkoja. Ja armottoman tappelun sai käydä että edes suostuivat tutkimaan asiaa, tommosilla olis mitään asiaa autokaupan alalle.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

helleri

Huomenna menen paikan päälle "kuuntelemaan yhdessä" että mitä kauppa sanoopi. Ilmottelen miten käy ja kerron sitten kyllä mikä liike kyseessä niin tiedätte jatkossa.

Datsuuna

LainaaOnko ääni sattumalta sellanen niinku ketju pulssimaisesti hankailisi johonkin, ei siis mitään tasaista rapinaa vaan sellaista raapsraaps... raapsraaps... raapsraaps?

Itselläkään vielä edes 200tkm mittarissa ja lämpösenähän tuo alkaa tuota tekemään, kävin korjaamolla kyselemässä mielipidettä ja tuumi että noohh jossei siitä pahene niin ei paniikkia.

Yläketjunkiristintäkin koitin vaihtaa mutta eihän se tietenkään mitään auttanut kun mun tuurilla siellä on tietty ketjut jo kulahtanu. Siellähän on siis 2 ketjua ja väittävät että ylempi ketju alkaa ennemmin mekkaloimaan.



Jotain osviittaa rakenteesta vaikkei ihan tästä koneesta taida olla.
Vakioissa yläketju on vaan 1 rivinen eikä 2 rivinen kuten kuvassa olevassa koneessa. Yläketjun vaihto on pikkujuttu onnistuu jokaiselta remppataitoiselta alaketjun vaihto jo työläämpi operaatio ja korjaamolla se maksaa helposti jopa tonnin  :P
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

helleri

Mjoo. Liike hyvitti satasen. Ei myöntäny mitään mutta ilmeestä huomas että myyjäkin tunnisti ylimääräisen äänen.
Ajelen tyytyväisenä kunnes ääni pahenee. Tällä hetkellä enemmän v**uttaa etupään natina :P

Datsuuna

#15

Uskoisin, että suurempaa vaaraa esim. ketjun katkeamisesta ei ole äänestä huolimatta ellei moottori ala kuulostamaan "dieseliltä". Näin halpoihin autoihin ei huvittaisi sijoittaa enää suurempia summia korjaamokustannuksia ainakaan eli jos ei itse pysty/osaa/viitsi/voi asialle mitään niin antaa rallattaa  :)
Yläketjun ja kiristimen pystyt itsekkin vaihtamaan melko pienellä työllä ja täältä saat apuja jos tulee vaikeuksia.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

Antaa rallattaa vaan jos hermot pitää?  ;D

Aika harvinaista kuitenkin, että GA koneista olisi ketju katkennut?


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

NNisti

LainaaTällä hetkellä enemmän v**uttaa etupään natina :P

Taisi tulla turhaan vaihdettua ylätukivarsi kun kans niin natisi pelkääjän puolen etukulma, nyt natisee taas ja huomasin että sehän on se a-pilarin muovi prkl. Ei sitä taida edes natinattomaksi saada ilman että repii kokonaan pois tai tunkee jotain sikaflexiä täyteen...
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

helleri

Lainaa
Uskoisin, että suurempaa vaaraa esim. ketjun katkeamisesta ei ole äänestä huolimatta ellei moottori ala kuulostamaan "dieseliltä". Näin halpoihin autoihin ei huvittaisi sijoittaa enää suurempia summia korjaamokustannuksia ainakaan eli jos ei itse pysty/osaa/viitsi/voi asialle mitään niin antaa rallattaa  :)
Yläketjun ja kiristimen pystyt itsekkin vaihtamaan melko pienellä työllä ja täältä saat apuja jos tulee vaikeuksia.


Juu niin annankin. Katson sitten kun alkaa kovasti rallattamaan että mitä teen asialle. Ei ole kovin kallis auto niin en malta paljoa tehdä asialle. Varsinkaan kun en osaa :P


Mites se A-pilari natisee? Itsellä kyllä alkoi tuo natina kun nostin etupään ilmaan niin aattelin että ois pusla muljahtanu?

NNisti

Lainaa
Mites se A-pilari natisee? Itsellä kyllä alkoi tuo natina kun nostin etupään ilmaan niin aattelin että ois pusla muljahtanu?

