Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Micra K11

Aloittaja js876, tammikuu 17, 2013, 21:35:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

js876

Tuli ostettua Nissan micra K11 ja CG10DE, moottorilla litrasen koneella.

Muutama kysymyksen haluaisin esittää, että

Venyykö näissä noi jakopään ketjut, niitähän on kaksi?

Ja onko näissä mitään muuta semmoisia YLEISvikoja, johon kannattaisi varautua?

Ja onko näissä hydrauliset vai säädettävät venttiilit?

js876

#1
No olen nyt huomannut semmoisen asian, että jakopääketju rohisee kun kylmänä starttaa:

Ääni on semmoinen jaksottainen, rohisee lakkaa rohisee lakkaa.

häviää vasta silloin kun lämmöt on normaalit, eli lämpimät, kysymys kuulukin, että onko syytä huoleen, vai onko tuossa jo semmoinen juttu, että pitäisi tehdä jakopää remppa, ennen kuin käy huonommin.

Koneella on ajettu noin 167 tkm.

Ettei kauppakassi menisi paskaksi. ;D

E.P.

Uudet ja synteettiset 5w-40 öljyt auttoi mulla. Mittarissa suurinpiirtein samat lukemat kuin sulla. Laitoin samalla merkkiliikkeestä ostetun öljynsuodattimen. Se ketju kiristyy käsittääkseni öljynpaineella. Mulla kunnon öljyillä käynnistyksen jälkeiset äänet loppuivat lähes kokonaan. Äänet sinänsä ovat enemmän ominaisuus kuin vika, sen mukaan mitä itse asiaa olen selvitellyt. Jos jokin yleismallin öljynsuodatin vuotaa öljyt suodattimesta, niin varmasti ketju rallattaa, ennenkuin kiristyy kunnolla. On ne jakoremppojakin näihin tehneet, vaihtaen samalla laahaimet, mutta mä sain unohtaa sellaiset hommat pelkästään öljynvaihdolla.

Tämän sivuston omaa hakukonetta paremmin toimii Google, kun samaan hakusarakkeeseen kirjoittaa "site:ncf.fi/forum" ja jonkin muun hakusanan, esim. micra k11.  ;)
Micra 1.0 Avec vm.1999

js876

#3
LainaaUudet ja synteettiset 5w-40 öljyt auttoi mulla. Mittarissa suurinpiirtein samat lukemat kuin sulla. Laitoin samalla merkkiliikkeestä ostetun öljynsuodattimen. Se ketju kiristyy käsittääkseni öljynpaineella. Mulla kunnon öljyillä käynnistyksen jälkeiset äänet loppuivat lähes kokonaan. Äänet sinänsä ovat enemmän ominaisuus kuin vika, sen mukaan mitä itse asiaa olen selvitellyt. Jos jokin yleismallin öljynsuodatin vuotaa öljyt suodattimesta, niin varmasti ketju rallattaa, ennenkuin kiristyy kunnolla. On ne jakoremppojakin näihin tehneet, vaihtaen samalla laahaimet, mutta mä sain unohtaa sellaiset hommat pelkästään öljynvaihdolla.

Tämän sivuston omaa hakukonetta paremmin toimii Google, kun samaan hakusarakkeeseen kirjoittaa "site:ncf.fi/forum" ja jonkin muun hakusanan, esim. micra k11.  ;)

Kiitos vastauksesta!

Löysin tuolta youtubesta pari videota miltä tuo jakopään ketjun ääni kuulostaa, ensimmäisessä videossa(1:36 jälkeen) on juuri niin kuin tässä minun yksilössä, mutta toisessa videossa kuulostaa jo tosi pahalta.

1.(youtuben käyttäjä väittää, että se olisi kytkimen painelaakeri, mutta sitä se ei varmasti ole)

http://www.youtube.com/watch?v=6nYWCqlGOk0

2.

http://www.youtube.com/watch?v=DOf7GprnFBI

Täytyy vaan katsoa ettei jakopään ääni rupea kuulostamaan kuin videossa numerossa kaksi ;D

BA

#4
Mulla rallatti ensimmäinen K11-micra, 1.3 koneella.
Autoon oli tehty takuuna jakopää alle 50tkm kohdalla, ja mulle tullessa 125tkm kohdalla startatessa piti ääntä, ja loppui muutaman sekunnin jälkeen. 10w40 öljyllä loppui n.2s kuluttua, 0w ja 5w öljyillä rallatti pitempään.
En tehnyt asialle mitään, ja auto lähti 178tkm ajettuna eteenpäin, kansi halkes...

Näistä oli joku huoltotiedotekin jossain välissä, ja jakopään osia oli kait muutettukin joskus -98.

Sillon kun keräilin purkamoilta osia, niin aika monen auton missä oli huoltokirja tallessa oli jakopää tehty takuuna jo todella varhaisessa vaiheessa, joten olisko ollut jopa kutsu huoltoon?

js876

#5
Lainaa
En tehnyt asialle mitään, ja auto lähti 178tkm ajettuna eteenpäin, kansi halkes...

Oliko sulla sitten joku lämpöongelma, eihän jakopään rallatuksella tai poikkeamisella ollut asiaan yhteys?







BA

#6
Ei jakopäästä johtuvaa, vaan tosiaan ihmeellinen aika kauan (n.6kk) jatkunut lämpöongelma johon ei auttanut mikään.

Kaikki jäähdytysjärjestelmään tuli uusittua, ja lämmöt nousi moottoritieajossa silti, lopulta jo ihan pitemmässä normi maantieajossakin.
Ei alle puolen tunnin matkalla noussut yhtään, mutta pitempään kun ajoi niin nosti lämmöt punaselle, lämppärin kun pisti täysille laski puoleen väliin.

Lopulta sitten ajoin lämpöjen noustua vaan kotiin ja kotipihassa pisti komean valkosen pilven putkesta ulos, ja se oli sitten siinä. Rikoin siis ihan omaa tyhmyyttäni auton.

js876

Lainaa
Kaikki jäähdytysjärjestelmään tuli uusittua, ja lämmöt nousi moottoritieajossa silti, lopulta jo ihan pitemmässä normi maantieajossakin.

No oletko saanut ongelman korjattua?

- Tuli vaan semmoinen mieleen, että jos se jäähdyttimen PAINEKORKKI on viallinen>ei päästä paineita pois(0,78-0,98bar), sehän voi aiheuttaa kanssa keittämisen, ja viellä noin pienessä jäähdytys järjestelmässä.

Konzta_

eikös BA sanonut myyneensä/paalanneensa auton kun kansi halkesi  ;)
B11 sedan '84

js876

Lainaaeikös BA sanonut myyneensä/paalanneensa auton kun kansi halkesi  ;)

Ainakin tuossa autolistassa näkyy:

Suzuki Alto SS80 -85, Datsun 120Y B210 -74, Datsun Cherry N10 -80, Nissan Micra SLX K11 -97, Suzuki Baleno 4WD -99

En tiedä sitten onko eri Nissan micra

BA

Ties kuinka mones jo.  Ei nämä datsunit käsiin ihan heti lopu.  :D

Loppu sillon mielenkiinto 100%, olin tehnyt talokaupat just edellisenä päivänä kun auto levis ja oli muutakin tekemistä. Myin sen rikkinäisenä eteenpäin, ja kuulin vasta sitten että kansi on halki.

Korkki uusittiin, pumppu uusittiin, termareita ainakin viis, kokeilin toista mittaria ja anturia, mittailin laserilla että lämmöt oikeesti nousee, systeemiä pestiin ja läpi laskettiin satoja litroja vettä ja pesuaineita. Voi olla että syyläri oli tukossa, tai sitten jotain muuta. Syyläri oli kuitenkin ihan ehjä päältä päin.

