Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan myyjän ja merkkihuollon vastuu? Apua?

Aloittaja taigatar, huhtikuu 19, 2013, 15:38:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

taigatar

Ostin viime vuonna marraskuussa tuollaisen Nissan king cap np 300 lava auton.Vuosimallia 2009. Neliveto. Ajettu 195000km, yksi omistaja, täydellinen huoltohistoria merkkiliikkeessä. Nyt tuli seuraava 15 tkm välein tehtävä huolto eteen, ja huoltokirjasta ei selvinny et milloin viimeksi on vaihdettu peräöljyjä tai hihnoja, ja niinpä soitin huollot tehneeseen liikkeeseen, et milloin on viimeksi tehty ja mitä. Yllätys oli suuri ku kertoivat että 15tkm huollosta lähtien vaihdettu on pelkästään moottoriöljyt ja suodatin.Mitään tarkistuksia, rasvauksia,jne ei ole tehty.Että omistaja on tilannut pelkästään ne. No soitto omistajalle, nainen hänkin, joka kertoi ettei ymmärrä autoista mitään mutta että huoltoliike on huolehtinut kaikesta. Siis minulla on täydellisen huoltokirjan omaava Nissan King Cap Np 300, huollettu Alavuden käyttöautossa. Tarvitsen luotettavan kulkupelin työmatkoilleni, koska asun täällä jumalan selän takana, missä teitä ei aurata ja matkat on pitkiä.. Nyt minulla onkin pommi pihassa!! Kaikki huollot tekemättä, auton minulle myynyt liike pesee kätensä, kas, he ovat luottaneet täydelliseen huoltokirjaan, aivan kuten minäkin.Otin yhteyttä Nissanin maahantuojaan, kai heilläkin on joku vastuu huoltoliikkeistään, ja niiden merkinnöistä. Pitkä kirjelmäni luvattiin siirtää laadunvalvontaosastolle reklamaation kera. Toivotaan että korvaavat edes jotakin, minä nais ihmisenä en tiedä muuta ku sen et auton arvo on romahtanut huoltohistorian myötä. Lisäksi kävin tilaa kaikki hihnat ja öljyt ja nesteet mitä siihen tarttee, 472 euroa. Ja siihen työt päälle!! 

take

Noita huoltoja ei ollut kovin mukava tehdä. Mutta tehdä piti. Onhan se öljyn ja suodattimen vaihto parempi kuin ihan ilman. Näissä tapauksissa huoltokirjaan kirjoitettiin selvällä suomella että on vaihdettu vain moottoriöljyt ja suodatin. Eli jos huoltokirjassa lukee näin jokaisen huollon kohdalla, on minusta hiukan vikaa ostajassakin kun ei ole lukenut huoltokirjaa.

Jos taas on huollot merkattu muka tehdyiksi, on kyseessä minun mielestäni huoltokirjan väärentäminen. Tällöin syypää on väärentäjä. Tämä siis vain henkilökohtainen mielipide enkä edes tiedä onko -09 malleissa taas erilaista huoltokirjaa kuin aiemmin.

Eli riippuu siitä mitä siellä huoltokirjassa lukee. AINA on luettava KAIKKI asiapaperit, muuten tulee jymäytetyksi. Näin se vaan menee.

Ja entinen omistaja ainakin valehtelee. Merkkiliike myy aina laajimman(kalleimman) mahdollisen huollon tarpeellisine (ja tarpeettomine) tilpehööreineen, jos asiakkaan kanssa ei muuta erikseen sovita.

Oman lisäsotkunsa soppaan tekee sitten se jos autossa on ollut joku huoltoleasing tms. huoltosopimus. Niistä mulla ei ole tietoa miten ne menee.

taigatar

Huoltokirjassa ei ole mitään osviittaa siitä että huollettu olisi vain öljyt ja suodatin, siinä on vain kilometrit ja huollon leima!! Mikä kähmy kauppa lie ollut, se entinen omistaja on nimittäin nainen. Sillä on pitäny olla tosi lyhyt minihame päällä huoltoon mennessään, et se on saanu leiman huoltokirjaan pelkil öljyil ja suodattimil!! #!@#¤% mulla on viel oppimista, ja se minihamekin pitää ostaa... :) ;D

BA

#3
Vuosituhannen vaihteen nissanin huoltokirjoissa on ainakin erikseen rasti ruutuun "öljynvaihtohuolto" ja sitten varsinainen huolto.

