Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Vikaa automaattiryypyssä?

Aloittaja Micra1991, maaliskuu 25, 2013, 18:19:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zuunah

Kuuluisiko tuon ryyppyläpän mennä kokonaan kiinni? Kun tuossa omassa autossa jää ainakin vähän auki se, ihankuin tuo systeemi olisi jotenki väljä. Sormella vetämällä saa kyllä täysin kiinni sen, mutta automaattisesti se ei mene.

Micra1991

LainaaKuuluisiko tuon ryyppyläpän mennä kokonaan kiinni? Kun tuossa omassa autossa jää ainakin vähän auki se, ihankuin tuo systeemi olisi jotenki väljä. Sormella vetämällä saa kyllä täysin kiinni sen, mutta automaattisesti se ei mene.

Kyllä sen pitäisi kokonaan mennä kiinni??
Sama vika on meillä ja tähän tulokseen päädyin ja täällä saamista vastauksista päätellen.
Sitä voit kokeilla miten toimii, kun auto on kylmänä ja kaveri starttaa. Ensin polkaisette kaasua niin kuin automaattiryypyllä kuuluu ja sitten itse painat ryyppyläpän kunnolla kiinni.
Kannattaa lukea tämä viestiketju myös kokonaan.

Zuunah

#32
Oho, sama asia olikin jo kerrottu tuolla aikasemmalla sivulla. ;D Taitaisi nyt olla tuo vika tosiaankin paikallistettu, kiitoksia paljon avusta. Normaalisti käynnistämällä ei taaskaan pysynyt käynnissä, mutta kun ryyppyläppää piti sormella kiinni käynnistyksen ajan, auto starttasi kuten kuului. Ja heti pian kun sormen otti pois, moottori alkoi käymään jokseenkin epätasaisesti ja sammui. Nyt vaan ihmettelemään tuota käyttösysteemiä. ;)

Micra1991

LainaaOho, sama asia olikin jo kerrottu tuolla aikasemmalla sivulla. ;D Taitaisi nyt olla tuo vika tosiaankin paikallistettu, kiitoksia paljon avusta. Normaalisti käynnistämällä ei taaskaan pysynyt käynnissä, mutta kun ryyppyläppää piti sormella kiinni käynnistyksen ajan, auto starttasi kuten kuului. Ja heti pian kun sormen otti pois, moottori alkoi käymään jokseenkin epätasaisesti ja sammui. Nyt vaan ihmettelemään tuota käyttösysteemiä. ;)

Sama vika täällä!  :(

Micra1991

No niin, hain toisen kaasarin romuttamolta. Nissan-Hitachi sähkökaasutin (Micra 1.2 vm.-91) valmiiksi irroitettu takuuosa ja 40eur.

Vaihtaminen helppoa kun varaosa oli kädessä. Kiinnitysruuvit imusarjan alapuolella ja pääsi helposti yläkautta käsiksi.
Homma oli noin tunnin työ ja nyt Micra toimii taas.

Vanhassa kaasarissa automaattiryypyn sisuskalut oli ehjät, myös jousi. Pölyä oli, eli siinä saa varmaan myös vielä käyttökaasarin. Puhalsin puhtaaksi ja luultavasti kasasin oikein?
Näissä kummassakin kaasarissa automaattiryypyn kotelo oli kahdella popniitillä sinetöity. Ja huom! Mustassa muovikotelossa on kolo joka lukittuu rungossa olevaan kynteen, eli muovikuori ei voi kääntyä vaikka rungossa on kohdistusmerkkejä.

AkiH

Hyvä, että toimii taas. :)

Ilmeisesti katillisissa ryypyn peukalointi on estetty noilla poppareilla, ilman ahdistusputkea olevissa sitäkin pääsee itse säätelemään.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

js876

#36
Näyttäisi auton olevan moottorilla MA12S ja katilla. Kattelin tuolta nissan4u:lta>

http://nissan4u.com/parts/micra/el_k10/1992_6/type_22/fuel_and_engine_control/carburetor_carburetor_repair_kit_and_carburetor_throttle_control/illustration_2/

Niin siellä SÄHKÖISEN kaasarin kyljessä näyttäisi olevan jopa kaksi iacv-ficd solenoidia, nissan4u:n sivuilla osanumerolla 25/26.

FICD=nopea tyhjäkäynti solenoidi
Tämäkin voi esimerkiksi vaikuttaa, yleensähän joku lämpö-anturi on kiinni imusarjassa mittaamassa jäähdytin-nesteen lämpötilaa joka  ohjaa tuon solenoidin ON/OFF tilaan, se on aika yleinen toi 50C asteen lämpötila, eli anturissakin voi olla vikaa, ei solenoidissa.

IACV venttiili toimii vaan kun laittaa jonkin sähkölaitteen päälle esimerkiksi ajovalot, jäähdyttimen flekti, lämpöpuhallin yms. niin solenoidi pitäisi naksahtaa ja nostaa kierroksia vähäsen.

Nissa4u:n mukaan niitä on kaksi iacv-ficd solenoidia, kaasarin ylemmässä osassa ja toinen alemmassa osassa kaasaria

Itsellä ei ole korjausopasta kyseiseen autoon mutta,
Voi olla niin että ylempi (25) on se nopeakäyntisolenoidi (FICD), (koska se on lähellä ryyppyä) ja siinä voisi olla myöskin vika, ettei saa tarpeeksi bensaa, kylmäkäynnistyksen ryypyn toiminnan yhteydessä.

Zuunah

Joo mulla on tuo oma rakkine ilman kattia ja ruuveilla on toi kotelo kiinni. Myö käytettiin kans tuo auki, laitettiin pikkusen wd-40:stä sinne ja koottiin uudelleen. Nytpä menee ryyppyläppä ihan omin avuin kiinni. Täytyy vielä aamulla ihan kylmänä kokeilla tuota käynnistyvyyttä, mutta olo on ainakin positiivinen. :)

Micra1991

LainaaJoo mulla on tuo oma rakkine ilman kattia ja ruuveilla on toi kotelo kiinni. Myö käytettiin kans tuo auki, laitettiin pikkusen wd-40:stä sinne ja koottiin uudelleen. Nytpä menee ryyppyläppä ihan omin avuin kiinni. Täytyy vielä aamulla ihan kylmänä kokeilla tuota käynnistyvyyttä, mutta olo on ainakin positiivinen. :)


Hieno homma jos saitte puhdistamalla toimimaan. Meilläkin tytär viestitteli, että nyt Micra toimii kuin unelma!  :)

Micra1991

LainaaNäyttäisi auton olevan moottorilla MA12S ja katilla. Kattelin tuolta nissan4u:lta>

http://nissan4u.com/parts/micra/el_k10/1992_6/type_22/fuel_and_engine_control/carburetor_carburetor_repair_kit_and_carburetor_throttle_control/illustration_2/

Niin siellä SÄHKÖISEN kaasarin kyljessä näyttäisi olevan jopa kaksi iacv-ficd solenoidia, nissan4u:n sivuilla osanumerolla 25/26.

FICD=nopea tyhjäkäynti solenoidi
Tämäkin voi esimerkiksi vaikuttaa, yleensähän joku lämpö-anturi on kiinni imusarjassa mittaamassa jäähdytin-nesteen lämpötilaa joka  ohjaa tuon solenoidin ON/OFF tilaan, se on aika yleinen toi 50C asteen lämpötila, eli anturissakin voi olla vikaa, ei solenoidissa.

IACV venttiili toimii vaan kun laittaa jonkin sähkölaitteen päälle esimerkiksi ajovalot, jäähdyttimen flekti, lämpöpuhallin yms. niin solenoidi pitäisi naksahtaa ja nostaa kierroksia vähäsen.

Nissa4u:n mukaan niitä on kaksi iacv-ficd solenoidia, kaasarin ylemmässä osassa ja toinen alemmassa osassa kaasaria

Itsellä ei ole korjausopasta kyseiseen autoon mutta,
Voi olla niin että ylempi (25) on se nopeakäyntisolenoidi (FICD), (koska se on lähellä ryyppyä) ja siinä voisi olla myöskin vika, ettei saa tarpeeksi bensaa, kylmäkäynnistyksen ryypyn toiminnan yhteydessä.

Kyllähän siellä kaasarin kyljessä on monennäköistä solenoidia ja muuta, mutta halusin nyt uskoa, että tuo ryyppyläpän asento vaikutti?  :-?
Vanhassa ryyppyläppä jäi raolleen eikä käynnistynyt kovin herkästi. Eli piti pumpata kaasupolkimella bensaa kaasarinkurkkuun ja rikastuttaa sillätavalla seossuhdetta?
Tässä vaihdokissa ryyppyläppä sulkeutui kokonaan ja auto käynnistyy jo ajatuksesta.

js876

#40
Lainaa

Kyllähän siellä kaasarin kyljessä on monennäköistä solenoidia ja muuta, mutta halusin nyt uskoa, että tuo ryyppyläpän asento vaikutti?  :-?
Vanhassa ryyppyläppä jäi raolleen eikä käynnistynyt kovin herkästi. Eli piti pumpata kaasupolkimella bensaa kaasarinkurkkuun ja rikastuttaa sillätavalla seossuhdetta?
Tässä vaihdokissa ryyppyläppä sulkeutui kokonaan ja auto käynnistyy jo ajatuksesta.

Silloin kun kone on kylmä ja olit siinä vanhan kaasarin vieressä niin kun kaasuvaijjerista vetää niin pitäisi kuulua naksahdus, eli silloin se lyö korkeat kierrokset päälle eli se avaa MYÖSKIN KAASULÄPÄN hieman ja sulkee ryppyläpän, jos se ei ole toiminut ettei KAASULÄPPÄ avaudu niin eihän kone saa mitään bensaa, eli kaasupolkimen jos olisit painanut niin kone olisi ehkä käynnistynyt, jos se systeemi ei toimi (NAKSAHDUS).

Ainakin näin se toimii Aurinkoisessa ;D.

Micra1991

Lainaa

Silloin kun kone on kylmä ja olit siinä vanhan kaasarin vieressä niin kun kaasuvaijjerista vetää niin pitäisi kuulua naksahdus, eli silloin se lyö korkeat kierrokset päälle eli se avaa MYÖSKIN KAASULÄPÄN hieman ja sulkee ryppyläpän, jos se ei ole toiminut ettei KAASULÄPPÄ avaudu niin eihän kone saa mitään bensaa, eli kaasupolkimen jos olisit painanut niin kone olisi ehkä käynnistynyt, jos se systeemi ei toimi (NAKSAHDUS).

Ainakin näin se toimii Aurinkoisessa ;D.


Naksahdus kyllä kuului ja kaasuläppä silloin varmaan aukesi. Miksi ei olisi saanut bensaa, kun kuitenkin käynnistyi?

Niinkuin tuolla jo kirjoitin, niin vanhalla kaasarilla käynnistin auton konehuoneesta käsin ja painoin samalla raolleen jääneen ryyppyläpän kiinni, niin auto käynnistyi normaalisti.
Tähän kokeiluun päädyin, kun keskustelun alussa sain siihen vinkkiä.
Sitten tulin siihen tulokseen, että vikaa on siinä automaattiryypyn mekanismissa. Kun ehjän vaihdokin sai noinkin halvalla, niin oli helpointa vaihtaa koko kaasari.

Kiitokset viestiketjun alkupään keskustelijoille. Kannattaa olla hereillä silloin kun joku kysyy neuvoa, eikä viivastella jälkikäteen, että väärin korjattu. Oikein tai väärin, mutta auto toimii taas.  :P