Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P10 pompotus/tärinä

Aloittaja Tatikkan, marraskuu 02, 2012, 18:56:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tatikkan

Löytyy tuollainen Primera, jossa ajettaessa tasaisellakin tiellä on selvää pompsahtelua, aivan kuin renkaat olisivat epätasapainossa.

Autossa on kokeiltu kaksia eri kesärenkaita (tasapainotettu ennen allelaittoa) ja nyt heitetty alle talvirenkaat. Sekä eteen että taakse vaihdettu jarrupalat sekä samalla liukutapit ym. osat herkistelty ja voideltu. Jarrulevyt eivät myöskään ole kierot, kun ei tärisytä jarruja vaikka kuinka polkisi. Auto on hetki sitten katsastettu ilman huomatuksia, eikä katsuri huomannut alustassa mitään erikoista. Etuiskarit ovat noin vuoden vanhat, eikä takaiskaritkaan tunnu erityisen löysiltä.

Ajaessa mitään sivuääniä ei kuulu, ja pompotuksen voimakkuus vaihtelee päivästä toiseen. Välillä ei pompottele paljoakaan, mutta yleensä pompottaa aikalailla varsinkin 40-60km/h vauhdeissa, lähes kuin ajelisi perunapellolla! Yli 100km/h vauhdeissa ei oikeastaan tunnu mitään erikoisempaa. Pompottaa niin kiihdytettäessä, tasaisella nopeudella ajettaessa että vapaalla rullatessa. Kiihdyttäessä kovasti tai ajettaessa jyrkkään ylämäkeen tuntuu että pompotus hieman lisääntyy, mutta ei dramaattisesti. Ei tunnu olevan merkitystä onko renkaat käännettynä vai ajetaanko suoraan.


En enää keksi mitään muutakuin etupään osista joko vetoakseli(t) tai vetonivel(et). Perinteistä kuluneen vetonivelen "napsutusta" ei kylläkään kuulu.. Voisiko olla niin että jompikumpi vetoakseleista on hieman kiero, tai sisemmässä vetonivelessä on jotain häikkää? Autolla kuitenkin ajettu jo monta tuhatta pompotuksen kera, eikä ole mikään asia muuttunut suuntaan eikä toiseen.

Ei kai kuluneet moottorin tukityynyt voi aiheuttaa näin isoa tärinää? Pyörännapa tai pyörän kiinnityksessä jotai häikkää? Itse en keksi muita pompotuksen aiheuttajia, mutta jos keksitte niin kertokaas!

Millä tavoin kannattaisi ongelmaa lähteä ratkomaan? Budjetti on minimaalinen, joten vienti korjaamolle tyyliin "purkakaa koko auto ja laskuttakaa sitten" -menettely ei oikein toimi.. Pitäisi saada tietoon tarkalleen mikä osa vian aiheuttaa, ja vaihtaa pelkästään se.



http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=17-4838
(Vasen vetoakseli Motonetissä 86€. Kuvan mukaan tuossa olisi sekä sisempi että ulkompi vetonivel mukana? Eli vaihto olisi niin että vanhat vaan pois ja uutta tilalle?)

BA

#1
Onko vetoakseleissa värinänvaimentimet paikallaan?

Noiden akselien tyyppivikana on katketa sen kumilimpun alta, ja moni on ottanut ne kumit sen takia pois. Seuraus on joskus kuvatunlainen, joskus ei mitään ongelmaa.

Ja vanteet on varmasti suoria? Ja renkaissa ei oo varmasti runkovikaa?

Litra-puoltoista karkaa samalla vaihteistoöljyä kun vetarit irrottaa. Samalla vaivalla vaihtuu koko laatikkoöljy.

Tatikkan

#2
Vetoakseleiden kunnosta en tiedä, kun en ole päässyt katsomaan. Mutta auton historia on tiedossa pidemmältäkin ajalta, eikä sinä aikana ole vetopuoleen koskettu. Eli on kulumalla tullut tuo vika.

