Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

konepellin maalaus hmm

Aloittaja jyppe, tammikuu 26, 2013, 17:14:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jyppe

joo eli ois tarkotus maalata konepelti mustaksi ja nyt mietitityttää voiko sitä maalata auton spraymaaleilla ja kestääkö se semmonen kun kummiskin kesällä on lämmintä ja konehan lämmittää sitä vähän ja on mulla ruisku mutta kestääkö ruikumaalaus

kertokaas muut nissan tyypit

Datsuuna


Jos kestävää maalausta haluaa kannattaa sprayt unohtaa ja maalata/maalauttaa ruiskulla kunnon maalilla.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

M4ketech

Maalin kun maalin saa hyväksi ja kestäväksi kunnon pohjilla.

Se että kuinka iso työ siinä on onkin jo eri asia millä kokenut maalamaan ja miten osaa/jaksaa kattoa maalejen, lakkojen ym yhteensopivuuden sekä suunnitella eri työvaiheet huolella.

Itellä on konepelti vasta pohjamaalattu, hyvältä vaikuttaa ja sprayllä vedetty.

Datsuuna

LainaaMaalin kun maalin saa hyväksi ja kestäväksi kunnon pohjilla.
Kysyppä mitä mieltä ammattimaalarit on asiasta ja omakohtaistakin kokemusta kestävyydestä löytyy eriasia on onko sillä merkitystä kuinka kestävä pitää olla.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

M4ketech

#4
Arvasin että ammattimaalarit vedetää jossain vaiheessa mukaan  ;D Itellä ainaki ihan paska hailee mitä joku muu sanoo. Jos pinta on hyvä, pysyy, eikä lähde painepesurilla irti niin riittää minulle. Tottakai ammattilainen on asiassa kun asiassa eri mieltä jos hänen alan töitä itse tehdään  ;)

Lähinnä spray-maaleissakin on se että jos oikeasti haluaa käyttää ja saada todellakin tiptop pinnan niin aika hitosti hommaa. Konepelti on suhteellisen haastava millä tahansa. Pitää kestää aika hitosti ellei halua että heti on kiveniskemiä ym.

Spray-maaleissa kannattaa olla aika varovainen montaa eri sorttia löytyy ja osa kyllä aika kuraa.

Koska jyppe omistaa ruiskunkin nii sillä voi kanssa vetää.

Konzta_

mulla on musta mastonin spraymaali pian ollut vuoden konepellissä. hyvin on pysynyt eikä oo lämmöstä, pesusta tai lumien harjaamisesta sanonut mitään  ;)
B11 sedan '84

Alppu

#6
Lainaa
Kysyppä mitä mieltä ammattimaalarit on asiasta ja omakohtaistakin kokemusta kestävyydestä löytyy eriasia on onko sillä merkitystä kuinka kestävä pitää olla.

Itse maalasin N15 Hb Almerasta koko takapuskurin Motonetin Motip kilikali -(auto)maaleilla (pohjamaali-tartunta-pintamaali) + kittaukset kun oli puskuri

vähän raapinut sinne ja tänne... oli täälläkin jossain juttua kuvien kera ja ihan hyvä tuli, vaikka kova työ olikin. Ja painepesuristakaan ei ole ollut

millään.

Ei varmasti onnistu kaikilta, mutta itse on tullut kilikaleilla (valitettavasti?) leikittyä sen verran, että ed. puskuri, ovien alaosat/helmat menee jo ihan rutiinilla

ja hyvä tulee. Tosin mitä suurempi yhtenäinen alue on, sitä haastavampaa kilikali on, liipasinsormi väsyy.. ja pulloja menee useampi.

Annostelu on tarkkaa, pitää saada yhtenäinen peittävä pinta ilman sumurajoja, mutte ei liikaa, jotta ei valu.

Ja pohjat ehdottomasti kuntoon, muuten ei ole onnistumisen edellytyksiä.


...Konepelti on kuitenkin niin suuri pinta-alaltaan, että ehkä kannattaisi kysellä tarjouksia lähialueen maalaamoista...


Mulla on konepellin takareuna alkanut ruostua/kuplia takaosastaan alapuolelta, liekö tyyppivika?

Jos joku tietää, niin lähteekö konepelti helposti ruuvaamalla irti ja meneekö samalla tavalla takisin, vai vaatiiko enemmänkin sovittamista???



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

M4ketech

Eikös kaikissa autossa konepelti ole kahdella saranalla joissa kummassakin 2 pulttia pitää peltiä kiinni. Eli yhteensä 4 pulttia.

Tosin itse en irrottele noin isoja osia helpolla ainakaan yksin.

Motip on yksi hyvä merkki. Jos montaa kerrosta vetelee niin sen jälkeen 2000 karkea vesihiomapaperi on aika kova sana  ;)

y30harrastaja

#8
Nyt puhutaan varmaan vähän siitäkin mikä on kenenkin mielestä hyvä. Kyllä sprayllakin onnistuu, mutta pienestäkin paikkamaalauksesta saa kyllä aina paremman ruiskulla. Pinta alaa on aika paljon jos koko konepellin meinaa spraylla vedellä. Ja uskallan kannustaa että itsekin saa ruiskulla hyvää pintaa aikaan kun harjottelee ja jos on joku paikka missä tehdä. Tai sitten odottelee lämpöisiä kelejä :)
"Cedric on hengeltään erilainen auto. Sillä ajavat arvostavat toiminnan dynaamisuutta ja heillä on menestykseen tähtäävää ennakkoluulottomuutta. Heidän toiminnassaan on vahva persoonallisuuden leima"

NNisti

Kerran maalasin konepellin kilikalimaalilla, lakka päälle mutta kyllä se lämpöily sai maalin halkeamille kun ei kai tuollainen spraymaali jousta yhtään siinä missä oikea automaali. Kolareissakin sprayt lohkeilee laattoina pois mutta automaali muotoutuu lommon mukaan.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Datsuuna

LainaaKerran maalasin konepellin kilikalimaalilla, lakka päälle mutta kyllä se lämpöily sai maalin halkeamille kun ei kai tuollainen spraymaali jousta yhtään siinä missä oikea automaali. Kolareissakin sprayt lohkeilee laattoina pois mutta automaali muotoutuu lommon mukaan.
Juuri noin siksi ei ainakaan laatua vaativa käytä spraymaaleja
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

akkuhappo

#11
kun jaksaa perehtyä vähän pohjatöihin saattaa onnistuakkin.. paukkupullolla on konepelti aika haastavaa vetää että saa värin tasaisesti. Mutta itse lähtisin ottamaan sen konepellin pois kun ei se ole kun niillä 4 pultilla luultavasti kiinni, ja mahdolliset pissapojan suuttimet joutuu kuitenkin purkamaan maalauksen tieltä.
saisi konepellin pystympään asentoon, olisi ainakin spraylla helpompi ruiskuttaa

edit. kyllä niillä spraymaaleillakin hienosti saa paikkoja tehtyä, eikä ne irtoa jos pohjat on kohdillaan ja oikein tehty, väittäisin. liuskeina irtoo just sillon kun on kiiltävän pinnan päälle suihkittu kauhu kalvo spraytä kerralla

NNisti

#12
Lainaa
edit. kyllä niillä spraymaaleillakin hienosti saa paikkoja tehtyä, eikä ne irtoa jos pohjat on kohdillaan ja oikein tehty, väittäisin. liuskeina irtoo just sillon kun on kiiltävän pinnan päälle suihkittu kauhu kalvo spraytä kerralla

Tuo liuskeina irtoominen tapahtui kaverilla jonka peräkontti maalattiin jonkun ns. ammattilaisen toimesta, sitten eukko peruutti puuhun ja liuskat vaan lenteli, no ehkä se tyyppi sitten fuskasi vähän, tiedä häntä.

Itse aina olen pohjat karhentanut ja putsannut kunnolla ennenku maalannut mutta ei nuo sprayt ainakaan konepellissä tunnu kestävän. Se yksi minkä maalasin kokonaan oli jonkun ajan päästä keskeltä halkeemilla läheltä katsottuna kun ei nähtävästi kestänyt kuuma-kylmä-kierrettä. Toisen jonka maalasin kiveniskemien takia vain osittain edestä oli taas hetken päästä vielä isompia reikiä täynnä vaikka paksun lakkakalvon (useita ohuita) vedin päälle. Ei vaan kestänyt niin ei kestänyt. Voi kai noissa aineissa laatuerojakin olla, tiedä sitten.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Alppu

#13
LainaaKerran maalasin konepellin kilikalimaalilla, lakka päälle mutta kyllä se lämpöily sai maalin halkeamille kun ei kai tuollainen spraymaali jousta yhtään siinä missä oikea automaali. Kolareissakin sprayt lohkeilee laattoina pois mutta automaali muotoutuu lommon mukaan.


No ei varmasti onnistu, jos jollain "kahden euron" kilikaleilla maalailee.

Eikä konepeltiä ole muutenkaan miellekästä maalailla kilikalilla.

Nyt on muutaman kerran tullut otettua hieman takapuskurilla tukea lumipenkasta, pitääpi kattoa onko maalit lohkeilleet ja tippuneet.  :)


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

M4ketech

Ite ainakin pari autoa paikkaillut spray-maaleilla ja yhden koko autonkin maalannut sprayllä. Koskaan ei ole irronnut liuskoina  :-? Tosin purkki maksanut about 10€ / kpl

Tosin hitonmoiset pohjat ja työt tehnyt aina. Esim lakan kanssa pitää olla varovainen, osa ei sovi kunnolla maaleihin.

NNisti

LainaaNo ei varmasti onnistu, jos jollain "kahden euron" kilikaleilla maalailee.

Niin, ehkä ne varaosaliikkeet myi parin euron kilikaleja triplahintaan, kottikärryillä rahtasivat omaan hyllyyn jostain Minimanista  :D

Nuo konepeltien spreijailut on itsellä aina olleet vähemmän menestyksekkäitä, jostain syystä vain siihen ne kivet hakkasi armottomat reiät ja lämpösyklaus tai mikälie halkeilutti maalin mutta esim. etupuskuri pysyi melko hyvässä kuosissa vaikka luulis sen olevan vielä pahemmassa ryöpytyksessä.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Alppu

#16
Lainaa

Niin, ehkä ne varaosaliikkeet myi parin euron kilikaleja triplahintaan, kottikärryillä rahtasivat omaan hyllyyn jostain Minimanista  :D

Näin on voinut käydä.  :D

LainaaNuo konepeltien spreijailut on itsellä aina olleet vähemmän menestyksekkäitä, jostain syystä vain siihen ne kivet hakkasi armottomat reiät ja lämpösyklaus tai mikälie halkeilutti maalin mutta esim. etupuskuri pysyi melko hyvässä kuosissa vaikka luulis sen olevan vielä pahemmassa ryöpytyksessä.

Sen olen huomannut, että kilikalimaali on kuivuttuaan pehmeämpää kuin orkkis maali.



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Lerssinen

Pöh, vetäkää telalla.. Spräyt on lekkerikamaa  8-)

Nimim: 3 autoa telalla maalannu, tuosta esim alaosa tuli telattua ja hintaa tuli 28 euroa


On ollu kyljissä jo kohta kaks vuotta ja edelleen kiiltää  :D
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

y30harrastaja

LainaaPöh, vetäkää telalla.. Spräyt on lekkerikamaa  8-)

Nimim: 3 autoa telalla maalannu, tuosta esim alaosa tuli telattua ja hintaa tuli 28 euroa


On ollu kyljissä jo kohta kaks vuotta ja edelleen kiiltää  :D

Ammattimies on ammattimies :)
"Cedric on hengeltään erilainen auto. Sillä ajavat arvostavat toiminnan dynaamisuutta ja heillä on menestykseen tähtäävää ennakkoluulottomuutta. Heidän toiminnassaan on vahva persoonallisuuden leima"

mertsi1

Lainaa
Jos joku tietää, niin lähteekö konepelti helposti ruuvaamalla irti ja meneekö samalla tavalla takisin, vai vaatiiko enemmänkin sovittamista???


lähtee helposti irti ja paikalleen saa vaan yhteen asentoon takasin. tai en itte ainakaan saanu n15-almeraan enkä p10-primeraan sitä väärin asennettua vaikka yritin.  ;D

NNisti

LainaaPöh, vetäkää telalla.. Spräyt on lekkerikamaa  8-) On ollu kyljissä jo kohta kaks vuotta ja edelleen kiiltää  :D

Täytyy sanoo että telamaalaukseks aika laadukkaan näköstä, varmaan vesihioit/myllytit yms. kovat jälkikäsittelyt että sai tommoseks?  :o
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Lerssinen

#21
Tä ? Ei sille oo mitään telauksen jälkeen tehty  :D

Aikansa ku rakennuksilla maalannu kaikkea teräsovista palkkeihin mulkkuteloilla (rissoilla) nii siinä oppi miten sitä pittää telaa heiluttaa että pinta on siisti..
Sitäpaitti tommosen laviskan maalipinnalle se on se ja sama kun naarmua tulee kummiskin, jos olisin jottain maalauttanut auton niin en sitten uskaltais sillä ajaa missään  ::)

Tottakai siihen jää röppöö eli ei se mitään oikeesti mitään maalamossa maalatun veroista ole mutta mulle kelepaa  ;D Tuossa vielä lähilähikuva aiheesta telalla maalattu kylki, maalin kiiltoaste on 85.. Siksi ei peilaa kuten ylempi pinta..
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

ANDY-80

#22
kyllä se vähä halvempiki kilikalimaali hyvää on ku osaa vaan käyttää sitä.
maalin hinnasta tai merkistä en tiiä, mut ton profiilikuvassa näkyvän apinan edelline
omistaja on maalannu sen kokonaan spreillä monta monta vuotta sitte.
auto ollu mulla 9 vuotta ja pinta on edelleen hyvä.
mä maalasin ton konepellin 4 vuotta sitte. hioin, pistin 3 kerrosta motoxin pohjamaalii,
4 kerrost motoxin mattamustaa ja sinistä pintamaalii. ei viäl ainakaa oo ilmenny vikoja.
motoxithan on kilikalimaalien sieltä halvemmasta päästä.
tunturi city 1994, datsun 100a 1978, suzuki grand vitara 2007, volvo v70 2010

OH2KV

Spraymaaleissa voi olla hienoisia värieroja valmistuserän suhteen. Joskun muinoin maalasin koko auton spreillä, ja pyysin autotarvikeliikettä tilaamaan koko laatikollisen haluamaani sävyä tehtaalta. Sattui olemaan haluamaani väriä avaamaton laatikko liikkeessä, joten ostin koko laatikon (12 purkkia? ) ihan myymälästä samantien. (liian tavallinen väri? )

Kauniina sateen jälkeisenä kesäyönä tuli maalattua, kyllä oli muija aamulla kummissaan, kun en tietenkään sille mitään vihjannut värinvaihdosta.
Mastonia, Motippia ja Motoxia käyttäneenä, ei noista huomautettavaa laadun suhteen. Motoxilla tosin vain mattamustaa roiskittu.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Datsuuna

#24

Lähes kaikki ammattilaiset ovat sitä mieltä, että jos todella haluaa kestävän, kauniin ja hyvän maalipinnan se pitää maalata kunnon automaalilla ja ruiskulla näin sanottiin myös automaalien erikoisliikkeessä Salon Provärissä. Heiltä saa sävytettyjä alkuperäisvärejä lähes ruiskumaalin veroisia, muuta ei ihan sanoi myyjä sillä vaikka maali on samantapaista se ei vastaa esim. 2-komponenttimaalia kestävyydeltään eikä pigmentin vahvuudeltaan. Tässä tullaan myös siihen mikä on maalattava kohde ja mitä siltä vaaditaan eli lähes uutta ja uudehkoa autoa tuskin moni alkaisi sprayllä maalata/maalauttaa.

Tiedän muuten erään Ateneumin taidekoulun käyneen maalarin, maalasi auton pensselillä siis todella pensselillä niin hyvin, että olisi melkein ruiskumaalaukseksi luullut  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Flame

Eihän noissa spraymaaleissa oikeen muuta ole ongelmana kuin se, että niistä ei oikeastaan autokäyttöön tule tarpeeksi kovaa pintaa. Niitä ei voi myllyttää ilman, että tulee naarmuja isosti ja jatkossa ainut käsittely spraymaalatulle pinnalle on uudelleenmaalaus. Maalasin aikanaan takapuskurin spraymaaleilla käyttäen sävymaalia ja akryylilakkaa. Ainut ongelma tuonkin kanssa oli se, että kiilto hävis aina ja pinnasta ei saanu ikinä sileetä. Niin ja pinta tuntui tietysti pehmeältä, koska 1k-lakka ei ikinä kuivu absoluuttisesti.

Liuotinkestävyys on kans aikalailla huono nolla spraymaaleilla ja ne eivät sellaisenaan ole säänkestäviä huokoisen rakenteensa vuoksi. Eli jos maalaat spraylla, niin maalaa mataksi hiotun EHJÄN maalikerroksen päälle, jotta auto ei ruostu heti alkusyksystä.

Jos tarkoituksena on tuunata konepelti mustaksi  ja maalipinta on ehjä alla, niin harkitse nyt vielä teippausta ennemmin kuin spraymaalia jos haluat, että se kestää paremmin. 2K Automaali on sen 70€/litra ja sillä maalaa kyllä komeesti moneen kertaan ton konepellin ruiskun kanssa. Samaan rahaan tietty teippaakin useaan kertaan.

Telamaalaus on muuten taitolaji ja silläkin pystyy tekemään näyttelytasoisen maalauksen kun kerroksia on jotain luokkaa 15 ja jokaisen kerroksen välissä suoritetaan hionta ja maalia ohennetaan koko ajan enemmän ja enemmän.

Ja vielä tähän autojen maalaamiseen ylipäätänsä. Itse en näe muita keinoja auton maalaukseen kuin 2K ruiskuvärit tai värimassa plus 2K lakka. Automaalin pitää olla aina sulkeva maali, koska muuten huokosiin menee paskaa ja alkaa näyttämään äkkiä paskalta. 2K-aineita voi työstää,hioa,kiillottaa yms. ja kestoikä on hyvillä pohjilla (joissa niissäkin käytettävä 2K-maaleja) on autossa käytännössä "ikuinen".

Tässä koko topicissa tuntuu vaan olevan eri näkökulmia just sen takia et se mikä on toiselle hyvä, on toiselle ihan skeidaa ja se mikä on toiselle perusarvo on toiselle jo aivan törkeen hieno.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

BA

#26
Minen noita Motipeja/vast. valmissävytettyjä enää viitsi käyttää. Eivät ole oikean väristä vaikka viuhkalla katsoisi että on.


Tampereella maalikaupasta saa oikeaa automaaliakin halutessaan vaikka paukkupurkkiin pakattuna. Eikä maksa ku alle 20€ nekään.

Tästä voi etsiä spräymäälillä paikatun 3x30cm kohdan. Vaikka on kännykkäkuva, ei se näy silmällä sen enempää. Päällä myöskin spräypurkkiin pakattu autolakka, sen päälle vesihionta ja farecla.

Klikkaamalla isompaa, jos haluaa.





Kulut 35€, vaivaa ehkä 1,5h työt piestehiekkapuhalluksineen/hiontoineen/pakkelointeineen&pohjatöineen ja vähän odottelua kerrosten välissä.
::)

BA

No nyt hävis moteraattoriltakin muokkausnappi!  ;D


Noi paukkupurkkiin laitetut automaalit leviää paljon tasaisemmin kuin mikään kaupan spraymaali. 

M4ketech

#28
Joskus 4 vuotta sitten oli ihan random merkki, maksokin tosin jotain 9-11€ pullo. Siinä oli ihan känkyrä suutin mutta tuli ihmetytti kun helkutin hyvin toimi ja mahtava pinta.

Nykyään samantapaisia pulloja taitaa olla Biltemassa jossa on kääntyvä suutin osa, mutta pinnasta tulee aika kehno, senkin saa tosin hienoksi pohjamaalilla, monta kerrosta väriä, 2000 vesihiomapaperi, lakkaa pirusti ja paperia lisää  :-/