Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

-99 k11 micra takajarrut.

Aloittaja smartxx, tammikuu 21, 2013, 08:41:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

smartxx

Tota, muijalle kävi eilen hassusti, sillä oli ilmeisesti kuskin puolen käsijarru hirttäny kiinni, se lennätti ton miinansa motarilla pihalle, ja nyt ois tehtävänä jotta sais ton rummun auki. Miten? Siellä ei ole normaalia säätöluukkua, eikä tota rummun etuosaakaan saa remmottua auki kun ne kengät on aivan vitun tiukassa siinä rummussa kiinni. Ajoin ton eilen kotia silleen että toinen takarengas oli lukossa. Siinä oli 2 kumitutsaa kellon mukaan 4 ja 8, onko se säätöpalikka jommankumman takana? mitä vittua japani?

E.P.

Taaemmasta reiästä ruuvarilla painamalla pitäisi käsijarrun käyttövivun vapautua sen verran, jotta rummun saa pois paikoiltaan. Oletuksena, että jarrukengässä on reikä samalla kohtaa, niinkuin pitäisi olla. Eli ruuvari pitää työntää jarrukilven ja jarrukengän läpi, jotta vapautuu.

Kuulostaa vähän siltä, että siellä on jarrupinnoite irronnut liimauksistaan, ja niitä on nyt sitten kaksi päällekkäin. Ja siksi pyörä ei pyöri. Syitä voi olla monia, mutta Japani niistä luultavasti viimeinen, koska Micra on valmistettu Englannissa.  ;) Pinnoite voi olla liian kulunut, ja irronnut siksi. Kenkä voi olla niin ruosteessa, ja pinnoiten irtoaa siksi. Tai sitten jarrukenkä on huonolaatuinen, tai siinä on valmistusvirhe. Ei kuitenkaan auton merkki- eikä mallikohtainen ongelma se mahdollinen pinnoitteen irtoaminen.
Micra 1.0 Avec vm.1999

BA

Takapuolelta kenkien kiinnitystappien kannat poikki niin irtoaa. Jarrukenkien asennussarjassa tulee uudet, ei maksa montaa euroa.

E.P.

Ne asennussarjat mitä itse olen viimeksi ostanut, on olleet melko kaupallisia. Tappi liian lyhyt, tai jousi liian jäykkä. Siinä menettää osan jarrujen herkkää toimintaa. Eikä niiden asentaminen ole kovin herkkää. Sen jälkeen olen suosinut jo olemassa olevia tappeja ja jousia, jos vaan ovat yhtään kunnossa ja käyttökelpoiset.

Tämmöisissä tapauksissa usein vaan käy niin, että tapit menee poikki kuin itsestään, kun jumissa olevaa rumpua irrottaa väkipakolla. Siitähän se riemu sittten ratkeaa, kun jarrukengät jumittavatkin entistä enemmän, kun palautusjouset vetävät jarrukenkiä väärään asentoon. Siinä saattaa mennä hermo rauhallisemmaltakin kaverilta.
Micra 1.0 Avec vm.1999

smartxx

LainaaTaaemmasta reiästä ruuvarilla painamalla pitäisi käsijarrun käyttövivun vapautua sen verran, jotta rummun saa pois paikoiltaan. Oletuksena, että jarrukengässä on reikä samalla kohtaa, niinkuin pitäisi olla. Eli ruuvari pitää työntää jarrukilven ja jarrukengän läpi, jotta vapautuu.

Kuulostaa vähän siltä, että siellä on jarrupinnoite irronnut liimauksistaan, ja niitä on nyt sitten kaksi päällekkäin. Ja siksi pyörä ei pyöri. Syitä voi olla monia, mutta Japani niistä luultavasti viimeinen, koska Micra on valmistettu Englannissa.  ;) Pinnoite voi olla liian kulunut, ja irronnut siksi. Kenkä voi olla niin ruosteessa, ja pinnoiten irtoaa siksi. Tai sitten jarrukenkä on huonolaatuinen, tai siinä on valmistusvirhe. Ei kuitenkaan auton merkki- eikä mallikohtainen ongelma se mahdollinen pinnoitteen irtoaminen.
Eli siis tuolla ei ole sellaista inhimillistä pyöritettävää säätöä? Tosta pienestä reijästä miun pitäs saada s-kirjaimen muotoinen ruuvimeisseli sisään ja painettua sitä kenkää pois siitä rummusta ja samalla varpaillani irrottaa rumpu? (s-kirjaimen muotoinen meisseli siksi että noilla meikäläisen suorilla meisseleillä se vaan tökkää siihen taka-"akseliin")...

smartxx

LainaaTakapuolelta kenkien kiinnitystappien kannat poikki niin irtoaa. Jarrukenkien asennussarjassa tulee uudet, ei maksa montaa euroa.
Onko ne kiinnitystapit noi lönksyvät systeemit jotka tekee pientä liikettä liikutettaessa ja pomppaavat vähän uloskin sieltä koloistaan jos oikeen rempoo? Toinen kysymys, miksei näissä ole voitu soveltaa tyypillistä rumpujarrumekanismia, vaan on tähänkin hommaan taas pitänyt tuoda sitä omaa väriä..?

E.P.

On siellä se pyöritettävä automaattinen säätö, mutta siihen ei pääse käsiksi, kun on siellä heti jarrusylinterin alapuolella. Millä tahansa reikään sopivalla tapilla tai työkalulla saat, tai pitäisi saada, käsijarrun käyttövivun liikkeen rajoitinta vapautettua niin, että käsijarru löystyy, ja kengät siirtyvät kauemmas rummusta. Sillä tapilla pitäisi painaa pellinpalaa, joka rajoittaa käsijarrun käyttövivun liikettä.

Ei Micran rumpujarrut mun silmään mitenkään erikoisilta näytä. Taikka olen siis erikoisempiakin nähnyt.
Micra 1.0 Avec vm.1999

E.P.

#7
Lainasin netistä kuvaa, jossa näkyy käyttövivun liikettä rajoittava pellinpala: http://www.micra.org.uk/attachments/brake-jpg.21132/ Netissä kaikki on kai yhteistä, kuvatkin?  :-? Se rajoitin on peukalon alapuolella, jarrukengän ja jousen välissä.

Tietysti käsijarruvaijerin löysääminen voi olla tarpeen, jos joku on jossain vaiheessa säädellyt jarrut vaijeria kiristämällä. Niinhän ei pitäisi tehdä, mutta mistä sen tietää jos joku on niin tehnyt.
Micra 1.0 Avec vm.1999

smartxx

Nyt vähän nolottaa. Oikeen lujaa kun rempas käsijarruvaijerista niin tääkin homma ratkes :) Vitun pakkaset, ei oo näit vehkeit tehty tänne pohjolan oloihin :D Mutta kiitos kaikille silti, muija on taas hetken aikaa tyytyväinen ostokseensa :)

E.P.

Eipä mitään, vasta näin jonkun Opel-kuskin, joka saapui Teboilin pihaan takapyörä lukossa. Tarkasti rengaspaineet ja jatkoi matkaa, takapyörä lukossa. Arveli varmaan, että jokin rengas on tyhjänä, kun rullaa niin huonosti.  ;)

Onneksi naisellesi ei käynyt pahasti, se on tärkeintä. Kannattaa varmaan jättää yöksi käsijarru irti, jos mahdollista. Eikä kai uusi vaijerikaan paha sijoitus olisi, mutta sitten pitäisi niitä jarrujakin vähän purkaa.
Micra 1.0 Avec vm.1999

smartxx

LainaaEipä mitään, vasta näin jonkun Opel-kuskin, joka saapui Teboilin pihaan takapyörä lukossa. Tarkasti rengaspaineet ja jatkoi matkaa, takapyörä lukossa. Arveli varmaan, että jokin rengas on tyhjänä, kun rullaa niin huonosti.  ;)

Onneksi naisellesi ei käynyt pahasti, se on tärkeintä. Kannattaa varmaan jättää yöksi käsijarru irti, jos mahdollista. Eikä kai uusi vaijerikaan paha sijoitus olisi, mutta sitten pitäisi niitä jarrujakin vähän purkaa.

Joo, olisihan tossa ollut ainekset vaikka mihin, kerta se tohloppi kerkesi sillä motarillekin ja sai remmottua sillä sen satasen vauhtiakin ennenkuin alkoi tarvitsemaan lisäkäsiä hallintalaitteisiin. Nooh mutta, loppu hyvin kaikki hyvin, kattellaan keväämmällä pienenpuoleista remppaa, tuolla pohjolan hallissa ei viitsi suurempia ruveta nytten :P