Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Z24 nakuttaa

Aloittaja JohnWayne, huhtikuu 24, 2012, 20:04:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JohnWayne

1989 Pick upin Z24 kaasarikone rupesi nakuttamaan kesken ajon. Onneksi olin aivan kotinurkilla joten pääsin nilkuttamaaan kotiin. Koneesta hävisi vääntö ja pihamäki noustiinkin ylös hitaalla nelivedolla. Kävin tulpat läpi, kaikki nätin värisiä eikä niissä ollut öljyä. Lämpöongelmasta tuskin on kyse koska lyhyellä matkalla kone ei ole voinut vielä lämmetä. Samoin öljyn puute on poissa laskuista sillä katsoin aamulla eikä öljypainevalo palanut missään vaiheessa koneen käydessä. Avasin myös venttiilikopan kannen ja nokka-akselin liukupinnat vaikuttivat hyviltä eikä mitään venttiilijousenpätkiä näkynyt missään.

Mikä näistä koneista yleensä menee ekana?

Kilometrejä autolla on takana noin 250tkm.

Männänrengas? Kampiakselin laakeri? Voiko jakopää aikeuttaa koneen nakutuksen?

Mistä löytyy korjausopas joka käsittelee Z koneita? Mulla on pickup D21 Haynes korjausopas mutta siinä ei ole riviäkään Z koneista.

C 110 ratsuni

Mittaa ekana puristukset sylintereistä,se kertoo jo paljon mistä vikaa lähtee hakemaan.
primera 2,0 sport -00

JohnWayne

Ykkönen ja kakkonen 12,1-12,3 bar ja paineet pysyy. Kolmonen ja nelonen paineet eivät juuri nouse, jäävät alle asteikon. Varmaan kansi tai kansipahvi mennyt, toivottavasti pahvi. Nokkaketjun laahaimissa ei ole näkyviä kulumia eli nokkaketjuremontti on todennäköisesti tehty jossain vaiheessa lähihistoriassa.

Ruuminavaus on alotettu ja asiaan palataan kun lisää selviää.

Kannattaa tarjota Z24 ehjää kantta, sille voi olla tarvetta...

d510

terve.löytyy ehjä kansi z24 nokka akselineen yms rojuineen..100e

JohnWayne

#4
Lainaaterve.löytyy ehjä kansi z24 nokka akselineen yms rojuineen..100e

Paljonko koneella oli kilometrejä takana ja mitä sille tapahtui kun on nyt osina? Missä päin Suomea kansi on?


d510

koneella oli ajettu 190tkm.alakerran vaan tarvitsin itselle 510 projektiin.kansi on virroilla.ja on täysin kunnossa..

JohnWayne

Lainaakoneella oli ajettu 190tkm.alakerran vaan tarvitsin itselle 510 projektiin.kansi on virroilla.ja on täysin kunnossa..

Laitoin YV:tä

JohnWayne

Kone on halkaistu ja kansipahvihan sieltä oli palanut 3 ja 4 välistä. Syylärissä oli vettä joten pahvin palaminen jäi arvoitukseksi. Epäilen että kansi on lähihistoriassa irroitettu koska se oli selittämättömän puhdas ja pakosarjan pultit irtosivat lähes sormin. Olisikohan kansipahvin tuhoutumisen syynä ollut kannen jälkikiristyksen unohtuminen? Tarviiko näitä kansia jälkikiristää? pitääkö kannenpultit uusia?

D510 lähetti toisen kannen joka vaikuttaa ehjältä. Kiitos siitä. Kansi laitettiin yöksi kylpemään laimeaan marine clean litkuun. Aamulla se huuhdellaan ja ruvetaan tutkimaan sitä tarkemmin.

Motonetistä löytyi (vielä) yläpään tiivistesarja ja samasta kaupasta lähti mukaan uusi vesipumppu koska se on nyt helppo vaihtaa ja siitä joutui avaamaan yhden pultin eli pumpun tiiviste alkaisi todennäköisesti vuotaa seuraavaksi.

C 110 ratsuni

Pitäähän se jälkikiristää,kuumana ja samalla ventiilien säätö tarkistaa kuumana.Pultit kestää useampia kertoja.
primera 2,0 sport -00

JohnWayne

LainaaPitäähän se jälkikiristää,kuumana ja samalla ventiilien säätö tarkistaa kuumana.Pultit kestää useampia kertoja.

Eli kansipahvi on kokoonpuristuva. Hyvä homma, tulee halvemmaksi uusia kansipahvi kuin uusia kansipahvi + pultit. Kokoonpainumattomasssa pahvissa on se hyvä puoli että jälkikiristystä ei tarvitse tehdä mutta kansipultit ovat joskus niin pirun kalliita.

JohnWayne

Konetta niputtaessa huomasin että pakosarja(kin) oli halki. Kannattaa tarjota pakosarjaa jos sellainen sattuu olemaan ylimääräisenä. Asianmukainen ostoilmoitus ilmestyy kohta ostetaan palstalle.

Juzpa

Mikä on kyseisen kannen pulttien kiristysjärjestys ja momentit ?? Ite tarvis  kans melekeen uuven kannen..saakohan nuita mistää?

Keke

Multa löytyisi z24 kansi jossa seetit ja venat hiottu ja seuraajatkin hiottu.
Kanavia myös kevyesti portattu. Virtauslaputkin löytyy.

Nokka kulunut että se pitäisi vaihtaa.
Jos kiinnostaa niin laita yv:tä

Juzpa

Nii ja mites tuosta laitetaan ajoitus kohilleen? Millä periaattella jakoketjun kiristin toimii? oisko kellää mitää kuvaa ? Mulla nyt kansi irti ja näyttäis että se kiristin on irronnut...

Jylppy

Ellet kiilannut sitä kiristintä pohjaan ennen kannen irrotusta, niin irtihän se on. Tarvii irrottaa jakopään koppa, että saat sen takas paikalleen.

Kiristin on siis jousikuormitteinen.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Juzpa

#15
Niin vähän arvelin. No mites tuo kasataan ku eikö se kiristin ole siinä kopassa kiinni ? pitääkö ensin laittaa kansi ja ketju ja lopuksi se koppa ja kiristin..miten se kiristin pysyy siellä kopanpohjassa ?

Ja edelleen kaipailen niitä momentteja,kellään tietoa ?

Jylppy

#16
Ei oo kopassa kiinni, vaan lohkossa kopan alla. Tossa jonkunlainen kuva (L-koneen) jakopäästä ilman koppaa - kiristin on tuossa kampuran rattaan yläpuolella vasemmalla:



Ellen nyt ihan väärin muista, niin ensin kansi ja sitten koppa kiinni.


Googlen eka tulos:

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Juzpa

#17
Ok.. Sitten vielä askarruttaa tuo virranjakaja,täytyykö se purkaa pois vai voiko olla tuossa kopassa kiinni ? Ja mites sen asento saadan takas oikealla paikalle ?

Ite päivän googlettanu ilman mitää tulosta  ::)

JohnWayne

Haynesin mukaan virranjakaja ja öljypumppu pitää irroittaa. Kannattaa ostaa opus sillä siinä on käsitelty myös Z24 kone. Joudut irroittamaan myös öljypohjan  ja vesipumpun. Jos sulla sattuu olemaan neliveto niin etuperä täytyy irroittaa että saa öljypohjan irti. Mukava keksintö tuo sandwitch jakopään kotelo :(

Jos ostat Kekeltä kannen niin mulla on jouten vanhasta kannesta peräisin oleva nokka-akseli.

Mistä olet ajatellut hankkia ketjun, laahaimet, rattaat ja kiristäjän? Itse tilasin Amerikanmaalta, hinta alle 100 euroa postikuluineen, sisälsi myös kopan paperitiivisteen ja kampuran stefan. Tilaus sisään perjantai illalla ja paketti oli seuraavan viikon torstaina postissa noudettavissa. Myyjä esintyy Ebayssä nimellä innerfireengine. Kotimaassa myytiin eioota.

Juzpa

#19
Tuo paska läjä on nyt niin levällään ku vaan voi olla. Kiinni enää lohko  ;D Kyllä se koppa lähtee ilman että ottaa koko öljypohjaa irti vaan neljä pulttia kiinni. Joo jakaja piti irroittaa mut vesipumppua ei ois tarvinnu. Taidan kasata samoilla romuilla ! Katoppa siitä oppaasta tuo ajoituksen laitto !?

JohnWayne

Kyllä kopan saa irti ilman öljypohjan avaamista varsinkin jos kansi on irti. Juju onkin siinä miten saada kopan ja öljypohjan välinen sauma tiiviiksi.  Paska urakka toi ö-pohjan irroitus.

Haynes ei tunne 1986 mallista uudempaa konetta jossa on vain yksi tulppa sylinteriä kohden. Eli kirjassa olevissa Z24 jakajissa on kaksi tulppaa pyttyä kohti ja täysin eri jakaja kuin tänne tuoduissa kehitysmaaversioissa. Seuraavassa yleisohje jakajan ajoittamiseksi:

Virranjakajan ajoitus on kuten muissakin koneissa. Kierrä konetta niin kauan kunnes kampuran ennakkomerkki on 0 asteen kohdalla. Katso että molemmissa 1 sylinterin venttiileissä on välys. virranjakajan pyöriää käännetään niin että se osoittaa jakajan kannessa olevaa 1. sylinterin johdinta. 

Haynesin mukaan jakopään kopassa olevan virranjakajan käyttöakselin nökön tulisi osoittaa kohtisuoraan ylöspäin aavistuksen vastapäivään kääntyneenä ykkössylinterin ollessa yläkuolokohdassa.

Juzpa

#21
Kiitokset vaivannäöstä ja vastauksista ! Vieläkö sen ehjän kannen sais nii vois koittaa saada ton nippuun ja jopa käyntiin  ::) Nii ja semmonen vielä jäi askarruttamaan että mihin momenttiin kansi täytyy jälkikiristää ??

JohnWayne

Korjausopas ei kerro pitääkö jälkikiristää ja mihin arvoon. Itse vedin 58 Ft-lbs joka oli toisen ja viimeisen  kierroksen kirtistysmomentti (katso Jylpyn posti). Jälkikiristys oli sinäänsä turhaa tällä kansipahvilla sillä mikään pultti ei kiristynyt.

Mahdollisesti palstaa seuraavat ammattilaiset täydentäkööt.

Juzpa

Kone kasattu. Laitoin 1.sylinterin ykk:an ja nokan pyöritin siten että 1.sylinterin venttiilit ovat kiinni ja tällöin ketjun vaaleat lenkit kohtasivat molempien pyörien merkit,mutta jakaja osoittaa väärän sylinterin johdinta. Jakajaa ei pysty kääntämään tarpeeksi korjaamiseksi. Menikö apuakseli jotenkin väärin,käsittääkseni ei mene paikoilleen kun yhdessä asennossa..?

JohnWayne

Ota öljypumppu pois niin virranjakajan akseli tulee perässä. Muistaaakseni öljypumppu non kiinni neljällä pultilla. Viides pienempi pitää pumpun kasassa, älä irroita sitä.

Saitko muuten ujutettua öljypohjan ja  jakopään kopan väliin jotain tiivistettä?

Juzpa

Eli kääntelen sitä akselia eri asentoon ? Joo laitoin loctiten tasotiiviste liimaa,käy pelkkänä tiivisteenä ja kestää öljyjä ja muita nesteitä..saa nähä pitääkö..

JohnWayne

Toivottavasti pitää. Öljypohjan irroituksessa on älytön homma ja tassä Nissan/Datsun/PMC on töppinyt pahemman kerran. Olisi koko sandwich saanut jäädä keksimättä.

Juzpa

Sain koneen käyntiin mutta käy epätasaisesti ja "rynkyttää" konetta.. Eli kone värisee ja heiluu,eikä käynti muutu vaikka kääntää virranjakajaa..mitäs nyt ??

JohnWayne

Irroita alkajaisiksi alipaineletku jakajasta, muuttuuko käynti? tuntuuko letkussa alipaine? Jos alipainetta ei tunnu / käynti ei muutu tutki letkujen kunto ja liitokset ilmanputsarin kotelolla.

Juzpa

#29
voikohan tuo jako olla edelleen pielessä ku ei ennää taho lähteä käyntiin...`? En ymmärrä.. ja mikä tuo 0 astetta on,onko sama ku ykk vai ? joo alipaine tuntuu ja letkut ehjiä,käynti hieman paranee kun otta alipaineletkun irti jakajasta. korkeilla kierroksilla auto käy ihan hyvin mutta alhaalla ravistaa..

edit; Jep eli kävi vanhan aikanen ja sytytysjärjestys oli väärin,kiitos ja anteeksi !