Renkaita kokeiltu alla (kaikki tasapainotettu)
- kesärenkaat 15" aluvanteilla
- kesärenkaat 14" peltivanteilla
- talvirenkaat 14" peltivanteilla

Kaikilla tekee suurinpiirtein samaa pompotusta. Tosin heti renkaiden vaihdon jälkeen tuntui kulkevan tasaisesti mutta sitten palautui entisenlaiseksi. En tiedä mistä tuo sitten johtui?

Mielestäni todellä hämärä vika kyllä, kun autoon ei ole tehty mitään alustaremontteja tai mitään muutakaan viime aikoina. Enkä ole kuullut keneltäkään kieroutuneen vetoakseli tms. Onhan näistä Primeroista kokonaan katkennut vetoakseleita, mutta sehän olisikin helppo vika korjata!  ;D

BA

#3
Kun vetoakselin sisäpään tripoidinivel kuluu, se aiheuttaa erilaisia tärinöitä.
Ne akselit on P10:n tyyppivika kyllä, tosin yleensä ruostuvat vaan poikki sen värinänvaimentimen alla.

Se että renkaat on tasapainotettu ei kerro sitä onko vanne kiero, tai rengas runkovikainen. Tasapainoon ne saa nekin... Tosin rengasasentajan pitäs kyllä runkovika huomata.

Vanteet varmaan keskittyy kunnolla napaan, ja välissä ei ole ruostetta? Eli keskireikä ja mutterit on oikeat? Tosin jos peltivanteet on auton omat ja mutterit vakiot ei tästäkään ole pelkoa.

Tatikkan

#4
Eli jos tuo sisäpään nivel on kulunut, se helpottaisi hommaamalla uudet vetoakselit? Kovasti olen yrittänyt viime aikoina ottaa reilumpia kiihdytyksiä, että josko se akseli vaikka katkeaisi. Mutta eipä tunnu olevan siitä pelkoa.  ::)

Juuri alle heitetyt vuoden vanhat talvirenkaat on alkuperäisillä peltivanteilla ja kiinnitetty alkuperäisillä muttereilla.

Alppu

Lainaa
Juuri alle heitetyt vuoden vanhat talvirenkaat on alkuperäisillä peltivanteilla ja kiinnitetty alkuperäisillä muttereilla.

Eikä välissä ole likaa tai ruostetta?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tatikkan

#6
Pitää käyttää renkaat vielä irti kunhan pääsee tallilla käymään. Ruostetta ja likaa mahdollisesti kertyy pyörännapaan? Vai itse vanteeseenkin? Jos näyttää likaiselta niin putsaileeko ihan vaikka tiskiharjalla, vai tarvitaanko järeämpiä työkaluja, kuten hiomapaperia?

Löysin keväällä renkaidenvaihdon yhteydessä otetun kuvan kuskin etunavasta:


Alppu

#7
Lainaaputsaileeko ihan vaikka tiskiharjalla, vai tarvitaanko järeämpiä työkaluja, kuten hiomapaperia?


http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hiomatarvikkeet/Harjat/Terasharja-19294/


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tatikkan

Kuinka hurjasti tuolla teräsharjalla passaa harjailla? Eikö pyörännapa/jarrusatula ota vahinkoa vaikka miten huitelisi menemään? Ei ole tullut aiemmin noita putsailtua..  ;D

cedricfan

Kunhan niitä kumiosia säälit. Tuskin saat valumetallia huideltua puhki tai vinoon ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Tatikkan

Jees, no ei muutakun viikonloppuna harjat viuhumaan. Katotaan tapahtuuko vähenemistä pompotuksessa.. :)

Tatikkan

#11
Nyt tuli viilailtua pyörännavat puhtaiksi ruosteesta ja liasta. Jonkun verran oli kerrostunut moskaa pinnalle. Pompotukseen vaikutus oli melko pieni, mutta ehkä jonkinverran vaikutti kuitenkin. Jossain muualla se vika täytyy olla, vaikka pienempi tärinä vähentyi, niin isot "pompsahdukset" ovat edelleen ajaessa tallella.

Otin vetoakseleista kuvat. Kuten kuvista näkyy niin kummaltakin puolelta on päällyskumit räjähtäneet. Onko nuilla vaikutusta mihinkään, kun en itse edes tiennyt että vetarin päällä mitään kumeja on..  :o

Vetonivelten suojakumit oli täysin ehjät, eikä ajossa kuulu "napsutusta".

KUSKIN PUOLI


VÄNKÄRIN PUOLI

BA

Olisko kuitenkin vaan tehtaan todella paksu kumimainen maali mikä irtoaa ruosteen päältä?
Ei niissä sentäs mitään kortonkia koko matkalla ole ollut... :)

Tatikkan

#13
Onko? Saakeli kun säikähdin että on räjähtänyt tärkeäkin osa noista!  ;D Kannattaisiko kokeilla puukolla ottaa nuo loput "kumimaalit" noista vetareista pois ja testata mitä pompotukselle tapahtuu?

Vai huomaatteko noiden kuvien perusteella mitään mahdollista vikakohtaa?  :-[

cedricfan

Ehdottomasti pois, punnitse sitten paljonko niitä kertyy, voi olla aika painava "epätasapainopuntti" ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Tatikkan

#15
Jees, kiitos neuvoista. En ole itse aiemmin alustanosiin erityisemmin tutustunut, niin hyvä kysyä ennenkuin alkaa hutkimaan.  :) Kuskinpuolen vetarin "värinäkumia" hypistelin, mutta se tuntui jämäkältä ja ehjältä. Sen perusteella voisi veikata ettei olisi ainakaan hirveästi ruostunut sieltä alta..  :-?

micramies

#16
Pyörien asentokulmia kannattaisi katsoa myös, auraus- / haritus ja pystykallistuma.
Eihän jarrulevyn ja pyörännavan välissä ole hiekanmuruja tms.?
Onko ne vanteet suorat, ei lommoja, tasapainotus tehty puhtaisiin vanteisiin eikä kuraa täynnä oleviin?
Rengaspaineet oikeat, ei liian alhaiset eikä liian suuretkaan?
Kuluneet iskarit tietysti päästävät pyörän pomppimaan pienissäkin epätasaisuuksissa holtittomasti, en tiedä näkyykö kaasuiskareissa minkäänlaisia vuotojälkiäkään vaikka koko iskari olisi ihan paskana?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Tatikkan

#17
Pyörien suuntausta ei ole tehty, kun se menisi hukkaan jos sitten pitäisikin alustan osia vaihdella..

Kaikki alla käytetyt renkaat on olleet suoria/lommottomia ja tasapainotettu puhtaana. Rengaspaineita kokeiltu sekä alle että yli suositusten, ei huomattavaa muutosta. Eikö rikkinäisen iskarin kuitenkin tunnista ajossa? Ja olihan tuo katsastuksessakin vastikään, ja iskaritesti läpäisty. Ainakin edellisessä autossa kun takaiskari hajosi, niin alkoi pitämään kuuluvaa matalaa jymähtelyä terävissä kuopissa.

Daset

Onkos keskireikä vanteissa ollut oikea, koska jos ei ole saattaa olla että ei muttereilla enää keskitykkään. Kokeile laittaa vanteisin oikeat soviterenkaat.
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, Y30 Cedric SGL LD28 AT '85, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

BA

#19
Johan tuolla oli että orkkis-peltivanteet alla, joten ei taida siitä olla kiinni?

Kulunut iskari ei aiheuta tasaista tärinää. Satunnaista pinnan mukaan muuttuvaa pompahtelua kylläkin.
Tasainen nopeuden mukaan muuttuva tärinä johtuu jostain pyörivästä kappaleesta.

Itse kävisin kyllä renkaiden pinnatkin vielä läpi, ettei ole runkovikoja tai muita pahkuroita jossain pyörässä. Nokialaisten kohdalla enemmän sääntö kuin poikkeus että ilmenee runko-ongelmia.  :-X Epätodennäköistä tosin että kaikissa sarjoissa joku rengas olisi viallinen...

micramies

#20
LainaaPyörien suuntausta ei ole tehty, kun se menisi hukkaan jos sitten pitäisikin alustan osia vaihdella..

Kaikki alla käytetyt renkaat on olleet suoria/lommottomia ja tasapainotettu puhtaana. Rengaspaineita kokeiltu sekä alle että yli suositusten, ei huomattavaa muutosta. Eikö rikkinäisen iskarin kuitenkin tunnista ajossa? Ja olihan tuo katsastuksessakin vastikään, ja iskaritesti läpäisty. Ainakin edellisessä autossa kun takaiskari hajosi, niin alkoi pitämään kuuluvaa matalaa jymähtelyä terävissä kuopissa.

Ehkä pyörien suuntausta voisi ainakin alustavasti itse  edes suurpiirteisesti katsoa suorilla lankuilla ja rullamitalla. Pystykallistumaa sopivan mittaisella vatupassilla, näyttääkö edes suunnilleen samalla lailla molemmilla puolilla samalla akselilla.

Nykyään tietkin on kyllä niin huonossa kunnossa kuin jossain venäjällä ettei tahdo metriäkään olla suoraa pintaa missä voisi kuulostella varmuudella auton alustan kuntoa. Monesti paikkauksetkin on muhkuraisia.
Juuri luin Tuulilasin netistä että pienempiä kestopäällystettyjä teitä aletaan muuttamaan takaisin sorateiksi, uskomatonta! Sitä luuli vielä 80-luvulla kehityksen menevän eteenpäin ja kohti parempaa, varsinkin tästä 2000-luvusta oli vaikka mitä visioita mutta suunta näyttääkin olevan taaksepäin  >:(
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Tatikkan

LainaaJohan tuolla oli että orkkis-peltivanteet alla, joten ei taida siitä olla kiinni?

Kulunut iskari ei aiheuta tasaista tärinää. Satunnaista pinnan mukaan muuttuvaa pompahtelua kylläkin.
Tasainen nopeuden mukaan muuttuva tärinä johtuu jostain pyörivästä kappaleesta.

Itse kävisin kyllä renkaiden pinnatkin vielä läpi, ettei ole runkovikoja tai muita pahkuroita jossain pyörässä. Nokialaisten kohdalla enemmän sääntö kuin poikkeus että ilmenee runko-ongelmia.  :-X Epätodennäköistä tosin että kaikissa sarjoissa joku rengas olisi viallinen...

Originaalit peltivanteet alla, samat samat ollut käytössä ainakin viimeiset 8 vuotta. Tuskinpa ne on nyt yht'äkkiä miksikään muuttuneet.  ;D

Tuo pompotus ei ole aina aivan tasaista, joskus voi pomputtaa välillä enemmän ja välillä vähemmän. Vaikea sanoa onko tien tasaisuudella vaikutusta tuohon, kun aivan tasaisellakin asfaltilla saattaa pomputtaa. Ajettavuudessa en ole muuten huomannut mitään muutoksia, ja takapää mielestäni joustaa töyssyissä aivan kuin ennenkin.

Pitää nyt seuraavaksi repiä nuista vetareista loput "kumimaalit" irti ja katsoa mikä on vaikutus. Jos ei ole vaikutusta, niin sitten pitää taas miettiä missä syy lienee.

Tatikkan

#22




KUSKIN VETARI


VÄNKÄRIN VETARI


Tatikkan

#23
Nyt on raavittu vetareista rapistuneet kumimaalit pois, ja samalla tutkailtu etupään tuentaa. Vetarien kumeissa ei näy halkeamia eikä itse vetareissa iskemiä. Mitään muutakaan epäilyttävää ei silmiin sattunut. Ainut mikä kiinnitti huomiota oli alatukivarsien päälle kertynyt hiekkamoska, jonka harjalla puhdistelin pois.

Nyt kun pyörännavat on harjailtu puhtaaksi ja vetareista kumimaalit poistettu, on tärinä vaimentunut ihan huomattavissa määrin. Mutta kokonaan se ei ole kuitenkaan poistunut, joten likaiset pyörännavat/vetarit ovat olleet vaan osasyyllinen tässä ongelmassa.

Sen tosin huomasin, että Motonetistä ostetut pölykapselit lisäävät pompotusta todella huomattavasti, eli näköjään aiheuttavat pyörään epätasapainon.  :o

Täytyy sanoa että itse en enää keksi mistä tämä pompotus voisi johtua. Kohta ajellut 7000km eikä ole mikään paikka hajonnut eikä tullut mitään sivuääniä. Auto kuljee täysin hiljaa sukkasillaan, mutta pompottelee. Eikö rikkinäiset takaiskarit tällä ajomäärällä olisi jo jotain muutakin oireita aiheuttaneet?

Nyt jos jollain on joku idea mistä edes teoriassa voisi aiheutua pompotusta, kertokoon!

Joku pusla / takaiskarit / sisempi vetonivel / moottorin kumityynyt ???

take

Ainakin P11 primerassa pielessä oleva auraus aiheutti tärinää. Ja aika identtinenhän se pitäisi olla joten jääkö vaihtoehtoja?

Tatikkan

Pitää ensin käyttää pajalla ja käskeä käymään läpi kaikki alustan puslat/nivelet/iskarit ja moottorin kumityynyt.

Jos ei noista edes pienenpientä välystä löydy, niin pitää sitten käyttää nelipyöräsuuntauksessa.

Tatikkan

#26
Noh, koko talvi on tullut ajeltua eikä ole muutosta tullut suuntaan eikä toiseen.

Pajallakin tutkittiin huoltoukon kanssa porukalla alustaa, eikä sekään keksinyt mitään järkevää selitystä kun alustan osissa ei ollut väljyyksiä.. Ainut mitä mietittiin oli moottorien tukikumit ja ehkä takaiskarit. Tosin huoltomiehen mukaan takaiskarit yleensä pitää kyllä ääntäkin kun alkaa hajota..

Varsinainen "mysteerivika" jota mieltä huotomieskin oli. :o

Pitäisi kai käyttää nelipyöräsuuntauksessa, ellei muuta keksi.  :-/

nissan-man

LainaaNoh, koko talvi on tullut ajeltua eikä ole muutosta tullut suuntaan eikä toiseen.

Pajallakin tutkittiin huoltoukon kanssa porukalla alustaa, eikä sekään keksinyt mitään järkevää selitystä kun alustan osissa ei ollut väljyyksiä.. Ainut mitä mietittiin oli moottorien tukikumit ja ehkä takaiskarit. Tosin huoltomiehen mukaan takaiskarit yleensä pitää kyllä ääntäkin kun alkaa hajota..

Varsinainen "mysteerivika" jota mieltä huotomieskin oli. :o

Pitäisi kai käyttää nelipyöräsuuntauksessa, ellei muuta keksi.  :-/
en tiedä näenkö väärin, mutta onko tuo kuskinpuolen vetari kiero?  :o
P10 GA16DS

Tatikkan

#28
Lainaa
en tiedä näenkö väärin, mutta onko tuo kuskinpuolen vetari kiero?  :o
Ei?  :o Ainakaan silmämääräisesti katsottuna auton alta siellä pajalla. Pitäisikö se sitten jollain heittokellolla mitata?  ;D

Nippis

Onko kurkattu sisäpään nivelen suojakumin alle miltä siellä näyttää? Voisi olla kulunut tripoidi josta ei lähde ääntä, vettä päässyt suojakumin alle ja ruostuttanut pintoja...