Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan myyjän ja merkkihuollon vastuu? Apua?

Aloittaja taigatar, huhtikuu 19, 2013, 15:38:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

taigatar

#30
Niin, Nissanhan mainostaa kovasti merkkihuoltojaan, ja sitä miten niihin voi luottaa ja miten ne nostavat autosi arvoa ja mitä kaikkea siellä tehdään ja... Olisin ollut ylen tyytyväinen jos edes kerran auton historiassa olisi perä, ja jakolaatikkoöljyt vaihdettu, nipat voideltu ja jarrunesteet viel vaihdettu. Taidan vaatia liikaa.

BA

#31
Olisihan ne täysin kysymättä huollettu sillon kun pitääkin, jos edellinen omistaja (tai tässä tapauksessa siis omistajan edustaja) ei olisi erikseen kieltänyt. Sille Nissan ei todellakaan voi mitään jos asiakas haluaa säästää eikä halua kuin öljynvaihdon.


Ei sillä merkkihuollolla ole lisäarvoa muuta kuin niin kauan kun takuu on voimassa ja siitä se vuosi-kaks eteenpäin niin maahantuoja tulee helpommin vastaan. Ja merkkihuolloilla on aika tarkat laatukriteerit joita edes jossakin määrin valvotaan, mutta on todella erinomaisia yksityisiäkin huoltoja.
Yksityinen huolto jolla on takuun vaatimat erikoistyökalut maksaakin sitten jo melkein saman mitä merkkihuoltokin. 


Lonkalta jonkinlaisen kokemuksen omaavana voisi heittää että kohtuullista olisi että auton huoltoliike tekisi nyt huollon todella perusteellisesti ja tulisi vaikka puolet kuluista vastaan. Tämä olisi sinulle rahallisesti enemmän kuin tuo heti luvattu 200€, ja huollolle vastaavasti vähemmän.


Jos autossa on jotain vikaa, niin sen osoittaminen että se vika johtuu aiemmasta huoltamattomuudesta jää kyllä tulevaisuudessa täysin omille harteillesi... :-/
Tässä vaiheessa melkein kannattaa harkita jotain A-katsastuksen Autotohtori-palveluitakin, niissä ilmenee aikalailla hyvin ja kattavasti kaikki ongelmat. Tosin ilmaista sekään ei ole. Mutta sitten olisi puolueeton lausunto että autossa on vikaa, ja voisi saada kuluttajasuojalain mukaan menemään edes ne myyjäliikkeen piikkiin vielä kun 6kk takuu on voimassa.

taigatar

No vielä palaan noihin rasteihin, 15tkm, 30tkm ja 15 tkm huoltohistoriassa. Katso sitä huoltokirjaa. Et jos kerran on merkitty niin kai ny #!@#¤% olis voinu tos 110000 jossa 15tkm huolto tehty, sentään ne nipat rasvata? Onko se liikaa vaadittu? Vaan ku ei. Ja korjaamopäällikkö yritti vedota siihen et ehkä entisen omistajan isä on tehny huoltotyöt, no soitin ent. omistajalle, ja näin ei ole. Kukaan muu ku merkkiliike ei ole koskenu autoon.

taigatar

#33
Ja olen tietenkin ollut yhteydessä kuluttajaneuvojaan, ja hän on opastanut minua sovittelemaan asiaa itse, ja ellen saa sovintoa aikaan, han siirtää asian suoraan kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Tämä tapaus on ensimmäinen laatuaan heidän historiassaan, ja kieltämättä jonkinlainen ennakkopäätös siitä voidaanko merkkihuoltoihin ja heidän merkintöihinsä enää luottaa, vai pitääkö auton osto tilanteessa soittaa sinne entiseen huoltoon et onko kaik tehty vaik leima on, ja rastit on, ja mikä vitunmoinen puhelinralli jos huoltoliikkeitä on useampia, ja mites tarkastat jos huoltohistoria onkin salaista ja ja.... Kaikkiin näihin kysymyksiin selvinnee vastaus aikanaan.

