Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Cherryn pohjaan pellavaöljyä?

Aloittaja ristor1, joulukuu 03, 2012, 22:39:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ristor1

Kävin tuossa juuri katsastamassa vm. 85 orkkis Turbo Cherryni. No sehän meni kehujen kanssa läpi niinkuin vettä vaan, vaikka niin ei käynyt huomattavasti uudemman perheautoni kanssa (joka tosin sekin on japanilainen, mutta ei Nissan :) Tää Nissani onkin vain isän naatiskeluauto...

Juttelin siinä inssin kanssa samalla kun hän ihmetteili moista alkuperäiskuntoista harvinaisuutta :) ja hän tuumasi koputellessaan, että onpas hyväkuntoinen pohja, ei ole pehmeätä missään. Alusta on joskus muinoin käsitelty öljyllä. Inssi tuumasi, että voisi vielä halutessaan - ja varmuuden maksimoimiseksi - käsitellä pohjan vielä pellavaöljyllä, niin se ikäänkuin taas pehmentäisi jo pohjassa olevaakin öljyä.

Onko kellään kokemusta tuosta? Mistä saa "sopivaa" pellavaöljyä tuohon ja missä muodossa sitä kannattaa tuonne pohjaan laittaa: sivellä vai ruiskuttaa?

Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistänne!

Datsuuna

#1

Itsellä kokemusta lähinnä jäteöljyn käytöstä hyvin tuloksin. Nykyään kotelonsuoja-aineet ovat jo niin halpoja, että olen siirtynyt yksinomaan niihin ja käytän Dinitrol ML:ää. Vernissa eli keitetty pellavaöljy jota maaliöljyksikin kutsutaan lienee parempi vaihtoehto kuin pelkkä pellavaöljy. Tein aikoinaan kokeita joista voi lukea kerholehdestäkin siinä pellavaöljyvernissa ei tuntunut ruostumista estävän.
http://www.dinitrol.fi/arch/Tekniset/Dinitrol/Dinitrol_ML.pdf
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

#2
LainaaKävin tuossa juuri katsastamassa vm. 85 orkkis Turbo Cherryni. No sehän meni kehujen kanssa läpi niinkuin vettä vaan, vaikka niin ei käynyt huomattavasti uudemman perheautoni kanssa (joka tosin sekin on japanilainen, mutta ei Nissan :) Tää Nissani onkin vain isän naatiskeluauto...

Juttelin siinä inssin kanssa samalla kun hän ihmetteili moista alkuperäiskuntoista harvinaisuutta :) ja hän tuumasi koputellessaan, että onpas hyväkuntoinen pohja, ei ole pehmeätä missään. Alusta on joskus muinoin käsitelty öljyllä. Inssi tuumasi, että voisi vielä halutessaan - ja varmuuden maksimoimiseksi - käsitellä pohjan vielä pellavaöljyllä, niin se ikäänkuin taas pehmentäisi jo pohjassa olevaakin öljyä.

Onko kellään kokemusta tuosta? Mistä saa "sopivaa" pellavaöljyä tuohon ja missä muodossa sitä kannattaa tuonne pohjaan laittaa: sivellä vai ruiskuttaa?

Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistänne!


Tää on ihan hyvää: http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Ruostesuojaus/Pellavaoljypohjainen-ruostesuoja-aine-362423/

Tunkeutuvuus on hyvä ja aine myrkytöntä, ei haittaa vaikka suojatessaan suttaisi itsensäkin.

Huonompana puolena se, että käsittely pitää uusia ainakin kerran vuoteen (jos ympärivuotinen käyttis)  kun aine haihtuu tms.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

js876

Lainaa
Itsellä kokemusta lähinnä jäteöljyn käytöstä hyvin tuloksin.

Käytetty moottoriöljy ei todellakaan sovi, sehän mädäntää viellä enemmän. Sisältää rikkeä ja muuta paskaa, joka ruostuttaa viellä enemmän, kandee käyttää ihan puhdasta käyttämätöntä öljyä.

