Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

N16 QG18DE nokkahihnan tai ketjun vaihtoväli

Aloittaja allu2000, toukokuu 14, 2010, 08:23:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tero-75

Lainaa^Kiitoksia
Vielä sen verran, että minkä kokoisen ulosvetäjän ostan? Manuaalin ohjeiden mukaan sellaiselle on tarvetta ja lisäksi mitä tiivistemassaa tuohon kannattaa laittaa?
Ainoa paikka missä ulosvetäjää voi tarvita on tuo kampiakselin hihnapyörä, vaikka muistaakseni se lähti varovasti molemmin puolin ruuvimeisselillä kampeamalla. Muistaakseni myös tilaa ulosvetäjälle oli huonosti. Kuitenkin tuon hihnapyörän mittaamalla tiedät ulosvetäjän koon.

Tiivistemassaksi kelpaa mikä tahansa jonka luvataan kestävän öljyä ja jäähdytinnestettä. Merkkejä en muista mutta etiketti lukemalla selviää kyllä.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

juha750

No niin, nyt on purkuosuus valmis, kyllä siinä saa tunnin jos toisenkin purkaa. :D

Tosiaan, tossa Motonetin setissä ei ole imupuolelle muuttuvalla ajoituksella olevaa ratasta, mutta en jaksa sellaista erikseen ostaa. Englannissa sellainen maksaa noin 170 puntaa, niin täällä ei varmaan 300e riitä.

On toi jonkun verran venynyt.

N16 automatic

Yritin etsiä ketjun kestoikää, mutta mistään ei oikein löytynyt arviota. Vaihtoja on tehty, mutta hyvin vaihtelevilla väleillä. Onko missään mitään valmistajan antamaa kestoarviota?

Omalla QG18DE:lla ajettu 250 tkm ja hieman mietityttää, että uskaltaako tuota autoa vielä pitää muutaman vuoden. Ketjun vaihto kun ei taida ihan ilmainen juttu olla...

QG18DE kone on toiminut todella hyvin, ei vikoja. Ainoa korjaus määräaikaishuoltojen lisäksi on ollut ilmamassamittarin vaihto n. 180tkm tietämillä.

Alppu

LainaaYritin etsiä ketjun kestoikää, mutta mistään ei oikein löytynyt arviota. Vaihtoja on tehty, mutta hyvin vaihtelevilla väleillä. Onko missään mitään valmistajan antamaa kestoarviota?

Omalla QG18DE:lla ajettu 250 tkm ja hieman mietityttää, että uskaltaako tuota autoa vielä pitää muutaman vuoden. Ketjun vaihto kun ei taida ihan ilmainen juttu olla...


Ei ole mitään vaihtoväliä.

Sitten kun rallattaa tai silmämääräisesti todettu venyneeksi (vikavalo), vaihtoon.

Ei vaihtokustannus taida niin suuri olla, että sen pelossa pitäisi autoa vaihtaa(?)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tero-75

#34
LainaaYritin etsiä ketjun kestoikää, mutta mistään ei oikein löytynyt arviota. Vaihtoja on tehty, mutta hyvin vaihtelevilla väleillä. Onko missään mitään valmistajan antamaa kestoarviota?

Omalla QG18DE:lla ajettu 250 tkm ja hieman mietityttää, että uskaltaako tuota autoa vielä pitää muutaman vuoden. Ketjun vaihto kun ei taida ihan ilmainen juttu olla...

QG18DE kone on toiminut todella hyvin, ei vikoja. Ainoa korjaus määräaikaishuoltojen lisäksi on ollut ilmamassamittarin vaihto n. 180tkm tietämillä.
Valmistaja ei ole antanut mitään kestoarviota koska on olettanut ketjun kestävän auton koko oletetun eliniän, jota Suomessa venytetään selvästi yli keskimääräisen.
Lisäksi tuo ketjun venyminen ei ole ollut tuossa määrin odotettua vaan kyseessä on jonkinasteinen valmistusvirhe. Siksi myöskään kiristäjän tarkistus ei muistaakseni kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan vaan on pelkästään osaavan huollon tai aktiivisen omistaja harteilla. Ketjun venymistä voi hidastaa kun vaihtaa kiristäjän ajoissa, estää sitä ei voi millään.

Ketjusarjaa saa eBaysta runsaalla satasella, Motonetista 150/300€ riippuen onko muuttuva imuventtiilin ajoitus (tosin pyörää ei ole pakko vaihtaa) ja aina merkkiliikkeen 600-700 euroon asti, työtä vaihtoon menee hiemankin asiaan perehtyneeltä 7-10 tuntia.
Itsellä meni kaverin kanssa 18 tuntia kun emme etukäteen ohjieisiin riittävän hyvin perehtyneet :)
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

kurttu

QG18DE koneessa ON muuttuva imuventtiilien ajoitus, ei se riipu mistään. Vai sopiiko sama jakopään korjaussarja muihinkin moottoreihin?

Tero-75

LainaaQG18DE koneessa ON muuttuva imuventtiilien ajoitus, ei se riipu mistään. Vai sopiiko sama jakopään korjaussarja muihinkin moottoreihin?
Sama sarja sopii sekä QG15DE että QG18DE moottoreihin, ja muuttuva imuventtiilin ajoitus tuli noihin moottoreihin vasta -03. Moottoria taas on ollut jo -00 alkaen suomeen tuoduissa autoissa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

kurttu

#37
Kyllähän QG18DE moottorissa on ollut VVT alusta asti (vm. 2000). QG18DE moottoriin tuli kyllä muita muutoksia siinä vaiheessa kun P12 korimalli esiteltiin. Tuli 1kW lisää tehoa, josta helpoiten erottaa vanhan ja uuden moottorin.

Ilman VVT:tä onpi se QG15DE moottori vuoteen 03 asti jolloin teho nousi 66 ->72kW

Nissan-90

Tervehdys,

Osaisiko joku kertoa hieman vinkkiä QG18DE moottorin jakoketjun vaihdosta? Itelle iski semmoinen eteen todennäköisesti kaikki merkit viittaavat siihen (moottorinvikavalo palaa, OBD kertoo vika koodia: P0335, kierrokset hyppii) Jos joku tietää jonkun osaavan tekijän akselilta Helsinki - Tampere niin vinkatkaa. Itsellä ei hirveetä innostusta ole alkaa tekemään kun on sen verran vieras kone vielä. Mutta jos kunnon ohjeet/ vinkit joltain saa niin mikä ettei sitä koittais....

mies51

Motonetissa näkyy olevan nyt molempia sarjoja eli ilman muuttuvaa venttiilinajoitusta 199,90e ja VVT ajoituksella 249e.

Ihmettelen vain, miksi joillakin on ketju venynyt hyvinkin vähällä ajolla. Meillä Visia+ mallinen Almera QG15DE moottorilla, ostin 10/2002 eli 2003 mallia ja siinä on VVT. Ajettu 279000km, josta paljon pääkaupunkiseudulla ajoa ja silti ketju ei ole venynyt, kiristinmäntä ulkona vasta 13 mm ei mitään ongelmia eikä liikaa ketjuääntä.

Shamsa

Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

kurttu

#41
Veikkaisin että öljynvaihto väli ja ölyn laatu vaikuttaa asiaan. Ja kylmäkäynnistykset.

Kyllähän tuo on melkein tonnin remontti teetettynä. Itsekin piti miettiä tarkkaan että kannattaako teettää vanhaan autoon.

Riisikippomies

Lainaus käyttäjältä: juha750 - heinäkuu 19, 2012, 23:03:33
^Kiitoksia
Vielä sen verran, että minkä kokoisen ulosvetäjän ostan? Manuaalin ohjeiden mukaan sellaiselle on tarvetta ja lisäksi mitä tiivistemassaa tuohon kannattaa laittaa?
Itse en keksi mihin ulosvetäjää ku ite rempan tein.. o renkaiksi laitoin bilteman o rengas sarjasta renkaat ja motonetistä ostin liiman en muista merkkiä mutta sinistä liimaa ja sitä kannattaa laittaa myös o- renkaisiin