Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

100nx/2.0 GTI tekniikka...päästöt pielessä, AP

Aloittaja vekku64, tammikuu 26, 2013, 12:13:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vekku64

Joo...tällainen teinihirmu pojalla. Muuten kunnossa, muttemme saa leimaa, kun päästöt pielessä.
Käy tyhjäkäynyiä ikäänkuin "murahtelemalla", pysyy juuri ja juuri 1000:n kierroksen alapuolella, kun on kaikki sähkölaitteet päällä(valot, puhallin ja takalasin lämmitin).
Josko joku pääkaupunkiseudulla (asumme Vantaalla), jolla kokemusta virittelystä, haluaisi korvausta vastaan vilkaista, saisiko vehjettä säätöihin.
Ymmärtääkseni säätää voi sytytyksen ajoitusta ja kaasuläpän asentotunnistinta. Nämä olen yrittänyt pistää kohilleen netistä löytämieni ohjeiden mukaan, muttei ole auttanut.
Autoon on vaihdettu puola, tulpat, tulppien johdot ja lamda-anturi. Ilmavuotoja en ole löytänyt starttipiloottia ruiskutellessani alipaineletkuihin/imusarjaan.
Tietty säätövinkkejäkin otetaan vastaan, mutta alkaa usko loppua omaan osaamiseen...
Tällaiset päästöt:
                   CO%   HC ppm  O2    CO2  Lambda

Tyhjäk.        0,01      331      6,5   10,7       -
>2000r/min   0,00       34      2,9   13,0    1,168

Ymmärtääkseni tyhjäkäynnin HC ppm-, O2- ja kierroksilla Lambda pielessä, nämä ainakin ympyröity.

Niin, unohtui mainita, että auto on 100NX, johon on aikoinaan vaihdettu Almera 2.0 GTI:n tekniikka, jarruineen päivineen. On vaparia, peltisarjaa yms. :o

Tero-75

Ainakin korkea O2 arvo viittaa vuotoon pakopuolella. Vuoto ei liene kovinkaan iso kun kerran kierroksilla jo tippuu tuonkin verran.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

vekku64

Juu, tuon pakoputken jouduin muutenkin tiputtamaan alas (maavara oli alle 80mm) ja moodaamaan paremmin alustan muotoihin sopivaksi. Nyt on - ainakin pitäisi olla - tiivis. Vaan kun ne muut arvot...ja se tyhjäkäynnin "epätasaisuus"... :-/

Bomber

Micra  Super S  90-
Mörkö S  Typerän tappaja 99-

Desperate child

Itse veikkaisin imuvuotoa/muuten laihaa seosta, koska Häkä arvot alhaiset, mutta HC ja happi korkea (liikaa ilmaa--> korkea happipitoisuus, epätäydellinen palaminen --> palamattomia hiilivetyjä...)
Lisäksi 2000rpm lambda arvo viittaisi laihaan seokseen. Lisäksi tyhjäkäynnin epätasaisuus. Tai sitten sytytyskatkoja....

Imuvuoto voi olla periaatteessa missä tahansa ilmamäärämittarin jälkeen ja heittää laihalle, koska mittari mittaa ilmaa tulevan vähemmän mitä todellisuudessa ja ruisku syöttää vähemmän polttoainetta..
Toki korkea happiarvo voi johtua osaltaan myös vuotavasta pakoputkesta..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

mertsi1

vaihda ny sinne katalysaattori ihan ensimmäitteeks.

vekku64

#6
Onhan se Lambda mallia tarvike...vaan ei pitäisi ymmärtääkseni sekoittaa tyhjäkäyntiä.
Sytytyskatkoja olen itsekkin epäillyt, vaan mistä voivat enään johtua. Tietysti virranjakajan kansi/pyörijä, näitä en ole vielä onnistunut mistään löytämään uusia.
Imupuolen vuodot myös on mielessä, mutta se starttipilootin ruiskuttelu ei ainakaan kierroksia nostanut.
Voisiko ilmamäärämittari itsessään olla viallinen, millähän periaatteella se toimii. Voiko mitata kotikonstein (yleismittari)
Voiko esim. olla likainen. Kuinka putsataan tarvittaessa?
Olen katsonut "vikakoodit" tyyliin oikosulku niihin kahteen nastaan, joiden numeroita en juuri nyt muista, mutta auto kertoo, että kaikki OK. (olikohan se viisi pitkää vilausta...no ne on mulla jossain ylhäällä) :-X
Jaa, että katti...silläkös tyhjäkäynti korjaantuu :-?

