Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissa King Cab lisääntynyt polttoaineen kulutus

Aloittaja JarQ, lokakuu 01, 2012, 17:48:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JarQ

Eli apua kaipaisin. Minulla on 1990vm bensakoneella oleva kinkkukaappi. 80l tankki ja viimeisen tankkauskerran jälkeen n.400km ja tankki lähes tyhjä. edellisellä kerralla puolella tankilla ajoi lähes tuonverran.

-Bensa haisee vähän
-jarrua pumpatessa melkein sammuu sekä kylmällä koneella risteyksissä(välillä lämpimälläkin)
tyhjäkäynti heikko, kylmänä ei ollenkaan.
- laturihihna vinkuu kylmänä(vaihtokunnossa)
-laiska. pintakaasulla kulkee parhaiten
- nykii vähän vaikka uudet tulpat vaihdoin. Ennen nyki enemmän.
- putki vuotaa
+Uudet tulpat
+ilmanputsari

Eli ykskaks rupesi hörppäämään. onko todennäköisiä syitä mitä kannattaisi katsoa ? Kiitos


JohnWayne

Bensaputken vuoto todennäköinen. Metalliputki syöpyy muovikannakkeen alta. Aloita vuodon etsintä tankin päästä.

Cedricisti

#2
Lainaa

-Bensa haisee vähän
-jarrua pumpatessa melkein sammuu sekä kylmällä koneella risteyksissä(välillä lämpimälläkin)
- putki vuotaa

Vuotaako jarrupääsylinteristä ilmaa imusarjaan?
Putken vuoto vaikuttaa jos ennen lambdaa.

JarQ

Kiitos paljon vinkeistä, vähän tuo tuntuu tankinpuolelta haju tulevan, zekataan. ja tietämättömyyttäni kysyn. Miten/miksi jarrupääsylinteri on yhteyksissä imusarjaan ja millätavalla?

Tare

Alipainetehostimen kautta, (letku) imusarjasta  alipaine sinne kalvon koneen puolelle saadaan, jos kalvo vuotaa imee kone ylimääräistä ilmaa kaasuttimen ohi ja kone käy laihalla, ei vedä kunnolla ja sammuilee tyhjäkäynnillä.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

JarQ

#5
Mitä minun kannattaisi tuolle tehdä. Tukin letkun niin heti toimi paremmin? Ja tankki ei vuoda. Eikä polttoaineputket. Vaikuttaako polttoainesuodatin tai tuo kalvovuoto kuinka oleellisesti polttoaineen kulutukseen. ? Onko muita paikkoja mitä kannattaisi katsoa ?

Tare

#6
Vaikuttaa! Kaikki tukokset ja vuotokohdat vaikuttaa koneen toimintaan.
Etsit uuden jarrutehostimen tai -kalvon ja vaihdet sen paikoilleen, auttaa jo eteenpäin.
Sitten, kun olet saanut kaikki vuotokohdat selville ja tukittua...
Vaihdat polttoaine suodattimen uuteen. ja..
Koneen sytytys ja kaasutin säätöihin, niin eiköhän se siitä kulutuskin ala laskea. :)
Lopuksi katsot, ettei mikään jarru laahaa, lisää aika paljon kulutusta, vaikka ei tuntuisikaan jarruttavan kulkua.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

Cedricisti

#7
Pidetäänpä faktat faktoina, ja vikakorjaukset kustannusjärkevinä.

Jarrutehostin vuotaa ilmaa imusarjaan = vaihda uusi koska helpoin
Pakoputkivuoto = hanki uusi pätkä tai tee itse ellei paikkaaminen ole helpoin = järkevin

Sytytys ja kaasuttimen säädöt nyt tuskin tässä ovat ne suurimmat murheet, korjaa edellä mainitut ensin, ja vasta sitten mietit sen 20 vuotiaan sotaratsun hienosäätämistä.

JarQ

Se tässä vaan tuppaa ihmetyttämään kun tuo kulutus rupesi nousemään yhtä_äkkiä tankin täyteentankkauskerran jälkeen ja ei tuo kalvovuotokaan joka minulla on pitempään ollut ole lisännyt kulutusta näin oleellisesti. Auto vielä vähän pätskii putkesta kaasun höllätessä. Mutta katsotaan ne jarrut vaikka ensin ja etitään uutta jarrutehostinta. Mitä tuohon sytytykseen tulee niin mitä siihen kannattaisi uusia? 

Timppa

kärjet jakajan kansi pyörijä tulpanjohdot ja tulpat ::)
vai onko tuossa jo käretön jakaja?
mulla oli -87 takapotku d21 pick up z20 koneella ja siitä ku sääti sytyksen ja kärkivälin kohilleen niin kulutus tipahti n.4L/100km mutta veihän se ennen säätöä 14,5L/100km nätisti tyhjänä ajellessa ;D eli ei mikään bensapihi ollu säädön jälkeenkään hyvällä kesäkelillä pääsi just ja justa alle kympin lukemiin ::) ;D
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

JarQ

#10
Onko tuo sytkän täätäminen millanen homma, että pystyykö joku vähän osviittaa antamaan samoin kaasarin säädöille ? Eli säädetäänkö tuo tyhjäkäynnillä jotenkin virranjakajan runkoa kierittäen? ja tarviaako tuossa rojektissa irroittaa mitäänm jossain puhuttiin alipainehommeleista. ei ole ikinä sähköpuolelle tarvinnut koskea muuta kuin kaksipyöräisissä niin vähän tietovajausta asiasta. :)

JarQ

Kellään tietoa seoksensäädöstä? Taitaa olla se ruuvi kaasarin kupeessa mikä "pyörii tyhjää", eli pitääkö suojakuppi/lukitusklipsi irrottaa vai pitääkö ruuvia painaa samalla kun kääntää? Vai vaatiko jonkun erikoisavaimen?

Virranjakaja putsattiin ja pyöriteltiin jakajan säätöä jonkun aikaa, ei homma muuttunut oikeen mihinkään suuntaan. Tosin ei ollut ajoituslamppua messissä. Jakajan kansi ja pyöriä olivat kyllä melkosen hapettuneita.

matti43

Tankkasitko oikeasta letkusta, ettei vain sattunut etanooliletku
käteen, kun tankkasit? Ja jätä ne säätöhommat sellaisen käsiin, joka
tietää,mitä tehdä.
Matti ruotsista.

JarQ

autonasentajan kanssa hommaa tehtiin, voisit sinäkin ruotsinmatti jättää vastaamatta jos ei mitään järkevää sanomista ole.. minulla kun ei mitään manuaalia ole tuosta autosta niin kysyisinkin tuota seoksen säätöä. Onko se tuossa kaasarin kupeessa, asiasta jotain tietävät ?

Timppa

#14
käsittääkseni seoksen säätö ei vaikuta ku tyhjäkäynnillä eli ei vaikuta ratkasevasti kulutukseen ::)
bensanpinta kannattaa tarkistaa ettei vaan kaasutin uita yli sillon rupee soppa kelpaan ::)

ja ilman ajoituslamppua et saa syttyä kohilleen..
eli kannattaa lampun avulla kattoo se sytytys vaikuttaa erittäin paljon vetoihin ja kulutukseen vaikka käviski nyt normaalisti tyhjäkäyntiä ym.

ennakko on muistaakseni 10 astetta ja alipaineletku irroitettuna ja tukittuna ::)
itellä oli sillon pirun myöhäsellä z20 koneessa sytkä ku hörppi nätillä ajolla sen 14L/100km ja ei oikeestaan ollu vetoja kaasunpuolenvälin jälkeen sen kummemmin ku kaasupohjassakaan ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

JarQ

#15
Kiitti timppa, tuo ennakkokin piti kysyä mutta laitoitkin jo tuohon.. jännää oli se kun sytytys oli selvästi myöhässä ja laitettiin vähän aikaisemmalle niin rupes kiertämään ja toimiin hyvin. Sittenkin putsattiin hapettumat virranjakajan kannesta ja pyörijästä niin muuttu vaan huonompaan suuntaan ja sytytyksen säätökään ei enää auttanut  ;D ratkaiseva tekijä minulla on varmaan tuo jarru/alipainetehostimen vuoto. Hänkin sen ensin uuden ja eiköhän tuo sitten sytkän säädön jälkeen älä rokkaamaa. Vielä jos seoksen säädöstä löytyisi neuvoja niin Good.  Palaillaan sitten takaisin asiaan jos vika ei meinaa hellittää :)

matti43

#16
JarQ vastasi ystävällisesti.
autonasentajan kanssa hommaa tehtiin, voisit sinäkin ruotsinmatti jättää vastaamatta jos ei mitään järkevää sanomista ole..