BA

#34
Edelleen, työmääräimet ja kuitit todistaisivat sata kertaa enemmän kuin pelkkä leima. Leimasimia saa tilata sellasia kun haluaa jos tälle linjaa lähdetään...  :)

Merkkihuolto kyllä tietää takuuvarmasti saman tien rekisterinumeron syötettyään että takuusta on luovuttu vapaaehtoisesti=huoltoja ei ole tehty. Sieltä löytyy kyllä myös tiedot mitä autolle on siellä tehty ja sekin että asiakas on erikseen kieltänyt.
Eikä huolto ilmaiseksi niitä töitä tee. Jos asiakas kieltää tekemästä, ei niitä saa siltä laskuttaakaan. Jos on pyydetty pelkkä öljynvaihto, niin ei sille voi kukaan mitään. Se on kyllä virhe että huoltokirjaan on rasti laitettu.


Nissania huoltaa ja myy muuten sen verta monta eri ketjua/liikettä, että kaikki tuskin edes käyttää samaa tietokantaa tai ohjelmaa.


Käytetyn auton ostaminen on aina tälläistä.  :)

Ja huoltohistoria ei auton omistajalle ole mikään salaisuus. Muttei tietosuoja estää sen käsittelyn muualla paikanpäällä kun mitään sähköistä varmistuspalvelua (kuten vaikka Volvolla) ei ole.
Volvon huoltohistoria on sähköisenä verkossa, ja sen saa auton omistaja helposti tarkastaa.



Ihmettelen vaan että mitä kuluttajariitalautakunta sitten esittää? Hinnan alennusta, ei ne oikein muuta voi kun ei ole mitään varsinaista vikaakaan.

Onnea odotukseen, käsittely kuluttajariitalautakunnassa kestää vähintään vuoden ja nyt on ollut jonoa... Toivottavasti sopu tulee aiemmin kivuttomasti.

cedricfan

LainaaJos autossasi ei ole nyt mitään vikaa, huollata se oikein perusteellisesti ja aja huoletta auringonlaskuun.

LainaaLonkalta jonkinlaisen kokemuksen omaavana voisi heittää että kohtuullista olisi että auton huoltoliike tekisi nyt huollon todella perusteellisesti ja tulisi vaikka puolet kuluista vastaan. Tämä olisi sinulle rahallisesti enemmän kuin tuo heti luvattu 200€, ja huollolle vastaavasti vähemmän.

Eiköhän tuossa tosiaan ole se paras strategia.
Lisäksi kun noita NP300'sia ei kasva joka oksalla, ja saattavat olla jostain firman työkalukäytöstä, niin ei välttämättä kuitenkaan edes se huonoin yksilö.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

taigatar

#36
Joku väitti et merkin huoltoliikkeestä saa auton huoltotiedot. No paskan marjat, soitin äsken  Laakkoselle, ja kysyin et ku auto on aiemmin huollettu Alavudel Käyttöautol, ja olisin tulos heille, et saako he tiedot, ni ei saa!! Et tiedoks sit kaikille. On tää sen verran salaista puuhaa, ja puhelimes oli sentään joku hiton Nissanin huoltovastaava.

micramies

#37
Mielenkiintoinen tapaus. Kilometrit näyttää kertyneen niin nopeaan tahtiin että melkein olisi joka kuukausi pitänyt käyttää autoa huollossa jos tarkalleen ohjelman mukaan olisi huollettu. Ensimmäinen huoltoväli näyttää venähtäneen kyllä pitkäksi jos yli 20.000km on matkaa taitettu. Muutoin taitaa olla öljyt vaihdettu n. 16.000km välein.
Vuonna 2010 auto näyttää olleen kilometriperusteisessa määräaikaishuollossa kahdesti, 2011 kerran, siitä eteenpäin ei ilmeisesti kertaakaan.

Arvelisin että jos autossa ei ole mitään vikaa niin tekee ison huollon siihen, sehän ei olisi haitaksi vaikka auto olisi huollettu säntillisesti edellisten omistajien aikana, käytetty auto kannattaa jokatapauksessa huoltaa hyvin pian oston jälkeen, tietää ainakin että on varmasti tehty.

Itselle tulee melko vähän kilometrejä mittariin, n. 10.000km ja kohtapuoliin olisi toinen huolto ajankohtainen nykyiselle autolleni, hieman koomista tilata 30.000km huolto kun ei ole vielä edes 20.000km mittarissa mutta takuun säilymiseksi pitää näin toimia  :D Huoltoväli siis 15.000km / 1v.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

seppo

LainaaOstin viime vuonna marraskuussa tuollaisen Nissan king cap np 300 lava auton.Vuosimallia 2009. Neliveto. Ajettu 195000km, yksi omistaja, täydellinen huoltohistoria merkkiliikkeessä. Nyt tuli seuraava 15 tkm välein tehtävä huolto eteen, ja huoltokirjasta ei selvinny et milloin viimeksi on vaihdettu peräöljyjä tai hihnoja, ja niinpä soitin huollot tehneeseen liikkeeseen, et milloin on viimeksi tehty ja mitä. Yllätys oli suuri ku kertoivat että 15tkm huollosta lähtien vaihdettu on pelkästään moottoriöljyt ja suodatin.Mitään tarkistuksia, rasvauksia,jne ei ole tehty.Että omistaja on tilannut pelkästään ne. No soitto omistajalle, nainen hänkin, joka kertoi ettei ymmärrä autoista mitään mutta että huoltoliike on huolehtinut kaikesta. Siis minulla on täydellisen huoltokirjan omaava Nissan King Cap Np 300, huollettu Alavuden käyttöautossa, ja maksoin siitä 18900 euroa. Tarvitsen luotettavan kulkupelin työmatkoilleni, koska asun täällä jumalan selän takana, missä teitä ei aurata ja matkat on pitkiä.. Nyt minulla onkin pommi pihassa!! Kaikki huollot tekemättä, auton minulle myynyt liike pesee kätensä, kas, he ovat luottaneet täydelliseen huoltokirjaan, aivan kuten minäkin.Otin yhteyttä Nissanin maahantuojaan, kai heilläkin on joku vastuu huoltoliikkeistään, ja niiden merkinnöistä. Pitkä kirjelmäni luvattiin siirtää laadunvalvontaosastolle reklamaation kera. Toivotaan että korvaavat edes jotakin, minä nais ihmisenä en tiedä muuta ku sen et auton arvo on romahtanut huoltohistorian myötä. Lisäksi kävin tilaa kaikki hihnat ja öljyt ja nesteet mitä siihen tarttee, 472 euroa. Ja siihen työt päälle!!  Auttakaa nyt blondia pulassa, kuka tästä on vastuussa vai maksanko minä tyhmänä naisihmisenä kaiken?


moi !
14 vuotta olen ollut nissanin varaosissa / korjaamossa töissä ! ( joskus kauan sitten ) huollot tehdään huoltokirjan mukaan ja leima .. jos ei niin huolto vihkoon kirjoitetaan " öljyn vaihto " ja leima !
niin ei tule mitään huijas fiilistä !
t.seppo
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

BA

LainaaJoku väitti et merkin huoltoliikkeestä saa auton huoltotiedot.


Niin ja melkein seuraavassa totesin että Nissaniapa myykin yks heti viis isoa ketjua ja monta kymmentä pienempää yritystä. Ei niitä samoja järjestelmiä vaadita käyttämään. Eikä maahantuojankaan tarvitse tietää huoltohistoriaa kuin takuutapauksissa, jos silloinkaan.
Sen voin sanoa satavarmaksi että Laakkonen näkee esim. Pörhön työmääräykset ja toisinpäin.


Itse ostin auton puoltoista kuukautta taaksepäin, ja nyt on mittarissa 5000km lisää. Sen lisäksi olen ajanut sillä välin kahdella muullakin liikenteessä olevalla autollani. Tekee jo 40tkm vuoteen yhdellä autolla, ja noilla muilla sitten ite varmaan kymppitonni lisää. Kymppitonnin vaihtoväleillä jäteöljyä muuten kertyy!  :D

valpas

Lainaa


.......... Kymppitonnin vaihtoväleillä jäteöljyä muuten kertyy!  :D
Mulle kelpais nuo jäteöljyt.

BA

Mulla on 60L kanisteri tallin nurkassa jota käyn tyhjäämässä teiskon jätepisteeseen. Nyt siellä ei oo varmaan kymmentäkään litraa...