Tero-75

Jos oireet alkavat jo kylmänä ei vika voi olla lambdassa, koska lambda ohjaa vasta lämmintä konetta, kylmänä mennään esisäädetyillä arvoilla.

Ilmamääärämittarin lankojen putsaukseen on CRC:llä ihan oma aineensa jota ruiskutetaan ja annetaan haihtua, saa ihan Motonetista jne. Missään nimessä immun lankoihin ei saa mennä koskemaan millään pumpulipuikolla tms.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

nissan-man

#8
Onhan sytkä säädetty asentotunnistimen liitin irroitettuna?
Ja muistaakseni piti olla 15, plusmiinus 2 astetta.
Ilmamassamittari puhdistukseen, voisko tuo vapaavirtaussuodatinkin aiheuttaa laihalla käymistä?
Kokeile myös sitä että irroitat ilmamassamittarin liittimen ja kokeilet miten käy tyhjäkäyntiä, muistaakseni kun tuo liitin on irti niin kone ei kierrä yli 2000rpm. ::)
P10 GA16DS

Mikki87

Kannattais varmaa tehdä puristuspaine- tai ohivuotomittaus, vois viitata myös venttiilivikaan noi arvot ( Jäännöshappi korkeella sekä huono palamistapahtuma) ja toi raskas tyhjäkäynti..

Toki myös halkeama pakosarjassa ennen lambdaa voi tuon tehdä..
Galant e52 1.8 -93 & Galan e33 2.0 GTI -89 & Almera N16 2.2Di -00 & Micra 1.0 -85

Alppu

#10
LainaaOnhan sytkä säädetty asentotunnistimen liitin irroitettuna?
Ja muistaakseni piti olla 15, plusmiinus 2 astetta.
Ilmamassamittari puhdistukseen, voisko tuo vapaavirtaussuodatinkin aiheuttaa laihalla käymistä?
Kokeile myös sitä että irroitat ilmamassamittarin liittimen ja kokeilet miten käy tyhjäkäyntiä, muistaakseni kun tuo liitin on irti niin kone ei kierrä yli 2000rpm. ::)


Virranjakajan kansi ja pyörijän voisi kans laittaa vaihtoon, jos näyttävät huonolta.. ? Marmorilta luulisi saavan uudet riittävän suurta rahatukkua vastaan...  ;D

Vapaavirtaussuodatin voi sekoittaa ilmamäärämittarin, ainakin jos imuputki on lyhyt, voi aiheuttaa sellaista pyörteilyä, että mittari ei saa tarkkoja arvoja (jostain jäänyt tällainen mieleen...), joten vakio putsaria voisi yrittää..

Lisäksi metalliverkon poistaminen kaasuläppäkotelosta suodattimen jälkeen voi aiheuttaa ongelmia, mitattu on ainakin tehon laskua Nissan Micrassa...

Onko millanen pakosarja?

Jollain oli Honda Civicissä päästöarvot peltisarjalla, josta lambda mittaili päästöjä vain yhdeltä(?) sylinteriltä, päin persettä.





"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

mertsi1

Lainaa
Jaa, että katti...silläkös tyhjäkäynti korjaantuu :-?


ei tyhjäkäynti välttämättä, mutta tuo HC-päästöarvo saattais alentua... eiku #!@#¤%. siellä on näköjään arvo 34 kierroksilla eli siis tyhjäkäynnillä saa soppaa "vähän" liikaa.