Autolla pystyi ensin ajamaan normaalisti maantietä ja lyhyttä moottoritie ajoa sekä kaupunkiajoa ilman mitään lämpöoireita, mutta kun lähti ajamaan esim. 120km/h tampereelta kohti helsinkiä, niin viimestään toijalan kohdalla sai pistää lämmityslaitteen täysille että pysy lämmöt normaalissa.
Sitten oire paheni ja lopulta hajos.
Hajos kuitenkin vasta kesän jälkeen kun ei enää ollu kuumia kelejä. Ja talvella oli samat oireet.

js876

#11
Spekulointia:

Katalysaattori lämpenee noin 250-800 asteeseen ja tässä vehkeessä on juuri pakosarjan jälkeen se otus(se ensimmäinen katti).

Jos se lämmittää niin paljon kantta että lämmön siirtyminen kanteen on niin paljon, niin voihan sekin vaikuttaa asiaan moottorin lämpötilaan, jos ajaa pidempiä matkoja.

Tää on sitten vaan ihan spekulointia.

BA

Eipä oo missään muussa Micrassa tullut samaa ongelmaa eteen, ja kaikki automalliin saatavilla olleet neljä moottorityyppiä, myös diesel, on tullut ajettua...  :)

E.P.

#13
Tuli mieleen, että syylari oli tukossa ulkoisesti. Siis ripojen välissä kuraa ja ötököitä, eikä ilma virtaa jäähdyttimen läpi. Vaikka kai sekin jo oli huuhdeltu, jäähdytin ulkoisesti siis?

Kirjoitin sanoakseni, että joka autosta kannattaa se jäähdytin huuhdella säännöllisesti. Ei painepesurilla, mutta vesijohtopaineella. Joskus oli eräs parivuotias Volvo, johon oli jo varattu remonttiaika merkkiliikkeeseen, kun meinasi käydä kuumana. Huuhtelin sitten jäähdyttimen ulkoisesti, niin lämpöongelmat loppuivat siihen. Edes merkkiliikkeessä eivät osanneet epäillä tukkoista jäähdytintä.
Micra 1.0 Avec vm.1999

js876

LainaaEi painepesurilla, mutta vesijohtopaineella.

Nimenomaan, jos isolla paineella esimerkiksi painepesurilla pesee niin sehän saattaa rikkoo jäähdyttimen.

BA

Eipä ollut ripojen välit tukossa. Sen verran hyvin sen siivosin että näki yhtälailla läpi kun uudestakin.
Mutta mitäpä sillä enää on väliä, kaikki mitä mieleen tuli, syylärin vaihtoa uuteen lukuunottamatta, tuli tehtyä. Ja tästä on nyt siis viitisen vuotta kun tapahtui.  ;D
Auto ainakin vuosi takaperin oli vielä liikenteessä, mahtaako olla enää... Ei kyllä edes ihan kauheasti kiinnosta. :P

E.P.

Lainaa

Ja onko näissä hydrauliset vai säädettävät venttiilit?

Palasäätö siellä on. Säätö ei kuulu huolto-ohjelmaan. Haynes:in mukaan säätö on tarpeen vasta suurilla kilometrimäärillä, jos venttiilikoneistosta kuuluu voimakasta ääntä, tai auton suorituskyky on laskenut huomattavasti. Tavallista terkempaa miestä tuo alkuun ihmetytti, mutta ovat kai suunnitelleet koneiston niin, että osat kuluvat sopivasti toisiinsa nähden. Eikä esim. venttiili normaalioloissa pääse kantamaan.
Micra 1.0 Avec vm.1999

js876

Lainaa

Palasäätö siellä on. Säätö ei kuulu huolto-ohjelmaan. Haynes:in mukaan säätö on tarpeen vasta suurilla kilometrimäärillä, jos venttiilikoneistosta kuuluu voimakasta ääntä, tai auton suorituskyky on laskenut huomattavasti. Tavallista terkempaa miestä tuo alkuun ihmetytti, mutta ovat kai suunnitelleet koneiston niin, että osat kuluvat sopivasti toisiinsa nähden. Eikä esim. venttiili normaalioloissa pääse kantamaan.

Joo hommasin nyt ittekin tuon haynsin huoltokirjan, tosiaan niin siellä ei kuulu huolto-ohjelmaan venttiilien säätöä.

Turvatyynyt näyttäisi kuuluvan huolto-ohjelmaan 10 vuoden jälkeen ja sitten sen jälkeen 5 vuoden välein.

Miten tuota jos turvatyynyn järjestelmään tulee joku vika, saako sen jotenkin kuitattua pois jos se valo esimerkiksi jää palamaan vai jos ottaisi sulakkeen irti turvatyyn järjestelmästä, mutta sitten voi olla että kun katsastukseen menee ja jos ei se valo syty heti käynnistykseen jälkeen niin tuleeko siittä hylky?

E.P.

Oliko peräti niin, että ensimmäisen 10 vuoden jälkeen tarkastus 2 vuoden välein, jos oikein muistan. En ole kyllä tarkastuttanut. Luotan, että merkkivalo osaa kertoa, jos järjestelmässä on vikaa.

Sulakkeen poistaminen ei toimi, koska katsastusmies haluaa lampun syttyvän ja sammuvan.
Micra 1.0 Avec vm.1999

js876

LainaaOliko peräti niin, että ensimmäisen 10 vuoden jälkeen tarkastus 2 vuoden välein, jos oikein muistan. En ole kyllä tarkastuttanut. Luotan, että merkkivalo osaa kertoa, jos järjestelmässä on vikaa.

Sulakkeen poistaminen ei toimi, koska katsastusmies haluaa lampun syttyvän ja sammuvan.

Niinpä olikin kahden vuoden välein 10 vuoden jälkeen.


BA

Ei se valo kerro muuta kuin että airbag-järjestelmän virtapiiri on kunnossa. Ei noiden anturien kuntoa voi oikein diagnostiikalla todeta.

Ei sitten hajuakaan mitä valohoitoa ne voi huollossakaan sille tehdä, kai ne anturit voi irti ottaa ja mittailla jollain. :)

micramies

Itsellä kun Micra alkoi lähestyä sitä 10v ikää niin sain käsityksen että sitä 10v Airbag huoltokäyntiä ei tarvitsekaan tehdä vaan merkkivalo kertoo jos jotain ongelmia on, niinpä jätin käyttämättä eikä turvatyynyssä mitään ongelmia kerennyt ollakaan.
Ilmeisesti merkkivalon voi sytyttää myös turvavöiden esikiristimet?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

js876

Katselin tuota kykentäkaaviota Airbagista, näyttäisi olevan toi kuskinpuoleinen ovessa oleva ovikytkin myöskin kiinni tuossa ohjainyksikössä, tämä menee vähän arvailuksi mutta jos esimerkiksi lähtee ajamaan ja ovi jää auki tai se kytkin ei toimi, niin voi olla että sekin voisi laukaista virheen joka sytyttäisi tuon AIRBAG-valon.

Missä muuten sijaitsee micrassa toi G-voiman tunnistin?

jip59

Lainaa
Missä muuten sijaitsee micrassa toi G-voiman tunnistin?
Juurikaan Micrasta ei ole havaintoa mutta lähes kaikissa tuon ikäluokan autoissa on kolaritunnistimet etupään runkoaisoissa ja kiihtyvyysanturi (olisikohan tuo G-voimatunnistin) sijaitsee yleensä Airbagin ohjausyksikössä joka merkistä riippumatta yleensä on sijoitettu pyörännapojen korkeudelle auton keskilinjalle n. 1/3 etupyöristä taaksepäin akselivälin suhteen. Siis usein lattiaan vaihdekepin läheisyyteen.

