Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

p12 piiiiiiiiiiiiiiitkä starttaus

Aloittaja record, joulukuu 30, 2012, 23:48:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

record

Pari kertaa auto on tehnyt pakkasilla sen, että lämittämättömänä  starttauttaa varmaan puoli minuuttia ennenkuin lähtee käymään. Lämmitettynä ei oo mitään ongelmaa. Onko tuo vika vai ominaisuus?  ::)

mertsi1

#1
olisko lämpötila-anturissa jotain häikkää? eli anturilta ei lähde käskyä ohjausyksikölle, että nyt kone on kylmä - lisää soppaa... anturihan on käytännössä potentiometri, josta löytyy ON ja OFF -asennot ja välissä on muuttuva kartta.

Optimus Primera

Reilun vuoden ollut tämä P12 -05 1.6 ja pari kertaa tehnyt tämän saman. Nyt toisella kerralla ei meinannut käynnistyä millään. Eka yrityksellä kuulosti jo että käynnistyi, mutta sammua pätkähti. Sitten monen tosi pitkän hinkkauksen jälkeen (akku alkoi jo loppua) käynnistyi luultavasti yhdellä pytyllä ja hetken aikaa vartkasi koko auto kunnes pärähti loputkin tulille.. Tässä viimeisessä yrityksessä painelin kaasua, normaalisti en.
Molemmilla kerroilla auto ei ole ollut lämmityksessä ja pakkasta on ollut muutama aste. Tosin on kyllä käynnistynyt kylmemmälläkin ilman ongelmia. Yleensä on lämmityksessä pakkasilla, mutta reissussa ei aina ole paikkaa.
Ja mitä löysin aikaisempaa juttua niin näissä minun tapauksissa autoa ei ole käynnistetty ja siirretty lyhyttä matkaa ennen ongelmia.

mies51

Tuo, että meinaa käynnistyä, mutta sammuu ja sitten saa startata pitkään, on tyypillistä ainakin Almeralle. Toinen tapaus, että käynnistyy, mutta äkkiä liikkeelle yrittäessä sammuu. Kummassakin tapauksessa jostain syystä ilmeisesti kastelee tulpat, jonka vuoksi käynnistyminen on tuollaista "yhdellä pytyllä"-vaikutelmaa.
Ainakin entisajan autoille neuvottiin painamaan rauhallisesti kaasu pohjaan ja pitämään pohjassa koko ajan, vaikka starttailisi monta kertaa pitkäänkin.
Muutaman kerran jälkimmäinen tapahtunut ja starttaukseen on mennyt melkein minuutti. Normaalisti lähtee sekunnissa.

datsunpower

#4
Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - joulukuu 31, 2012, 16:03:13
olisko lämpötila-anturissa jotain häikkää? eli anturilta ei lähde käskyä ohjausyksikölle, että nyt kone on kylmä - lisää soppaa... anturihan on käytännössä potentiometri, josta löytyy ON ja OFF -asennot ja välissä on muuttuva kartta.

Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa ja ennen kaikkea, mistä tämmöisen keksit?




EDIT: Tuohon kaasu pohjassa starttaamiseen... Nissanin ruiskut menevät johonkin spesiaali moodiin kun moottoria startataan kaasupohjassa.. ja sen on oltava täysin pohjassa/kaasun auki, missään välitilassa ei tähän moodiin mennä. Osakaasu starttauksella karttoja luetaan normaalisti.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Rokka

Starttimoottori kannattaa vaihtaa. Omassa primerassa oli sama juttu. Yleensä kun starttasi niin lähti käyntiin helposti, välillä ei sitten millään startannut, puoli minuuttia sai jurnuttaa. Startin vaihdon jälkeen lähtee käyntiin kuin palmun alta pakkasista riippumatta. Ei ole edes kallis se startti, taisi olla 90€ , josta 8€ runkopanttia.

Optimus Primera

Lainaus käyttäjältä: Rokka - huhtikuu 07, 2018, 17:38:37
Starttimoottori kannattaa vaihtaa. Omassa primerassa oli sama juttu. Yleensä kun starttasi niin lähti käyntiin helposti, välillä ei sitten millään startannut, puoli minuuttia sai jurnuttaa. Startin vaihdon jälkeen lähtee käyntiin kuin palmun alta pakkasista riippumatta. Ei ole edes kallis se startti, taisi olla 90€ , josta 8€ runkopanttia.
Startti on vaihdettu viime kesänä. Ei starttimoottorissa kovin paha vika voi olla jos se puoli minuuttiakin jaksaa pyörittää :o

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Rokka - huhtikuu 07, 2018, 17:38:37
Starttimoottori kannattaa vaihtaa. Omassa primerassa oli sama juttu. Yleensä kun starttasi niin lähti käyntiin helposti, välillä ei sitten millään startannut, puoli minuuttia sai jurnuttaa. Startin vaihdon jälkeen lähtee käyntiin kuin palmun alta pakkasista riippumatta. Ei ole edes kallis se startti, taisi olla 90€ , josta 8€ runkopanttia.
Tuota ei oikein selitä mikään muu kuin, että startti olisi alkanut olla tiensäpässä sähköisesti ja ottaa niin paljon virtaa, että moottorinohjaus sammuu starttaamisen aikana pois alijännitteen vuoksi. Huono akku tekee myös samaa. Startti kyllä pyörittää moottoria moitteetta, mutta ei varmasti käynnisty kun ECU ei anna polttoainetta eikä kipinää.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.