Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Jarrut kuntoon!

Aloittaja Alppu, kesäkuu 30, 2009, 22:34:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cedricfan

Huoltoa tehdään (tai siis kuuluisi tehdä) jotta vältetään korjaukset. Joista on yleensä kalliimpi laskukin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Lainaa
Meinaatko että huolto-ohjelmassa vuosihuoltoon kuuluva jarruhuolto on vain vitsin vuoksi? Kyllä siinä joku merkitys on jos valmistaja tai maahantuoja huolto-ohjelmassa ilmoittaa että jarrut on vuosittain huollettava luotettavan toiminnan takaamiseksi. Itse teen joka syksy renkaiden vaihdon yhteydessä jarruhuollon eli putsailen, voitelen ja pumppailen mäntiä ulos ja sisään. Ikinä ei ole ongelmia ollut minkään auton jarrujen kanssa. Paitsi jarruputkien ruostuminen mutta se ei ollut kiinni jarrujen huollosta vaan huonosta ruostesuojauksesta. Näin menetellen jarrupalat ja kengät on kestäneet keposesti 100tkm. Menisi ylikin jos ei kiskoisi vaunua ja jarrutonta kärryä. Eikä ole katsurin tarvinnut huomautella jarruista. Ei edes ruostuneista levyistäkään.

Huolto-ohjelmassa vuosihuolto kohdassa kerrotaan jarrunesteiden vaihdosta joka toinen vuosi, tekevätkö sitten oikeasti, on toinen asia..
Määräaikaishuolto ei anna mitään toimenpiteitä jarrujen osalta jos paloissa ja levyissä on riittävästi pintaa.

Jarruneste on kyllä huotokirjan mukaan mennyt vanhaksi, mutta edelleen jos tuo mäntä/sylinteri olisi ruostumatonta, tuskin mitään ongelmia olisi syntynyt. Valmistajan parin euron säästö tulee kalliiksi auton omistajalle.  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

LainaaHuoltoa tehdään (tai siis kuuluisi tehdä) jotta vältetään korjaukset. Joista on yleensä kalliimpi laskukin.

Jos tuo mäntä nyt pyörii tyhjää ja kostuu vähän jarrunesteestä, niin onko se nyt siinä, että uutta satulaa kehiin?

Motonetin tehdaskunnostettu?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Paljonkos tekee pari euroa kun valmistetaan miljoona autoa? Entäs jos niitä parin euron parannuksia tehdään kymmeneen kohtaan? Ja jos auton oletettu käyttöikä on kuusi vuotta (Japani) ja 160.000km (Eurooppa) niin kannattaako?

Jos mäntä pyörii tyhjää tiivistekumin sisällä ja vuotaa tuon kumin ohi niin ilmeisesti tiivistekumi on entinen, ja hoituu tiivistesarjalla. Jos taas männän kässärimekanismi pyörii tyhjää niin "uusi" tehdaskorjattu vaihtosatula lienee viisain ratkaisu. Noita mekanismeja kun ei juurikaan kotikonstein korjailla kun varaosiakaan ei oikein saa.

Kunnolliseen huoltoon kuuluu tarkkailla levyjä ja jos niissä näkyy epätasaista kulumaa niin silloin tehdään satulan huolto, viimeistään palojen vaihdon yhteydessä, eikä pelkkää palojen vaihtoa. Se vaan vie lisää aikaa, josta asiakas nurisee veloituksessa...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaJa jos auton oletettu käyttöikä on kuusi vuotta (Japani) ja 160.000km (Eurooppa) niin kannattaako?

Jos mäntä pyörii tyhjää tiivistekumin sisällä ja vuotaa tuon kumin ohi niin ilmeisesti tiivistekumi on entinen, ja hoituu tiivistesarjalla.

Jos taas männän kässärimekanismi pyörii tyhjää niin "uusi" tehdaskorjattu vaihtosatula lienee viisain ratkaisu.

Kunnolliseen huoltoon kuuluu tarkkailla levyjä ja jos niissä näkyy epätasaista kulumaa niin silloin tehdään satulan huolto, viimeistään palojen vaihdon yhteydessä, eikä pelkkää palojen vaihtoa. Se vaan vie lisää aikaa, josta asiakas nurisee veloituksessa...



-      Autolla on sitten tullut käyttötunnit täyteteen, ikää 11 vuotta ja kilometrejä 170tkm. Täytyy varmaan soittaa Kuusakoskelle.  ;D

-      Ei taida vaan pyöriä kumin sisällä, on kuitenkin kohtuullisesti vääntövastusta.. ? Kannattaako enempää edes tutkia?

-      Levyissa ei ole silmin nähden epätasaista kulumista, paloja ei ehkä ole vielä koskaan tuosta vaihdettu? Huoltokirja ei kerro mitään ja jotkut kitinänpoistopellit oli muuttuneet paperiksi ja aivan kun palan takaa olisi lukenut NI...SSAN? En kyllä ole varma kun ei sen enempää tullut tutkittua.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Uusi Nissanisti

Lähes uusi auto ja ei edes vielä sisäänajettu, outoa jos jo jarrut ronklaa!  :o

Alppu

LainaaLähes uusi auto ja ei edes vielä sisäänajettu, outoa jos jo jarrut ronklaa!  :o


No sitähän minäkin!  ;D

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Pitäisikö sen männän tuolla kiertämällä ihan ulos asti ja onko näissä samansuuntaiset kierteet molemmilla puolilla?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Flame

Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Alppu

No kyllä se mäntä sieltä lähti kun veivasi. :) Pitää yrittää laittaa joitakin kuvia.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu



Totuus alkaa vähitelle paljastua.



Tuolla oli enemmänkin ruskeaa velliä, ehdin sipaista sormella osan pois enne kuvaa.



Ruostekaulus ympäriinsä.



Sain melko hyvin puhdistettua, tiivistettä en rohjennut alkaa irrottelemaan, olisi voinut mennyt joko hajalle tai en olisi saanut sitä takaisin.



Ruosteet lähti aika hyvin kevyellä hiomisella.



Tuohon uraan pitänee vielä näyttää vähän viilaa.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Flame

Mäntä on entinen eikä todennäköisesti enää hyvin pidä. Osta budwegiltä korvaava mäntä. Kustantaa ~23e. Saat sen lähimmästä varaosaliikkeestä budwegin varaosanumerolla - 233416
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

cedricfan

Uusi mäntä JA tiivisteet. Tässä vaiheessa syytä harkita tarkkaan tarvitaanko myös liukuihin uudet kumit ja/tai tapit, sekä palojen asennussarja. Meinaan voi mennä kokonaissumma liian lähelle vaihtosatulaa.
Ja se säännöllinen jarrunesteen vaihto olisi pelastanut paljon...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Flame

Noh itsekin meinasin nuo tiivisteet tonne kirjoittaa, kunnes rupesin miettimään miten "mukavaa" on purkaa koko satula ja vaihtaa kaikki tiivisteet. Tarttee olla tosihyvät kärkipihdit ja ruuvipenkki missä saa käsijarrumekanismin osat takaisin sokkineen päivineen. Tuskin liu'ut ovat loppu vielä tuossa vaiheessa ja budwegin tiivarisatsissa tulee kaikki tiivisteet mukana hintaa per satsi 17e. Asennuskäikäleitä ei käsittääkseni saa edes motonetistä ja ne harvemmin miksikään menee kun rosteria ovat.

Jos töille ei laske hintaa, niin eipä toi nyt 40e ole paha yhen satulan korjaamisesta.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Alppu

LainaaUusi mäntä JA tiivisteet. Tässä vaiheessa syytä harkita tarkkaan tarvitaanko myös liukuihin uudet kumit ja/tai tapit, sekä palojen asennussarja. Meinaan voi mennä kokonaissumma liian lähelle vaihtosatulaa.
Ja se säännöllinen jarrunesteen vaihto olisi pelastanut paljon...

Ainoastaan mäntä oli ruosteinen, kaikki muu hyvässä kunnossa, ainakin näennäisesti.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

LainaaAsennuskäikäleitä ei käsittääkseni saa edes motonetistä ja ne harvemmin miksikään menee kun rosteria ovat.

Ei saa motonetisä, eikä pari paikallista varaosaliikettäkään sellaisia tunteneet...  :o Onneksi vanhat ovat edelleen täydessä iskussa.  :) Nissanilta olisi saanut tilaamalla koko sarjan, olisko ollu kitinänpoistajineen vaivaisella 63 EUROLLA(!) Pari pellinpalaa! Liimasin palojen taakse sitten sellaset tarrapalakitinänpoistajat, 6 euroa sarja.  ;D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Tänään tuli yritettyä koota palaset taas yhteen. Vanhalla puhdistetulla männällä lähdin kokoamaan. Kohtalaisen vittumaista saada se mäntä menemään siitä tiivisteestä toiseen suuntaan...  :-?
Kun lopulta onnistuin, niin eipä se kiertynyt kun muutaman kierroksen sisälle päin ja töks, siihe jäi.  :o Uusi yritys ja sama lopputulos... jne. Näytti ihan siltä, että mäntä lähtisi vänkäämään vinoon, johon ei voine olla muuta syytä kuin kiinnitys on viallinen!!??

PIECE OF S*IT!!!
Kuten esim. Davidsfarmilla usein todetaan.
http://www.youtube.com/watch?v=Em8sqMpumqM&feature=channel  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Flame

Laita ensin mäntä tiivisteen lävitse ja vedä "liukuvat taakse" ja liu'uta ihan alareunaan tiiviste. Sen jälkeen sorvaamaan sitä sinne tiivisteuraan. Välillä menee 10min, välillä tunti :D Nii ja älä nyt laita sitä vanhaa mäntää. Ei se oikeesti siellä kauaa toimi hyvin.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Alppu

Kyllä se mäntä lopulta ihan hyvin sinne reikään meni eli ei tiiviste mihinkään väliin jäänyt eikä kiertynyt männän mukana. Vähän rasvalla auttelin.. Ei viitti hankkia uutta mäntää jos menestys on sen kanssa yhtä "hyvä"... Mitään ulkoisia vaurioita ei näy, mutta kun ei...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

M i g i

LainaaKyllä se mäntä lopulta ihan hyvin sinne reikään meni eli ei tiiviste mihinkään väliin jäänyt eikä kiertynyt männän mukana. Vähän rasvalla auttelin.. Ei viitti hankkia uutta mäntää jos menestys on sen kanssa yhtä "hyvä"... Mitään ulkoisia vaurioita ei näy, mutta kun ei...
ei muuta kun ens vuonna uusiks.. tai ehkä jo talven aikana.. kokemusta on.. nyt hommaan aina uuden männän jos tippaakaan ruostetta.. ärsyttävää tehdä jatkuvasti sama remppa uusiks..

Alppu

Lainaa
ei muuta kun ens vuonna uusiks.. tai ehkä jo talven aikana.. kokemusta on.. nyt hommaan aina uuden männän jos tippaakaan ruostetta.. ärsyttävää tehdä jatkuvasti sama remppa uusiks..


Mitä iloa on uudesta männästä jos ei vanhakaan mene paikalleen?

Vai vihjaatko etten hionut sitä ruostetta tarpeeksi hyvin pois?

Ruostetta oli siis vain ulkopinnassa, ei sisäpuolella.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tero-75

#51
Lainaa


Mitä iloa on uudesta männästä jos ei vanhakaan mene paikalleen?

Vai vihjaatko etten hionut sitä ruostetta tarpeeksi hyvin pois?

Ruostetta oli siis vain ulkopinnassa, ei sisäpuolella.
Hioit kyllä ruosteet hyvin pois, ja samalla tavaraa männän pinnasta. Jos tuo jarru alkuun toimiikin kunnolla, syö tuo männän epätasainen pinta tiivisteen kuitenkin ajan kanssa rikki. Sen jälkeen saat vaihtaa sekä männän että tiivisteet.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Alppu

Lainaa
Hioit kyllä ruosteet hyvin pois, ja samalla tavaraa männän pinnasta. Jos tuo jarru alkuun toimiikin kunnolla, syö tuo männän epätasainen pinta tiivisteen kuitenkin ajan kanssa rikki. Sen jälkeen saat vaihtaa sekä männän että tiivisteet.

Ei se mäntä kuitenkaan siellä kovasti edestakaisin liiku, niin ei se juuri tiivistettäkään syö?
Sitäpaitsi tiiviste menee kuitenkin vaihtoon, sillä rikoin sen vanhan jo hienosäätäessäni..  >:(
Pitäis saada kärry kuitenkin kohta ajoon, taidan ostaa koko satulan, vaikka maksaakin €€€..  :P
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Et sitten vaan usko kun neuvotaan?

Lainaaei muuta kun ens vuonna uusiks.. tai ehkä jo talven aikana.. kokemusta on.. nyt hommaan aina uuden männän jos tippaakaan ruostetta..

LainaaHioit kyllä ruosteet hyvin pois, ja samalla tavaraa männän pinnasta. Jos tuo jarru alkuun toimiikin kunnolla, syö tuo männän epätasainen pinta tiivisteen kuitenkin ajan kanssa rikki. Sen jälkeen saat vaihtaa sekä männän että tiivisteet.

LainaaLaita ensin mäntä tiivisteen lävitse ja vedä "liukuvat taakse" ja liu'uta ihan alareunaan tiiviste. Sen jälkeen sorvaamaan sitä sinne tiivisteuraan. Välillä menee 10min, välillä tunti :D Nii ja älä nyt laita sitä vanhaa mäntää. Ei se oikeesti siellä kauaa toimi hyvin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

M i g i

Lainaa


Mitä iloa on uudesta männästä jos ei vanhakaan mene paikalleen?

Vai vihjaatko etten hionut sitä ruostetta tarpeeksi hyvin pois?

Ruostetta oli siis vain ulkopinnassa, ei sisäpuolella.
No mäntä rikkotivarin ruostui sen myötä entistä enemmän kun pinta ei ollut enään tasainen edellisen ruosteen takia ja kaiken lisäksi mäntä jumiutu satulaan kiinni (ei tupannu liikkumaan ja meni satulassa vinoon) tosin ei palatkaan enää ihan uudet ollu ja mäntä pääsi tulemaan ulos, mutta oli niissä millin alle puolet jäljellä.no kuitenki meni koko satula paskaksi.. sillon kun ois laittanu uuden männän niin ei ois tarvinu ostaa satulaa (mäntiä ei tosin saanu kuin nissanilta ja pareittain hintaan 140€).. ja GTI sunnyn satula ei ollu ihan ilmanen v.2002.. intissä ollessa olis ollu 340kpl euronrahoja muutakin tekemistä kun asettaa ne marmori tiskille..

Noh onneksi on toi NX gti johon on ihan yhtäkiva hommata osia kun tietää etukäteen että maksaa hunajaa... (siinä myös jarruissa takana pikku hipistelyä)

Alppu

LainaaEt sitten vaan usko kun neuvotaan?


Minkäs sille voi jos on puupää..  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Uusi Nissanisti

Onkos Nisun jarrut todella nuin huonot?  :o

Flame

Valmistajia on lukuisia. Kaikki ovat kehnoja jos ei kasata ehjillä osilla eikä huolleta hyvissä ajoin. Ei niissä satuloissa sinäänsä mitään vikaa ole. Hyvin ne kestää muissa maissa kun autojen käyttöikä ei ole 10v enempää ja säät on erilaiset. Me vaan asutaan Suomessa ja täällä noi osat ovat erityisen kovilla talvisin.

Noi gti-sunnyn satulat on surullisenkuuluisat kyllä jumiutumisestaan. Se on ihan monen asian summa, että ne jumittelee. Niihinkin nykysin saa sentään jarrusatulaehostajalta suoraan mäntiä ja tiivarisettejä.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

M i g i

LainaaOnkos Nisun jarrut todella nuin huonot?  :o
jep.. ja mazdoissa myös.. ei unohdeta mitsupisejä.. niin ei tojotaa..
hondasta puhumattakaan..

eli kaikissa nuo takajarrut renaa..

cedricfan

Jos kässäri vaikuttaa takapalaan niin se nyt vaan on hyväksyttävä että joka toiseen katsastukseen joutuu tekemään jotain...
Merkistä huolimatta, eurooppalaiset merkit on ihan yhtä pahoja!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV