Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera N16 vaihteistoöljy

Aloittaja Whee, huhtikuu 11, 2013, 11:20:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppuu

#30
Tarkoitin Nissanin tai laatikon valmistajan suosituksia.

-e-

Joitain suosituksia:

Nissan Sentra
2006 QG18DE:n laatikolle API GL-4, SAE 75W-85
2005 QG18DE:n laatikolle API GL-4, SAE 75W-85
2004 QG18DE API GL-4, SAE 75W-85 or 80W-90
2003 RS5F70A/V (QG18DE) API GL-4, Viscosity SAE 75W-85 only
2002 RS5F70A/V (QG18DE) API GL-4, Viscosity SAE 75W-85 only

2012(?) Almera/Pulsar HR12DE ja HR15DE:n laatikko API GL-4, 75W-80

Tämä on Almera N16 QG ja YD moottorit:
KE91699932R - Nissan MT-XZ GEAR OIL PASSENGERS 75W-80 GL4
KE91699931R - Nissan MT-XZ GEAR OIL SPORT & OFFROAD 75W-85 GL-4

Almera N15 GA14DE & GA15DE ja Almera N16 QG15DE vaihdelaatikot ovat samat!

GA14DE Välityksissä on eroja, paitsi 4 vaihde ja "final gear ratio" on sama.
GA15DE Välityksissä on eroja, paitsi 5 vaihde ja "final gear ratio" on sama.

Vaikka laatikot ovat samat: N15 API-GL4 SAE 75-90
                                            N16 API-GL4 SAE 75-80


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Hyvin yleinen kehitys, ja nykyisin ollaan menossa jo täyssynteettiseen yksiasteiseen 75W vaihteistoöljyyn. Pelkkä numero ei kuitenkaan kerro kaikkea, vaan tuo 75W on esim huoneenlämmössä selvästi notkeampaa kuin täyssynteettinen 75W-90. Tuollakin saadaan CO2-lukemaa piirun paremmaksi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

Mitenkä laatikot sitten tulevat kestämään kun öljyt muuttuu liruksi? Kai ne sitten suunnitellaan uusiksi..

Laitoin keväällä N15 laatikkoon tätä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590321/Comma-MVMTF-75W-80-1L-GL-4-vaihteistooljy
Testimielessä, kun kohtuu hinnalla sai riittävää laatua? Kun ei tule juuri koskaan mitään vedettyä perässä, niin menee vähän ohuempikin tavara.
Vaikka tämä on kasikymppistä, katsoin että silti sieltä viskon paksummasta päästä.
Ehkä tässä teoriassa säästää jonkun tipan polttoaineessa. Tähän asti laatikko on toiminut moitteetta, katsotaan sitten talvella,
meneekö lähdössä tönköksi, tässä kun pour point on "vain" -39 astetta.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - heinäkuu 17, 2017, 14:34:55
Mitenkä laatikot sitten tulevat kestämään kun öljyt muuttuu liruksi? Kai ne sitten suunnitellaan uusiksi..

Niinpä, hieman se askarruttaa etenkin niiden automerkkien kohdalla, joissa laitetaan se uusi öljy 20 vuotta vanhemmankin kaluston suositukseksi.
Toisaalta tuollainen "liru" myös lähtee liikkeelle heti kun rattaat alkaa pyöri, eli kulkeutuu nopeammin voitelemaan. Ja täyssynteettisenä kalvokin kestää paremmin kuin ennen.
Eikä tuo ole edes mikään hassu tapa vähentää kulutusta. Sellaiseksi voisi ennemmin luokitella pienennetyn pissapojan säiliön (vähemmän massaa) tai erikoisrenkaat (vain ensiasennuksessa).
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Rulettaja

Lainaus käyttäjältä: mies51 - heinäkuu 15, 2017, 20:30:02
Vaihteiston kyljessä oleva täyttö/tasoproppu on 10mm kuusiokolo. Pohjaproppu on muistaakseni 14mm kuusiokolo. Jos täyttöproppua ei saa auki, laita 3 litraa päältä muovisesta eli entisestä mittarivaijeriluukusta, joka on kiinni yhdellä M6 eli 10mm hylsyllä avattavalla kuusioruuvilla.
Tämän ohjeen mukaan toimittu ja öljyksi laitettu Motonetin tarjoama Totalin 75w-80 GL4+. Katotaan miten äijän käy. Täyttöproppua en edes yrittänyt avata vaan laitoin mittarivaijeriluukusta sen 3l öljyä.

mikes

Etkö edes kokeillut? Ettei olis ollut löysällä 8)

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Rulettaja - heinäkuu 24, 2017, 21:24:02
Lainaus käyttäjältä: mies51 - heinäkuu 15, 2017, 20:30:02
Vaihteiston kyljessä oleva täyttö/tasoproppu on 10mm kuusiokolo. Pohjaproppu on muistaakseni 14mm kuusiokolo. Jos täyttöproppua ei saa auki, laita 3 litraa päältä muovisesta eli entisestä mittarivaijeriluukusta, joka on kiinni yhdellä M6 eli 10mm hylsyllä avattavalla kuusioruuvilla.
Tämän ohjeen mukaan toimittu ja öljyksi laitettu Motonetin tarjoama Totalin 75w-80 GL4+. Katotaan miten äijän käy. Täyttöproppua en edes yrittänyt avata vaan laitoin mittarivaijeriluukusta sen 3l öljyä.

Mikä tuo entinen mittavaijerin luukku on?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

AkiH

Eikö liene sähköisen nopeusmittarin anturin paikka, kun nykyisin varsinaista mittarinvaijeria ei enää ole, vaan nopeustieto saadaan laatikkoon asennetusta anturista.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Mies

Kyllä vain, näin jo noissa kahdessa meidän talouden N14 Sunnyssä  ;)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

vnu84

#39
Lainaus käyttäjältä: Mikki87 - huhtikuu 16, 2013, 17:36:54Joskus ihmettelin kans noita luetteloita ku ei näyttäny ton kohdalla mitää vaihteistoöljyä, otin ja soitin sitte Käyttöautoon seinäjoelle ( Nissanin merkkihuolto) ja kysyin ett mitä ne on käyttäny.. Sanoivat vaan ett kahta eri vaihtoehtoa on laatikkoöljyksi, joko teboilin joku hypoidiöljy tai sitte vaan Shell Helix ultraa.. Hiukan tota ihmettelin ett miten ne laatikkoon viitsii moottoriöljyä laittaa..
Viestiketju on kyllä Almeran, mutta vaihdoin juuri K11 Micraan toisen vetoakselin ulompaan niveleen uuden suojakumin ja kun arvaan vaihteistoöljyjen olevan ainakin 3 vuotta vanhat, vaihdoin vaihteistoöljytkin. Ostin auton vuosi sitten. Rutiininomaisesti laitoin Shell Helix Ultra 5W/40-öljyt, kun olen sitä Sunnyissäkin käyttänyt, koska nimenomaan Seinäjoen käyttöautokin on niin tehnyt. Huollatin Sunnyä ensimmäiset 10 vuotta Seinäjoen käyttöautossa ja siksi tiedän heidän käytäntönsä. Meniköhän tuo öljyvalinta pahasti pieleen? Tyhjennystulpan magneetissa oli pienenpientä rautahilettä n. 100 kpl ja vaihdelaatikko on viimeiset 30 000 km rusahtanut, jos vaihtaa kolmoselta kakkoselle normaalilla vauhdilla. Parempi odottaa vapaalla puoli sekuntia ylimääräistä ja sitten vasta kakkosta silmään. Kun rautalankaan kiinnitetyllä magneetilla koetin sorkkia vaihdelaatikkoa, lisää metallia ei tarttunut magneettiin, mutta vähän hankala magneettia oli vaihdelaatikossa liikutella, kun se tarttuili joka paikkaan. Vanhassa öljyssä oli lievä palaneen katku, vaikka vaihteisto onkin manuaali. Vanhan öljyn laadusta ei ole tietoa, mutta määrällisesti sitä oli riittävästi, eikä öljy alkuperäistä ollut, koska joku aiempi asentaja oli tyhjennys-/ja täyttötulppaan jotain Sikaflexin tapaista laittanut. Auto on nyt 130 000 km ajettu. Mutta olisiko siis syytä vaihtaa öljy toiseen?
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

cedricfan

#40
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 16, 2013, 21:43:08
Moottoriöljyhän ei ole ollenkaan huono laatikossa, mutta kun se ei ole kauaa hyvä.

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 14, 2017, 10:10:26
Perinteiset vaihteistoöljyt juoksevat huonosti kylmässä, ja siksi monet autovalmistajat suosittelivat aikoinaan manuaalivaihteistoon ohutta automaattivaihteistoöljyä (eli ATF). Se on kuitenkin turhan liukasta, jotta synkronointi toimisi optimaalisesti, ja sen kuormituskesto ja suojausominaisuudet ovat huonot. Manuaalivaihteistoissa hammaspyörät rullaavat toisiaan vasten, eikä pienellä kitkalla ole juuri merkitystä hyötysuhteen kannalta. Päin vastoin, kitkan tulee olla melko suuri, jotta synkronirenkaat saavat tasattua pyörintänopeudet mahdollisimman nopeasti. Eli poistaa kytkeytymisen jäykkyyttä, mutta toisaalta tuhoaa synkat pidemmän päälle.
Ennemmin sitten joku synteettinen oikea manuaalivaihteistoöljy. Tai Red Line, jossa kitkakerroin on optimoitu synkronirenkaille, ja perusöljy on erittäin kestävää ja laadukasta polyolesteripohjaista.