Siihen ei autonasentaja auta, jos sinä tankatessa tankkaat väärästä letkusta. Tulee vain
etanooli ensimmäisenä mieleen, kun kulutus yhtäkkiä nousee puolella. Mutta tarkista se
polttoaineen korkeus, niinkun Timppa kirjoitti. Ja vaihda virranjakajan kansi- ja pyörrin.
Seoksen säätö ei vaikuta kulutukseen. Niin ja seosruuviin pitää olla erikoismeisseli.
Ystävällisesti Matti ruotsista.

Timppa

juu ja kannattaa se kärkivälikin ensin säätää oikeaksi ennen kuin sytkän säätää :) vai oliko tuon ikäsessä vielä kärjellinen sytkä? :-? mulla ainakin oli vielä kärjellinen sytkä z20 koneessa auto oli -87 ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

JarQ

On juu kärjellinen sytkä.. ja tuota yritinkin tarkoittaa että onko erikoisavaimella käännettävä.. miten tuo etanooli vaikuttaa sitten, jos on mennyt tankkiin. En itse silloin tuota tankannut  :-/

matti43

Se vaikuttaa siten, että siinä on noin 35% pienempi energiamäärä,
niin sitä pitää antaa enemmän, että saadaan potkua koneeseen.
Matti ruotsista.

take

Etanoliletku on kyllä sininen väriltään joten ei kait se nyt ihan herkästi sekaisin mene? Eikä vieläkään löydy kovin monelta huoltoasemalta. Tai no, tiedä sitten, onnistuu jotkut dieseliäkin tankkaamaan bensa-autoihin.

OH2KV

Ja kai jarrujen toiminta on tarkistettu, laahaava jarrukin lisää kulutusta kohtuuisolla prosentilla. Kärkien ja sytkän säätö, bensanpinnan tarkistus, kaasuttimen putsaus.

Palanut venttiilikin voisi olla syyllinen, puristuspainemittauksella saa lisää osviittaa vianhakuun.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

JarQ

#22
Jarrut on katsottu ja oikeeta bensaa on laitettu tankkiin. venäjällä ollaan kaikki autot tankkailtu vuoskaudet samalla asemalla ja samasta säiliöstä, kun tässä rajan pinnassa asustelen ja kaikki muutkin toiminut moitteetta, siellä tuskin etanoolia tunnetaankaan :D se suljettakoon pois.. Tilailin eilen virranjakajankannen, pyörijän, tulpanjohdot, katkojan kärjet ja uuden jarrutehostajan kun vanha vuoti, ja moniurahihnan ja laturin hihnan kun sekin vinku ja olivat kummatkin niin kuluneet.. noilla uskoisin ongelman ratkeavan.. eilen myös säädin mututuntumalla sytkää, Virranjakajaa JOPA 1.5cm (pyörittämällä) aikaisemmalle = tyhjäkäynti parani, vastaa kierroksiin nopeasti, tottelee kaasuun ihan eritavalla kiihyttäessä, eikä bensanhajua/paukkumista putkesta enään lähde.. tais syy selvitä. vielä laitan ensviikolla kaikki sähköt, hihnat ja alipainetehostimen uusiksi jos tarviaa ja korjaamolta kävin hakemassa tiedot ennakoista ja katkojan kärkivälistä niin saa sitten ihan viimosenpäälle säädöt ainakin sähköpuolelta kuntoon ja muillekkin tiedoksi: kun timppa tuota sytytysennakkoa muisteli niin se on 5 astetta.  Ihme on jos noilla ei kulutus ala laskea.. Nöyrät kiitokset kaikille jelpanneille ja taas sai tyhmä pää lisää tietoa noista vekottimista ja niiden säätelystä, Ja palaillaan taas palstalle jos kysymistä löytyy 8-)

JarQ

Nyt tuli vaihettua koneeseen tulpan Johdot, v-j kannen, pyörijän ja katkojan järjet sekä hihnat ja korjaamon setä tulosti minulle vielä kaikki sytytysennakot ja kärkivälit lapulle ylös ja nekin säädetty.
myös jarrutehostajan ostin purkaamolta ja taitaa siinäkin olla alipaine vuoto vaikka kyseinen vehje oli mukamas vaan 100tkm ajettu.. rytkyttää samaan malliin. MUTTA startatessa ei lähtenyt käyntiin enään. tutkiskelin vähän ja huomasin että ei tule kipinää ei sitten yhtään koetin myös vanhoja osia takaisin.. noh ei niin ei. Ja huomasin mittaillessani että virta tulee akulta puolalle n. 12-14v mutta puolalta lähtee enään n. 6v auton virrat päällä= onko tuo puolan tarkoitus antaa noin vähän ulos vai hajosiko se? vähän googlettamalla selvisi että jollain kaverilla äkillisesti lisääntynyt polttoaineen kulutus johtui puolasta. toinen eri puola paikoilleen niin rupesi toimimaan. liekö itsellä sama homma? jotenkin ohmijutuilla tuon saa vissiin mitattua ?

JarQ

#24
Nyt tartteis kyllä fiksun neuvoa.. eli vaihdoin uudet virtapalikat ja näytti siltä että joku vanha petti uuden alta kun ei käyntiin lähde.. Puolalle tulee normi virta mutta puolalta ei lähde kuin jotain 3-6v ja muut arvot kohillaan ja useita puolia testattu. moottorin maajohto katsottu ja kunnossa. suurjännitejohto katsottu että virta menee läpi. mutta puolalta tuo virta ei jaksa lähteä eteenpäin. missä vika??

take

Säätäessä mennyt likaa katkojan kärkien väliin? Itsellä joskus käyny että liuskamitta ollut öljyinen kärkiä säätäessä ja sitten ei lähde, ei edes lupaa. Koetapa puhtaalla paperinpalalla hieraista. Vaikkapa sanomalehden kulmasta otat palasen ja pistät kärkien väliin ja kierrät konetta niin että kärjet sulkeutuu. Sitten pari hieraisua.

Kondensaattori voi myös olla tiensä päässä. Onko virranjakajan sisällä kärjille menevä johto ehjä ja kiinni?

JarQ

#26
hieraisin kärkien välit että ei pitäisi olla niissä mitään. ja tuon johdonkin varmistin kärjille.. jos sitten kokeilisin uutta kondensaattoria jos se olisi syypäänä ongelmaan..  :-/

ja minullakin oli välillä mankka päällä.. Toiselta foorumilta luettua=
Entises taunukses pidin joskus virtoja päällä kun kuuntelin mankkaa jä sen jälkeen katos kipinä. Syynä oli se kun virta oli ollu päällä ja kärjet kiinni -> ne oli kuumennu ja se muoviosa joka seuraa nokkia oli sulanu pois.. <--- Mitä muoviosaa hän mahtaa tarkottaa?

JarQ

Entä osaako joku sanoa mitä nuo kaksi johtoa on virranjakajan kyljessä ja onko toinen niistä maajohto ja toinen näyttäisi olevan yhteydessä konkkaan ? Konkka on jakajan sisällä 2 johtoa toinen kärjille ja toinen virranjakajan kylkeen menevälle johdolle mutta mihin siintä. Onko tuo maa ? Auto seisoo pihalla ja lunta sataa niin ei ole kiva käydä enään myöhemmin talvella tuota pihalla remppaa  :-/

take

Virranjakajan kylkeen tuleva johto tulee tietysti puolan miinusnavasta. Siitä pitää olla yhteys kärjille ja konkalle. Tietty voit kokeilla vetää uuden johdon puolan miinusnavan ja jakajan väliin. Jos on vaikka johto hapettunut väliltä. Niin ja sen läpiviennin siitä jakajan kyljestä sisään pitää tietysti olla eristetty!

Datsun 140A Kirsikka

itellä oli juurikin sama ongelma -81 cherryssä. kulutus n.13-14l/100km, kiihdyttäessä yski ja pätki, ei käyny tyhjänä ollenkaan, paukutti pensaa putkeen, liekkiä putkesta yms.. eilen illalla vaihdoin puolan, katkojan kärjet, konkan ja pyörijän. 20e  makso uudet palikat ja nyt käy paremmin ku koskaan, vastaa loistavasti kaasuun, kiihdyttää tasasesti ja kulkee ku ihmisen ajatus! nyt ajanu n120km ja kulutus on siinä 7l/100km :)
Datsun 140A Cherry, 5D, N10, A14, 1981, n. 65 tkm