Sekoittaa vaikka alustamassaan(siveltävää tyyppiä) vaihteistö öljyä, vaihteistoöljy on halpaa ja sitkeetä tosin kuin moottoriöljy.

Datsuuna

Lainaa

Käytetty moottoriöljy ei todellakaan sovi, sehän mädäntää viellä enemmän. Sisältää rikkeä ja muuta paskaa, joka ruostuttaa viellä enemmän, kandee käyttää ihan puhdasta käyttämätöntä öljyä.

Sekoittaa vaikka alustamassaan(siveltävää tyyppiä) vaihteistö öljyä, vaihteistoöljy on halpaa ja sitkeetä tosin kuin moottoriöljy.
Älä puhu paskaa ilman parempaa tietoa ! Esim. oma wanha 100A on saanut jäteöljykäsittelyjä jo 80-luvulta asti ja on yhä kovapeltinen kuten wanha isäukon VW Kupla -64 joka edelleen kovapeltinen tosin ei enää ollut ajossa 1o vuoteen. Voit lukea tekemäni kokeen tuloksista Datsunissani 1/2008. Silti suosittelen esim. Dinitrol ML:ää melko halpaa ja toimivaa ainetta eikä hajuhaittoja  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

js876

Lainaa
Voit lukea tekemäni kokeen tuloksista Datsunissani 1/2008.

Taitaa olla tulokset sieltä marssista.

Ja jäteöljyt kannattaa viedä sinne öljynkeräyskeskukseen.

Timppa

mites öljypohja ei sitten lahoa läpi vaikka sisällä on "jäteoljyä" monestikki auto joka hylätään käytöstä ei ole just huollettu ::)


mutta tosiaan nykyään sen verta halpoja nuo oikeat aineet ruostesuojaukseen että jäteölynkäyttö ei oikeestaan enää kannattane ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

cedricfan

Moottoriöljy suositellaan vaihdettavaksi ennen talvisäilytystä, ja eräs tärkeä perustelu on se, että palaneen polttoaineen vuoksi öljyyn kertyy happamia yhdisteitä. Tämän ymmärtänee ja hyväksynee kaikki.
Jäteöljy ei myöskään tunkeudu ja syrjäytä kosteutta.
Enempää syitä minä en tarvitse, nämä riittää. Jäteöljy saattaa olla parempaa kuin ei mitään, mutta se ei ole tarpeeksi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

js876

#8
Maali on kaikista paras tapa välttää ruostumista. ;D


ILVES-Joe

Enpä minäkään koskaan ole nähnyt sisältäpäin rostunutta öljypohjaa vaikka siellä "jäteöljyä" on koko ajan. Parempaa suojaamaan se jäteöljy on kuin kuravesi.
Sitä en oikein ymmärrä miksi sinne pohjaan pitäisi laittaa muualle tarkoitettuja tuotteita koska pohjan suojaamiseen saa oikeita, siihen tarkoitukseen tarkoitettuja tuotteita.

Kaiken huippuna teräketjuöljyn käyttö alustansuojaamisessa ja vieläpä sellaisen "biohajoavan" eikös sellaiset ovat vesiliukoisia?
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

take

No, sotkenpa lusikkani tähänkin soppaan. Pellavaöljy ei toimi alustassa, kuluu pois nopeammin kuin ehtii aivastaa. Sen sijaan imeytyvyys on erittäin hyvä. Ruosteeseen imeytettynä sillä on saanut venytettyä korjaustarvetta useilla vuosilla. Hajuhaitta on sitten aivan järkyttävä. En uskalla suositella hajun vuoksi.

Muutamia kymmeniä purkuautoja tutkinut ja erityisen ongelmallisia tuntuu olevan 2 pellin päällekkäissaumat. Niihin ei näytä kotelosuoja-aineet imeytyvän. Tavallinen moottoriöljy kyllä tuli läpi takalattian saumasta.

Pitäisi joskus olla varaa sen verran että ostaisi 2 samanlaista uutta autoa ja toista suojaisi öljyillä ja toista "oikeilla" aineilla.

Datsuuna

#11

Kannattaa ostaa omaksi tai lainata seuraava opus: Auton korikorjaus Alfamer ISBN 952-5089-68-1 siinä selvitetään tuota korin ruosteenestoa varsin perusteellisesti lisäksi erittäin hyviä vinkkejä tee se itse miehille auton peltitöihin  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

ILVES-Joe

Minulta voisi löytyä asfaltissa käytettyä bitumia jos joku sellaista coctailin haluaisi autonsa pohjaan tehdä...
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

micramies

Mitenkähän peltisaumoissa toimisi ohut sprayöljy, ruostuneiden pulttien irrotukseen tarkoitettu mikä mainosten mukaan on tunkeutuvaa ja irrottaa kiinniruostuneet osat?
Omien kokemusten mukaan ensin ruostuu alustan kotelopalkit, kynnyskoteloiden takapäät ja takalokasuojan kaaret, kaikki sisältäpäin.
Pohjalevy ja takapyöräkotelot ruostuu jos kivet hakkaa massat puhki mutta ne on vielä helppoja paikkoja massata.
Takalokasuojan kaari pintapellin ja pyöräkotelon sisäpuolisesta saumasta lienee aika vaikea paikka suojata luotettavasti, tiellä on kaikenlaisia rakenteita ja verhoiluja.
Pelkästään alustan ja pyöräkoteloiden säännöllinen pesukin voisi auttaa vastustamaan ruostetta mutta missäpä minäkään rivitalossa asuva voin kunnolla pestä niitä kun ei ole mitään TI-pesuhalleja täällä saati että nosturipaikkaa jossa päästä alusta pesemään.
Olen konepesussa ottanut joskus sen alustanpesun mutta taitaa olla aika tehoton huuhtaisu, korkeintaan irtohiekat voi lähteä mutta pinttynyt suolakura ei lähde kuin liuottimella ja harjaamalla.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Alppu

#14
LainaaMitenkähän peltisaumoissa toimisi ohut sprayöljy, ruostuneiden pulttien irrotukseen tarkoitettu mikä mainosten mukaan on tunkeutuvaa ja irrottaa kiinniruostuneet osat?

Toimii. Itse olen käyttänyt CRC, WD40, Motox jne. mitä käsillä on ollut. Oikea suihkutuskuvio on ollut itselleni tärkein.

Kesäisin käynyt pohjan, koteloita ja palkkeja näillä läpi, antanut vähän imeytyä ja kuivahtaa ja se jälkeen kotelonsuoja perään.

Riittävän puhdasta pitää olla ennen kuin alkaa suihkimaan.

Itselläni ollut hyvät lähtökohdat kun auto oli vähän ennen hankintaa suojattu liikkeessä. :)


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

valpas

LainaaMinulta voisi löytyä asfaltissa käytettyä bitumia jos joku sellaista coctailin haluaisi autonsa pohjaan tehdä...
Sytytit idean!  Mulla jäi semmosta tosi ohutta bitumiliuosta (jota käytetään Bitumikermin hitsauksessa siveltävänä, tai ruiskutettavana tartuntapohjana) Lämmittämällä tulee notkeammaksi sivellyssä pinnassa, joten voi kuumentamalla saada juoksemaan, ja tunkeutumaan uudelleen. Jospa vois sekottaa johonkin kotelosuojaan?
Tahtoo nuo kotelosuoja-aineet olla nykyisin pääosin vahapohjaisia, ja kuumentamalla ei saa niitä juoksevaksi kuivuttuaan. Korppuuntuu vaan, kun yrittää lämmittää.
Kun massaus suoritetaan sen jälkeen, kun ruostuminen on jo alkanut, vaatii se helposti uudistettavaa kerrosta.
Ruostumista hidastaa aina se, että pellin, ja ilman välissä on jotain estämässä hapen yhtymistä peltiin. Ei se aine tietenkään saa olla kemiallisesti syövyttävää.....
Tunkeutuvien aineiden kanssa ohut pölykerros ei haittaa, jos se on ehdottoman kuivaa, pistehitsisaumoja myöten. Liikapölyn poistoon riittää koteloissakin monesti paineilmapuhallus.
Minulla on mm. hitsaamaton, melkein puoli miljoonaa ajettu Finni. Ihan museokunnossa pelleiltään.  :)

eloz

Puutervalla käsitelty ruosteeton auton pohja on paras oivallus mitä tiedän. Tarpeeksi paksulti pitää saada laitettua, haju kestää muutaman päivän, sitten helpottaa. Tervaahan näyttää varaosaliikkeissä olevan hyvin tarjolla, valitsee vain oikeanlaisen.
     

Desperate child

Joku joskus väitti "rost offin" ruostuttavan lisää, mutta faktapohjaa asiasta ei ole, ja itsestänikin se kuulostaa melko järjettömältä. Tuota Dinitrolin ML:ää minäkin olen käyttänyt, mielestäni on melko notkeaa kamaa, vertailupohjaa ei sen kummemmin ole, tuolla suojatut kohdat ei ainakaan vielä ole ruostunut läpi.. (toisin kuin ihan alkuaikoina itse tekemät paikat jotka jäi suojaamatta, oli vain ruostepohjamaali päällä  >:( )

Ja ainakin hitsatessa jos ei ole kunnolla noita kotelosuoja aineita poistettu, niin muuttuu notkeaksi, tosin en voi mennä vannomaan mitä ainetta noissa paikoissa on käytetty kun on aikasempien omistajien suojaamia paikkoja.

Sunnyn kanssa ainakin itsellä käynyt se ikävä juttu että se oli melko siisti peltinen 2006, mutta 6vuotta hiekkatiellä rallaamista, eikä yhtään alustapesua on tehnyt sen että alkaa olemaan menetetty tapaus. Kivisuihkut on syönyt ovet ja helmat ja kaaret ja pohjassa joka kolossa on monen sentin kerros paskaa.
Pitäis vaan se alusta jollain saada (ja viitsiä) pestä usein ja huolella. Ja kunnon kuraläpät olis varmaan ovet ja helmat pelastanu.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

js876

#18
Lainaamites öljypohja ei sitten lahoa läpi vaikka sisällä on "jäteoljyä" monestikki auto joka hylätään käytöstä ei ole just huollettu ::)

LainaaEnpä minäkään koskaan ole nähnyt sisältäpäin rostunutta öljypohjaa vaikka siellä "jäteöljyä" on koko ajan. Parempaa suojaamaan se jäteöljy on kuin kuravesi.
Sitä en oikein ymmärrä miksi sinne pohjaan pitäisi laittaa muualle tarkoitettuja tuotteita koska pohjan suojaamiseen saa oikeita, siihen tarkoitukseen tarkoitettuja tuotteita.

Onhan se nyt aivan eri asia moottorissa oleva ns. jäteöljy verratuna auton pohjassa olevaan jäteöljyyn.

Moottorissa öljyhän kiertää ja ei ole suoraan kosketuksessa ilmaan/ilmankosteuteen tien mutaan/ tiesuolaan talvella. Kaikki kura muu paska tarttuu auton pohjassa olevaan jäteöljyyn/öljyyn kiinni muta yms.

Ja vastataanpa viellä tuohon kysymykseen :

Lainaa
Sitä en oikein ymmärrä miksi sinne pohjaan pitäisi laittaa muualle tarkoitettuja tuotteita koska pohjan suojaamiseen saa oikeita, siihen tarkoitukseen tarkoitettuja tuotteita.

Metallia kuin metallia ja paras tapa vanhoijen sukellusveneiden suojaamiseksi on maali, NÄKEE hyvin pinta ruostuneet kohdat kun on maalattu.

Semmoinen Ruosteenestopohjamaali Tikkurila Rostex Super 10 l
http://www.taloon.com/rostex-super-ruosteenestomaali-10l-vaaleanharmaa/JJ-42-45tuxv/dp?openGroup=5388
maali maksaa n 140 euroa ja sillä vedän(jos tarvitsee) joka vuosi auton pohjaan(riittää kahdeen maalikerrokseen) vanhaan Nissan sunnyyni.

valpas

Autojen korit ruostuu enimmäkseen niistä pistehitsisaumoista, tai anakin alkaa niistä.
Maali on hyvä, mutta toimii vain kohteissa, joihin pääsee käsiksi.
Ajamattomassakin autossa on ruosteen alut pisteiden ympärillä, eli sinne pitää saada menemään tunkeutuva aine, joka hidastaa ruostumista.
Kyllähän se kalvo sauman ulkopuolellakin tekee sen tiiviiksi, mutta käytössä on eloo sen verran, että johonkin tulee reikä. Kaikki varmaan tietää, mitä sitten tapahtuu.

js876

#20
LainaaAutojen korit ruostuu enimmäkseen niistä pistehitsisaumoista, tai anakin alkaa niistä.
Maali on hyvä, mutta toimii vain kohteissa, joihin pääsee käsiksi.
.

Niihin kohteisiin mihin ei pääse käsiksi niin sinne vaan kotelosuojaa tai muuta semmoista mikä hylkii vettä, esimerkiksi palkkeihin sekä helmoihin.Kandee katsoa myöskin että esimerkiksi ovissa vedenvalumis reiät ei ole tukossa, helmoihin kannattaa poraa reiät, mihin saa tulpat laitettua ne vaan sitten auki talveksi, että pääsee ilma kiertämään paremmin helmoijen sisällä(vähän niinkuin vanhoissa omakotitaloissa olevat kivijalan tuuletus aukot).

NNisti

Kerran tuli sotkettua pohjaan isäukon ohjeella jotain (uusi)moottoriöljy+alustamassamössöä mutta eipä se nyt mielestäni oikeen vakuuttanut kun vaikutti siltä että vaikka aineet oli hienosti astiassa sekaisin niin auton pohjassa vähän aikaa oltuaan öljy erkani alustamassasta ja juoksi alustan matalimpaan kohtaan mistä sitten karkasi tippoina maahan...
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

akkuhappo

kotelosuojaa ehdottomasti kaikki umpinaiset rakenteet täyteen, samoin kuin etulokarien sisäpuolet ja ovien kotelot.. liian monta kertaa näkee ruosteen tulevan läpi kun alkanut muhimaan sisäpuolella. ja esimerkkinä kannattaa puhdistaa välillä ne etulokarien sisäpuolet, kun sisälokaria ottaa pois niin saattaa olla vilkkuun asti täynnä kosteaa möhnää..

micramies

LainaaAutojen korit ruostuu enimmäkseen niistä pistehitsisaumoista, tai anakin alkaa niistä.
Maali on hyvä, mutta toimii vain kohteissa, joihin pääsee käsiksi.
Ajamattomassakin autossa on ruosteen alut pisteiden ympärillä, eli sinne pitää saada menemään tunkeutuva aine, joka hidastaa ruostumista.
Kyllähän se kalvo sauman ulkopuolellakin tekee sen tiiviiksi, mutta käytössä on eloo sen verran, että johonkin tulee reikä. Kaikki varmaan tietää, mitä sitten tapahtuu.

Tehtaan jäljiltähän ainakin jotkut pistehitsisaumat on suojattu päältäpäin jollain joustavan tuntuisella kitillä tai massalla ennen korin maalausta. Vanhemmiten saattaa kuivua ja rueta rakoilemaan jolloin kosteus pääsee saumaan aloittamaan ruostumisen. Silloin olisi heti ruiskutettava ohutta kotelosuojaa saumaan jos auton haluaa kestävän "tarkoitettua käyttöikää" pidempään.

Nythän Suomessa on rahapulassa ruettu muuttamaan kestopäällystettyjä pienempiä teitä takaisin sorateiksi joten ruosteeneston ja erityisesti kiveniskusuojauksen tarve tulee jälleen kasvamaan eikä se oikeastaan teiden suolauksen ja hiekoituksen vuoksi ole milloinkaan kokonaan hävinnytkään Suomessa uusien autojen myyjien mielikuvamarkkinoinnista huolimatta. Autot ruostuvat Suomessa talven suolassa ja hiekassa ryvetettynä edelleen.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Datsuuna

RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Datsuuna

#25


Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti