Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

P11 vaihdelaatikko rusahtelee...

Aloittaja ceebbari, marraskuu 08, 2011, 07:26:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ceebbari

Auto on 1.6 vm:-98 ja ajettu 130tkm.
Eli varsinkin kylmänä 2 ja 3-vaihteet pitää pienen rusauksen kytkettäessä. Kun laatikko lämpenee kunnolla vika lähes katoaa, mutta huomaa kyllä vielä. Onko tuo ominaista ja mitä sille voisi tehdä? :-/
Autoon on 60tkm huollossa viimeksi vaihdettu öljyt laatikkoon...
P11 1.6 -98

Gorgane

No onhan se 70tkm jo aikamoinen matka samoille öljyille... Lisäksi herää kysymys, että mitä sinne on silloin viime kerralla laitettu, jos merkkihuolto ei ole hommaa tehnyt. Semmoinen pieni kankeus ja käteen tuntuva rutina on kyllä ainakin omissa romuissa ollut kylmänä yleensä aina läsnä. Mahdollista lienee tietty sekin, että kytkin ei kylmänä toimisi ihan kunnolla. Testaapas seuraavalla kerralla kylmästartin jälkeen painaa poljinta ihan lattiaan sisään, että onko mitään vaikutusta keppituntumaan.

Ihme silti, että on edes ylipäätään joku tajunnut ne lootaöljyt vaihdattaa. Tässä justiin yhdestä -93 BMW:stä vaihdettiin lootalitkut. 1,1 litraa piti olla tavaraa, 0,2 litraa pikimustaa vettä tuli ulos. Että tähän huollon laiminlyöntiin nähden ihmeesti nuo lootat kyllä kestävät.

kurttu

Voin allekirjoittaa että primeran lootaan kannattaa vaihtaa öljyt 60tkm välein, kuten käyttöohjekirjassakin suositellaan.

Mulla oli viimeksi vaihdettu 150tkm kohdalla ja vaihdatin kesällä 230tkm kohdalla. Nyt vaihtuu vaihteet paremmin kuin koskaan, mitä olen tällä ajellu 30tkm.

Kyllä se öljy vaikuttaa niihin synkroihinkin, mitkä sulla voi olla ongelmana.

ceebbari

#3
Kyllä ne merkkiliikkeessä on viimeksi vaihdettu. Pitää varmaan vaihtaa ne ja katsoa miten vaikuttaa.
Mitä sinne kannattaisi laittaa?
Synteettistä GL-4 luokan öljyä tietenkin, mutta mikä olisi parasta?
P11 1.6 -98

cedricfan

Jos rusahtelee, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla Redlineä ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

akkuhappo

Allekirjoitan redlinen, väheni rusahtelu kummasti, vaikken ihmeaineisiin uskokkaan. p11 primera ja nyt 250tkm menty  :)

E.P.

#6
Kaipa se lootan toiminta paranee öljyllä kuin öljyllä, kunhan on oikeanlaista. Vaihteistoöljyn kestoon vaikuttanee aika enemmän kuin ajetut kilometrit. Onhan noita autoja, joihin ei voimansiirron öljyjä vaihdeta huolto-ohjelman mukaan koskaan. Itse laitoin Teboilin synteettiset GL-4 öljyt Micraan. Erilaisista halpatavarataloista sitä saa kohtuulliseen hintaan. Oikeasti hyvät öljyt selviää vasta pidemmällä aikavälillä, ja sittenkään ei tiedä tuliko mahdolliset vauriot öljystä, vai jostain muusta.

Jos valmistaja suosittaa GL-4 öljyä, niin sitä sitten. Valmistajan suosittelema viskositeetti kannattaa myös varmistaa.
Micra 1.0 Avec vm.1999

ceebbari

Sinne tuo jäi autokeskuksen hellään huomaan. Vaihtavat öljyt samalla kun korjaavat jonkun narkkkarin rikkoman etusivulasin  >:(

Muija oli autolla kaupassa ja jätti tietenkin laukkunsa etupenkille. Eipä ollut laukkua enää palatessaan, eikä muutakaan hanskalokerossa  :'(
Oli kuulemma viileä ajella ilman ikkunaa...
P11 1.6 -98

ceebbari

Nyt uudet Shellin öljyt lootassa ja rusahtelu katosi oikeastaan kokonaan. Vain täysin kylmänä nopealla vaihdolla 1-2:lle tuntuu pieni rusahdus  :)
P11 1.6 -98

cedricfan

LainaaNyt uudet Shellin öljyt lootassa ja rusahtelu katosi oikeastaan kokonaan.
No eipä se tuotemerkki siinä putelin päällä ole lainkaan niin tärkeä kuin öljyn tyyppi...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ceebbari

#10
Lainaa
No eipä se tuotemerkki siinä putelin päällä ole lainkaan niin tärkeä kuin öljyn tyyppi...

Itsekkin käskit vain laittaa Redline merkkiä, tyypistä et mitään puhunut ;)
Tyypeistä en tiedä enkä siksi niistä kirjoittanut. Shell öljypaketti luki huoltolapussa joten sen kirjoitin  :P
P11 1.6 -98

cedricfan

Redlinellä ei ole kuin täyssynteettisiä esteripohjaisia. Ei siis ole vaihtoehtoja saman tyypin öljyssä.
Perinteisillä valmistajilla on ainakin mineraali ja synteettinen, joillain synteettinenkin jaetaan kahtia eli osa- ja täyssynteettinen. Plus ne jotka laittaa vieläkin sitä ATFfää. Onhan sekin vaihteistoöljy muttei manuaalivaihteistoon...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaRedlinellä ei ole kuin täyssynteettisiä esteripohjaisia. Ei siis ole vaihtoehtoja saman tyypin öljyssä.
Perinteisillä valmistajilla on ainakin mineraali ja synteettinen, joillain synteettinenkin jaetaan kahtia eli osa- ja täyssynteettinen. Plus ne jotka laittaa vieläkin sitä ATFfää. Onhan sekin vaihteistoöljy muttei manuaalivaihteistoon...


Tyypistä tiärä, mutta täältä http://www.roadmachine.fi/redline/manual.html löytyy seitsemää eri laatua.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Eri käyttökohteisiin mutta ei vaihtoehtoina samaan.
Rautalangasta: Primeran manuaalivaihteistoon on tasan yksi öljy eli MT-90.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Mitä tarkoittaa jos ei sisällä kitkanmuuntimia?

NS=Non Slip, eli tämä öljy ei sisällä lainkaan kitkanmuuntimia.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

LainaaMitä tarkoittaa jos ei sisällä kitkanmuuntimia?

NS=Non Slip, eli tämä öljy ei sisällä lainkaan kitkanmuuntimia.
Ei sovellu tai ei ainakaan suositella kitkalukollisiin vetopyörästöihin.

ILVES-Joe

LainaaPlus ne jotka laittaa vieläkin sitä ATFfää. Onhan sekin vaihteistoöljy muttei manuaalivaihteistoon...
Volvon M45 laatikkoon ainakin kuuluu ATF.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

cedricfan

Lainaa
Volvon M45 laatikkoon ainakin kuuluu ATF.
Siihen suositeltiin ATFfää aikana jolloin ei ollut vielä synteettisiä vaihteistoöljyjä ja vaihteita piti pystyä käsittelemään myös pakkasella. Nykyisin siihenkin parempi vaihtoehto on GL-4.
Ja sama koskee Saabia, mutta Saabin kohdalla ratkaisu olikin moottoriöljy. Paremmin vaihteistossa toimiva kuin ATF, mutta kovin lyhytikäinen. BLMC-kuskien (Mini, Maileri ym) tiedostama, koska sama öljytila vaihteistolla ja moottorilla tarkoitti öljyn ominaisuuksien nopean heikentymisen myös tuntuvan konkreettisesti.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Gorgane

Lainaa
Siihen suositeltiin ATFfää aikana jolloin ei ollut vielä synteettisiä vaihteistoöljyjä ja vaihteita piti pystyä käsittelemään myös pakkasella. Nykyisin siihenkin parempi vaihtoehto on GL-4.
Ja sama koskee Saabia, mutta Saabin kohdalla ratkaisu olikin moottoriöljy. Paremmin vaihteistossa toimiva kuin ATF, mutta kovin lyhytikäinen. BLMC-kuskien (Mini, Maileri ym) tiedostama, koska sama öljytila vaihteistolla ja moottorilla tarkoitti öljyn ominaisuuksien nopean heikentymisen myös tuntuvan konkreettisesti.

Heh, joku muisti tämänkin. Juuri vaihdoin M45-askiin litkut tossa viime keväänä. GL4:ää ei kukaan sinne suositellut laittamaan, moottorikuraa kylläkin. Moottoriöljyllä Volvon lootasta tulee "pehmeämpi", mutta sitten taas synkronisaatio on entistä hitaampi. ATF:llä ei ole yhtä mukava, mutta synkroa ei tartte odottaa puolta minuuttia. ATF oli siellä kyllä kestänyt ihailtavasti. Auto vuodelta -80 ja edellinen omistaja ei muistanut, että koskaan olisi vaihdettu öljyjä, lisätty vaan luokkaa viiden vuoden välein. Matkamittari jumittunut 509tkm kohdalle, todellinen ajomäärä jotain 800 000-1 000 000km väliltä. Ihan punaista oli vielä ja määräkin suht oikea.

Mutta mites 90-luvun alun Mazda? Itsellä oli 323F (eli se luukkulamppuvehjes) vm. -94 ja siihen kiellettiin ehdottomasti laittamasta mitään muuta, kuin ATF:ää. Niitä on välillä myös ollut nettiautossa loota tohjona, kun laitettu väärät öljyt. Viimeisin muistamani yksilö oli 7000km mennyt väärällä öljyllä.

Näistä kannattaa oikeasti ottaa itse ihan selvää vanhemman kaluston kanssa. Edelliseen käyttöautoon eli -85 vuosmallin kakkoskoppaseen Honda Preludeen ei kaksi eri merkkihuoltoa tiennyt, että mitä pitää lootaan laittaa. Molemmat tyrkyttivät Hondan MTF-vaihteistoöljyä sinne. Lopulta selvisi, että oikea öljy on 10W40 moottoriöljy ja MTF hyvinkin väärä, hyvin samannäköiseen kolmoskoppaan kuitenkin jo oikea. Moottoriöljyllä toimi kuin kissa sukkasillaan seuraavat 20tkm, mitä auton kori vielä tykkäsi kestää.

E.P.

Tapauksesta Mazda olen itsekin kiinnostunut. Oliko se vain maahantuojan juttuja, vai määräys tehtaalta. Veikkaan ensimmäistä vaihtoehtoa, koska myös Suomi-Warreissa, joilla toimi sama maahantuoja eli Haka-Auto, oli automaattiöljyt lootassa. Ehkä hyvä juttu pakkasella, mutta synkkarenkaat tuskin pitävät automaattiöljystä pidemmänpäälle.
Micra 1.0 Avec vm.1999

JJM

Ostin tossa GL4 luokituksen omaavan vaihteistoöljyn primeraan, eli teboil EP 80w-90. Aloin lukea että tuo on mineraalipohjaista, onko primeraan käypäistä? Luokitus ainakin löytyy. Täyssynteettinen olisi ollut melkein tuplasti kalliimpi.

AkiH

#21
Kannattaa suosiolla ostaa sitä synteettistä, niin ei tarvitse talvipakkasilla vaihtaa kaksin käsin. Kokemuksen perusteella menee nimittäin melko jäykäksi noilla mineraaleilla.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Alppu


Ei se lootaöljy niin kallista ole kun miettii miten pitkään se siellä pyörii.. Lieköhön tuossa suurin ero talvella kun laatikko saattaa olla melko jähmeä..

Itse laitoin TB:n täyssynteettistä 75W-90 GL-4 ja toimii ihan hyvin, talvellakin.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

JJM

Jep taidan palauttaa ja hommata saman firman täyssynteettiset.

Eryo

LainaaPrimeran manuaalivaihteistoon on tasan yksi öljy eli MT-90.

Mites tuo MTL eroaa muutenkun hieman viskositeetiltään MT-90:sestä?. Sit Esson baarista kuultua että tuo MTL talvikäytössä ollut parempaa kylmällä laatikolla, jotkut kaffiossa sanoneet että MT-90 ollut jäykkää lähdettäessä liikkeelle ja vaihteet "jäykkiä" vaihtaa mut MTL:llä ei tätä ongelmaa.

take

Lainaa

Mites tuo MTL eroaa muutenkun hieman viskositeetiltään MT-90:sestä?. Sit Esson baarista kuultua että tuo MTL talvikäytössä ollut parempaa kylmällä laatikolla, jotkut kaffiossa sanoneet että MT-90 ollut jäykkää lähdettäessä liikkeelle ja vaihteet "jäykkiä" vaihtaa mut MTL:llä ei tätä ongelmaa.
Eipä tuosta muuta eroa äkkiseltään löydy. Vain talvikäytössä varmaan käy mutta kuka vaihtaa tänä päivänä enää kesä ja talviöljyjä joka kevät ja syksy? Nissanin lootat on muutenkin herkkiä voiteluhäiriöille niin en minä kyllä riskiä ottaisi, on se lootan laakerointi sen verran tyyristä puuhaa.

Pistäisitkö moottoriinkin 0W-30/5W-30 matalakitkaöljyä vaikkei primeran moottoria ole sille suunniteltu? Minä en, mutta toki jokainen saa omansa rikkoa. Kun tehtaalla on jokin voitelukohde suunniteltu voideltavaksi tietynlaisella voiteluaineella, niin miksi sinne pitäisi tunkea jotain mikä ei sinne kuulu? Ei vielä ole yksikään kotitarveinsinörtti onnistunut perustelemaan miksi sekä tehtaan, että öljynvalmistajan suositus olisi väärä.

Eryo

Lainaa


Pistäisitkö moottoriinkin 0W-30/5W-30 matalakitkaöljyä vaikkei primeran moottoria ole sille suunniteltu? Minä en, ?. Ei vielä ole yksikään kotitarveinsinörtti onnistunut perustelemaan miksi sekä tehtaan, että öljynvalmistajan suositus olisi väärä.

Kiitos tiedoista vaihteistoöljyen suhteen, mutta miksihän Castrol suosittelee Edge FST 0-30w TD primeraan?.

Alppu

#27
Lainaa

Eipä tuosta muuta eroa äkkiseltään löydy. Vain talvikäytössä varmaan käy mutta kuka vaihtaa tänä päivänä enää kesä ja talviöljyjä joka kevät ja syksy? Nissanin lootat on muutenkin herkkiä voiteluhäiriöille niin en minä kyllä riskiä ottaisi, on se lootan laakerointi sen verran tyyristä puuhaa.

Pistäisitkö moottoriinkin 0W-30/5W-30 matalakitkaöljyä vaikkei primeran moottoria ole sille suunniteltu? Minä en, mutta toki jokainen saa omansa rikkoa. Kun tehtaalla on jokin voitelukohde suunniteltu voideltavaksi tietynlaisella voiteluaineella, niin miksi sinne pitäisi tunkea jotain mikä ei sinne kuulu? Ei vielä ole yksikään kotitarveinsinörtti onnistunut perustelemaan miksi sekä tehtaan, että öljynvalmistajan suositus olisi väärä.


En tiedä, mille öljylle kyseinen moottori on suunniteltu, mutta yleisesti ottaen jos viskositeettisuositus on esim. 10W-30, niin silloin voi ja on suositeltavaakin käyttää kylmänä mahdollisimman notkeata öljyä, esim. 0W-30.

Kylmänä öljy on kuitenkin aina vähintään riittävän paksua ja kuumana viskositeetti on molemmissa sama. Toinen vaan voitelee paremmin kylmässä kuin toinen.

Mitä haittaa on matalammasta kitkasta moottorissa? Onko suuremmasta kitkasta sitten jotain hyötyä?
Suurempi kitka kuluttaa enemmän moottoria, lisää polttoaineen kulutusta ja nostaa mootorin lämpöä ainakin siellä, missä sitä lisäkitkaa on. Ja huonommat (mineraali)öljyt kun kestävät muutenkin huonommin lämpöä, niin perusteluita miksi nykyaikainen moottoriöljy olisi huonompaa esimerkiksi Primerassa kuin vanhemman tyyppiset mineraalit?



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Lainaa

Kiitos tiedoista vaihteistoöljyen suhteen, mutta miksihän Castrol suosittelee Edge FST 0-30w TD primeraan?.
Jaa, turbodieselistä en tiedä, aloituspostauksessa oli kyse 1.6 bensakoneesta. Kuulostaa kyllä erikoiselle vanhan liiton esikammiodieseliin jossa öljynvaihtovälit on melko lyhyet. Tosin samaa näyttää suosittelevan jokaiseen vanhaan jätemyllyyn. Jopa E-moottoreihin. Varmasti lentää ulos joka lävestä jos joku erehtyy moista sinne kaatamaan. ;D Liekö rahastuksen makua touhussa? Teboil taas näyttää suosittelevan 0W-40 tai 5W-40 mikä kuulostaa jo järkevämmältä. Shell suosittelee myös 5W-30. Erikoista.

Alppu

#29
Lainaa

Mites tuo MTL eroaa muutenkun hieman viskositeetiltään MT-90:sestä?. Sit Esson baarista kuultua että tuo MTL talvikäytössä ollut parempaa kylmällä laatikolla, jotkut kaffiossa sanoneet että MT-90 ollut jäykkää lähdettäessä liikkeelle ja vaihteet "jäykkiä" vaihtaa mut MTL:llä ei tätä ongelmaa.

MTL lienee kuumana liian lirua?

cedricfan lienee tästä kirjoittanut ennenkin.

LainaaMT-85 vaihteistoöljy (75W85 GL-4)

Nissan 350Z ja 370Z (myös monet Maxima, Altima & Sentra),
Mitsubishi Evolution, Hyundai, Kia

MT-90 vaihteistoöljy (75W90 GL-4)

Suosittu viskositeetti seuraavissa merkeissä: Audi, VW, Seat, Skoda, Nissan,
Mazda, Mitsubishi, Daihatsu, KIA, Opel, Peugeot, Renault

http://www.roadmachine.fi
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.