No se a-pilarin sisäpuolella oleva muovikuori itsellä ainakin narisee välillä varsin ärsyttävästi kun sen kulman eturengas menee jonkun isomman epätasaisuuden yli. Vissiin niin mulju kori että taipuilee jokapaikasta kun alustassa jotain tapahtuu.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Juudius

Mulla rallattaa katkonaisesti tyhjäkäynnillä. En oo jaksanu migreeniä ottaa moisesta, kun on jo kolmattavuotta sitä tehnyt. Öljyn vaihdot tapahtuu usein ja öljyt on shell helix 5w40, nyt kokeilin mobilii ja sama homma, et ei ainakaan öljystä ole kiinni, mut silti hyvin toimii ja näin mennään, kone tosiaan ga16de..
Primera p11 -97 ga16de

helleri

LainaaMulla rallattaa katkonaisesti tyhjäkäynnillä. En oo jaksanu migreeniä ottaa moisesta, kun on jo kolmattavuotta sitä tehnyt. Öljyn vaihdot tapahtuu usein ja öljyt on shell helix 5w40, nyt kokeilin mobilii ja sama homma, et ei ainakaan öljystä ole kiinni, mut silti hyvin toimii ja näin mennään, kone tosiaan ga16de..


Itsekin laitoin mobilit ja vaihdan kyllä 10tkm välein. Toivotaan että se sitten on vaan sivuääni eikä pahene minnekään.
Enemmän tällä hetkellä tosiaan tuttaa tuo etupään nitinä.

helleri

Kas hei!

Nitinäkin loppu #!@#¤%. Löysäsin pikkusen yläpään pultin mutteria. Olikohan se kovin fiksua? :P
Sen verran vertailin että näytti toinenkin puoli olevan yhtä löysällä jos on pultin pituuteen luottamista.

Datsuuna

#23
LainaaKas hei!

Nitinäkin loppu #!@#¤%. Löysäsin pikkusen yläpään pultin mutteria. Olikohan se kovin fiksua? :P
Sen verran vertailin että näytti toinenkin puoli olevan yhtä löysällä jos on pultin pituuteen luottamista.
Siis mitä että ?  :o
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

LainaaKas hei!

Nitinäkin loppu #!@#¤%. Löysäsin pikkusen yläpään pultin mutteria. Olikohan se kovin fiksua? :P
Sen verran vertailin että näytti toinenkin puoli olevan yhtä löysällä jos on pultin pituuteen luottamista.


Lainaa
Siis mitä että ?  :o


;D

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nissan-man

LainaaKas hei!

Nitinäkin loppu #!@#¤%. Löysäsin pikkusen yläpään pultin mutteria. Olikohan se kovin fiksua? :P
Sen verran vertailin että näytti toinenkin puoli olevan yhtä löysällä jos on pultin pituuteen luottamista.
Kuulostaa hyvältä.
P10 GA16DS

helleri

#26
Siis löysäsin ylätukivarren ulomman pultin mutteria ehkä puoli kierrosta niin loppui se nitinä joka montussa.

NNisti

#27
Mites, onko kukaan koskaan tutkinu voisko tämän lämpösenä rallatuksen aiheuttaa matala öljynpaine? Öljynsuodatin? Näissä koneissa on kait ohivirtausventtiili lohkossa sisäänrakennettuna kun ei suodattimessa sellasta näkyny pohjalla kuten yleensä? Yhden engelsmannin viestiketjun löysin että olis jollain ollut rikki tuo venttiili ja aiheutti matalaa painetta, muttei taida olla mikään yleinen ongelma... Fram-suodattimista löytyy kans aika paljon huonoa juttua ja sellanenhan se vanha ja peräti uusikin suodatin taisi olla jotka ruuvasin viimeksi  :o Muttei kai sen suodattimen pitäs vaikuttaa Jos tuo venttiili toimii ja pitää öljynpaineen haarukassa.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Alppu

2011 Tekniikan mailman öljynsuodatintestissä Fram pääsi kahdeksasta testatusta suodattimesta sijalle kolme.



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

joreeni

Mulla alkoi rallattelemaan, ajattelin jo että ei #!@#¤% joko taas kun 160tkm pamahti aiemmin ketju poikki. Huomasin että öljyä on vähän hävinnyt niin lisäilin n. 4dl ja rallatus loppui. Aiemmin oon huomannut että sellasella (mukamas laadukkaalla) simonta longlife miniöljynsuodattimella rallatus on normaalia ketjukonerallatusta kovempaa, mutta perus tarvikesuodattimella ääni on ollut normaali mikäli koneessa kaikki muuten on kunnossa.