Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

nissan sunny n14 päästöt

Aloittaja jani_89, huhtikuu 26, 2013, 17:18:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jani_89

Moi tarviis vähän apuja kun nissanista ei mene päästöt läpi.
Lambda on vaihdettu uuteen ja letkuja on vaihdeltu uusiin mut ei mene vieläkään läpi.

Tyhjäkäynnillä
lamda 1.400
hc 200-400

Kierroksilla
lambda 1.200
hc 200-300

Mitä kannatais vielä vaihdella sai kohilleen päästöt. Voisko olla mahdollista että ei tuo auto toimi tolla tarvike lambdalla ollenkaan? Hermot mennee kohta >:(

Alppu

Jos nyt laittaisit kaikki muutkin arvot.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

#2
Mahtaako olla ruisku vai sähkökaasari? Joka tapauksessa tarkista ja vaihda alipaineletkut kun on kyse N14 korisesta.

Lambda arvo kertoisi että auto käy niin laihalla että siitä on pitemmän päälle jo haittaa. Ollaan pikasella laskulla jossain suhteessa 20kg ilmaa/poltettu polttoainekilo. Pitäs olla 14.6kg niin lambda on 1...

Kaikkia imuvuotoja etsimään vaan.



Lambda-anturilla ei ole yleensä mitään tekoa pielessä olevan lambda arvon kanssa.



jani_89

joutokäynnillä
CO 0.165
CO2 10.70
O2 6.03

kierroksilla

CO 2.703
CO2 12.35
O2 1.56

Voiskohan vetää ilmaa imusarjan tai kaasarin välistä. Autossa on tuo sähkökaasutin.

Cedricisti

#4
Lainaajoutokäynnillä
CO 0.165
CO2 10.70
O2 6.03

kierroksilla

CO 2.703
CO2 12.35
O2 1.56

Voiskohan vetää ilmaa imusarjan tai kaasarin välistä. Autossa on tuo sähkökaasutin.


Imuvuodon voit löytää suihkuttamalla starttipilottia tai vaikka jarrucleanerilla imusarjan ympäristöön koneen käydessä (varovasti  ::))

nissan-man

#5
Lainaajoutokäynnillä
CO 0.165
CO2 10.70
O2 6.03

kierroksilla

CO 2.703
CO2 12.35
O2 1.56

Voiskohan vetää ilmaa imusarjan tai kaasarin välistä. Autossa on tuo sähkökaasutin.
Onhan kaikki letkut vaihdettu? Pakoputken vuoto ennen lambdaa ja sen jälkeen tarkistettu? Ilmanputsari, tulpat, öljyt ja suodatin vaihdettu ajallaan, onhan kengitetty kunnolla ennen päästömittausta -> katti kuuma?

Ja suosiolla laita sinne kunnon lambda.
P10 GA16DS

Jori

Auto muuten ok katsastuksessa ( nissan primera P12, 2002, farmari, 1,6 litraa ) mutta päästöarvot liian suuret. Sekä moottori ylmänä että moottori kuumana.

300 000km mittarissa.

Jospa vaihdan ensin lambda-1 anturin niin sitten korjautuisi CO-päästöt ja HC-päästöt. Tarvikeanturi motonestista, joka anturi kestelee noin vuoden verran.

Alus vie nyt liki litran öljyä tankillisella. Miten vaikuttaa päästöihin öljynkulutus päästöihin, en tiedä.

Vaan olisko muuta vinkkiä kuin lambda-1:n anturin ( ja katalysaattorin ) vaihto ??
Tai esim moottorin flush-huuhtelu kun kohta öljynvaihto. Ilmanpuhdistimen + sytytystulppien vaihto tietenkin. Voipihan kokeilla kaikenlaista.

15e hintaan saapi pakokaasutestin täällä, kaipa saa kympilläkin joissain.

Kun muuten kengitin autoa noin 20km 4000-kierroksilla 3-vaihteella niin ilmaantui ajoneston vikakoodi, kummahomma.

Alppuu

Miksi sitä edes ylmänä testattaisi?
Jos taas laittaisi kaikki arvot, olisi helpompi arvuutella.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Jori

Korjaantui päästöt samantien kun vaihdoin lambda-1 happianturin ( motonet 89,90e ) ja ilmanpuhdistimen.

Eli auto katsastettu.

Seuraava katsastusväli vain 3:n viikon mittainen 2019, joku uudistus kai.


Autossa ei muuta vikaa kuin kulunut tuulilasi ja raju öljynkulutus.

Ehkäpä öljynkulutus vähenee jatkossa kun happianturi vaihdettu.

Pitää ostaa seuraavaa katsastusta varten jo valmiiksi halvempi happianturi.

