Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Onko Nissanin ketjukoneissa tyyppivika?

Aloittaja Alppu, joulukuu 01, 2009, 23:07:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

NNisti

Lainaa


Paljonko on mittarissa?

Mulla on GA14DE:ssä 225tkm ja vielä käy suht nätisti, ei kuulu ainakaan selvää ketjun vetelyä.

Auttaisiko öljynvaihto mitään? Laittaisi kuumaviskositeettiä vähän ylemmäs niin öljynpaine kasvaisi.

Mutta paljonko se vaikuttaisi kiristimeen, vai vaikuttaisiko lainkaan?



196tkm muistaakseni mittarissa, vasta heitin Castrollin 5W-40:t sisään muttei muuttunut miksikään. En sitten tiä olisko pitäny pistää vielä jotain huuhteluainetta vai onko ihan humpuukia moiset, tuskin sellaiset mahdollisesti jumittavaan kiristäjään auttaa. Ja käviskö jäykempi öljy vaan enempi öljypumpun päälle? Huoltomanuskan mukaan öljyä vaihdeltu semmoisen 10-15tkm välein, parina kertana näytti lipsahtaneen peräti 20tkm hujakoille.

Tuumin kans että ajaa niin pitkälle ku menee jossei muuten, ellei se rallatus nyt ihan ylettömäksi nolouden aiheeksi nouse aiemmin ::) Näyttääpä noita juttuja löytyvän että ääntävällä ga16de:llä ajettu vaikka kuin pitkästi vielä eikä vaan kuole...
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Datsuuna


Pelkkä yläketjunkiristin on todella helppo vaihtaa. Moottorin tukirauta ensin irti sitten peltiluukku kannenpäästä ja jo pääseekin kiristimeen käsiksi. Tiivistys tiivistesilikonilla.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

NNisti

#32
Lainaa
Pelkkä yläketjunkiristin on todella helppo vaihtaa. Moottorin tukirauta ensin irti sitten peltiluukku kannenpäästä ja jo pääseekin kiristimeen käsiksi. Tiivistys tiivistesilikonilla.

Siellä on kai joku ohjurikin kiristimen lisäksi, kannattaako sekin vaihtaa samalla? Jos laittelee mätänetistä tilaukseen  :D
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Datsuuna

#33
Lainaa

Siellä on kai joku ohjurikin kiristimen lisäksi, kannattaako sekin vaihtaa samalla? Jos laittelee mätänetistä tilaukseen  :D
Ei taida olla yläketjulla enää ohjuria -99 mallisissa ainakaan tämän perusteella. Alaketjulla on.  http://nissan4u.com/parts/primera/el_p11e/1999_5/type_3/engine_mechanical/cylinder_head_rocker_cover_camshaft_and_valve_mechanism/illustration_2/
Omassa Almerassa ilmeisesti alaketjunkiristimen laahain osa 17 on kulunut ja pitää ääntä yläketjun ja kiristimen vaihdoin siihen jo kesällä ääni jäi silti. Harmi ettei tuota laahainta pysty millään irroittamaan jakopäänkoppaa ensin irrottamatta. Autolla ajettu 191 km minulla vain talviautona ollut.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

NNisti

#34
Jaa, hämäs vähän kun motonetti kuitenkin tälle jotain 7 euron yläohjuria tyrkyttää, mutta ei kait niiden sivu mikään sopivuustaulukon raamattu ole. Jakopään alaosaan ei tunnu kenelläkään olevan intoa alkaa ruuvailemaan  ;D Muttajoo, eiköhän näillä eväillä mennä, kiitokset tietäville.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

nissan-man

#35
Itellä pitäs toiseen primeraan vaihtaa kaikki osat. 255tkm.Siskon primerassa 305tkm eikä mitään ääntä, ei edes käynnistäessä.. Tahtoo vähän kilingkiling kuulua jakopäästä, en oo jaksanu vielä ruveta vaikka tuttu hommahan tuo on :) Yläketju ja kiristin vaihettu, auttoi joksikin aikaa. Kannattaa kuitenkin niillä joilla ääntelee niin vaihtaa tuo kiristin, se kuluu ensimäisenä. Yläketjun vaihtokin on suht,helppo mutta vaatii vähän taistelua. Koko jakopään uusiminen on taas oma projekti, katilta etuputki pois, öljypohja pois, laturit yms pois...Vaarana on koppaa takaisin laittaessa että kannentiiviste alkaa vuotamaan jos ei ole tarkkana asentaessa.