vekku64

#12
Öööh, paljon tietoa...koetan työstää rajallisella kapasiteetillani :o
Puristukset mittasin aikoinaan lämpimällä koneella, olivat kohtuu tasaiset. Tosin perheemme Rellu antoi myös hyvät arvot näin mitattuna...silloinkin huono tyhjäkäynti (tosin erilailla, rynkytti), ja oli myös alatehot hukassa (Nissani lähtee kuin hauki kaislikosta ;)). Mitattuani Rellun puristukset kylmänä, löytyi kakkospytystä muita huomattavasti huonommat arvot. Sieltähän se vika sitten löytyi, pakovena kantoi.
Taidanpa aloittaa tuon ilmanoton puolelta, ilmamassamittarin puhdistus yms. muut siihen liityvät toimet.
Ja juu, ajoin auton sytkänsäätömoodiin (kone lämpimäksi, pari minuuttia yli 2000 kierroksen käyttöä, sammutus, liitin irti, ja säätämään). Pitää vielä kokeilla tuota 15, plus miinus 2, muistikuvat edellisistä ennakoista hatarat. :-[
Lamda löytyy sieltä pakosarjan yhdistymisen yhdeksi putkeksi jälkeen, mitannee oikeaa arvoa. Se peltisatsi taitaa olla Nissanin oma, niinkuin muutkin härpäkkeet autossa. Sen on aikoinaan aika hyvin joku rakennellut, ja katsasteltukin muutamaan kertaan rakentelun jälkeen. Siksi epäilenkin jotain ihan oikeaa vikaa, ei niinkään rakentelussa sattunutta mokaa.

JohnWayne

Eikös GTi Allussa ole SR20DE? Onko koneessa yksi vai kaksi katalysaattoria. Omassa Primerassa samalla koneella ja yhdellä katalysaattorilla oli kanssa päästö ongelmia. Syyksi paljastui se että katalysaattori ei ruvennut toimimaan kun pakokaasut jäähtyivät liikaa ennenkuin pääsivät katille asti. Ratkaisu: etuputki irti, asianmukainen putken eristys ja putki paikalle. Etukatalysaattorikoneessa ongelmaa ei pitäisi olla.

Jylppy

LainaaEikös GTi Allussa ole SR20DE? Onko koneessa yksi vai kaksi katalysaattoria. Omassa Primerassa samalla koneella ja yhdellä katalysaattorilla oli kanssa päästö ongelmia. Syyksi paljastui se että katalysaattori ei ruvennut toimimaan kun pakokaasut jäähtyivät liikaa ennenkuin pääsivät katille asti. Ratkaisu: etuputki irti, asianmukainen putken eristys ja putki paikalle. Etukatalysaattorikoneessa ongelmaa ei pitäisi olla.

Ei tuolla esikatilla ole katsastuksen päästömittauksissa merkitystä suuntaan tai toiseen, mm. GT-Primera meni heittämällä päästöistä läpi, vaikka orkkis pakosarja+esikatti oli korvattu peltipakosarjalla.

Mutta oikeessa oot siinä, että se auton alla oleva katalysaattori pitää olla kuuma toimiakseen kunnolla - siihen ratkaisu on kakkosella/kolmosella ajelua pari kilometriä korkeilla kierroksilla ennen päästömittaukseen menoa. Tuosta etuputken eristämisestä voi tulla sitten muita ongelmia.

Mun mielipide on, että kannattaa hakea päästölaput aina erikseen muualta ennen leimalle menoa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

vekku64

#15
Olisko kokemusta, mistä Vantaan suunnassa löytyisi päästöjen mittaaja, jolla riittäisi pitkäjänteisyyttä ja huumorintajua tuollaisen Batmobiilin tsekkaukseen, ja vaikka pieneen hienosäätöön siinä samassa!!??
Niin, ja kone on juuri tuo SR20DE

JohnWayne

Lainaa

Ei tuolla esikatilla ole katsastuksen päästömittauksissa merkitystä suuntaan tai toiseen, mm. GT-Primera meni heittämällä päästöistä läpi, vaikka orkkis pakosarja+esikatti oli korvattu peltipakosarjalla.

Mutta oikeessa oot siinä, että se auton alla oleva katalysaattori pitää olla kuuma toimiakseen kunnolla - siihen ratkaisu on kakkosella/kolmosella ajelua pari kilometriä korkeilla kierroksilla ennen päästömittaukseen menoa. Tuosta etuputken eristämisestä voi tulla sitten muita ongelmia.

Mun mielipide on, että kannattaa hakea päästölaput aina erikseen muualta ennen leimalle menoa.

Ei siitä eristämisestä varmaankaan ongelmia tule. Ostimme uuden etuputken maahantuojalta, se tuli Jaappanista asti ja siinä oli putken päällä mineraalivilla ja sen päällä suojapelti. Päästöt parani heti.