Tarvikeanturin näkee jännitekäyrästä helposti olevan tiensä päässä, ihan halpis obd-testerillä. Kännykkässä android ja ilmainen car scanner ohjelmisto ( sinivalkoinen käynnistyskuvake ).

Ja happianturin kierteeseen olen aina ruiskuttanut kuparisprayta, erittäin helposti saa happianturin irti.

Ja auto on siis nissan primera 2002 1,6 farmari.

Ja huomenna teipata etuovista ikkunannostimien nappulat talveksi piiloon.




Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Jori - lokakuu 10, 2018, 23:04:38
Korjaantui päästöt samantien kun vaihdoin lambda-1 happianturin ( motonet 89,90e ) ja ilmanpuhdistimen.

Eli auto katsastettu.

Seuraava katsastusväli vain 3:n viikon mittainen 2019, joku uudistus kai.


Autossa ei muuta vikaa kuin kulunut tuulilasi ja raju öljynkulutus.

Ehkäpä öljynkulutus vähenee jatkossa kun happianturi vaihdettu.

Pitää ostaa seuraavaa katsastusta varten jo valmiiksi halvempi happianturi.

Tarvikeanturin näkee jännitekäyrästä helposti olevan tiensä päässä, ihan halpis obd-testerillä. Kännykkässä android ja ilmainen car scanner ohjelmisto ( sinivalkoinen käynnistyskuvake ).

Ja happianturin kierteeseen olen aina ruiskuttanut kuparisprayta, erittäin helposti saa happianturin irti.

Ja auto on siis nissan primera 2002 1,6 farmari.

Ja huomenna teipata etuovista ikkunannostimien nappulat talveksi piiloon.

Se öljynkulutus ei nyt tosin suoraan sanottuna liity siihen lambda-anturiin millään tavalla  ::)
Todennäköisesti se vain tulee lisääntymään.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Ja kun öljyä kuluu, niin se tukkii sitten sen lambdankin, eli noin päin seuraus.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Jori

Kas. Pitää tilata jostain halvalla lisää tarvikelambdoja.
Ja seurata jännitekäyrää ja vaihdella lambdoja.
Ja lisätä jotain halpisöljyä.
Katsastusmiehen mielestä tämmöset 2002 mallin P12-alukset joskus lopulta menee romuttamolle juurikin liiallisten päästöarvojen takia.
Muuten kestäviä autoja vaan päästöarvot lopulta karut.
Ajellapa vielä kuitenkin kuin niin vähäistä on ajot muuten, ehkä 12000km vuodessa.

Alppuu

#12
Lainaus käyttäjältä: Jori - lokakuu 11, 2018, 11:36:09
Kas. Pitää tilata jostain halvalla lisää tarvikelambdoja.
Ja seurata jännitekäyrää ja vaihdella lambdoja.
Ja lisätä jotain halpisöljyä.
Katsastusmiehen mielestä tämmöset 2002 mallin P12-alukset joskus lopulta menee romuttamolle juurikin liiallisten päästöarvojen takia.
Muuten kestäviä autoja vaan päästöarvot lopulta karut.
Ajellapa vielä kuitenkin kuin niin vähäistä on ajot muuten, ehkä 12000km vuodessa.

Jos kuitenkin toisin päin. Laadukasta öljyä voi kulua vähemmän, jolloin tarvitset myös vähemmän tarvike lambdoja ja katalysaattoreja.

Moottorin sisäpesu voi vähentää öljyn kulutusta tai sitten ei. Mutta ei ole paha rasti koittaa.

Voi vaan taas ihmetellä, miten tämä Almera N15 GA14DE -moottori on vaan kestävä, 350 000km, avaamaton, alkup. lambda ja katit.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

No, on se GA-moottori huomattavasti kestävämpi kuin suunnittelukukkanen nimeltään QG..
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Jori

Ostinkin motonetista pyrki ( 6e)  moottorin sisäpesunestettä.
Jahka vien kohta auton öljynvaihtoon euromasterilla niin lorautan litkun öljyn sekaan ja kaasuttelen tyhjäkäynnllä vartin firman pihassa.
Euromasterilla kun saa öljynvaihdon halvalla. Ja selkeä ajanvaraustaulukko ja selkeä hinnasto. Total öljytkin taisi olla.


Nyt ajellut mökkireissulla noin 400 km niin arviolta 5 dl mennyt öljyä.
Eli saapi olla tarkkana, että muistaa öljyä lisätä.

Pitää opetella aluksen toiminnoista katsoa vielä bensankulutus kun on mahdollista seurata näytöltä.

shamrock

Kun kustannustehokkuutta ajattelee, niin mitä järkeä on noinkin yksinkertainen asia kuin öljynvaihto, teettää muualla? Itse kun sen(kin) tekee niin tietää mitä ja miten on tehty, eikä maksa turhasta. Kuten siitä että useassakin tapauksessa laskussa on yritetty veloittaa öljyä enemmän kuin koneeseen mahtuu. Ja silti kun katsoo tikusta, sitä onkin just minimiin asti.

Ja siihen moottorin huuhteluun käy muuten löpö. About 0.5 litraa koneeseen. käyttelet vartin n. 1500 rmp. Jos perse kestää ylimääräisen suodattimen ja öljyt, mieluusti diesel-moottoriin tarkoitetut, niin sitten ne koneeseen ja sama vielä uudestaan.  Sitten vielä se uusi suodatin ja laatuöljyt koneeseen.

Esim laadukkaana pidetty ja kallis Forte on suurimmilta osiltaan löpöä. Hinnan tekee ne leikkautumista estävät lisäaineet, joiden on tarkoitus estää moottorivauriot idioottien käsissä. Maltillisilla kierrosten käytöllä ja maalaisjärjellä saat löpöllä ihan saman tuloksen.

Marko-90

Lainaus käyttäjältä: Jori - lokakuu 14, 2018, 10:53:16
Ostinkin motonetista pyrki ( 6e)  moottorin sisäpesunestettä.
Jahka vien kohta auton öljynvaihtoon euromasterilla niin lorautan litkun öljyn sekaan ja kaasuttelen tyhjäkäynnllä vartin firman pihassa.
Euromasterilla kun saa öljynvaihdon halvalla. Ja selkeä ajanvaraustaulukko ja selkeä hinnasto. Total öljytkin taisi olla.

Siinä vaiheessa kun sisäpesuaine on kaadettu moottorin sisään, ei autolla saa ajaa ollenkaan, ei edes parkkipaikalta hallin sisälle. Muuten seurauksena on moottorin täystuho, koska öljyn voitelukyky on varsin olematon sisäpesuaineen takia.

cedricfan

"diesel-moottoriin tarkoitetut öljyt"... no eipä niistä ole mitään hyötyä tässä. Se, että pitävät nokipartikkelit paakkuuntumattomina, ei merkitse mitään.

"löpö" ei muuten ole se oikea aine. Jos halutaan päästä halvalla, niin lamppuöljy, sitä se pesuaineiden peruskomponentti on.

Pikkusen taas skarppausta, eikä vaan "essonbaarin perinnetietoutta"!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

shamrock

http://www.overdrive.fi/forum/threads/loepoeae-moottoriin.211474/

Kyllähän tuota kuitenkin on onnistuneesti tehty löpölläkin iät ja ajat, aikanaan sitruunapatongillakin oli tästä juttua ja sieltähän minäkin sen niksin opin :)

Tässä toki unohtui kokonaan sekin tunnettu konsti, jos männänrenkaita epäilee tuon öljynsyynnin syyksi ... eli tulpat pois, löpöä pyttyjen päälle ja saa liota siinä vaikka päivän. Rättiä päälle, startilla pyöräyttämällä liiat ulos koneesta ... ja tämäkin on niitä juttuja, jotka tehdään ennen öljynvaihtoa. Koska suurin osa siitä löpöstä on kuitenkin tässä kohtaa siellä öljyn seassa jo :)

cedricfan

Siellä patongissa on kyllä se eräs lentokonepuolen kaveri, joka on moneen kertaan todennut, että kerosiini on lähinnä lamppuöljyä, kun ajatellaan mitä kuluttaja voi ostaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Jori

Lainaus käyttäjältä: Marko-90 - lokakuu 14, 2018, 20:02:28
Lainaus käyttäjältä: Jori - lokakuu 14, 2018, 10:53:16
Ostinkin motonetista pyrki ( 6e)  moottorin sisäpesunestettä.
Jahka vien kohta auton öljynvaihtoon euromasterilla niin lorautan litkun öljyn sekaan ja kaasuttelen tyhjäkäynnllä vartin firman pihassa.
Euromasterilla kun saa öljynvaihdon halvalla. Ja selkeä ajanvaraustaulukko ja selkeä hinnasto. Total öljytkin taisi olla.

Siinä vaiheessa kun sisäpesuaine on kaadettu moottorin sisään, ei autolla saa ajaa ollenkaan, ei edes parkkipaikalta hallin sisälle. Muuten seurauksena on moottorin täystuho, koska öljyn voitelukyky on varsin olematon sisäpesuaineen takia.

Onko näin ? Pitääpä vaihtaa firmaan jossa saa alus käydä sisällä ilman metrinkään ajoa :/