Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Jarrut kuntoon!

Aloittaja Alppu, kesäkuu 30, 2009, 22:34:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

Näyttäisi siltä, että Almeran takajarrupalat alkavat kohta olla valmiita vaihdettavaksi.

Olisiko vinkkejä ja ohjeita vaihto-operaatioon kun moisesta ei ole entuudestaan kokemusta?

Paljonko levyn paksuuden tulee olla ettei tarviis niitäkin vaihtaa?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Maca

Auto ylös, rengas irti, satulasta 2 pulttia pois ja sitten nyppäset satulan pois(voit avittaa meisselillä tms.), Sitten vain uudet palat paikalle. HUOM. jarrupaloissa on pienet nystyrät, kun taas satulan männissä kolot, niin ne pitää vastata toisiinsa. Ainakin itellä on.  ::)
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

Alppu


Ne männät pitää saada jotenkin painettua sisään, jotta uudet palat mahtuvat paikalleen? Ainakin voisi kuvitella niin että ovat enempi ulkona kun palat ovat kuluneet...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tero-75

#3
Jos satulat ovat kunnossa, saa männät painettua sisään käsivoimin.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

BA

Eikös N15 takasatulassa ole kierrettävä mäntä, ei missään nimessä saa painaa suoraan voimalla...

Flame

joo kierrettävät on kuten kaikissa missä on käsijarru suoraan satulassa. Pitäis kiertyä pihtien tms. kanssa. harvemmin ihan sormin ellei ole juuri kunnostettu ja kasattu/ mäntä todella loistavassa kunnossa.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Maca

Joo tosiaan unohtu mainita, että pyörittämällä sisään. Jos haluaa hifistellä, niin tuohon saa jonkunmoisia työkalujakin.  8-) Onnistuu kyllä pihdeilläkin, kun vaan varoo ettei hajota niitä suojakumeja.
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

Alppu

Motonetistä katsoin:

JARRUOSAT / JARRUPALAT, VAROITINJOHDOT

Takajarupalat Almera+ABS      22-1574      Almera 95->98 taakse jos ABS (100mmx40mm/ei GTi) [1995 - 1998]      16,50 €
Takajarrupalat MaximQX/AlmeGTi      22-1570      Almera 98->00 taakse jos ABS (105mmx47mm/ei GTi) [1998 - 2000]      24,50 €


Kumpikohan on oikea?
Auto on otettu käyttöön kesäkuussa -98.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Mies

Ylempi,paitsi jos sulla GTI ?
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Alppu

LainaaYlempi,paitsi jos sulla GTI ?

Ei ole GTi.  

Takajarupalat Almera+ABS      22-1574      Almera 95->98 taakse jos ABS (100mmx40mm/ei GTi) [1995 - 1998]      16,50 €
Takajarrupalat MaximQX/AlmeGTi      22-1570      Almera 98->00 taakse jos ABS (105mmx47mm/ei GTi) [1998 - 2000]      24,50 €


Mitähän paloja sitten myyvät 98-00 N15 Almeroihin?

Tuossa alemmassa lukee eka gti ja sitten suluissa ei gti..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Mies

Lainaa

Ei ole GTi.  

Takajarupalat Almera+ABS      22-1574      Almera 95->98 taakse jos ABS (100mmx40mm/ei GTi) [1995 - 1998]      16,50 €
Takajarrupalat MaximQX/AlmeGTi      22-1570      Almera 98->00 taakse jos ABS (105mmx47mm/ei GTi) [1998 - 2000]      24,50 €


Mitähän paloja sitten myyvät 98-00 N15 Almeroihin?

Tuossa alemmassa lukee eka gti ja sitten suluissa ei gti..


No onpa taas sekavaa..toisaalta ne vois olla nuo toisetkin palat, jos sulla on tuo facelifti almera.  Siis jos katsoo noitten vuosilukujen mukaan.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

cedricfan

Käyttöönottopäivä ei ole sama kuin valmistuspäivä. Auton osat ei luonnollisestikaan mene käyttöönottopäivön mukaan, mikä on (joskus paljonkin) valmistuksen jälkeen. Eli mitä ilmeisemmin vanhempi, ennen kasvojenkohotusta. Mutta siihen samaan kysymykseen tulet törmäämään usein, eli selvitä kumpi autosi on.
GTi'ssä taasen on aina 22-1570 eikä edessäkään ole vaihtoehtoja, luettelossa omina kahtena rivinään. Siksi sopivuustekstissä "ei GTi" ja alun nimiketekstissä on mukana. Näyttäisi sen takia selvemmältä jos olisi otsikko ja ne GTi-rivit mukana.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaKäyttöönottopäivä ei ole sama kuin valmistuspäivä. Auton osat ei luonnollisestikaan mene käyttöönottopäivön mukaan, mikä on (joskus paljonkin) valmistuksen jälkeen.

Tiedän, mutta jotain suuntaa antavaa piti laittaa.. Näkyykö valmistuspäivämäärä tyyppikilvestä tai jostain?

LainaaEli mitä ilmeisemmin vanhempi, ennen kasvojenkohotusta. Mutta siihen samaan kysymykseen tulet törmäämään usein, eli selvitä kumpi autosi on.

Malli on kohotusmalli eli tällainen: http://www.nettiauto.com/nissan/almera/2643619

LainaaGTi'ssä taasen on aina 22-1570 eikä edessäkään ole vaihtoehtoja, luettelossa omina kahtena rivinään. Siksi sopivuustekstissä "ei GTi" ja alun nimiketekstissä on mukana. Näyttäisi sen takia selvemmältä jos olisi otsikko ja ne GTi-rivit mukana.

En ole varma ymmärsinkö..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

22-1574      Almera 95->98 taakse jos ABS (100mmx40mm/ei GTi) [1995 - 1998]      16,50 €
22-1570      Almera 98->00 taakse jos ABS (105mmx47mm/ei GTi) [1998 - 2000]      24,50 €

Eli jos jätetään se rivin alun nimike pois ja jätetään pelkkä sopivuustieto niin näyttää selkeämmältä. Eikä sotketa turhaa GTi'tä mukaan.

Kyllä valmistenrosta voi johtaa valmistusajan, mutta en tiedä onnistuuko Nissaneissa esim netissä? Eurooppalaisista ns VIN-koodista se löytyy helpostikin.

Eroja miten tunnistaa feissattu:
Maski ->4.98 vaakarivat
Maski 5.98-> verkko
Takalyhty ->98 (Vihje: kelta/puna ja kirkas/puna)
Sedan 98->  (Vihje: kirkkaat ja punaiset osat)
SportDeck 98-> ("viirut")
Eli linkin auto on uudempi, osatkin "98 eteenpäin" osia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Flame

Tosiaan löytyy kahta eri tyyppiä palaa 1.6 malleihin joista toinen DP1067 ja toinen DP889. Gti almerassa on käytössä nuo DP889-palat ja tuota toista käytetään rinnan niin 1.6 mallissa kuin 2.0d:ssä.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Alppu

#15
Kannattaako ostaa jarrupalojen lisäksi asennussarja??
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Lainaa22-1574      Almera 95->98 taakse jos ABS (100mmx40mm/ei GTi) [1995 - 1998]      16,50 €
22-1570      Almera 98->00 taakse jos ABS (105mmx47mm/ei GTi) [1998 - 2000]      24,50 €

Eli jos jätetään se rivin alun nimike pois ja jätetään pelkkä sopivuustieto niin näyttää selkeämmältä. Eikä sotketa turhaa GTi'tä mukaan.

Kyllä valmistenrosta voi johtaa valmistusajan, mutta en tiedä onnistuuko Nissaneissa esim netissä? Eurooppalaisista ns VIN-koodista se löytyy helpostikin.

Eroja miten tunnistaa feissattu:
Maski ->4.98 vaakarivat
Maski 5.98-> verkko
Takalyhty ->98 (Vihje: kelta/puna ja kirkas/puna)
Sedan 98->  (Vihje: kirkkaat ja punaiset osat)
SportDeck 98-> ("viirut")
Eli linkin auto on uudempi, osatkin "98 eteenpäin" osia.


Joo, eli tähän liftimalliin menee nuo isommat jarrupalat (98--00) taakse.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Lainaajoo kierrettävät on kuten kaikissa missä on käsijarru suoraan satulassa. Pitäis kiertyä pihtien tms. kanssa. harvemmin ihan sormin ellei ole juuri kunnostettu ja kasattu/ mäntä todella loistavassa kunnossa.




Juu, tällanen sieltä löyty ja sormin ei ainakaan kiertyny.. pitää vielä koittaa jollain pihdeillä.. kiertyykö ihan normaalisti myötäpäivään sisälle? Myydäänkö tähän yleisesti sopivaa työkalua?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

doope


Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Uusi Nissanisti

Lainaajoo kierrettävät on kuten kaikissa missä on käsijarru suoraan satulassa. Pitäis kiertyä pihtien tms. kanssa. harvemmin ihan sormin ellei ole juuri kunnostettu ja kasattu/ mäntä todella loistavassa kunnossa.
Kaikissa?  :P
Vai kaikissa nisuissa? :D
Ollut pirssejä joissa ei tarvi kierrellä eikä kaarrella takajarrusylintereiden kanssa!  8-)

cedricfan

Ei ihan kaikissa, esim Mazdan 626'sessa männän säätö tehdään kuusiokoloavaimella männän takaa. Mutta sanotaanko että nykyaikana liki kaikissa joissa palaan vaikuttava kässäri on tehtävä männän palautus painamalla & kiertämällä mäntää.
Sitten on tietty esim Cedut (ja Meset ja Pimmerit ja jokunen Toijota) joissa on levyn keskiössä kässärirumpu & kässärikengät.
Ja jos oikein viilataan niin sylinteriä ei tosiaan tarvi kierrellä vaan mäntää ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Flame

#22
Ois varmaan pitäny kirjottaa tohonkin tekstipätkään, että lähes kaikissa kun tietää jo valmiiks et niitä poikkeuksiakin on. Ja juu kyllä on erilaisiakin takasatuloita ja niissä on _yleensä_ tosiaan cedricfanin mainitsemat käsijarrummut. Sit jos ratalelujen jarruja kattelee ni sieltä löytyy millon mitäkin. Lienee yleisintä, että nelimäntäsatulat ja käsijarru hydraulisena.

Ihan ot:nä: Tossa olis almeran takajarrut soviteltuna n13 sunnyyn. Tarttis vielä ostella vähän tarvikkeita ja laittaa käsijarruvaijerit pelittään noiden satuloiden kanssa.  Satulat siis purettu atomeiks, lasikuulapuhallettu, laitettu uudet tiivarit jne.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Uusi Nissanisti

#23
LainaaEi ihan kaikissa, esim Mazdan 626'sessa männän säätö tehdään kuusiokoloavaimella männän takaa. Mutta sanotaanko että nykyaikana liki kaikissa joissa palaan vaikuttava kässäri on tehtävä männän palautus painamalla & kiertämällä mäntää.
Sitten on tietty esim Cedut (ja Meset ja Pimmerit ja jokunen Toijota) joissa on levyn keskiössä kässärirumpu & kässärikengät.
Ja jos oikein viilataan niin sylinteriä ei tosiaan tarvi kierrellä vaan mäntää ;)
Kirjoitin: "Ollut pirssejä joissa ei tarvi kierrellä eikä kaarrella takajarrusylintereiden kanssa!"
Tarkoittaa että ovat pelittäneet, siis ei kirjaimellisesti "sylinterin kiertämistä" muuta kuin autoa ympäri kiertäessä ja renkaita potkiessa!  :D
Nykyisessä Pimperassa ei ole tarvinnut pyörittää edes mäntää (ei edes emäntää!  ;D) koska on pelittänyt tuon 3v mitä minulla ollut (emäntä ollut pitempään ja pelittänyt myös!  ;D).
Ollut kylläkin pirssejä joissa puristimella männät menee sisään (en nyt tarkoita emäntää!  ;D) vaikka kässäri on kytketty levyjarruihin ilman "ruottalaista apurumpua"!  8-)

Lousku

Lainaa




Juu, tällanen sieltä löyty ja sormin ei ainakaan kiertyny.. pitää vielä koittaa jollain pihdeillä.. kiertyykö ihan normaalisti myötäpäivään sisälle? Myydäänkö tähän yleisesti sopivaa työkalua?


Miten mulle on jääny sellanen mielikuva et ainakin P12:sessa männät kierretään vastapäivään sisään?

AnttiJL

Omassa (etu)jarru. projektissa käytin Bilteman
jarruprässi-sarjaa

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=173510.htm&tuote=173510
Oli ihan pätevän oloinen setti, omassa Sunnyssani ei
tosin tarvinnu pyöritystä käyttää. Mielestäni ihan tarpeeksi
hyvää laatua, ei noiden jarrujen kanssa kuitenkaan joka päivä
hommailla  ;)

Alppu

Lainaa


Miten mulle on jääny sellanen mielikuva et ainakin P12:sessa männät kierretään vastapäivään sisään?


No minusta ainakin kuskin puolella kiertyi ihan normaalisuuntaan. Pelkääjän puolella ei aluksi suostunut pyörimään juuri kumpaankaan suuntaan...!
Otin satulan irti ja kun lopulta sain pyörimään, ei mäntä liikkunut mihinkään!!  >:( Tiivisteen alle kurkin ja melko paljon löytyi ruostetta!  :( Miksei näitä prkele voi tehdä ruostumattomasta?!  >:(
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

LainaaOtin satulan irti ja kun lopulta sain pyörimään, ei mäntä liikkunut mihinkään!!  >:( Tiivisteen alle kurkin ja melko paljon löytyi ruostetta!  :( Miksei näitä prkele voi tehdä ruostumattomasta?!  >:(
Voisi myös kysyä miksi ei voi huoltaa, vaan vasta korjata ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Lainaa
Voisi myös kysyä miksi ei voi huoltaa, vaan vasta korjata ;)

No pitäisikö ne ottaa auki muutoinkin kun palojen vaihtoa varten?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Lainaa

No pitäisikö ne ottaa auki muutoinkin kun palojen vaihtoa varten?
Meinaatko että huolto-ohjelmassa vuosihuoltoon kuuluva jarruhuolto on vain vitsin vuoksi? Kyllä siinä joku merkitys on jos valmistaja tai maahantuoja huolto-ohjelmassa ilmoittaa että jarrut on vuosittain huollettava luotettavan toiminnan takaamiseksi. Itse teen joka syksy renkaiden vaihdon yhteydessä jarruhuollon eli putsailen, voitelen ja pumppailen mäntiä ulos ja sisään. Ikinä ei ole ongelmia ollut minkään auton jarrujen kanssa. Paitsi jarruputkien ruostuminen mutta se ei ollut kiinni jarrujen huollosta vaan huonosta ruostesuojauksesta. Näin menetellen jarrupalat ja kengät on kestäneet keposesti 100tkm. Menisi ylikin jos ei kiskoisi vaunua ja jarrutonta kärryä. Eikä ole katsurin tarvinnut huomautella jarruista. Ei edes ruostuneista levyistäkään.