Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

ECU:n toiminnasta

Aloittaja Wiski-10, tammikuu 20, 2013, 16:48:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wiski-10

Kyseessä Primera W10 2.0 SLX 1992. Moottori on siis SR20Di.

Ongelmana on ettei polttoainepumpun rele "vedä". Toisinsanoen
kun laittaa virrat päälle niin releen tulisi vetää ja pitää se päällä noin 5 sekunnin ajan.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin releen kelan ns. maadoitus puolen ohjauksen hoitaa ECU. Eli ts. releen ohjauspiiri maadoittuu ECU:n kautta.

Olen tarkastanut johdot ja liittimet ja niistä ei ole löytynyt mitään vikaa.

Jännite tulee releen kelalle.
Yleismittarilla kun mittaa vastusta relekiskon liittimestä josta johto menee ECU:lle niin vastus on n. 11 megan luokkaa ja kun kääntää virrat päälle niin vastus muuttuu maata vasten mitattuna "äärettömäksi" 5 sekunnin ajaksi jonka jälkeen palautuu tuohon 11 megaohmiin ...

Vikakoodiksi ECU vilkuttaa 55 eli ei mitään vikaa järjestelmässä jos olen asian oikein ymmärtänyt.

Ongelma tuli kun auto oli yli puoli vuotta seisonnassa ilman akkua. Ja tänään kun laitoin akun paikalleen ja yritin käynnistää niin eihän se käynnisty ilman polttoainetta ...

Tilapäiseksi "korjaukseksi" otin releen irti ja laitoin "jumpperilla" menee virtaa pumpulle jotta sain auton siirettyä toiseen paikkaan.

Auto tuntu pelaavan kyllä muuten kun vai sai tuon pumpun pyörimään.

Mikähän tuohon ECU:un on mahtanut tulla ja mistähän löytäisi edullisen ECU:n jos tuo oma on viallinen.  :-/

Datsuuna

#1

Releen maadoitusvastuksen pitäisi muuttua 5 sekunnin ajaksi lähes nollaksi, koska muuten rele ei vedä.  Maadoitukset ainakin kannattaa ensiksi tarkistaa. ECU:ssa saattaa olla vika eli ainakin sen juotokset pitäisi tarkistaa/korjata myös komponenttivika on mahdollinen. ECU:ja löytyy purkaamoista tosin aika kalliita ovat.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Wiski-10

#2
Tässä tapauksessa käy aivan päin vastoin ECU:n maadoitusvastus menee vallan kokonaan poikki siis vastus äärettömäksi 5 sekunniksi ...

Juu kaikki maadoitukset on tarkastettu ja ovat kunnossa eli vahvalta vaikuttaa että ECU:ssa on jotain häikkää.

Tietääkö kukaan onko joku näitä vanhempia Primeran pokseja tutkinut ja korjaillut ?


Datsuuna

#3

Meidän firmassa Salossa on korjattu kaikenlaista autoelektroniikkaa, koska täällä ei saa mainostaa en kerro firman nimeä löytyy kyllä hakemalla.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Wiski-10

Mitähän tuommonen vian korjaus tulisi maksamaan ?

Siis puhutaanko kympeistä vaiko satasista ?

Datsuuna

RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti