Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

mikä öljy sopii nissanille parhaiten.

Aloittaja poke88, toukokuu 09, 2013, 09:24:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

poke88

laittakaahan kokemuksia että mikä öljy Nissanin koneelle olisi se paras vaihtoehto. Itsellä tuo primera vm 03 1.8. Mobilin kanssa nostajat pitää meteliä  :-/

nissan-man

#1
Shell helix ultra 5w-40, tai tb diamond 5w-40 kannattaa kokeilla.. Mobili on vähän yliarvostettua. Moottorin sisäpesu vois olla hyvä nostajille...
P10 GA16DS

E.P.

Mulla väheni, ellei jopa loppunut Micrasta kylmäkäynnistyksen yhteydessä ilmenevä jakoketjun rallatus, kun laitoin merkkiliikkeestä ostetun öljynsuodattimen, ja Teboil diamond 5w-40 öljyt. Ei ne lopulta mahdottoman hintaisia ole. En tiedä mitä öljyä koneessa oli ennestään, mutta suodattimessa ei lukenut "Nissan".
Micra 1.0 Avec vm.1999

Bomber

Gasrollin magnateckia jo reilut kymmenen vuotta käyttänyt ja ainakin mun kikkareissa toiminut sekä vähän ronskimmin viritetyssä 2.0 vaparissa. Forte käsittely aika ajoin niin nostajat pysyy vetreenä.
Micra  Super S  90-
Mörkö S  Typerän tappaja 99-

Mies

Castrolleja ja teboileja on tullut omissa käytettyä, hyviä ne ainakin. Mobilia ja shelliä en laittais.

Stp pesuaineet pelaa ainakin, mitä nyt niiitä on käytellyt.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

StanLaurel

Almeralla (GA14DE) tuli vetästyä öljynvaihto vähän pitkäksi eli samoilla kurilla 19500 km lisäämättä yhtään, öljynä kaikkien parjaamaa Mobilia (joku täyssynteettinen 3000, 5W-40) ja koneellakin ajettu jo vähän päälle kolmesatkua. Samaa soosia laitoin uudestaankin.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

cedricfan

LainaaCastrolleja ja teboileja on tullut omissa käytettyä, hyviä ne ainakin. Mobilia ja shelliä en laittais.

Juu ja kaikilta merkeiltä löytyy väärä öljy jokaiseen kulkimeen. Jos siis merkin sijaan mikä öljy...

Ja jos kyse on 03-Primerasta niin vastaus on totaalisen eri kuin vaikkapa mun kesä-Bluebirdini kanssa.

Täyssynteettinen 5W-40 tuohon Primeraan.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

JJM

5w-40 teboil diamondia olen käyttänyt useassa nissanissa (ga16de koneisia useampi) eikä ole ollut valittamista.

Alppu

GA14DE:ssä käyttänyt menestyksekkäästi mm. Shell Helix Ultra 5W-40 ja Teboil Diamond 5W-40.

TB Gold 5W-40 ja Mobil Ralliformula tuntuivat menevän loppua kohden hieman liruksi.







"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

poke88

Kiitoksia vastauksista. Jos laitras tota teboil diamond 5w 40 ku sitä näköjään paljon käytetty  :).

Mies

Lainaa

Juu ja kaikilta merkeiltä löytyy väärä öljy jokaiseen kulkimeen. Jos siis merkin sijaan mikä öljy...

Ja jos kyse on 03-Primerasta niin vastaus on totaalisen eri kuin vaikkapa mun kesä-Bluebirdini kanssa.

Täyssynteettinen 5W-40 tuohon Primeraan.


Ärsyttikö tuo mun vastaus oikeesti noin paljon että siihen piti tarttua?

Eiköhän se jo aiemmin tullut selväksi että mitä öljyä primeraan laitetaan, ilman sun pätemistäkin.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

cedricfan

Tai sitten vastauksen, josta ei ole yhtään mitään hyötyä, olisi voinut jättää lähettämättäkin. Vai onko sulla automaatti, joka painaa postausnappulaal?

Jos mennään vielä hieman syvemmälle siihen, miksi noita 5W-40 öljyjä on erilaisia, ja jotkut niistä myös toimivat eri tavalla eri moottoreissa, niin on syytä mennä semmoisiin käsitteisiin kuin polyalfaolefiini, vetykräkätty ja esteri.

Yleisin täyssynteettisten öljyjen perusöljy on tuota polyalfaolefiiniaeli  PAO'a. Se on tunnettu vanhempia tiivisteitä kuivattavasta vaikutuksestaan. Tuon estämiseksi öljyyn lisätään valmistuksessa mm estereitä, jotka puolestaan elvyttävät tiivisteitä. Noita estereitä on myös erikseen pullossa, nimellä öljyvuodon estäjä. Ja esim Redline ja eräät Motul öljyt on esteripohjaisia, ei PAO.
Periaatteessa tuon P12 ikäisen auton tiivisteet kyllä kestää nykyiset PAO-pohjaiset öljyt. Joku N14-Sunny on jo nähnyt sen verran erilaisia liemiä sisällään, että saattaa tulla komplikaatioita.

Sitten on nuo vetykräkätyt, joita aikoinaan kutsuttiin mielellään osasynteettisiksi. Mutta kun ko termillä on hieman halventava kaiku, joka ei noille öljyille kuulu, on osasynteettiseksi parempi nimittää selkeää mineraalisen sekä synteettisen sekoitusta.
Koska vetykräkätyn (EHVI ja HHVI eili yhdessä XHVI) pohjana ei ole PAO, on se usein hyvä valinta vanhempaan autoon, jossa öljyä katoaa kuivien koppuratiivisteiden kautta. Teboililla Gold S on XHVI, ja Diamond on PAO. Nesteellä City Standard on XHVI ja City Pro on PAO. Shellillä Helix Ultra on varmasti PAO, HX7 lienee XHVI ainakin osittain.
Tuollaisen 5W-40 XHVI öljyn vaihtoväli normaaliajossa on kyllä max 10 tkm. Ja kun vv menee pitkäksi, alkaa öljyn ominaisuudet heiketä rutkasti, ja kulutus kasvaa. Se kulutus ei ole tiivisteiden, vaan palotapahtuman kautta, kun viskositeetti laskee oleellisesti. Voi XHVI-öljystä tehdä pidempään kestävääkin, mutta se on jo eri asia.
Mobililla ei ole enää Rally Formulaa, se on Peak Life. Turhankin laaja viskositeettialue on tehty runsaalla polymeerilisäaineistuksella, joka ei ole hyvä asia. Ne on niitä samoja liistereitä, joita saa mm Stop Smoke pullossa. Lisäksi öljyn resepti on jo turhan iäkäs, ja esim autotehtaiden luokituksia sillä on siksi hyvin vaatimatttomasti.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Juudius

Huoltokirjan mukaan minun kulkupelillä on ajeltu shellin helix 5w-40 monta vuotta ja itsekin olen sitä käyttänyt ja vaihdan öljyt+suodattimen noin 7500km välein. Nyt mobilin 5w50 koneessa, ei mitään eroa missään suhteessa.. Jatkossa vaihtelen taas shelliä. Tuolla joku puhu jotain et marmorilta kandee suodatin hakea? Hyvin tuo ainakin mulla ihan motonetin suodattimella on toiminut..!?
Primera p11 -97 ga16de

E.P.

LainaaTuolla joku puhu jotain et marmorilta kandee suodatin hakea? Hyvin tuo ainakin mulla ihan motonetin suodattimella on toiminut..!?

Sehän riippuu siitä mitä "toimimisella" tarkoitetaan. Jos jokin suodatin laskee itsensä vaikka tyhjäksi silloin kun kone on sammuksissa, pitää öljypumpun pumpata suodatin täyteen, ennenkuin öljy pääsee kiertoon. Öljynsuodattimessa on peltipurkin ja suodatinpaperin lisäksi hyvä olla pari venttiiliäkin. Ja niiden venttiilien on syytä toimia oikeilla paineilla. Tai sen paperin on hyvä läpäistä öljyä myös silloin, kun öljy on pakkasen vuoksi kankeaa. Tarkoitan, että suodattimissa on eroja, ja parhaiten sopiva on yleensä se merkkiliikkeen suodatin, koska muita suodattimia tavallisen kuluttajan on vaikea päästä testailemaan.
Micra 1.0 Avec vm.1999

cedricfan

Niitä venttiilejä voi olla välillä 0-3 kappaletta sen mukaan miten tarvitaan. Ja aika harvoin on kaikkia kolmea.
Jos uskotaan esim Tuulilasi-lehden testiä niin alkuperäinen (tuolloin Toyotan) ei ollut edes hyvä. Tosin jokaisessa testissä se on yleensä eri merkki joka voittaa. Mutta ostamalla alkuperäisen saa tehtaan laatuvaatimukset täyttävän suodattimen, joka antaa varmuuden riittävästä toiminnasta. Paras se ei yleensä ole.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

E.P.

Totta. Milläpä kuluttaja voisi tietää mikä on parempi ja sopivampi kuin merkkiliikkeen myymä suodatin? Ei oikein millään.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Juudius

Taidan jatkossa käydä hartikaiselta suodattimen, ihan kaiken varmuuden maksimoimiseksi :)
Primera p11 -97 ga16de

E.P.

Piti ihan tarkastaa paljonko olen viimeksi merkkiliikkeen suodattimesta maksanut -> 14 euroa. Kuulostaa paljolta, kun ottaa huomioon, että sama suodatin taitaa käydä aika moneen Nissaniin. Mutta kun vertaa Motonet:in hinnat alkaen malliin, joka maksaa sekin 7 euroa, niin ei merkkiliikkeen suodatin sitten enää niin kallis olekaan.

Hiukan aiheeseen liittyen, kannattaa sitten samalla ottaa kaupasta mukaan aina se öljypropun tiivistekin, niin ei ole kierteet niin kovilla, kun riittää vähempi kiristäminen.  ;)
Micra 1.0 Avec vm.1999

vantanen

Lainaa

Jos suodatin laskee itsensä vaikka tyhjäksi silloin kun kone on sammuksissa, pitää öljypumpun pumpata suodatin täyteen, ennenkuin öljy pääsee kiertoon.

itsellä on micrassa tokmannilta ostettu tarvikesuodin *swixx* merkkinen tms. auton säilytyspaikka on kerrostalon päädyssä pienessä mäessä (monesti ajan sen siihen keula alaspäin). olen huomannut, että viimeaikoina öljynpainevalo on palanut normaalia pidempään käynnistyksen jälkeen (~4 sec.). tein testin ja jätin auton yhdeksi yöksi tasaiselle maalle parkkiin, ja kappas aamulla autoa käynnistettäessä öljynpaine valo sammui heti auton käynnistyttyä. ;D nimimerkki tästä lähtien ajelen vain nissanin suotimilla. :D
Micra K11 -95

NNisti

#19
Kiinnitin tässä huomiota että jostain syystä tässä on käytetty kai alusta asti 5W-50 vaikkei suuressa osassa merkinnöistä mainita öljyn tyyppiä. Eikös joku 5W-30 ole tälle ennemmin tarkoitettu, mitähän tuolla paksulla haettu takaa... Siitä sitten tietty skenaario mieleen että varmaan öljypumppu väsynyt liian paksujen öljyjen pyörittelystä ja sen takia öljynpaineet ehkä menee lämpimänä alas ja alkaa rapiseen varsin äänekkäästi vaikkei edes 200tkm mittarissa. Kierroksilla kuulostaa niinku jotain naulalaatikkoa ravistelis voimakkaasti  >:(
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Alppu



Koska isompi luku, esim. 5W-50 vaikuttaa paljon kehittyneemmältä ja paremmalta, ja kestäähän se paremmin urheilullista ajoa..  :D

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

MicraK12

#21
Micra K12 65 hp vaihtui tänään 3.2 litraa shell helix hx8 5w-30 ja suodatin, jonka merkkiä en huomannut kysyä huollosta. Huoltovälinäyttö nollattiin ja seuraava öljynvaihto on 15 tkm tai vuosi. Käsikirja neuvoi viskositeetiksi tuon 5W-30.
 Mietin tässä, että nyt kun koneella on ajettu jo 176 tkm huollot tehty huolto-ohjelman mukaisesti, olisiko syytä ensi kerralla vaihtaa 5W-40 öljyä, eli hieman paksumpaa kuumasta päästä, koska kone saattaa olla jo kuluneempi jolloin paksumpi öljy voitelisi paremmin? Näistä nyt lienee koulukuntia monia, mutta ajattelin tuoda hajatelmani esiin. Kommenttia tai tietoa saa esittää halutessaan.
Edit: Nyt vaihdettu Neste Premium 5w-40 osasynteettinen, ja kunnollinen filtteri, näillä ajattelin mennä sen 10 tkm eli aikaistaa vaihtoa. Oli edullinen Puuilossa litran pönikkä 4 €, täytyykin muistaa seurailla öljyn mahdollista kulutusta, jota aikaisemmin ei ole ollut millään öljyllä, kun tämä lienee heikkolaatuisempi kama.

Torspo


Volvomania

#23
Omissa olen käyttänyt niitä öljyluokituksia, mitä valmistaja suosittelee, tai parempia. Vanhoissa autoissa han on suositeltu niitä öljyjä, joita silloin oli saatavilla.
Primerassa olen käyttänyt 5w/30 tai 5w/40 tarjouksesta saatavia j ja. Merkkiöljyjä. Motoxiakin on tullut kaadettua. Lähinnä kuitenkin Shell Helix Ultraa, kun on ollut tarjouksessa. Se käy myös mun Volvoon.
Tärkeintä on mun mielestäni se, että vaihtaa öljyt kerran vuoteen ja 15th välein. Lisäksi olen pitänyt öljy tasosta huolta, että ei laske edes puoleen väliin.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Jetstar

Tuossa omassa Primerassa vm-2006 joka tuli taloon 7/2020 olen vaihtanut / vaihdattanut öljyt ja suodattimen 2 kertaa vuosi, ennen kesää ja talvea, jolloin vaihtoväliksi tullut noin 7 tkm.

Öljynä ollut tuo Öljypisteen tarjousöljy Mobil Super 3000 5w-40.

Pientä kulutusta tuossa 1.8 litraisessa havaittavissa, vaihtovälillä noin 2-3 dl saanut lisätä, olen laittanut isäukolta vaihdossa jäänyttä Motox 5w-30 öljyä, ja onhan tuo tuolla toiminut.
Primera WP12 2005

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: Torspo - joulukuu 28, 2021, 14:22:17
Tätä Nissan öljyä suosin nykyisin.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590106/Nissan-5W-40-Motor-Oil-5l

Sama ja kiisseliin laitoin sitä DPF versiota. Datsuniin menee sit sitä mitä kanisterissa kulloinkin on, mutta emännän kuskusiin tuota.

Omaan kuskusiin menee sitä mitä huollossa laitetaan, niin kauan ku on tehdastakuu voimassa  8) viime huollossa taisi olla jotain Castrolin ölppää.
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

Volvomania

Mulla menee 1.8 Primeraan lisäysöljyä ehkä puoli litraa n. 4th kilometrille. Tai enemmän. 5 litran kanisterilla pääsee 15tkm. Onpahan tuoreet öljyt aina koneessa.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mies51

Tuossa on QG18DE moottori. Almerassamme QG15DE ja Sunny N14ssä oli GA14DE. Lähes aina käyttänyt Teboil Diamond 5W-40 ja Sunny oli meillä 272000km ja Almera nyt  297000km. Eivät ole syöneet öljyä eikä vuotaneet tiivisteistä vähän lisätty 15000km vaihtovälillä eikä jakoketjukaan venynyt.

jarihki

Olen käyttänyt Primerassa (2005, p12, 1,8) öljynä Teboil Gold S 5W-40. Jonkun tietäjän mukaan siinä on jokin lisäaine, joka sopii hyvin e85-muutossarjaisiin tapauksiin. Ja hyvin on toiminutkin. Lisäksi edullista: Tokmannista tarjouksesta 16,50/4 litraa.

kaskaipappa

viimeksi otin motonetista Nissanin öljyä oli edullista. Vaihdan kymmenen tuhannen välein joten ei siinä öljy paljon vanhene. suodatin ollu man