Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Almera N16 vaihteistoöljy

Aloittaja Whee, huhtikuu 11, 2013, 11:20:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Whee

-

cedricfan

Ja öljyfirmojen luettelot stoppaa Almera/Primera tavallisen GL-4 vaihteistoöljyn tuonne vuoteen 2000. Micra menee vielä 2010 asti synteettisellä GL-nelosella. Note sekä Qashqai samoin synteettinen GL-4.

Nuo viskositeetit: 75W-90 on synteettinen ja 80W-90 on mineraalinen. Jos käytät autoa Suomessa ja ympäri vuoden niin helppoahan tuo on eli synteettinen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Whee

#2
-

Alppu

LainaaJoo tuli kyllä huomattua että oikeastaan mikään öljyfirma ei antanut mitään suosituksia tuolle koneelle  >:( Useimmat oppaat vaan antoivat puhelintuen numeron johon soittaa tai pyysivät katsomaan auton manuaalista. Ainoat mitkä löysin oli Valvoline ja Castrol. Noiden perusteella ajattelin kokeilla Castrolin Syntrans Multivehicle 75W-90 kun tuo vissiin on moniasteöljy. Parhaana vaihtoehtona öljyhaku tarjosi Syntrans FE 75W, mutta tuo taitaa olla yksiasteöljy niin jätetään se väliin.

No eikö siellä manuaalissa lue mitään vaihteistoöljyistä?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Whee

#4
-

Mikki87

LainaaTietääkös joku mitä öljyä tuo oppaissa mainittu nissanin oma erikoisöljy on kun siitä ei sen tarkemmin tunnu kerrottavan missään. Jostakin luin että vaihteisto olisi jotenkin nirso öljyn suhteen niin olisi hyvä jos saisi kerralla oikeat sisään  ;) Vanhoilla öljyillä tuppaa olemaan ikää jo 10 vuotta ja kylmillä ilmoilla vaihto on kankeaa. Käykö valvoline tai redline? Ja sitten ikuisuuskysymys 75w90 vai 80w90. Ja kyseessä siis 1.8 5v manuaali.

Itse oon käyttäny tossa dieselin laatikos Shell Getriebeöl 75w-90 GL-4, se on ainaki tuntunu toimivan ihan hyvin.. Nyt kun vaihdoin tuohon toisen laatikon niin laitoin kokeeksi teboilin vastaavat, eikä kyllä kylmänä meinaa vaihteet toimia yhtään.. Seuraavaksi kokeiluun Fordin 75w-90 GL-4, se on ainaki mitsuis toiminu yhtä hyvin ku alkuperänenki öljy..

Joskus ihmettelin kans noita luetteloita ku ei näyttäny ton kohdalla mitää vaihteistoöljyä, otin ja soitin sitte Käyttöautoon seinäjoelle ( Nissanin merkkihuolto) ja kysyin ett mitä ne on käyttäny.. Sanoivat vaan ett kahta eri vaihtoehtoa on laatikkoöljyksi, joko teboilin joku hypoidiöljy tai sitte vaan Shell Helix ultraa.. Hiukan tota ihmettelin ett miten ne laatikkoon viitsii moottoriöljyä laittaa..
Galant e52 1.8 -93 & Galan e33 2.0 GTI -89 & Almera N16 2.2Di -00 & Micra 1.0 -85

Datsuuna


On siellä laatikossa mitä tahansa lopputulos on usein tämä:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/2601090

http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t3396

Onnea vaan sitä tarvitaan ...
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Moottoriöljyhän ei ole ollenkaan huono laatikossa, mutta kun se ei ole kauaa hyvä.
Hypoidiöljy on vaan hienompi tapa sanoa peräöljy eli GL-5. Mutta sitä ei kyllä saa laittaa vaihteistoon, jollei sitten halua tuhota pronssilaakerointeja.
Fordin vaihteistoöljy (esim Mondeo) on käytännössä ihan tavallista GL-4 synteettisenä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Whee

#8
-

Alppuu

Olisi tarkoitus lähiaikoina vaihtaa N15 Almeran vaihteistoöljyt.

Olisiko ehdotuksia? Onko Motonetissä myytävät Castrolin öljyt yhtä hyviä kuin ovat kalliitakin? :)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - toukokuu 14, 2016, 23:43:42
Olisi tarkoitus lähiaikoina vaihtaa N15 Almeran vaihteistoöljyt.

Olisiko ehdotuksia? Onko Motonetissä myytävät Castrolin öljyt yhtä hyviä kuin ovat kalliitakin? :)
Itse laitoin (siis manuaaliloota tosiaan) Castrol Syntrans MultiVehicle 75W-90 öljyt viime kesänä GA16DE:n jatkeena olevaan RS5F31A lootaan.

