Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun 240C Tarinaa ja kysymyksiä.

Aloittaja wese, heinäkuu 20, 2010, 23:37:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wese

Terve. Aikasemmin ajelin cedriceillä ja sitten tuli datsuniton kausi, 2kpl cedricejä jäi nurkkiin osina ajo cedricin myynnin jälkeen. Yks LD28 lojui tuossa tallin nurkalla toista vuotta, otin koneen ajan kuluksi talliin pukkiin pari viikkoa sitten ja purin sen reilut 550 tkm ajettu ja sisältä on ku uus! Pytyissä vielä hooni jäljet eikä pykälää yhtään. LD moottorista aina innostuneena ajattelin että avot tämähän kannattaa vielä laittaa! Hommasin sitten siihen uuden kansi tiivisteen, pumpun remmin ja venavarren tiivisteet, kantta tuossa vähän vinguttelin ja läppäsin venttiilit ja pesin kaikki osat. Turbon hommasin ja aloin tuossa pakosarjaa suunnittelemaan. Kohta on kone kasassa  ;D

No mutta mistäs kori koneelle....?

Tuossa useampi vuosi sitten kuulin että yhden talon pihalla seisoo vanha iso datsuni, en silloin sen kummemmin kiinnostunut aiheesta ja jätin asian sikseen.
Viime viikolla sitten muistin yhtäkkiä sen ison vanhan datsunin, lähdin samantien paikan päälle pällistelemään että vieläkö se sielä olisi, olihan se!
Heti tarkemmin tutkimaan ja omistajaa jututtamaan, malliksi paljastui 240C vuosimallia -73. Omistaja kertoi että siinä se on nyt reilun 10 vuotta sijoillaan levännyt eikä ole liikutettu saatika käytelty. Aika oli kyllä tehnyt tehtäväänsä ja loisto on kyllä kadonnut jo kauan sitten, onneksi koko seisomisen ajan se on ollut kuormalavojen päällä niin pohja on säilynyt aika hyvänä. Ajattelin että tämähän pitää pelastaa ja siinä sitten kauppoihin päästiin. Perjantaina menin taas paikalle trailerin kanssa ja ajattelin että mitenhän se tuonne kyytiin oikeen tulisi, no oli ottanut kuitenkin akun ja työvälineet mukaan jos vaikka yrittäis käyntiin....panin siihen sitten akun kiinni ja huikkaa kaasariin...menin pukille istumaan ja starttasin oho konehan lähti pyörimään ja #!@#¤% nyt se jo yskii!! Hyökkäsin pellin alle kaatamaan lisää huikkaa ja käänsin jakajaa aikasemalle ja taas startille...pyöritin yskii yskii ja käy jotenkin  ;D  no mitenkäs sitten jarrut pieni pamaus ja liikkuu.
Ei muuta kun kärryyn ja papereita kirjottamaan.

Kotona sitten aloin tarkemmin tutkia ja touhuta, putsasin kaasarin, vaihdoin bensaputken pohjaan, säädin jakajan, vaihdoin uudet kärjet ja konkan ja muutenkin tsekkasin koko koneen läpi. Ai että nyt käy kun kello ja koe ajoakin on jo suoritettu.
Sain myös toisen moottorin mukaan sekä muuta uutta ja vanhaa osaa sekä ison nipun kaikenlaista dokumenttia esim. Ohjekirja, huoltovihko (TÄYDELLINEN), vanhoja valokuvia autosta, kasa kuitteja yms. Tosiaan auto oli ollut myyjällä todella pitkään. Autolla ajettu kokonaisuudessaan 220000 km...

Mutta nyt sitten asiaan, mikäs auto tämä 240C oikeen on kun ei mitään tietoa löydy mistään, kuinka harvinainen pirssi oikeen on kyseessä kun ei ole ikinä myynnissäkään näkynyt? Eikä oikeen kuviakaan vastaavaista löydy.
Kaikki tieto tällasista kiinnostaa!
Mietiskelin vaan tuossa että ei tuo vielä niin mätä ole etteikö kannattaisi kunnostaa.
Dieselöintiin tämä ois kyllä oiva kampe kun tuo LD menis suoraan kiinnikkeisiin ja laatikkoon.

Tämä minun auto on siis -73 vuosimallia, 2.4 L koneella ja automaatti laatikolla. Alkuperäinen omistaja Insinööri toimisto Pöyry.
Tuossa muutama kuva.















Tässäpä kaikki tälläerää toivottavasti tästä jotain jutun juurta syntyy, kaikki tällasiin pirsseihin liittyvä kyl kiinnostas!

AkiH

Hieno pirssihän se. :)

Tuosta nyt vähän alkupalatietoa, kerhon Cedric-miehet kertovat varmaankin lisää tietoja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Cedric#Third_generation_230

http://www.ncf.fi/mallit/cedric/230
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

valpas

Tuo on yksi hienoimmista isojen Datsuneiden korimalleista.
Sitkeätä rakentelua se vaatii.  :)
Mutta odotettavissa on hieno auto.

Daset

Kajaanissa on yksi tuommonen musta ollut myynnissä nettiautossa. Nyt en ole kyseistä ilmoitusta nähnyt. Vois joskus ajella ohi ja käydä kattomasta vieläkö Datsuni löytyy pihalta. Laitahan niitä vanhoja kuvia niin näkee minkälainen tuo on ollut parhaimmassa loistossaan  8-)
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, Y30 Cedric SGL LD28 AT '85, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

Timppa

kyllä tuosta vielä hieno cedric tulee 8-)

itse pitäisin bensakoneella ja automaatilla tuollaisen enkä lähtis dieselöimään..
paitsi jos tarkotus tehdä 24/7 käyttöauto niin sitten eri asia ::)

tulihan tuotakin yksilöä katseltua nettiautosta ja monesti... ;D
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

BA

Kuten muutkin taksi-datsunit, tuon SD22-moottoriset mallitoverit on tappanut ruoste ja miljoona ajettua kilometriä jo kaukana 80-luvulla. :P

Mitään osia ei meinaa saada helposti, ja mätä vaivaa. Datsun on saanut muovinkin ruostumaan.  ;D
L24-koneen osia saa sitten paljon helpommin kuin LD28. Syynä jenkkien vahva 240Z-kanta.

Smedsin purkaamolla oli muutamakin varaosa-auto, kaikki SD22-koneella.

Suosittelen vahvasti kerhon jäsenyyttä. :)

Gorgane

On kyllä viimeisen päälle hieno nykykunnossaankin... Dieselöimään en kyllä itsekään lähtisi jos nykyinen bensakone ei sano sopimustaan täydellisesti irti. Ehjää peltiä ja maalia vaan ympärille, niin kyllä tuolla kehtaa kylää kiertää. Onnittelut hienosta pelastusoperaatiosta.

nabco

LainaaKajaanissa on yksi tuommonen musta ollut myynnissä nettiautossa. Nyt en ole kyseistä ilmoitusta nähnyt. Vois joskus ajella ohi ja käydä kattomasta vieläkö Datsuni löytyy pihalta. Laitahan niitä vanhoja kuvia niin näkee minkälainen tuo on ollut parhaimmassa loistossaan  8-)

Jos kyse Pekan entisestä, niin myyty jonnekkin etelään.
"Ei kaikki ruostunut ole romua"  100A LE10, 120A LF10, 140A LN10, 120Y LB210, 150Y LB310, -89 Hiase. Järvellä Evinrudet Sportwin -71 ja Fisherman -65

cedricfan

Jos jo huomenna ehtisi kirjoittelemaan tähän sivullisen tai pari ::) ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Drifter

Mahtava auto! :D Älä vaihda dieseliä tilalle vaan laita kolmet kaasarit kylkeen ja eikun menoks. http://www.thezstore.com/page/TZS/CTGY/PFFC03  8-) Toimiiko laatikko kuinka hyvin?
Kyllä ne L-sarjan bensa koneet on kuin musiikkia korville.
Datsun 220C -76

cedricfan

Nonnih.

230-kopan Ceduja on LD28-koneella ainakin kaksi, molemmat swapattu jo 80-luvun alussa. Eli toimiva tekniikkapäivitys.

230-koppaisen entisöinti museokuntoon on enää melkoisen mahdoton tehtävä, ihan liian monta palikkaa on käytännössä järjettömän vaikeita. Siksi parempi liikenteeseen vaikka miten kuin antaa jäädä ikuisuusprojektiksi makaamaan. Noita oli vielä 10v sitten puolen tusinaa purkaamoillakin Riihimäki-Lahti-Heinola-Mikkeli linjalla, mutta ei ole kuulemma löytynyt enää. Osa purkaamoistakin lopetti kun tuli uudet ympäristövaatimukset.

220tkm on vasta sisäänajo, toisen mokoman pystyi noilla kelaamaan ongelmitta tekniikan suhteen. L-kutosissa piti tehdä se kevyt perinteinen rengastus kylläkin, mutta taisi SD22-diesel olla ikuinen vaikka tolkuttoman laiska. Se mikä nämä tappoi oli mätä, ruoste ja hapantuminen. Kolmansia sivuhelmoja ei kukaan varmaan mielellään rakennellut tai ostanut kolmatta takapuskuria, kummankin osan käyttöikä kun oli vain reilut viisi vuotta...

Tänään tilanne on hieman toinen, koska nämä ovat kadonneet järjettömän vähiin. Huonompiakin kuin tuo vaikuttaa olevan on ainakin työn alla. Ex-puheenjohtajalla on Porvoon seudulla varaosa-autojakin joista voi jotain osaa löytyä?
Raatoja kaupataan vieläkin vähän väliä, yleensä ne on kylläkin heikon varaosa-auton asteella jo. Kaikissa samat puutteet...

240Ceetä näyttää tulleen jokunen automaatilla, mutta pääosin firmoille tms ylemmän keskiportaan käyttöön, Mersusta alaspäin. Mutta automaatti kyllä kallistaa säilyttämään nykytekniikan.

Vuonna 2008 230-koppaisia 240C/260C/Diesel-220C oli rekisterissä kymmenkunta. AKEN/Trafin tilastointi ei erottele 230/330/430-sarjoja, siksi kymmenkunta veikkauksena käyttöönottovuoden (kov) perusteella.
Vuonna 2004 240C-mallia oli 2kpl kov 72 ja 3kpl kov 73. Jostain kumman syystä siinä ei sitten ole 260C-malleja lainkaan, mutta jos esim tyyppikoodi on vajaa merkeiltään niin mallisarjajako ei löydä oikein. Tilastovika!
Puhutaan siis haarukalla, että autosi näköisiä on liikenteessä noin kymmenen autoa, joista muutama on juuri 240C. Museokilvissä taitaa olla kolme mutta 260Ceetä kaikki?

Seuraavaksi sitten sitä mikä 240C on...

Mutta jätetään parhaat silti jäsenpuolelle, suosittelen minäkin liittymistä niin aukeaa paremmin tieto & kontaktit ja se 20 euroa on äkkiä säästynyt ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Eli jatkoa.

Ceduista ei juurikaan löydä tietoa ämöriikän sivuilta kuten wikicommista, se kun ei ollut niiden ohjelmistossa. Kuten ncf'n mallit sivulla kerrotaan on tuokin 240C valmistettu jo välillä 2.71-7.72 mutta kilvitetty täällä pahasti ylivuotisena. Vuosimalli on siis 1971 tai 1792. Oma 260C oli 73 rekisteröity, sinä vuonna siis myytiin molempiakin.

Kirjoitin useamman sivun jutun 260Ceestäni Mobilistiin numero 6/00 eli 10 vuotta sitten. Toisen kerran 240C Norjantuonti-coupesta vuosi myöhemmin numeroon 3/01, ja molempia saa vielä kustantajaltya. Suomessa on sitten kaksi Coupetakin, samalla omistajalla (en minä enää).

Ulkomailta tietoa löytyy tietysti maista joihin näitä tuli runsaammin:

Australia:
http://www.earlydatsun.com/planetcedric.html

Norja:
http://www.modum.net/datsun/

Englanti:
http://www.ratdat.com
http://www.hitwiththestick.com/
http://www.datman.co.uk/
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

wese

Kiitosta. Vai että näinkin harvinainen peli, ilmankos ei oikeen tietoa tahdo löytyä edes netin syövereistä, no onneksi täällä on aktiivista porukkaa!

Tässä tänään tutkailin autoa taas, avasin takajarrut sinne on varmaan vasta hetki ennen seisottamista pantu uudet rummut, kengät ja sylkät kun kaikki on lähes uutta vastaavaa itseasiassa osista löysin kutitkin samoin iskarit, tuulilasi, ala ja yläpällot sekä apusimpukka ja paljon muuta on uusittu vain tuhansia kilosoja ennen seisontaa että sinänsä jotakin hyvää. Moottori on myyjä itse sinne vaihtanut ja kertoi sen olleen 30000 km ajettu vuonna -95 vaihdettaessa, ja moottori on muuten peräisin Z mallista, ja autohan on tosiaan viimeksi katsastettu -97...moottorista löytyi myös kuitti ja kun siitä venttiilit säädin ja puristukset mittasin niin en epäile kyllä kilometrejä.
Sain tosiaan orkkis moottorinkin täydellisenä mukaan ja myös uutta osaa mm. etujarru palat, yläpään tiivisteet, etupyörien laakerit yms.

Kyllä tämä auto kunnostukseen nyt menee ensi talvena niin hyvä on kyllä lähtökohtasesti kun mitään muuta ei joudu uusimaan kun peltiä, mutta tuon bensa padan kyllä nyt heivaan nokalta pois, omasta mielestä tuo LD on vaan paljon rouheempi kone!
Enkä aio alkaa entisöimään vaan kunnostan vaan ajokuntoiseksi oman maun mukaan että pääsis ens kesänä kurvailemaan.
Vaihdelaatikko toimii koeajojen perusteella ihan hyvin ja kaikki vaihteet löytyy eikä luista joten sen aion jättää tuonne paikalleen.

Peltiä tarvii tosiaan vaan uusia etu ja takakaariin, helmat on uusittu 1,5 ja 2 mm pellistä samoin taka ja etu sisälokarit. Pohja on kyllä harvinaisen hyvä uutta peltiä joutuu laittamaan etulattioihin helman ja pohja pellin väliin sekä takarunkoon perän ylityksen kohdalle sekä vähän takakontin pohjaan.
Lokarin kaaret ajattelin laittaa jostain muusta autosta vaikk 240 volvosta siinä on aikas samanlaiset kaaret tai sitten 2 golfista niin sais vähän levitystä.
Takapuskuri on vaihdettu ja on hyvässä kromissa samoten etupuskin on ihan hyvässä kuosissa.

Ja niinku cedricfan sanoi niin mielummin vaan tienpäälle edes jonkunlaisena kun ikuisuusentisöinti projektiksi.

Kunnes saan tuon LD:n puksuttamaan niin tästä saattais kone + varakone joutaa jonkun muun projektiin...

Katsotaan mitä tästä kehkeytyy, laitan kuvia ja juttua kun tässä jotakin tapahtuu ja voishan tuota jäsen hommaakin harkita.

StanLaurel

Ei missään nimessä mitään volvon kaaria, ne on maailman karmeimmat kaaret mitä löytyy, melkein mitä vaan muuta tilalle. Mullakin oli tossa MattaLaurissa joku laittanut volvon kaaret taakse ja useamman vuoden ne **tutti kunnes pari vuotta sitten rälläköin ne mäkeen ja tein etulokareista orkkista vastaavat kaaret, eipä ota nuppiin enää muuta ku se etten vaihtanut niitä jo silloin kymmenen vuotta sitten kun auton ostin.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

OH2KV

Ja jäseneksi kehoittaisin minäkin, aukeaa tämä foorumi ihan uudella tavalla, tulee kerholehteä, joskus jopa ilmaisia jäsenille jaettavia osia  poistoerinä.
Ja kaikesta meiningistä paaaaaaaaaaajon enemmän infoa. + kerhon "vain jäsenille tapahtumat"

Komee rojekti, pellit pintaan ja pohjaan, alkuperäinen tekniikka pellin alle huollettuna, ja kovaa ajoa.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

C 110 ratsuni

Joo ei muutaku jäseneksi ilmoitautuumaan heti  :).Komee on kateeksi käy,bensa kutonen vain paikoileen sitä murahtelua on upea kuunnella ja pysyy muunliikenteen mukana hyvin,sillä diiselillä tahtoo olla muiden jaloissa ;D.
Katteleppa tuota tapahtumat kohtaa ja pistäydy jossain miitissä tutustuun harrastajiin ja Fin jae tapahtumaan kannattaa tulla käymään niin näkee ja kuulee kaikea mukavaa.
primera 2,0 sport -00

cedricfan

Volvon kaarissa on ihan väärä profiilikin. Tosin oikeaa ei ole oikein missään muussakaan :-[
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

wese

Talvi tulee ja nyt näyttää että Dasse jää ulos talvehtimaan, muiden kiireiden takia ei ehdi laittaa. Jos joku harrastaja olisi kiinnostunut projektia jatkamaan tai muuten vaan taltioida hienon auton niin voisi soitella mulle niin voidaan vääntää kauppaa niin ei tarvisi Dassen lumeen jäädä makaamaan. Hinta on varmasti harrastaja ystävällinen.
Panu 0405316515

salmi

moro. tiedossa kuvien mukainen cedric-romu keski-suomessa autiolla tontilla. omistajaa en tiedä, mutta auto suht. kokonainen diesel koneella. voin antaa tarkempia koordinaatteja, jos kiinnostaa..

altsi75

kiinnostaa kyllä.haussa ois just tollanen mut ei o sossun elätillä verojen ja vakuutusten jälkeen paljo sijoittaa..kerro mulle ystävä kallis pian osoite ja paikkakunta.kuulostaa että romuvarikko korjaa pikapuoliin sen paaliin..

altsi75

kertoisitko kuinka ahtaminen tapahtui.pakosarja,minkä kokonen pakoputki ja mikä ahdin..?aion tehdä saman mun c32:een jossa cedricin patarautakansikone kun ensin saan ton automaatin toimii kunnolla pidempään ku kuukaus kerrallaan..kaikesta avusta olisin kiitollinen..

Drifter

Mitähän mahtaa tälle vekottimelle kuulua nykyään?
Datsun 220C -76