Jos on huoltosopimus tai huoltoleasing ollut niin sillon on yleensä tehty joka ikinen turhakin työ, eikä omistaja oo saanu niitä pois oikein ees pyytämällä.


cedricfan

#4
No jaa. Ei se nyt ihan noinkaan yksioikoista ole kuin mitä Take kirjoittaa.
Mullahan on käyttöautona tuollainen Hoppa. Ja siinä on merkkihuollon huoltokirja, nätisti leimattuna, kaikki kiltisti tehtynä.
Mutta... Hittojako se hyödyttää 13 vuotta vanhalla autolla kun missään ei lue koska hihnat on oikeesti vaihdettu, tai tulpat joiden vaihtovälit on tänä aikana vaihtuneet useamman kerran. Eli esim tulppien kohdalla alkuperäiset vaihtovälit ei stemmaa. Kaikkia kuitteja ei ole, ja vain niistä näkisi vaihdetut osat. Se jakohihnakin olisi iän mukaan pitänyt vaihtaa, kilsoilla ei. Kumpaan luotat? Minä luotin siihen, että jakopäähuolto on halvempi kuin moottoriremontti. Ja oikein tein, ei ollut vaihdettu, kun km-lukema ei vielä ollut käsillä.

Kysyjällä 4 vuotta vanha auto ja liki 200 tkm mittarissa = 50 tkm per vuosi, eli on kyllä saanut ajoa. Ja tuskinpa kukaan on tuollaisella lavurilla jaksanut pyöritellä kaupungissa tuota määrää. Siis toivottavasti ollut auton kannalta kevyemmässä maantieajossa?
Nyt siis viet sen jonnekin fiksulle hyvämaineiselle ns vapaalle korjaamolle ja kerrot tilanteen. Eli vaihtoon kaikki öljyt, ne vähäiset hihnat, mahdolliset rasvaukset, jarrunesteen vaihto, ja yleinen tekniikan tarkastus. Sanot samalla, että saavat sinusta hyvän vakituisen asiakkaan, jos nyt hoitavat homman kunnialla. Eikä tuommoinenkaan huolto vielä maltaita maksa, sen verran vanhakantaista perustekniikkaa tuo NP on. Tuo saamasi 472 euroa mielenkiintoisen korkelle ved(ät)etty lukema kun tuossahan ei ole sitä jakohinaakaan. Otapa toinen tarjous sieltä vapaasta huollosta osillekin!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

taigatar

#5
Niin, koska autoon ei tosiaankaan ole tehty mitään, tilasin varaosaliikkeestä kaik öljyt, etu, takaperä, vaihteisto ja lukkoperäöljyt. Lisäksi kaikki käyttöhihnat, jarrunesteet, suodattimet ja mitä kaikkea... Auto on ollut ratsastusvalmentajalla Alavudelta. On ajellu ympäri Suomea, välillä heppa perässä pitkin asfalttia, maastossa auto ei liene käyny kertaakaan. Siis tuossa mallissa kai on ketju, et jakohihnaa ei ole? En minäkään tajua autoista sen enempää ku entinen omistajakaan, vaan sen tajuan et silmään tässä on kustu huoltojen osalta!!! :-[

cedricfan

Ketjupa juuri, siksi aikamoisen kova hinta tuo 472 noille tilbehöörille ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

take

Viitsisitkö laittaa huoltokirjasta kuvaa leimatuista huolloista?

Jussille: Kyllä se on ihan oikeasti niin yksinkertaista. Jos jokin huoltotoimenpide on määrätty tehtäväksi tietyllä kilometrimäärällä, se tehdään, määrätyillä kilometreillä, jossei valmistaja ole antanut asian tiimoilta huoltotiedotetta huolto-ohjelman muuttamisesta. Piste.

Ja jokaisen aika/kilometrirajan kohdalla on ihan selvä suomenkielinen määräys: Kumpi ensin täyttyy. Mikä siinä voi olla epäselvää?

taigatar

#8
.

cedricfan

LainaaJussille: Kyllä se on ihan oikeasti niin yksinkertaista. Jos jokin huoltotoimenpide on määrätty tehtäväksi tietyllä kilometrimäärällä, se tehdään, määrätyillä kilometreillä, jossei valmistaja ole antanut asian tiimoilta huoltotiedotetta huolto-ohjelman muuttamisesta. Piste.

Ja jokaisen aika/kilometrirajan kohdalla on ihan selvä suomenkielinen määräys: Kumpi ensin täyttyy. Mikä siinä voi olla epäselvää?

Niinhän sen pitäisi.
Mutta kun ei vaan ole.
Eikä tuo km-rajan muutoskaan mitään merkitse, jollei missään ole merkitty, koska on aloitettu uudella välillä...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Rasvanippa

LainaaViitsisitkö laittaa huoltokirjasta kuvaa leimatuista huolloista?

Jussille: Kyllä se on ihan oikeasti niin yksinkertaista. Jos jokin huoltotoimenpide on määrätty tehtäväksi tietyllä kilometrimäärällä, se tehdään, määrätyillä kilometreillä, jossei valmistaja ole antanut asian tiimoilta huoltotiedotetta huolto-ohjelman muuttamisesta. Piste.

Ja jokaisen aika/kilometrirajan kohdalla on ihan selvä suomenkielinen määräys: Kumpi ensin täyttyy. Mikä siinä voi olla epäselvää?

Ei silti ihan yksinkertaista... Nimittäin poikkeus vahvistaa säännön, ja se poikkeus on itse asiakas!!! Nimittäin jos asiakas sanoo, että EI VAIHDETA KUIN ÖLJYT, niin sitten ei muuta tehdä, koska maksaja määrää. Toki ei sitten huoltokirjan määräaikais osioon kirjoiteta määräaikaishuoltoa tehdyksi, merkataan vain se tehty öljynvaihto. Mutta moni tänäkin päivänä lukee huoltokirjaa siten, että kun on VAIN öljynvaihdon leima ja jos vielä merkkiliikkeellä tehty, niin olettaa että on täydellinen huoltokirja ja kaikki tehty. Vaikeasti varmaan selitin, mutta koittakaa saada selvää. Monesti olen tiskillä asiakkaalle koittanut kertoa, että huolto on muutakin kuin se näkyvä ja kuuluisa öljynvaihto, mutta aina se ei auta.

Jylppy

#11
Tossa naamakirjasta napatut kuvat.



L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Alppu

Öljyvaihtohuoltoa ei kai erikseen merkitä, jollei tuohon olisi kynällä kirjoittanut "öljynvaihtohuolto" ...

Jännää että on saanut huoltoleiman pelkästä öljynvaihdosta...


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Rasvanippa


16.2.10, ml 26825, tehty 15.000 km määräaikaishuolto-ohjelman mukaan. Mielestäni olisi pitänyt tehdä 30.000 km:n mukaan.

23.7.10, ml 58820, tehty VAIN öljynvaihto, mutta olisi mielestäni pitänyt tehdä 30.000 / 60.000 km:n mukaan...

...jolloin 12.10.10, ml 77769, olisi taas riittänyt pelkkä öljynvaihtohuolto.

Ja 8.2.11, ml 94412 on tehty vain öljynvaihtohuolto, kun olisi pitänyt tehdä 30.000 / 90.000 km:n huolto-ohjelman mukaan...

Eli 15.000 km:n välein öljynvaihtohuolto ja 30.000 km:n välein määräaikaishuolto, mikä toki pitää sisällään paitsi sen öljynvaihdon suodattimineen, niin paljon muutakin. (kts huoltokirja valmistajan ohje.)

Nyt vielä muistettava se, että JOS asiakas on huoltoon tuodessaan sanonut, että vain öljynvaihto, niin muuta ei saa tehdä. Ja se on silloin rastitettu tuohon huoltokirjaan oikein. Mutta JOS asiakas on näin toiminut, niin huoltoliikkeen olisi kannattanut vielä kirjoittaa huoltokirjaan maininta, että asiakkaan pyynnöstä / vaatimuksesta on toimittu näin. Se muuten saattaakin näkyä ko. liikkeen korjaamo-ohjelman huoltohistoriasta, mikä on vapaasti asiakkaan nähtävissä, kunhan vaan menee ja pyytää sen nähtäväksi ko. liikkeessä.


take

Lainaa

Ei silti ihan yksinkertaista... Nimittäin poikkeus vahvistaa säännön, ja se poikkeus on itse asiakas!!! Nimittäin jos asiakas sanoo, että EI VAIHDETA KUIN ÖLJYT, niin sitten ei muuta tehdä, koska maksaja määrää. Toki ei sitten huoltokirjan määräaikais osioon kirjoiteta määräaikaishuoltoa tehdyksi, merkataan vain se tehty öljynvaihto. Mutta moni tänäkin päivänä lukee huoltokirjaa siten, että kun on VAIN öljynvaihdon leima ja jos vielä merkkiliikkeellä tehty, niin olettaa että on täydellinen huoltokirja ja kaikki tehty. Vaikeasti varmaan selitin, mutta koittakaa saada selvää. Monesti olen tiskillä asiakkaalle koittanut kertoa, että huolto on muutakin kuin se näkyvä ja kuuluisa öljynvaihto, mutta aina se ei auta.
Niinhän jo aiemmassa viestissä kirjoitin. Mikä siinä nyt jäi epäselväksi? Vai jäikö ensimmäinen kirjoitus lukematta?

Joo, on aika harvakseltaan merkitty muita huoltoja kuin öljynvaihto joten hieman olisi ostajakin voinut huoltokirjaa lukaista. Yhtäkään vuosihuoltoa ei näy olevan ruksattuna. Muutenkin pitkähköjä öljynvaihtovälejä ajettu. Ensimmäinen öljynvaihtokin vasta 26tkm kohdalla. Melkein tuplaväli.

Alppu

Mitenkä käy takuun jos ei tehdä huolto-ohlelman mukaisia huoltotoimenpiteitä?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

taigatar

Niinpä niin, tuo huoltokirja on kyllä vaikeaselkoinen, tuon mukaanhan tuohon ei tarvitsisi ku tehdä öljynvaihto, ja raitisilmasuodattimen vaihto hamaan loppuun saakka. Ei tuossa ole mitään vuosihuoltomainintaa. Itse käsitin tuon yläosaston rasti ruutuun sarakkeen niin, että siihen merkitään kumpi täyttyy ensin, aika kuukausina vai kilometrit. Olisiko mitenkään mahdollista että tuossa huoltokirjassa on käännösvirhepaholainen, eli raitisilmasuotimen kohdalla pitäisikin lukea määräaikaishuolto? Kovin on tärkeä raitisilmasuotimen vaihto... Tuohon huoltotaulukon mukaan kun tehdään huolto joko 15tkm tai 12kk välein.

taigatar

Tuossa huoltokirjan alussa  lukee että Merkinnät vahvistavat, että käyttöohjekirjassa mainitun huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot on suoritettu. Määräaikaishuollot on suoritettava käyttöohjekirjassa mainittujen kuukaisi-tai kilometrirajojen mukaisesti, ensin täyttyvä raja on määräävä. Otappa näestä tolokku!!

BA

LainaaMitenkä käy takuun jos ei tehdä huolto-ohlelman mukaisia huoltotoimenpiteitä?


No uudessa autossa se loppuu kun seinään. Huoltopaikalla ei oo väliä. Tässä tapauksessa ei nyt enää oo muutenkaan.

taigatar

Pyytäisin vielä teidän näkemyksiä, miten tuota huoltokirjaa oikein tulkitaan? Nuo rastit tuolla yläsarakkeessa, 10-14kk, 15tkm,20tkm,30tkm ja 40tkm. Huoltoohjelmassa, on tuollainen "pistetaulukko",on 15,30,45,60jne 120tkm asti, ja vastaavasti 15 alapuolella on 12kk, 30 alapuolella 24kk,jne, eli siis joko tai,aika tahi kilometrit.Joka  15tkm välein on merkitty napalukkojen rasvausta,kardaanin rasvausta, etulaakerien rasvausta jne, kaikkiaan 39 kohtaa mitkä pitäisi käydä läpi. Olin ostotilanteessa hölmö,katsoin merkkiliikkeen leimat ja kilometrimäärät, Ja koska oletin että tottakai ainakin takuuaikana, joka on tuolla 100000km, tai kolme vuotta, on kaikki tehty,en päässyt rastien merkityksestä oikein jyvälle ja ajattelin niiden tarkoittavan että siihen merkitään onko auto tuotu ajan vai kilometrien mukaan huollettavaksi, ja koska sen nyt näkee muutenkin päiväyksestä ja kilometrilukemasta, on se jätetty turhana merkitsemättä... Ja soitto entiselle omistajalle varmisti auton olevan viimeisen päälle huolletun. No itseppä kärsin. Hassunhauskaa tässä on se, että koska autoa ei ole huollettu asianmukaisesti, niin jos siitä päättää moottori tulla kyljestä läpi,niin kukaan ei korvaa pennin jetiä. Olen ymmärtänyt että joissakin vioissa maahantuoja saattaa korvata jotain takuuajan jälkeenkin, mikäli ko. osan olisi pitänyt kestää pitempään, ja auto on asianmukaisesti huollettu. Että hellurei!

matti.l

huoltokirjasahan on rastei ,joten jotain tehty ,hyvä niin  ja tuossa mallissa ei ole sitä poikivaa moottoria,joten ei muuta,kun kovaa ajoa vaan .
Ei sitä autoa joka huollossa tarvi muttereiksi purkaa jotta toimeisi ,monasti ne muut työt on vaan tarkistuksia ,,ei kytkintäkään vaihdeta huolto ohjelman mukaisesti,vaan sitten kun se loppuu.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

BA

#21
LainaaHassunhauskaa tässä on se, että koska autoa ei ole huollettu asianmukaisesti, niin jos siitä päättää moottori tulla kyljestä läpi,niin kukaan ei korvaa pennin jetiä. Olen ymmärtänyt että joissakin vioissa maahantuoja saattaa korvata jotain takuuajan jälkeenkin, mikäli ko. osan olisi pitänyt kestää pitempään, ja auto on asianmukaisesti huollettu. Että hellurei!


Eipä auta kyllä oikein tuokaan.

Käytetyn auton takuu liikkeestä ostettaessa on 6kk, joka tulee ihan juuri täyteen tuosta mainitsemastasi. Tästä vastaa siis auton myynyt liike, ei kukaan muu. On sitten liikkeen ja maahantuojan välinen asia kuka liikkeelle korvaa jos korvaa.
Ja vain jos autossa tulee ongelmia, ei heidänkään tarvitse omalla kustannuksellaan hakemalla hakea vikoja vaan sinun pitäisi itse osata kertoa jos autossasi on jotain vikaa. Ja vian pitää olla sellainen että se on ollut autossa piilevänä koko ajan ostosta asti. Jos autossa ei ole nyt mitään oikeasti havaittavaa selkeätä vikaa, ei kukaan ole korvausvastuussa. Ja tietenkään oston jälkeen tulleita vikoja ei myyjänkään tarvitse korvata.


Maahantuojan "goodwill"-hyvitykset takuuajan jälkeen yleensä edellyttää että auton huoltohistoria on moitteeton, ja vain heidän valtuuttamassaan korjaamossa. Näissä ei yleensä paljon auta jos on tehty kaikki työt "Penan pajalla", olkoon pajan työn taso mitä tahansa.
Se on myös täysin tapauskohtaista mitä sieltä hyvitetään, hyvälle asiakkaalle voidaan hyvittää vaikka 6v oston jälkeen ilmaiseksi jotain hajonneita osia töineen, kun asiakas joka ei koskaan ole käyttänyt mitään muuta kuin maahantuojan tarjoamissa kampanjatöissä uuden autonsa merkkihuollossa saa osista jonkun nimellisen 30% alennuksen ja maksaa työt täysin itse.
Tämä maahantuojan 30% vastaantulo materiaaleista yleensä riittää myös kuluttajariitalautakuntaan, joten taistelukaan ei asiassa yleensä kannata. Varsinkin kun kuluttajariitojen sovitteluun oli ainakin kuukausi takaperin 18kk jono. Ja sitten se vasta kalliiksi tuleekin jos oikeusteitse lähtee "satasiaan" hakemaan.


Uuden auton takuutahan lain mukaan ei voi rajoittaa huoltopaikan määräämisellä, vaan auton saa huollattaa missä tahansa huollossa joka täyttää vaatimukset (erikoistyökalut, työmenetelmät, ohjeet, koulutus, jne.)

Kuluttajansuojalain mukaan autollasi alkaa olemaan mittarissa jo sellaiset kilometrit, että sitä ei mitenkään voida verrata uuteen. Jos sattuisi niin käymään että autosta hajoaa jotain isompaa, joutuisit varmaan 80% maksamaan kaiken itse vaikka huoltohistoria olisikin täysi ja moitteeton. Ja varmasti pitkän riitelyn jälkeen vielä. Lisäksi esim. moottorin vaihdon jälkeen voidaan katsoa että autosi tulee huomattavasti paremmaksi kuin se on ennen vauriota ollut, joten tämä laskee maahantuojan/myyjän osuutta entisestään.



Jos autossasi ei ole nyt mitään vikaa, huollata se oikein perusteellisesti ja aja huoletta auringonlaskuun.


BA

#22
Kuluttajaneuvoja muuten varmaan tässä kohtaa kysyttäessä neuvoisi kääntymään myyjäliikkeen puoleen ja esittämään asian asiallisesti ja neuvottelemaan mahdollisesta hyvityksestä huoltohinnassa heidän kautta, tai jopa auton ostohinnassa.

Toki ensin kannattaa olla jotain mustaa valkoisella ettei autoon ole oikeasti tehty mitään muuta kuin öljynvaihtoa.

taigatar

#23
Mulla oli joskus 2000 luvun alussa Nissan King Cap 4wd -91, jolla oli ajettu 400000km, ja oli muuten erittäin luotettava auto, kunhan muisti huollattaa sen. Katselin näistä tietoja, ja katsoin et tuo NP on tehty vanhan King Capin tekniikalla, ja ihastuin oitis.

BA

#24
Huoltokirjahan on ihan selvä.
Siinä on rasti huolto-ohjelman mukaisille toimenpiteille 15-30-45-60tkm välein. Huolto-ohjelmasta samassa kirjassa löytyy mitä nuo eri huollot kuuluu pitää sisällään.

Kuten huomaat, rasti on aina vain kohdassa moottoriöljy, vain 15tkm kohdalla on tehty varsinainen ohjelman mukainen huolto. :)

taigatar

Niin, myyjäliike ehdottaa 200 euron korvausta. En ole sitä vielä hyväksyny, odotan vastausta Nissanilta. Selvennyksenä vielä, että autoon on öljyjen ja suodattimien lisäksi vaihdettu kerran ilmansuodatin, ja kerran polttoainesuodatin, ja kerran ilmamäärämittari liikkeen piikkiin. Nämä seikat sain tietää oltuani jälleen kerran yhteydessä Käyttöautoon. Ja omistaja ei ole valehdellut, vaan nyt on niin et omistajan isäpappa on käyttänyt auton huolloissa, ja omistaja oli siinä uskossa et kaikki huollot on tehty asianmukaisesti. Takuusta on kuulemma luovuttu vapaaehtoisesti, mut kuitenki liike on korvannu ilmamäärämittarin vaihdon, koska he ovat halunneet näin toimia. Se oli vaihdettu kesäkuussä 2012. Tämähän alkaa käydä suorastaan mielenkiintoiseksi...

taigatar

Siis rasti on vain 15, 20, 30 ja 40 mukaan, katso tarkkaan. Myös toinen sivu samanlainen.

BA

#27
Joo, näkyy siellä jossakin olevan myös tuo huoltorasti.
Joka tapauksessa, pitäisi olla sekä km-määrän mukainen huoltorasti että öljynvaihdon rasti. Joka huoltokerrasta.

Ja takuusta tosiaan on luovuttu vapaaehtoisesti jos on erikseen haluttu ettei ohjelman mukaista huoltoa tehdä.


Mitään kuitteja tai työmääräimiä tuskin on säästössä? Ne on aina arvokkaampia kuin pelkkä huoltokirja!


Ihme että meni edes ilmamäärämittari takuuseen, sen hajoaminen kun johtuu vaihtamattomasta ilmansuodattimesta.  :)
Jos maahantuoja on tuon verran jo tullut "goodwilliä" vastaan, taitavat pestä kätensä. Varsinkin jollei autossa ole edes mitään havaittua vikaa.


Edit:

Niin, siis tuo kirjan 15tkm ei tarkoita että 15tkm auton mittarissa, vaan 15tkm VÄLEIN tehtävä ohjelma pitää sisällään tietyt kohdat, ja niin edelleen. Seuraava (vaikka 30tkm) pitää sisällään 15tkm huollon plus muita huoltokohteita. Kierto on aina sama, tulee mittariin sitten vaikka 800tkm.



Edit2: Ja on tosiaan aika normaalia toimintaa suomalaiselta uuden auton ostajalta. Yleinen ajattelutapa kun usein on että auto vaihdetaan kuitenkin ennen kuin takuu päättyy, ja sinä aikana tehdään vain pakolliset olettaen että kyllä se auto takuuajan kestää.
Säästää helposti huoltohinnoissa sen yhden moottorinvaihdon hinnan auton takuuaikana vaikka riskin ottaakin.

BA

#28
Ei se salaista ole jos olet auton omistaja. Puhelimessa et vaan voi sitä todistaa=ei saisi mitään kertoa... ::)


Miten olisi paikallisessa merkkihuollossa asiointi ja huoltohistorian tiedustelu? Sama tietokanta niillä käytössä on.

BA

#29
Mitä Nissan voi vastata jos mitään ei ole edes rikki?
Ei mitään? Tai "Voi voi, ompahan ikävä tilanne, koita sopia liikkeen kanssa." ?
Kaiken lisäksi et ole varsinaisesti Nissanin maahantuonnin asiakas kun olet ostanut käytetyn auton josta on takuu ummessa.


Kyse on juridisesti lähinnä sinun ja auton myyneen liikkeen/myyjän välisestä asiasta ja mitä tietoja myydessä on sinulle kerrottu ja onko autosta annetuissa tiedoissa oleellista virhettä. Jos autoa on erikseen myyty kriteerillä "täysi merkkiliikkeen huoltohistoria" niin sitten voi kuluttajaviranomaisen mielestä ollakin aihetta hinnanalennukseen kauppahinnasta.
Ennakkoon kukaan ei takuuvarmasti lupaa yhtään mitään "jos autosta vaikka hajoaakin jotain".

Se mitä on tapahtunut myyjäliikkeen ja edellisen omistajan, tai edellisen omistajan ja aiemman huollon välillä jää mitä suurimmalla todennäköisyydellä täysin kysymysmerkiksi.


Ja muista nyt että puoli vuotta kun tulee täyteen siitä kun ostit auton ei minkään tahon tarvitse enää korvata yhtään mitään vaikka autoon tulisi mikä vika. Maahantuoja voi tulla vastaan jotakin, tapauskohtaisesti ja omien sääntöjensä rajoissa...
Jos oma pää ei anna Nissanille luottoa, taitaa olla edessä auton vaihto.  :-/
Mutta uusikin auto voi hyytyä tielle koska tahansa.  ;)




Kyllä, teen näitä takuuasioita eräässä merkkiorganisaatiossa työkseni...