Vaihtaa hienosti talvellakin, ei mitään pahaa sanottavaa tuosta litkusta. Halvempaa kuin Redline mutta täyssynteettistä myöskin.

Make_k

Ostin tänään vaihteistoöljyt, jotka olisi tarkoitus viikonloppuna vaihdella. Paikallinen kivijalkapulju myi minulle GL-5 laatikkoöljyä, mainitsin että pitäisi ilmeisesti olla GL-4. Kovasti sanoi, että tämä kyllä sopii ja tätä käyttävät heillä ko. malliin

Öljy on Liqui Moly Getriebeöl, GL5 75W-80.. onko tuo nyt varmasti käypäistä? Nissan Almera 1.5 vm.2004, manuaaliaski.

https://www.liqui-moly.eu/liquimoly/produktdb.nsf/id/de_3658.html?OpenDocument&land=CH

cedricfan

EI ole oikea. Alkuperäinen Nissan-öljy Almeroihin on GL-4+ eli synteettinen GL-4.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Make_k - heinäkuu 12, 2017, 21:59:09
Ostin tänään vaihteistoöljyt, jotka olisi tarkoitus viikonloppuna vaihdella. Paikallinen kivijalkapulju myi minulle GL-5 laatikkoöljyä, mainitsin että pitäisi ilmeisesti olla GL-4. Kovasti sanoi, että tämä kyllä sopii ja tätä käyttävät heillä ko. malliin

Öljy on Liqui Moly Getriebeöl, GL5 75W-80.. onko tuo nyt varmasti käypäistä? Nissan Almera 1.5 vm.2004, manuaaliaski.

https://www.liqui-moly.eu/liquimoly/produktdb.nsf/id/de_3658.html?OpenDocument&land=CH

Liqui Moly on hyvää, mutta laatu väärää, kuten cedricfan kirjoitti.
Vie purkit takaisin ja vaadi oikeaa laatua. API GL-4 ja olikohan viskositeetti 75W-90(?)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Datsuuna

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - heinäkuu 13, 2017, 14:27:11
Lainaus käyttäjältä: Make_k - heinäkuu 12, 2017, 21:59:09
Ostin tänään vaihteistoöljyt, jotka olisi tarkoitus viikonloppuna vaihdella. Paikallinen kivijalkapulju myi minulle GL-5 laatikkoöljyä, mainitsin että pitäisi ilmeisesti olla GL-4. Kovasti sanoi, että tämä kyllä sopii ja tätä käyttävät heillä ko. malliin

Öljy on Liqui Moly Getriebeöl, GL5 75W-80.. onko tuo nyt varmasti käypäistä? Nissan Almera 1.5 vm.2004, manuaaliaski.

https://www.liqui-moly.eu/liquimoly/produktdb.nsf/id/de_3658.html?OpenDocument&land=CH

Liqui Moly on hyvää, mutta laatu väärää, kuten cedricfan kirjoitti.
Vie purkit takaisin ja vaadi oikeaa laatua. API GL-4 ja olikohan viskositeetti 75W-90(?)

Isket sen sinne laatikkoon ja ajat näkymättömiin  :D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Tuolla asenteella, miksi vaivautua edes vaihtamaan?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Make_k

Jep, kyllä tuo tarkoitus vaihtaa on. Ei siis laatikkoon vaan toiseen öljyyn. Puljun (Fixus) verkkokauppa antaa myös rekisterinumeron perusteella ko. öljyn ainoana vaihtoehtona.


  • Viskositeettiluokka SAE: 75W80
  • Erittely: API GL5
  • Erittely: MIL-L 2105 C
  • Öljynvalmistajan suositus: PSA B71 2330
  • Vaiht.no: RS5F30A <- Almeran loota?

Jostain listasta tuon suosituksen saavat ja siihen uskaltaa kuulemma luottaa.

cedricfan

#17
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Make_k - heinäkuu 13, 2017, 20:16:20
Jep, kyllä tuo tarkoitus vaihtaa on. Ei siis laatikkoon vaan toiseen öljyyn. Puljun (Fixus) verkkokauppa antaa myös rekisterinumeron perusteella ko. öljyn ainoana vaihtoehtona.


  • Viskositeettiluokka SAE: 75W80
  • Erittely: API GL5
  • Erittely: MIL-L 2105 C
  • Öljynvalmistajan suositus: PSA B71 2330
  • Vaiht.no: RS5F30A <- Almeran loota?

Jostain listasta tuon suosituksen saavat ja siihen uskaltaa kuulemma luottaa.

