Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Z24 nakuttaa

Aloittaja JohnWayne, huhtikuu 24, 2012, 20:04:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JohnWayne

Pitääkö tasotiivisteliima öljyt sisällä?

Juzpa

Joo liima pitää ainakin vielä,hieman kitkee venakopantiiviste. Oliko sulla/muilla ongelmia saada nesteet kiertämään ? Mulla alavesiletku kylmä vaikka lämmöt normaalit ja sisälle puhaltaa lämmintä ? Ylävesiletkussa painetta ja meinaa sieltä päästellä ulos liitoksista.. ilmaa jossakin? Kuinka täynnä syyläri kuuluu olla ?

nissan-man

LainaaJoo liima pitää ainakin vielä,hieman kitkee venakopantiiviste. Oliko sulla/muilla ongelmia saada nesteet kiertämään ? Mulla alavesiletku kylmä vaikka lämmöt normaalit ja sisälle puhaltaa lämmintä ? Ylävesiletkussa painetta ja meinaa sieltä päästellä ulos liitoksista.. ilmaa jossakin? Kuinka täynnä syyläri kuuluu olla ?
Alavesiletku on kylmä siihen asti kunnes termari aukeaa.
P10 GA16DS

JohnWayne

#33
Syyläri täyteen ja paisuntasäiliö puoleenväliin, varmista että lämppärin kennon lämpövipstaatakeli on kuumalla. Termarin aukeaminen voi kestää pitkään varsinkin talvella. Omassa koslassa systeemi ei lämmennyt pihalla käyttäessä riittävästi mutta ajossa lämmöt nousi 3 kilometrin jälkeen melkein punaiselle asti jolloin termari aukesi ja viisari (mittarin siis) laski nopeasti. Systeemin pitäisi ilmata itse itsensä. Tämän jälkeen välitön nestepinnan tarkastus. Jos hanskalokerosta löytyy alkuperäinen käynnöohjekirja niin siinä on hyvä selostus jäähdytysjärjestelmän täytöstä.

Jos olet tehtaan mies ja käytät vain Nissanin alkuperäistä termaria niin se on aina auki (= paskana) eikä kone lämpene riittävästi ennen kuin vasta metallisulaton masuunissa. Osta tarvike termari ja keitä se kattilassa niin näet toimiiko. Sama toimimattomuus on todistettu Opelin alkupertäisten termareitten kanssa eli äskeisestä ei kannata merkkifanaatikkojen ottaa itteensä. Kaikessa ei voi olla paras.

OH2KV

Lainaa
--klip--

Jos olet tehtaan mies ja käytät vain Nissanin alkuperäistä termaria niin se on aina auki (= paskana) eikä kone lämpene riittävästi ennen kuin vasta metallisulaton masuunissa. Osta tarvike termari ja keitä se kattilassa niin näet toimiiko. Sama toimimattomuus on todistettu Opelin alkupertäisten termareitten kanssa eli äskeisestä ei kannata merkkifanaatikkojen ottaa itteensä. Kaikessa ei voi olla paras.
Kyllähän tulee tuubaa tuutin täydeltä.
35 vuotias termostaatti toimii aivan kuin ajatus. Alkuperäinen, tietty. 2 vuotias tarvike on sen sijaan hajalla.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

take

Lainaa
Jos olet tehtaan mies ja käytät vain Nissanin alkuperäistä termaria niin se on aina auki (= paskana) eikä kone lämpene riittävästi ennen kuin vasta metallisulaton masuunissa. Osta tarvike termari ja keitä se kattilassa niin näet toimiiko. Sama toimimattomuus on todistettu Opelin alkupertäisten termareitten kanssa eli äskeisestä ei kannata merkkifanaatikkojen ottaa itteensä. Kaikessa ei voi olla paras.
Opelin termareitten kanssa tuo tuntuu kyllä pitävän paikkansa. Ainakin kadeteissa on aina termarit paskana. Nissanista on sitten toisenlaisia kokemuksia. Kymmenkunta tarviketermaria on laitettu eri vehkeisiin ja kyllä ne toki paremmin toimii kuin auki jumineet, mutta ei ne silti oikein ole toimineet yksikään. 88 asteinen lukee termostaatissa ja silti se alkaa aueta jo 75 asteessa ja pakkasten kiristyessä ei lämmintä enää tule. Samanlaisia jokaikinen tarviketermari. Alkuperäinen termostaatti toimi kuten pitää ja lämpöä piisaa pakkasillakin. 8-)

StanLaurel

Esim. N15 Almerassa GA ja SR koneissa termostaatti avautumislämpötila on 76,5 astetta ja liikkeen pituus yli 8 mm 90 asteessa. CD-koneessa vastaavasti 88 ja yli 10mm/100 astetta. Mitä lie noiden termareiden "lämpötilaksi" on ilmoitettu. Itse olen ain käyttänyt tarviketermareita eikä niissä ihmeemmin ongelmia ole ollut.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

cedricfan

Juu, kyllä Nisssan ja muut autotehtaat tekee ihan itse omat termarit, siellä on sitä varten iso tehdashalli, eikä suinkaan osta alihankkijalta ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

JohnWayne

LainaaJuu, kyllä Nisssan ja muut autotehtaat tekee ihan itse omat termarit, siellä on sitä varten iso tehdashalli, eikä suinkaan osta alihankkijalta ;D

Nykyään autotehtaat eivät tee lähes mitään osaa itse. Vain kokoonpano tapahtuu automerkin omalla tehtaalla (jos aina sekään). Jos autotehdas myy edelleen alihankkijaltaan ostamiaan osiaan omalla nimellään vastaa autotehdas osan laadusta kuluttajan suuntaan. Usein osan todellista valmistajaa ei edes kerrota loppukäyttäjälle.

Tämän ei pitäisi olla varsinkaan Cedrifanille uusi asia.

Tarkennetaan vielä että suosittelen Nissanin alkuperäisten osien käyttöä mutta ostamani termarin laatu ei vastannut odotuksia.

Jylppy

#39
Ilmeisesti tänne foorumille pitäisi saada sarkasmille jonkunlainen merkintä.. Jos cedricfan laitat vaikka tämmöset ens kerralla:

[sarkasmia]teksti[/sarkasmia]

niin vois olla helpommin ymmärrettävissä. :)
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

cedricfan

Joskus vaan pitää hieman tökkiä, että saadaan kaikkein kiivaimmat juupas/eipäs-väännöt takaisin uomiinsa.

Alkuperäisessä paketissa oleva osa on tietysti autotehtaan hyväksymä. Se ei silti tarkoita, että se olisi sama, kuin autossa alunperin ollut. Autovalmistajatkin vaihtavat alihankkijoitaan. Ja se alkuperäisosan käärepahvi on yleesä kaikkein kalleinta mahdollista pahvia.

Sitten on helppoja tapauksia. Esimerkiksi monet ovat nähneet Nissanin tulppapaketteja, joiden sisällä olevat tulpat ovat 1:1 samoja, kuin NGKoon paketeissa. Niissä se pahvikääre on siis yhdentekevä, ja hinta tai saatavuus merkittävämpiä ostokriteerejä.

Toisaalta tuo tunnettu ja monen mielestä luotettava NGK ei sitten olekaan kaikkien valmistajien alkuperäistuote, eikä myöskään hyvä kaikkiin autoihin. Ja joskus se aito alkuperäinenkin on tuomittu huonoksi, kuten vaikkapa Primera 1,6'sen laturi.

Kuten todettu, ei todellinen OEM-valmistaja selviä aina mistään. Ja joskus se on kovinkin helppoa. Mutta kun tunnustetaan, että autotehdas on vain kokoonpanija, niin tajutaan samalla, että totaaliset tuomiot ovat mahdottomia.

Nissanin suhteen valmistuksen siirtäminen Eurooppaan on helpottanut monen osan kohdalla OEM-lähteen näkymistä. Kaikkea ei varmasti koskaan paljastu, mutta erilaisessa halvemmassa pakkauksessa olevan alkuperäisvalmisteen löytyminen on jo paljon helpompaa kuin japanilaisiin.

Termostaateissa vaikkapa Wahler on OEMia esimerkiksi semmoisille kuin Volkswagen group, GM, Ford, Fiat. Mutta tuskinpa niitä on Saksasta Japaniin roudattu, ja Wahler saattaa sekin ostaa japanilaisiin sopivat termostaattinsa alihankkijalta. Tuo japanilaisten osuus saksalaisesta autokannasta kun on melkoisen pieni. Etenkin verrattuna siihen, paljonko jollekin VAGeen tuotantolinjalle menee per vuosi tavaraa.

Eli varman päälle pelaava ostaa mielenrauhaa alkuperäisessä paketissa. Fiksu ostaa saman osan halvemmalla, jos on selvää, missä muussa paketissa on sisällä samaa valmistetta. Pienen riskin ottaa hän, joka ostaa tunnettua brändiä, tietämättä onko se OEM hänen autoonsa. Ja nuuka kokeilija on se, joka ostaa sen edullisimman vaihtoehdon, joka voi sekin olla ihan toimiva tuote.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

#41
Ostin joskus aikapäiviä sitten Nissanin "Warranty Claims&Policies" -kansion. Ei varmasti ollut tarkoitettu edes jälleenmyyjillä koko henkilökunnan tietoon k.o kansiosta löytyvät tiedot.

Siellä on listattuna koko auton osille joka ikinen toimittaja ja valmistajat, tunnisteineen, numerointeineen, jne.
Vaikka on aika vanha kansio, kumman tuttuja tuotemerkkejä ja valmistajien nimiä listalla.

Ja sitten aiheeseen.