Jos joku oulun seudulla on kyseistä remonttia rupeamassa tekee, mielelläni voin tulla avustamaan!
P10 GA16DS

NNisti

#36
Jossei tuolla täydellä yläpään vaihdolla saa ku tilapäisen avun niin taitaa lähtee vahinko kiertoon vaikka sen kiristimellä hiljaseks nyt saisikin  ;D Vai viittiskö olla niin ilkiä, "Huoleton ketjujakopää" mainosti myyjäkin, heh. Tais sekin olla tietonen ongelmasta ja vahinko kiertoon.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

NNisti

#37
No huh, projekti etenee, kiristin tilattu  ;D
Motonetistä vissiin viimesiä jakopääosia viedään kun ei kiristimiä ollut enää ku 1kpl muutamassa liikkeessä eikä kuulemma enempiä toimiteta. Kaippa nuo sitten menettelee ettei viikon päästä tarvi olla taas vaihtamassa kun tarvikeliikkeessä väittivät päälle satasen osaksi (motonet ~30e)??

Tässä yks aamu alko ykskaks kuuluun uus ihme ääni hyttiin asti aika kovana ihan matkan viimemetreillä joka noudatti moottorin kierroksia (myös joutokäynnillä), ihanku joku hihna olis läpsyttäny johonkin (kuitenkin kuulosti pehmeähköltä ei-metalliselta hakkaamiselta) mutta hihnat uudet ja näytti pyörivän ookoo, ei olleet löysälläkään. Mistä ihmeestä muualta sellainen ääni voi kuulua, tuskin jakopäästä ainakaan? Iltapäivällä ääni oli poissa ja toistaiseksi kuului vaan sen yhden kerran sinä yhtenä aamuna, mutta silti jotenkin kokemuksesta tuntuu että tällaiset on ensimerkki jostain...
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Datsuuna

#38

Mikäs mahtaa olla alaketjun kiristimen ja ohjurin tilanne ? Ainakin omassa Almerassa siellä on jotain häikkää vaihdoin viime kesänä uuden yläketjun ja kiristimen hyvässä toivossa ääni kuitenkin jäi ja vaikuttaa kuuluvan alaketjun tienoilta olisiko kiristin kulunut vai eikö öljynpaine kiristä sitä kunnolla lian tms. takia ohjuristakaan ei tiedä. Ei suurempaa intoa alkaa sitä korjailemaan auton arvo huomioiden.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

NNisti

#39
Jaa-a, ei kai niistä alakerran kamppeista tiedä jossei pura koko jakopääkoppaa poies? Niin tai näin, ei kyllä syvällisempää jakopääremppaa kestä auton arvo.

Ei se ääni kyllä samalta terävältä diisselinaputukselta kuulostanut mitä monissa youtube-videoissa kuulunut kun jakoketjussa häikkää. Tämä ääni oli sellainen kumma ööööömiten sitä nyt kuvailis, niinku olis kumisaappaan vartta hakattu kepillä nopsaa tahtia tai vastaavaa  :-? Semmoinen kumimainen ihme lompsotus (vesipumppu?), no pitää kattoo jos alkaa useemmin kuulumaan. (turhautunutta jupinaa)
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Zaggi

Jäi sitten YD22DDT:ssä nuo jakopääremelit vaihtamatta, kun kannentiiviste projektin tein. Vain pakollinen suoritettu. Vesipumppun kävin vaihdattamassa ja samalla ohjaustehostimen litkut, kun hermot meni näpertelyyn. Kyllä on aivan hanurissa tuo jakopää. Ei ole kuulunut mitään ylimääräistä ääntä ketjuista ja ohjuritkin näyttivät olevan silmämääräisesti uuden veroiset. Jäädään odottelemaan, mittarissa nyt 306tkm:ä.

Datsuuna

#41

Sekin outous noissa GA-koneen jakopäissä vielä on, että kaikki eivät ääntele isoissakaan ajokilometreissä jotkut taas rallattavat jopa reilusti alle 200 tonnin lukemissa. Velipojalla on edelleen ajossa minun entinen Almera, jossa ajokilometrejä vajaa 280 tkm eikä jakopää ääntele. Mitään merkkejä siitä, että jakopäätä olisi joskus korjattu ei näy vaikka kuinka tarkasti tutkii saumoja ym.
Kertaus on opintojen äiti  :P
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

nissan-man

Lainaa
Sekin outous noissa GA-koneen jakopäissä vielä on, että kaikki eivät ääntele isoissakaan ajokilometreissä jotkut taas rallattavat jopa reilusti alle 200 tonnin lukemissa. Velipojalla on edelleen ajossa minun entinen Almera, jossa ajokilometrejä vajaa 280 tkm eikä jakopää ääntele. Mitään merkkejä siitä, että jakopäätä olisi joskus korjattu ei näy vaikka kuinka tarkasti tutkii saumoja ym.
Kertaus on opintojen äiti  :P
Jostakin vuosimallista lähtien ga-koneista on jätetty yläketjusta pari laahainta/ohjuria pois, sillä on saatu pois se käynnistykessä tuleva ääni ja eikä varmaan äännä sittenkää ku yläketju vähän venähtää.. Esim -91 365tkm uusilla osilla ääntää käynnistäessä.. -93 260tkm ääntää käynnistäessä ja muutenkin tyhjäkäynnillä, jakopäähän vaihettu yläketjun kiristin... -95 300tkm ei äännä missään tilanteesssa...
P10 GA16DS

Alppu

Lainaa
Sekin outous noissa GA-koneen jakopäissä vielä on, että kaikki eivät ääntele isoissakaan ajokilometreissä jotkut taas rallattavat jopa reilusti alle 200 tonnin lukemissa. Velipojalla on edelleen ajossa minun entinen Almera, jossa ajokilometrejä vajaa 280 tkm eikä jakopää ääntele. Mitään merkkejä siitä, että jakopäätä olisi joskus korjattu ei näy vaikka kuinka tarkasti tutkii saumoja ym.
Kertaus on opintojen äiti  :P

Lainaa
Jostakin vuosimallista lähtien ga-koneista on jätetty yläketjusta pari laahainta/ohjuria pois, sillä on saatu pois se käynnistykessä tuleva ääni ja eikä varmaan äännä sittenkää ku yläketju vähän venähtää.. Esim -91 365tkm uusilla osilla ääntää käynnistäessä.. -93 260tkm ääntää käynnistäessä ja muutenkin tyhjäkäynnillä, jakopäähän vaihettu yläketjun kiristin... -95 300tkm ei äännä missään tilanteesssa...

GA14DE -98 ja 225 tkm, ei rallata, paitsi käynnistettäessä hieman ennen kun paineet nousee.

Vähänhän tuolla vasta on ajettu..

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

#44
Lainaa
Jostakin vuosimallista lähtien ga-koneista on jätetty yläketjusta pari laahainta/ohjuria pois, sillä on saatu pois se käynnistykessä tuleva ääni ja eikä varmaan äännä sittenkää ku yläketju vähän venähtää.. Esim -91 365tkm uusilla osilla ääntää käynnistäessä.. -93 260tkm ääntää käynnistäessä ja muutenkin tyhjäkäynnillä, jakopäähän vaihettu yläketjun kiristin... -95 300tkm ei äännä missään tilanteesssa...
Tuo velipojalla nyt oleva Almera on -96 vuosimallia minulla taas -98 mallinen.  GTi Almerani taas -99 mallia ajettu 240 tkm ei mitään ääntä ketjusta tosin siinä on SR20DE kone.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti