Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Koneen vaihtoa Datsun Sunny b310

Aloittaja Smap8D, huhtikuu 21, 2013, 13:55:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Smap8D

Onko kukaan miettiny että meniskö tuohon autoon GA16 moottori a14 moottorin omalla laatikolla?  :) hyvin tuntuu lähtevän N13 sunny tuolla koneella  :D entiiä tuosta 1.4 OHV koneesta että onko luotettava ja laiskan tuntonen.

Kertooka toki minkälaista konetta tuohon on laitettu? :D

ILVES-Joe

Alkuperäinen A14 on pomminvarma kone käyttöautossa, hieman enemmän tehoa löytyy mallisarjan isoimmasta eli A15 koneesta.
L16 on joskus B310 laitettu ja taitaa L18 konettakin, noissa L-sarjalaisissa huonoa on se että moottori/vaihteisto paketti painaa paljon enemmän ja saattaa saatu hyöty kadota isompaan painoon.
GA-sarjalaisia on 12 ja 16 venttiilisiä 1.4 ja 1.6 litraisina eli tehojen suhteen valinnanvaraa on.
GA saattaa sopia kohtuupienellä sovittamisella A vaihteistoon, joskus niitä vertailin ja parhaiten asia selviää kun vertaa vierekkäin kyseistä yhdistelmää.
Ensimmäisenä pitää muuttaa virranjakajan paikka kun se GA koneissa on kannen päässä kytkimen päällä eli osuu takavetoisessa tulipelliin.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Smap8D

mikähän kone tuohon menisi kiinni `heittämällä` kiinni :D

BA

No riippuu vähän siitä mitä tarkotetaan. A-koneet menee helposti käytännössä kaikki, mutta muut on enemmän ja vähemmän sovelluksia. Laatikoineen nyt sitten löytyy vaikka mitä, muistakin merkeistä. Joka tapauksessa saat soveltaa, oli vierastekniikka mikä tahansa.

jip59

B310 alkaa olla jo "historic" iässä joten "raiskaaminen" tehomyllyillä ei välttämättä ole monien mielestä järkevää.
Mieluummin kannattaa etsiä uudempaa mielihalujen  kohdetta.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

ILVES-Joe

Lainaamikähän kone tuohon menisi kiinni `heittämällä` kiinni :D
Vain ja ainoastaan alkuperäinen....

Elikkäs A12, A14 sekä A15 ja niidenkin pitää olla sellaisia jotka ovat olleet takavetoisessa.

A15 koneella saa kulkua mukavasti ja jos se kulku ei riitä suosittelen alkujaankin tehokkaamman mallin hankkimista.

Tuo ei ole pottuilua vaan vuosikymmenien autojen rassaamisen mukanaan tullutta kokemusta... :-X

Kylmä fakta vaan on että tuollainen -80 luvun auto on vakiona todella mopo kun vertaa oikeastaan mihin tahansa 2000 luvun autoon ja nykyautoista löytyy tonnilla ripeitä kulkineita jotka suorituskyvyssä pesee 6-0 "pikkusen viritetyn" B310 Sunnyn.
Tuollaisen Sunnyn kohdalla kannattaa innostua johonkin muuhun kuin kulkupuoleen.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

StanLaurel

413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

ILVES-Joe

Jep, näinhän se tapetaan tai vaihtoehtoisesti annetaan kuolla ylipääsemättömiin ongelmiin, rahan ja ajan puutteeseen... :-/

Ehkä liian "todellisen" kuvan tekstissäni annoin ja tyrmäsin täynnä intoa olevan henkilön ajatukset.

Yksi tärkeimmistä asioista jäi minulle epäselväksi eli mikä on auton tuleva käyttötarkoitus?
Se vaikuttaa moneen asiaan ongelman ratkaisussa, esim. tieliikennekatsastus rajoittaa paljon muutoksia ja käyttötarkoituksen perusteella voi suositella eri asioita.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

valpas

LainaaNäinhän se harrastus tapetaan...
.......... ;D. Toi hommmakin pitää osata, että onnistuu.

Kannattaa käydä kiihdytyskisoissa.
Siellä on ainakin yks B310, jossa on tojon turbotettu kone.
Taitaa olla ihan liikennekelpoinenkin.

Timppa

#9
kohtuu halpa ja helppo ratkasu on laittaa sinne L-sarjan kone+laatikko jolloin vääntöä on pienilläkin kierroksilla jo vakionakin ;)
ja virittämällä lisää voimaa ::)

Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

120ZZZ

#10
Ja löytyy kiihdytyskisoista myös yks 120Y (b210) A14-lohkoon tehty 1.527cc koneella.Ja kaasarina A15sen orggiskaasarilla(tosin muokattu).
0-100kmh n.7s.
Tuollaisen rwd Dassen rakentaminen on kohtuu edullista ja yksinkertaista vs uudenpiin laitteisiin.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

140ypower

ei tuo bluebirdin ca lohkonkaan sinne laittaminen mikään älytön homma ollut... vaihteiston joutuu ottamaan silviasta tai s13 200sx.  sytytyksen vain joutuu muuttamaan kun tulee se jakaja tulipeltiin. mutta tuonkin saa ratkaistua silvian kannella. tai niin kuin itse tein eli megasquirtilla... tosin edelleen kesken kun runnonut nuo pick upit edelle  :-[
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Smap8D

käyttö auto. avasin tänään koneen a14. männät oli naarmuilla elikkä tulis varmaa halvemmaks ostaa sierran ja laittaa siitä tekniikka tuohon? saako sitä sitte rekisteriin? 1.6ohc koneella jos muuttaa jarrut ja alustaa

ILVES-Joe

Samaa helppous/vaikeus luokkaa on Datsunin L16 tekniikka, jonkin verran niitä on tarjolla mutta varmaan Fordilaisen saisi helpommalla kun niitä on ollut tuotannossa liki kymmenen vuotta myöhempään kuin L16 tekniikallisia autoja.

Tuo ekassa viestissä mainitsemasi GA tekniikka olisi mielenkiintoinen ja varmaan teho/painosuhde olisi parempi kuin L16 tai Fordin OHC.

Laihia/Isokyrö suunnalla on tekeillä yksi B210 GA tekniikalle, en tiedä missä vaiheessa se on.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Smap8D

nyt ostin tännään auton. bmw 316i nii kone ois tuosa pihalla nyt irti ja miten jos sen laittasin. silmällä katoin nii on aika korkea et ei taija mennä iha helpolla mennä kiinni. mutta miettii nyt mitä tekkee. avasin datsunin oman koneen niin siel oli yksmäntä ja pytty aivan naarmuilla :( mistähän löytäs uuet männät ? tai passaako jonku muun auton männät tuohon? :)

C 110 ratsuni

Kannataa hieman katella niitä moottoreiden tehoja+painoja+litroja että on lakipykälien mukainen.Eikä niitä kiinityskohtia saa ihan mitenvaa tehdä.Konttorille kysymään asiasta.
primera 2,0 sport -00

Smap8D

kattelin tuossa että koneen saa vaihtaa jos auton moottorin massa on 20% enemmän elikkäs a14 moottori painaa 100kiloa elikkä lain mukaan siihe saa laittaa 120kiloa painavan moottorin? ymmärsinkö oikein tai jos joku viittii lukea tuolta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Pid1911761
ja kirjottaa että miten ne hommat nyt menee? :D häirittee

140ypower

Lainaakattelin tuossa että koneen saa vaihtaa jos auton moottorin massa on 20% enemmän elikkäs a14 moottori painaa 100kiloa elikkä lain mukaan siihe saa laittaa 120kiloa painavan moottorin? ymmärsinkö oikein tai jos joku viittii lukea tuolta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Pid1911761
ja kirjottaa että miten ne hommat nyt menee? :D häirittee

juurikin näin. mielestäni katsastusmiehestä riippuen painavemmankin voi laittaa jos poistaa ``istumapaikkoja``?
tuolla myös juttua aiheesta http://www.dnsf.org/showthread.php?6247-Autoon-mallisarjaa-kuulumattoman-moottorin-muutoskatastus-%28konttorin-palaute%29
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Smap8D

elikkä saako tuohon laitettua ford sierran 1.6 ohc kiinni ja rekisteriin? :D vai pittääkö olla nissanin mylly

140ypower

Lainaaelikkä saako tuohon laitettua ford sierran 1.6 ohc kiinni ja rekisteriin? :D vai pittääkö olla nissanin mylly

koneen merkillä ei ole mitään merkitystä... saat laittaa vaikka ferrarin moottorin jos menee vain noiden paino, tilavuus ja teho prosenttien sisään. elikkäs siittä vertailemaan b310 mallisarjan tehokkaimman arvoja ja sen sierran...  ::)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Smap8D

kiitos tästä oli paljon apua! :) eikun suunnittelemaan ja hommaamaan myllyä ;)

Smap8D

taas mietiskelin että jos sen sierran koneen laittaa nii pystyyköhän siitä laittamaan sierran akselistot ja jarrut ? :D

Timppa

no ei ainakaan taka-akselia koska alkuperäinen on jäykkä akseli ja sierrassa retku perä ::) tai siis pystyyhän ne laittaan mutta hyväksyykö katsastusmies enää se on toinen juttu :-X prosentit taitaa kasvaa turhan suureksi jos vaihat etuakselin,tolpat ja ohjauksenki koneen ja vaihdelaatikon lisäksi :-?

eli haluasit sierran joka näyttää datsunilta ;D

paliokos tollasessa sierran koneessa on potkua vakiona?
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

BA

#23
1.6 OHC:stä riippuen 64-89hv. Noita on ollu niin miljoona vaihtoehtoo ykskutosena. Sierrassa yleensä vanhemmissa 71hv ja uudemmissa (E-Max malli) 75hv... Eli vähempi mitä A14 ja taitaa järeine laatikoineen painaakin paljon enempi.  ;D ;D ;D


Mutta kukin tyylillään...  ::)


Ja vielä sen verta että näillä fordin pikku-OHC:llä ei ole mitään tekoa sen kakslitrasen OHC:n kanssa joka on varsin paljonkin maailmalla viritetty pata, ja otettu ihan kotikonstein kolminkertasia tehoja lähtökohtaan nähden...
Sierran 1.6 CVH:ssa sentäs olis jo 100hv, tosin se menee B310 tehorajoista yli...


Jos tosiaan täysin vierastekniikkaa lähtee etsimään niin eikö järkevintä olis etsiä jo joku 90-luvun täysalumiininen kone. Paino tippuu heti kolmasosan ja samasta tilavuudesta otettu parhaimmillaan se 25-35% lisää tehoa lähtökohdaan nähden.




Kannattas kysellä tälläset konttorilta jollet osaa lakitekstiä itse lukea. Saisit oikeat vastaukset...

Smap8D

mää tossa laskin et mallisarjan isoin moottori (a15)
jos se kone painaa sen 100 nii 120kg
84hv/68.4kw
1860cm3

nuo on niiku maksimit jos nyt oikein laskin :D

C 110 ratsuni

Voorti vaiheloota painaa tuplat datsunin lootaan nähden.Kaikki muutos lisärauta patentin painaa lisää ym.Sama vaikutus kun laittais norsun katolle.
Ei mitään järkeä.Kai ny kuitenkin kanataa pitää järki mukana hommassa.Voorti ja datsunin sekoitus,ei tuu mitään >:( ;D.
primera 2,0 sport -00

BA

No sitä minäkin, järkevämpiäkin vaihtoehtoja on kun alkuperästä pienempitehosempi ja painavampi hopan moottori... :D

140ypower

jos itte pitäis tuonne jotain pirteää moottoria tuonne miettiä ja käyttöautona pitää niin toyotalta vois löytyä joku mukava...  :) toki varmaan tulis mietittyä L18 konetta ``omavalmisteena``...
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

ILVES-Joe

Ford 1.6 OHC on vielä huonompi vaihtoehto kuin  Datsun L16, enemmän painoa ja vähemmän tehoa.

Nykyaikasempi moniventtiilitekniikka, tingi vaikka kuutioista jos tehoraja tulee ennemmin vastaan.

1.4/16v koneella saa varmasti enemmän suorituskykyä kuin 1.6/8v valurauta koneella, sen minkä kuutioissa häviää uudempi moottoritekniikka sekä keveys tuo takaisin
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/