Tuonlaisia juttuja meille automekaanikoille kerrottiin koulutuksessa autojen turvalaitejärjestelmistä.
Lähes kaikista merkeistä on noilla ohjeilla boxi löytynyt.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

Maca

#24
Tuntuisi olevan enemmän ominaisuus kuin vika, että moottorista kuuluu kahinaa jakopään seudulta. Oma micrani kahisee melko isosti, joten käytin jakopään koppaa pois ja ketjussa ei näkynyt venymisen merkkejä ja laahaimet olivan lähes uuden veroisia. Laturi myös on juuri uusittu sekä molemmat hihnat. Kenelläkään muilla ollut samaa vikaa?
Kahdessa edellisessäkin micrassani oli samaa ääntä ja niin myös kaverin micrassa. Tosin hieman vaimeammin kuulunut muissa, niin ei ole tullut koskaan tutkittua mistä kuuluu.

Onko kukaan joutunut vaihtelemaan vesipumppua tai pumpunremmin kiristimen laakeria? Tuntui, että ääni katosi, kun käytin moottoria ilman hihnoja.
Motonet ei ainakaan myy vesipumppua micraan.  ::)
Vasta 150tkm takana, joten uskon että jakoketju kaikkine osineen on vielä tikissään.
Hihnankiristimen laakerin myös käytin pois ja painoin vaseliiniä täyteen, mutta ei vaikuttanut.
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

BA

JÄÄHDYTYS JA LÄMMITYS / VESIPUMPUT JA TIIVISTEET / VESIPUMPUT
Tiiviste (jos tarvitaan) sisältyy yleensä toimitukseen
     Vesipumppu Micra 93-      30-9377      Micra-16V 93->03 [1993 - 2003]      32.90 €


::)

Kolme on tullu uusittua. Ahdasta on ja ohjaustehostimen romut pitää saada tieltä pois. Muttei mikään ihme homma.

js876

#26
LainaaLaturi myös on juuri uusittu sekä molemmat hihnat. Kenelläkään muilla ollut samaa vikaa?
.

JOOO, äidin micrassa kanssa vikisee niin helveltisti(SE LATURI), mutta kun ajaa pidempiä lenkkejä esim. HEL-TAMPERE ja takaisin (tai minä käyn polttamassa joskus karstat helvettiin ;D), niin ääni lakkaa, mutta jakopäänketju aina kahisee lakkaa kahisee lakkaa kylmänä, mutta lämpimänä on hiljaa kuin mikäkin, ei edes huomaa että kone on käynnissä, kyseessä on se Litranen kone.

Se varmaan vähän auttaisi näin kesäisin, niin laittaa vähän jäykemmät öljjyt (kylmänä) 15W-40 haynisin oppaan mukaisesti, siihen jakopäänketjun rallattamiseen, mutta sehän ei sitten käy suomen talveen.

micramies

Pari videoklippiä tuli otettua omasta Micrasta silloin kun sen omistin, kylmäkäynnistys ja joutokäyntiä.
Lämmityslaitteen moottori piti kylmiltään melkoista korinaa :D
http://www.youtube.com/watch?v=dSIDa5nU53E&feature=youtu.be
Joutokäyntipätkä:
http://www.youtube.com/watch?v=doSf2TdXm7U&feature=youtu.be
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Maca

LainaaJÄÄHDYTYS JA LÄMMITYS / VESIPUMPUT JA TIIVISTEET / VESIPUMPUT
Tiiviste (jos tarvitaan) sisältyy yleensä toimitukseen
     Vesipumppu Micra 93-      30-9377      Micra-16V 93->03 [1993 - 2003]      32.90 €


::)

Kolme on tullu uusittua. Ahdasta on ja ohjaustehostimen romut pitää saada tieltä pois. Muttei mikään ihme homma.
Kappas vaan! Mä katoin nopeaa vain tuolta moottorin osista, mutta eipä se siellä ollutkaan.  ;D
Onko sulla pumput ääntäneet millään tavalla?
Onneksi ei omassa ole ohjaustehostinta, niin nätti homma olisi vaihtaa vesipumppu.  :)
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

Mies

Mulla ei ole omissa rohissut ja ronklattanut muu kuin se koneen takapuolella oleva ohjain/kiristin?rulla ...ja on kyllä oikeestaan jokaisessa pitänyt metakkaa. Ihan kädellä kokeilemallakin tuon katsoo että onko siinä väljää, ja todennäköisesti on  ;)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)