Tuolla ekalla sivulla se jo oli vastauksia. Moottoriöljy pitää vaihtaa usein, ja useammin kuin ilmeisesti on tehty.
Ja jos rusahtelee jo, niin Red Line voi auttaa. Metallia se ei takaisin tuo, eli varmuuden saa vain kokeilemalla. Ja metallia siellä on jo lähtenyt irti, hileeksi.
Muutenhan tuo K11 ei vielä vaadi muuta kuin GL-4 vaihteistoöljyluokituksen. Valinta mineraalisen, synteettisen ja täyssynteeiisen välillä jää auton käytön vuodenajan mukaiseksi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

#41
Micra K11 manuaali:
Lainaa
MA5L 1.8-2.0 API GL-5 75W-90
RS5F30A 2.8-3.0 Genuine Nissan XZ gear oil or exact equivalent

Eli jälkimmäinen API GL-4 75W-80

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Ei vaan Nissan MT-XZ Gear Oil on 75W-80 GL-4+
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

#43
75W tarkoitinkin.. mitä plussa tuo lisää?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Etenkin pintapaineiden suhteen kestävämpi kuin pelkkä nelonen, mutta ilman EP-lisäaineita. Vaatii käytännössä synteettisyyttä, ja seuraava askel kestoltaan vielä laadukkaampaan olisi GL-4/GL-5 yhdistelmän omaava pullo. Jollainen tuo Total sitten ennen olikin. Ja tuo pintapaineiden kesto on todella vanhaa ranskalaista vaihteistoöljyvaatimusta, sieltä peräisin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

vnu84

#45
Joo, mä luin edellisen sivun kommentit ja siksi en ihan heti olekaan huolissani, vaikka laitoinkin Micraan moottoriöljyt. Menköön huuhteluöljynä, ennen kuin siirtyy toiseen ja tulee tarkistettua, vieläkö magneettiin ilmestyy metallia. Seuraava moottoriöljynvaihto on n. 5000 km kuluttua, joten vaihdan samalla sitten vaihteistoöljyt.

Redlinen öljyt ovat mulle ihan outoja. Nimen olen kuullut, mutta merkki niin vieras, että jos tiskillä tarjottaisiin, en uskaltaisi Googlettamatta ostaa, koska pitäisin  sitä tuntemattomana halpisöljynä. Kun kävin Redlinen sivuilla, tuo kai vastaisi tarvittavaa laatua? https://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=46&pcid=7 Synteettistä siksi, että olen näköjään runsaan vuoden aikana ajanut n. 40 000 km, eli yli 30 000km/vuosi ja toistaiseksi auto on ympärivuotisessa työmatkakäytössä. Mulla on toinen auto työn alla työmatka-autoksi, mutta siinä on vielä hieman hitsattavaa ja muuta hypisteltävää.

Tuo olisi kai toinen vaihtoehto, mutta mun silmään ei osu kommenttia, että se olisi synteettistä. https://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=45&pcid=7 Litrahinta sama Motonetissä, joten siinä mielessä sama kumpaa ostaa.

EDIT: Jaa, lukihan tuon jälkimmäisenkin purkissa, että sekin on täyssynteettistä. Se saattaisi sittenkin olla sopivampi, koska Redlinen sivujen mukaan se sietää kovempaa pakkasta.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

Alppuu

Redline MTL on varmasti riittävän hyvää.  :D

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

vnu84

Lainaus käyttäjältä: vnu84 - heinäkuu 28, 2017, 13:18:53vaihdoin vaihteistoöljytkin. Ostin auton vuosi sitten. Rutiininomaisesti laitoin Shell Helix Ultra 5W/40-öljyt, kun olen sitä Sunnyissäkin käyttänyt, koska nimenomaan Seinäjoen käyttöautokin on niin tehnyt. Huollatin Sunnyä ensimmäiset 10 vuotta Seinäjoen käyttöautossa ja siksi tiedän heidän käytäntönsä. Meniköhän tuo öljyvalinta pahasti pieleen? Tyhjennystulpan magneetissa oli pienenpientä rautahilettä n. 100 kpl ja vaihdelaatikko on viimeiset 30 000 km rusahtanut, jos vaihtaa kolmoselta kakkoselle normaalilla vauhdilla. Parempi odottaa vapaalla puoli sekuntia ylimääräistä ja sitten vasta kakkosta silmään.
Mielenkiintoista. Öljynvaihdon jälkeen vaihdelaatikko lopetti rusahtelut, öljynä siis Shell Helix Ultra 5W/40. Autolla nyt takana 500 km ajoa ja vaikka kuinka nopeasti yrittää vaihtaa, mitään ääntä ei kuulu.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.