PSA = Peugeot Citroën ?

Et kattois ohjekirjasta.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Make_k

#19
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - heinäkuu 13, 2017, 21:37:42

PSA = Peugeot Citroën ?

Et kattois ohjekirjasta.

Mitä katsoisin siitä? Vaihteistoöljyn kohdalla lukee Nissan erikoisöljy, ei mitään muuta tietoa.

Tuo sama PSA numerosarja löytyy esim. TOTAL 75W-80 GL4+ öljystä jota motonetti tarjoaa ko. autolle.

cedricfan

Öljynvalmistajan suositus: PSA B71 2330

Tuo B... on siis PSA'n luokitus ko. öljylle, joten jos purkista löytyy tuo, on se oikeaa. Toisaalta muutkin purkit, joista läytyy vastaava API sekä SAE, plus yhteisiä autovalmistajien luokituksia, ovat tuotteina lähellä toisiaan.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsunpower

Anteeksi, sotken vähän asian vierestä...

Kuulin jostain joskus aikoinan, että automaattivaihteistoöljyllä saisi elämää nähneen manuaalivaihteiston toimimaan paremmin. Samalla häviäisi kovilla pakkasilla tapahtuva vaihteiston jähmettyminen.

Noh, päätin kokeilla asiaa eräässä Primerassa ja yllätys oli kyllä suuri kun vaihtaminen muuttui paljon sulavammaksi, joku sivuäänikin taisi hävitä ja kovallakin pakkasella vaihteisto toimi kuin kesähelteillä.
Ajoin kyseisellä autolla ko. öljyillä reilusti yli 100tkm ennen kuin möin pois.
Öljyn laatua en sen tarkemmin muista kuin, että "ATF".


Kysymys kuuluu, että teinkö väärin ja miksi? Eikä tartuta nyt siihen, että ajoin vaihteistoöljyillä yli 100tkm vaihtamatta...
Sitä lähinnä tarkoitan, että onko jokin syy miksi en olisi saanut käyttää ATF -öljyä. Voiko sen ominaisuuksia jotenkin verrata GL-4 öljyyn?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

cedricfan

Perinteiset vaihteistoöljyt juoksevat huonosti kylmässä, ja siksi monet autovalmistajat suosittelivat aikoinaan manuaalivaihteistoon ohutta automaattivaihteistoöljyä (eli ATF). Se on kuitenkin turhan liukasta, jotta synkronointi toimisi optimaalisesti, ja sen kuormituskesto ja suojausominaisuudet ovat huonot. Manuaalivaihteistoissa hammaspyörät rullaavat toisiaan vasten, eikä pienellä kitkalla ole juuri merkitystä hyötysuhteen kannalta. Päin vastoin, kitkan tulee olla melko suuri, jotta synkronirenkaat saavat tasattua pyörintänopeudet mahdollisimman nopeasti. Eli poistaa kytkeytymisen jäykkyyttä, mutta toisaalta tuhoaa synkat pidemmän päälle.
Ennemmin sitten joku synteettinen oikea manuaalivaihteistoöljy. Tai Red Line, jossa kitkakerroin on optimoitu synkronirenkaille, ja perusöljy on erittäin kestävää ja laadukasta polyolesteripohjaista.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Vaihteistoöljy-lotto Motonetissa oli kyllä vaikeaa.
Laitoin Almera N16 1.5 2003:een Mobilube 1 SHC 75W-90 ja hyvin on toiminut sekä synkronointi että pakkasessakin pakinkin päälle saanti.
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish/LCW/Files/Mobil_product_catalogue.pdf kertoo Mobil-öljyjen ominaisuuksista.

cedricfan

Synteettinen GL-4/5 eli ei punametallivaarallista yli-lisäaineistettua vitosta. Korjaamoiden perinteinen yleisöljy.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

hartsa72

Mä oon pohtinut tota Totalin laatikkoöljyä emännänkin primeraan.

Rulettaja

Kyselen offtopiccina, että millä avaimella/hylsyllä saa auki vaihteiston pohjaropun? 1.5l koneinen.

mies51

Vaihteiston kyljessä oleva täyttö/tasoproppu on 10mm kuusiokolo. Pohjaproppu on muistaakseni 14mm kuusiokolo. Jos täyttöproppua ei saa auki, laita 3 litraa päältä muovisesta eli entisestä mittarivaijeriluukusta, joka on kiinni yhdellä M6 eli 10mm hylsyllä avattavalla kuusioruuvilla.

Alppuu

Onko suositeltu viskositeetti 75W-80?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Datsuuna

RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti