Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Weberin DCOE vaakaimut. Pari vai ei ?

Aloittaja DCOE, maaliskuu 18, 2013, 11:43:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

DCOE

Aiheesta ilmeisesti keskusteltu jäsenpuolella. Tämä on helppo kysymys. Kannessa lukee mallimerkintä esim 40 DCOE 32. DCOE:n jälkeen olevat numerot pitää olla samat tai peräkkäiset kun kyse on parista. Eroja runsaasti esim tyhjäkäyntipiirin kiinteät poraukset.  Eriparin yksittäisiä ei kannata edes yrittää katukoneeseen.

Numero mallimerkinnän (DCOE) jälkeen, kertoo mistä kehitysversiosta on kyse. Esim 40 DCOE 151 on kehitysversio järjestynumeroltaan 151. Jotkut numerot suunniteltiin alkuperäisasennukseen tiettyä automallia varten, ja joitakin malleja myytiin jälkiasennuskäyttöön. Kehitysversion numeron suuruudesta näkee suuntaa antavasti minkä ikäluokan kaasarista on kyse, tai ainakin sen milloin kyseinen malli on ensimmäistä kertaa esitelty. Esim 40 DCOE 32 on Alfa Romeota varten tehty malli 60-luvun lopulta. Mallinumero 40DCOE 44-45 ajoittuu 70-luvun puoliväliin. 40 DCOE 138-139 osuu 80-luvun loppupuoliskolle. Kun numerot on peräkkäiset, on kyse parista jossa on jo tehtaalta tullessaan ollut varusteet kuten synkkavivut vasemmaksi ja oikeaksi kaasariksi. Nykyinen malli 40 DCOE 151 on yksittäinen kaasutin joita vaan laitetaan tarvittava määrä riviin ja vaihdetaan vivut ym varusteet sopimaan jotta juttelee yhteen.

Mika
Free Technics

Pastori

#1
Hyvä tietää! Tässäpä kuva näin yleiselle puolellekin kaasuttimista mistä oli puhetta jäsenpuolella

Tässä tapauksessa otsikko voisi olla "triplat vai ei?"  :D
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

DCOE

Ei ole triplat vaan on nätti vanha pari ja yksittäinen uudempi webru. Kuvasta hyvin näkee että yksittäisessä on myös rungossa eroa vanhoihin verrattuna. Joskushan voi olla kyse vain siitä että kaasarin kansi on vaihtunut. Näissä tuo uusin on alunperin ollut muovikoholla ja vanhimmat messinkikoholla. Myös kohon akselin korkeus suhteessa kanteen on erilainen, eli ei pysty edes helposti päivittämään samoiksi.

Kutosen riviä liikkuu käytettynä aika harvoin. Jos heittäydyn liian kaupalliseksi niin sensuroikaa vapaasti, mutta kerron kuitenkin että Free Technicsille kelpaa myös vanhat kaasarit vaihdossa uusiin.

mikan

Eipä tuo liian kaupallista ole. Ainakaan itselle ei tule äkkiseltään yhtään paikkaa suomesta mieleen, joka kilpailisi vastaavalla palvelulla. Siis, että ottaa vanhat kaasarit vaihdossa jne.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

ILVES-Joe

Hyvää perustietoa eikä mielestäni liian kaupallista kun ei ole linkitetty tarjolla olevia kaasareita ketjuun.

Samaa asiaa mutta eri merkistä eli Dellortosta löytyykö siitä samoin merkit kaasarien kehitysversioista?

Jostain olen lukenut tai kuullut että jos DHLA 40 jälkee ei ole merkkiä tai siinä on C kirjain kyseessä on virityskäyttöön valmistettu kaasutin kun taasen  esim. DHLA40F on alkuperäisasennus kaasutin.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

DCOE

Kyllä Dellortossa ihan samalla tavalla. Webru käyttää numeroita ja Dellorto kirjaimia mallimerkinnän jälkeen. Ensimmäisessä Dellortossa ei lukenut mitään muuta kuin DHLA, mutta kun lisää malleja kehiteltiin erilaisiin tarpeisiin läiskittiin perään aakkosjärjestyksessä kirjaimia. C on se tavallisin jälkiasennuskaasari, mutta muitakin malleja myytiin myös suomessa uutena.

Eniten malleja on alunperin tehty Alfa Romeota varten. Sieltä ovat lähtöisin ainakin ilman kirjainta oleva ja mallit F, G, H. Jottei kuvio olisi liian selvä tehtiin H mallimerkinnällä myös turbokaasareita. Viimeisemmästä päästä aakkosia on näkynyt ainakin M ja N malleja joista M ja muistaakseni E myös oli alunperin Lotusta varten kehitetty malli.

Dellortoissakaan ei parane sotkea eri malleja sekaisin vaan parin tai pidemmänkin rivin pitää aina olla samaa mallikirjainta keskenään.

mrgallop

Onkos muuten sellaisesta tietoa, että mihin evoluutionumeroon loppuvat ns. Italialaiset weberit? ja mikä on viimenen italialaisten valmistusvuosi?
1600SSS(PL510) jokunen
1800SSS(PL510) rallye/h
1600SSS(PL510) rallye/h
1600(PL510) muuan
1600(PL510) 2-dr se ainut suomikilpi
260z(s30)
Exät:
1600(VPL510)VAN
Maxima -87 3.0
King Cap 4WD 720
K11 -02

DCOE

Tehdas italiassa sulki ovensa vuonna 1992. Sen jälkeen samoilla koneilla jatkettiin espanjassa. Ensimmäiset espanjalaiset saatiin 90-luvun puolivälin paikkeilla. Silloin aikoinaan myös hyvin tarkkaan verrattiin oliko mikään muuttunut. Tasan samasta mallista jatkoivat mihin italiassa jäätiin, eli 40 DCOE 151 ja 45 DCOE 152 on ne mallit joita on tehty sekä italiassa että espanjassa.

2000-luvulla kehitettiin 152G jossa tyhjäkäynnin progressioreikien lukumäärä muutettiin kolmesta neljään. Nykyään saadaan myös viiden reiän progressiota jos halutaan. Muuten ollaan espanjassa jatkettu lähinnä vanhojen mallien uudelleen henkiin herätyksillä. Esim 48 IDA mallia, joka on se isorunkoinen kaasarimaailman dinosaurus, saa taas uutena. Myös 45 DCOE 9 malli on herätetty uudestaan listoille. 48, 50-ja 55mm vaakaimuja saadaan myös edelleen.

Suomessa käytettynä liikkuvat kaasarit on lähes järjestään italialaisia, eli +20v vanhoja.

Dellorto tehtaana on edelleen italiassa toiminnassa, mutta tekee lähinnä 2-pyöräisiin kaasareita sekä läppärunkoja. Autopuolen kaasareiden valmistus on loppunut jo kauan sitten ja joidenkin varaosien saanti alkaa olla paikoitellen vaikeaa. Useimmat osat onnistuu edelleen hyvin, ja uustuotanto-osia on alettu tehdä tai teettää ainakin briteissä.

Solex on vaikeampi osiltaan, samoin SK-Racing niiltä osin kun webrun osat ei käy.

Jylppy

SK:hon sain tilattua joku vuosi takaperin kaasuvivustot suoraan valmistajalta Japanista (nykyäänhän merkki on OER), näyttäis ainakin nettisivujen mukaan löytyvän jonkun verran muitakin osia:

http://www.oer.co.jp/english/parts_list.html

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75