Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan Sunny 1.6i -91 Termostaatti

Aloittaja JAMATAKE, lokakuu 22, 2008, 11:58:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JAMATAKE

Eli missähän se sijaitsee tuossa koneessa?? Ei oo ainakaa ylävesi letkun päässä...

Ongelmana on se että lämmöt ei nouse, tosin lämmintä tulee vielä ainakin näillä keleillä sisään laitteesta. Ryyppy pysyy päällä melko pitkään--> bensaa menee turhan paljo...

Joten aattelin että termari vuotanee läpi...

Tero-75

Räjäytyskuvan mukaan termostaattikotelo on vesipumpun jatkeena.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

gt primera

#2
Tähän vois jatkaa vähän omalla ongelmalla. Onko kellään kokemusta sunnyssa sellaisesta viasta että lämmöt nousee liikaa kun sisä lämmön kytkin on kylmillään mutta jos sen pitää 1/4 lämpöisellä tai enemmän niin lämmöt pysyy normallina??? (Puhaltimen nopeudella ei ole merkitystä...) :o voisko olla että termostaatti ei aukee kunnolla??

Tero-75

LainaaTähän vois jatkaa vähän omalla ongelmalla. Onko kellään kokemusta sunnyssa sellaisesta viasta että lämmöt nousee liikaa kun sisä lämmön kytkin on kylmillään mutta jos sen pitää 1/4 lämpöisellä tai enemmän niin lämmöt pysyy normallina??? (Puhaltimen nopeudella ei ole merkitystä...) :o voisko olla että termostaatti ei aukee kunnolla??
Ei mikään uusi oire, tuolla tavalla yleensä saadaan pitkitettyä remonttia. Vika taas voi olla monessakin paikassa.
Termostaatti yleensä jumittuu auki-asentoon, mutta kyllä sekin kannattaa tarkistaa.
Myös jäähdytinnesteen määrä voi olla hieman vajaa. Entä onko jäähdytinneste kuinka puhdasta? Jäähdytysjärjestelmän huolellinen pesu ja huuhtelu voivat auttaa asiaa.
Pahimmassa tapauksessa kyseessä on palanut kannentiiviste, joka vuotaa ensi alkuun vain vähän, mutta ajan mukaan vuoto pahenee.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

take

Onkohan tuo nyt taas N13 vai N14? No kumminkin molemmissa tavallinen vika että jäähdytin happanee. Jos rivat rapisee alas sormella pyyhkäsemällä niin vaihda ihmeessä se jäähdytin ennen kuin rikot koneen. Meinaan N13 ja multivalve kone on semmonen yhdistelmä että lämpömittarin epänormaalit näyttämät PITÄÄ ottaa vakavasti. Meinaan just keväällä laitettiin romukuormaan menemään 7 multivalve konetta jotka keitetty täysin tohjoksi. Kaikissa jäähdytin läpimätä ja perusteina: "ei ne lämmöt vielä paljoo noussu" tai "Lämmöt nousi ja samantien se hyytyi".

Muita vaihtoehtoja myös se termostaatti. Ei kyllä niin harvinainen vika sekään. Sitten kansipahvi ja jäähdytysnesteen määrä ja järjestelmän puhtaus. Myös jäähdyttimen puhtaus. Onko paljon itikoita ripojen välissä?

Noista ja tuossa tärkeysjärjestyksessä kun lähtee liikkeelle niin pitäisi jotain selvitä. :)

gt primera

Joo no tossa kun tutkailin niin tuskin kans pahvi koska ei pulputa vesitlaan, ja tuskinsyyläri koska on parivuotta vanha, nesteet on kesällä vaihdettu, kuin myös kansi pahvi. Ihmetyttää vaan se kun lämmöt pysyy hyvin normaalina ilman ongelmia kun pitää sisäilman puhalluksen pois kylmimmältä asennolta...???

BA

Micrassa oli samoja oireita kesäkeleillä (+10c tai yli) yli vuoden. Termostaatin vaihto auttoi hetken, jäähdytysjärjestelmän puhdistus hiukan verran pitempään, samaten vesipumpun uusinta. Aina oireet vaan palasivat jonkin ajan päästä. Lämppäriä edes hiukan päällä pitäessä lämmöt ei nousseet edes helteillä mihinkään normaalista, mutta pois kääntäessä heti lähtivät hitaasti kipuamaan.

Lopulta oireet alkoi pahentua, lämpöjä sai kääntää paljon isommalle, ja lopulta tussautti kerran pihan täydeltä valkoista savua putkesta. Ei pulputellut aiemmin yhtään säiliöön, eikä hukannut nestettäkään.
Myin auton konevikaisena, ja kuulin kohta että kansi oli halki. ::)

gt primera

Jo löytyi vika.. ilmalukko lämppärin kennon letkussa.. oli jääny ilmaamatta. nesteiden vaihdon yhteydessä.. ::)

JJM

Minkäsasteinen termari sunnyssä (ga16de) on vakiona? Motonet myy 82 ja 88 asteista, kumpi parempi?

Entä mihin asti n14 lämpömittarin pitäisi nousta? Olevinaan kestää kauan lämmetä ja enintään nousee "klo 8" kohdalle kun klo 9 olisi mittarin puolivälissä.

nissan-man

LainaaMinkäsasteinen termari sunnyssä (ga16de) on vakiona? Motonet myy 82 ja 88 asteista, kumpi parempi?

Entä mihin asti n14 lämpömittarin pitäisi nousta? Olevinaan kestää kauan lämmetä ja enintään nousee "klo 8" kohdalle kun klo 9 olisi mittarin puolivälissä.
Alkuperäinen termostaatti kannattaa laittaa.. Tarviketermareista on monella huonoja kokemuksia, tosin itellä on kyllä toiminu mainiosti. 88asteinen on hyvä. Joskus muistaakseni 92.stakin olen käyttäny n13 sunnyssä.
P10 GA16DS

nissan-man

Lainaa
Alkuperäinen termostaatti kannattaa laittaa.. Tarviketermareista on monella huonoja kokemuksia, tosin itellä on kyllä toiminu mainiosti. 88asteinen on hyvä. Joskus muistaakseni 92.stakin olen käyttäny n13 sunnyssä. Kyllä pitäs nousta puoliväliin asti mittari jos termari on kunnossa.
P10 GA16DS

Nasse

Kuinkas tonne n13 koppasen sunnyn termostaatille pääsee helpoiten käsiksi? Kun nopealla vilkaisulla näytti olevan vittumaisessa paikassa koneen takana öljynsuodattimen lähistöillä.

Ei näkynyt edes termostaattikoteloa vaan sain aavistuksen pulteista missä kohtaa olis. Tiellä oli osittain muistaakseni ilmanputsari ja iso läjä johtoja. Mistä kautta sitä termarii kannattaa alkaa vaihtaa? Tiedä sit onko siin loppujen lopuks mitää vikaa ku kumminki lämpimänä puskee kuumaa ilmaa, mutta lämpömittari noussu vaan muutaman millin kun on lämmin useat vuodet. kaupunkiajossa nousee sit sinne puoleen väliin tauluu kuten varmaa pitääki..?
:)

Tero-75

LainaaKuinkas tonne n13 koppasen sunnyn termostaatille pääsee helpoiten käsiksi? Kun nopealla vilkaisulla näytti olevan vittumaisessa paikassa koneen takana öljynsuodattimen lähistöillä.

Ei näkynyt edes termostaattikoteloa vaan sain aavistuksen pulteista missä kohtaa olis. Tiellä oli osittain muistaakseni ilmanputsari ja iso läjä johtoja. Mistä kautta sitä termarii kannattaa alkaa vaihtaa? Tiedä sit onko siin loppujen lopuks mitää vikaa ku kumminki lämpimänä puskee kuumaa ilmaa, mutta lämpömittari noussu vaan muutaman millin kun on lämmin useat vuodet. kaupunkiajossa nousee sit sinne puoleen väliin tauluu kuten varmaa pitääki..?
:)
Mitäköhän sinä olet sieltä koneen takaa etsinyt? Ja millä koneella N13:si on? Jos 8-venttiillinen E-moottori niin termostaattikotelo on aivan virranjakajan vieressä koneen päässä, kotelossa on kiinni jäähdyttimelle menevä letku. GA-koneessa taas termostaattikotelo on koneen päässä heti vesipumpusta seuraavana tulipeltiin päin.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Datsuuna

LainaaMinkäsasteinen termari sunnyssä (ga16de) on vakiona? Motonet myy 82 ja 88 asteista, kumpi parempi?

Entä mihin asti n14 lämpömittarin pitäisi nousta? Olevinaan kestää kauan lämmetä ja enintään nousee "klo 8" kohdalle kun klo 9 olisi mittarin puolivälissä.
Tuntuupi olevan hidas lämpiämään tuo GA16DE kone Almerassa ainakin heti, kun ulkolämpötila lähentelee pakkaslukemia. Vaihdoin pari talvea sitten uuden 88 asteisen alkuperäisvaraosa termostaatin parani vähän. Moottorin esilämmitys lohkolämppärilläkään ei paljoa asiaa auta. Olen pitänyt ilmanottoaukkoa osittain suljettuna ainakin kovilla pakkasilla vaikuttaa jo selvästi. Vanha Datsun 100A oli nopeasti lämpiävä ja hyvä talviauto siinä mielessä kesäkeleillä turhankin kuuma  ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

JJM

Vaihdoin uuden termarin eikä muuksi muuttunut, yhtä hidas on edelleen. 82-asteinen wahler. Viisari pysähtyy edelleen samaan kohtaan. Lämpöä kyllä tulee vartin jälkeen mukavasti, mutta tosiaan hitaasti lämpeää.

RoadRacing

Täällä kans cherryssä lämpöongelmia.

Motonetistä hain uuden 88c termarin, ei vaikutusta. Tukin syylärin puoliksi ei vaikutusta.

Eli auto ei lämpene. Mittari nousee parin millin verran. Lämpöä tulee mutta viime talvena tarkeni t paidalla, nyt ei toivoakaan...

datsunpower

LainaaTäällä kans cherryssä lämpöongelmia.

Motonetistä hain uuden 88c termarin, ei vaikutusta. Tukin syylärin puoliksi ei vaikutusta.

Eli auto ei lämpene. Mittari nousee parin millin verran. Lämpöä tulee mutta viime talvena tarkeni t paidalla, nyt ei toivoakaan...
Hyi.. marmoritiskille mars.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppu

Lainaa
Hyi.. marmoritiskille mars.


Hyi, miten kylmiä nämä Almerat ovat..  :-/

Neljä vuotta sitten vaihdoin alkuperäisen 82 asteisen 88 asteiseen motonet -malliin kun ei tuntunut oikeen lämpenevän.

Ei kyllä sen jälkeenkään mitenkään kehuttavasti lämmennyt, vaikka siivosin vielä kennolta lähtien kaikki roskat pois.

Moottori kerää normaali lämmöt normaalin ripeään tahtiin, mutta lämpöä on niukasti kun kovemmilla pakkasilla saa

lämppäriä huudattaa todella pitkään, ennen kuin voi säätää puhalluksen pienelle... tarkenee sinänsä kyllä ja ei

paukkupakkaseen saa lähteä ajamaankaan jos ei ole varannut kunnolla vaatetta mukaan. :)

Kenno lienee riittämätön näihin arktisiin olosuhteisiin, huomaan kun huudattaa lämppäriä täysillä ja sitten laittaa

pykälää pienemmälle, niin ilma tuntuu lämpenevän.  ;D


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

datsunpower

Lainaa


Hyi, miten kylmiä nämä Almerat ovat..  :-/

Neljä vuotta sitten vaihdoin alkuperäisen 82 asteisen 88 asteiseen motonet -malliin kun ei tuntunut oikeen lämpenevän.

Ei kyllä sen jälkeenkään mitenkään kehuttavasti lämmennyt, vaikka siivosin vielä kennolta lähtien kaikki roskat pois.

Moottori kerää normaali lämmöt normaalin ripeään tahtiin, mutta lämpöä on niukasti kun kovemmilla pakkasilla saa

lämppäriä huudattaa todella pitkään, ennen kuin voi säätää puhalluksen pienelle... tarkenee sinänsä kyllä ja ei

paukkupakkaseen saa lähteä ajamaankaan jos ei ole varannut kunnolla vaatetta mukaan. :)

Kenno lienee riittämätön näihin arktisiin olosuhteisiin, huomaan kun huudattaa lämppäriä täysillä ja sitten laittaa

pykälää pienemmälle, niin ilma tuntuu lämpenevän.  ;D



Kyllähän niillä tarviketermareillakin pärjää... jos ei ole paremmasta tietoa.
Vertailuna jos on auki juminut 82C orkkis vs. 88C tarvike niin hyvät lähtökohdat on lähteä tekemään johtopäätöksiä.

Vaihdat siihen UUDEN alkuperäisen termostaatin niin loppuu se palelu.. tosin almerassa on aika huonot ääni/lämpö eristykset muutenkin.


Lainaa
Kenno lienee riittämätön näihin arktisiin olosuhteisiin, huomaan kun huudattaa lämppäriä täysillä ja sitten laittaa

pykälää pienemmälle, niin ilma tuntuu lämpenevän.  ;D


Niin??
Ei se Nissanikaan fysiikanlakeja ala kuitenkaan rikkomaan vaikka lähellä joskus käykin..

Kenno saa olla miten suuri tahansa, mutta mitä suurempi määrä ilmaa siitä virtaa läpi -> kennon/ilman lämpötila laskee jos lämmönlähteen teho ja kennon nesteen virtaus pysyy vakiona.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Datsuuna

Lainaa
Tuntuupi olevan hidas lämpiämään tuo GA16DE kone Almerassa ainakin heti, kun ulkolämpötila lähentelee pakkaslukemia. Vaihdoin pari talvea sitten uuden 88 asteisen alkuperäisvaraosa termostaatin parani vähän. Moottorin esilämmitys lohkolämppärilläkään ei paljoa asiaa auta. Olen pitänyt ilmanottoaukkoa osittain suljettuna ainakin kovilla pakkasilla vaikuttaa jo selvästi. Vanha Datsun 100A oli nopeasti lämpiävä ja hyvä talviauto siinä mielessä kesäkeleillä turhankin kuuma  ;D
Muisti palailee pätkittäin eli siis vaihdoin tuon huonon lämpiämisen vuoksi alkuperäisen Nissan 82 C termostaatin tilalle aluksi Motonetin 88 C tarviketermostaatin ja asia ei muuttunut siitä ainakaan paremmaksi päätinkin sitten ostaa uuden Nissan alkuperäisvaraosa termostaatin. Ennen sen asennusta laitoin kaikki kolme termostaattia vesikattilaan ja veden kuumenemaan sekä seurasin niiden avautumista. Ensimmäiseksi aukesi Motonetin 88 C termostaatti kohta sen perään auton alkuperäinen Nissan 82 C termostaatti ja hieman myöhemmin uusi Nissan 82 C termostaatti. Mitään merkittävää etua ei termostaatin vaihdosta ollut eli "tyyppivika" tai sanoisinko "ominaisuus"  :)

RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

Lainaa
Muisti palailee pätkittäin eli siis vaihdoin tuon huonon lämpiämisen vuoksi alkuperäisen Nissan 82 C termostaatin tilalle aluksi Motonetin 88 C tarviketermostaatin ja asia ei muuttunut siitä ainakaan paremmaksi päätinkin sitten ostaa uuden Nissan alkuperäisvaraosa termostaatin. Ennen sen asennusta laitoin kaikki kolme termostaattia vesikattilaan ja veden kuumenemaan sekä seurasin niiden avautumista. Ensimmäiseksi aukesi Motonetin 88 C termostaatti kohta sen perään auton alkuperäinen Nissan 82 C termostaatti ja hieman myöhemmin uusi Nissan 82 C termostaatti. Mitään merkittävää etua ei termostaatin vaihdosta ollut eli "tyyppivika" tai sanoisinko "ominaisuus"  :)



Vielä kun olisi ollut lämpömittari ja katsonut mikä aukeaa missäkin lämpötilassa. :)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Jännää että CD20 tuntuu lämpenevän hyvin nopeasti. kylmäkäynnistys -17 ja lämmöt puolivälissä 5km ajolla. Lämmityslaite ei silti tunnu kovin tehokkaalta. Autossa alkaa tarkenemaan juuri työpaikan pihalla. Onneksi on penkinlämmitin, niin on vähän siedettävämpi ajella. Ja sisälämppärillä saa auton kuumaksi ennen lähtöä.

Vaan olihan B11 kanssa myös että CD17 kone lämpeni nopeammin kuin bensakoneet. :o B11:sta kanssa kabiini lämpeni lähes samaa tahtia kuin moottorikin. Siksi tuntuu erikoiselta että almera alkaa lämmetä vasta kun kone on jo ajolämmin. Lämppäristä tulee kyllä lämmintä aiemminkin, mutta hyvän aikaa se lämpö tuntuu ensin vain katoavan johonkin.

Pitänee varmaan ensi kesänä putsailla kenno sisä ja ulkopuolelta, josko se vähän auttaisi.

Alppu

LainaaJännää että CD20 tuntuu lämpenevän hyvin nopeasti. kylmäkäynnistys -17 ja lämmöt puolivälissä 5km ajolla. Lämmityslaite ei silti tunnu kovin tehokkaalta. Onneksi on penkinlämmitin, niin on vähän siedettävämpi ajella. Ja sisälämppärillä saa auton kuumaksi ennen lähtöä.

Näin se on bensamallissakin. Aina ei vaan tule laitettua johdon päähän..

Kylmemmillä keleillä tosin saattaa mennä se 10km, ennen kun moottorin lämpömittari on puolessa välissä.

Tähän tietysti vaikuttaa miten ajaa. Jos ihan tarkotuksella käyttää aluksi reiluja kierroksia, niin sitten toki lämpenee nopeammin.

Mutta jotenkin tehottomalta lämppäri tuntuu kun pakkasta alkaa olemaan -25...

Tarkenee kuitenkin ja ikkunat sentään pysyy heti auki. :)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

RoadRacing

Voiko muka vaikuttaa tarviketermostaatti niin paljon? Samaa paskaa ne kaikki on.

Tero-75

LainaaVoiko muka vaikuttaa tarviketermostaatti niin paljon? Samaa paskaa ne kaikki on.
Hae se alkuperäinen termostaatti niin huomaat miten iso ero niillä oikeasti on.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

BA

Ja jos ranskalaisen auton moottori on tehty toimimaan termostaatilla joka normaalisti alkaakin aueta 70C ja on täysin auki vasta 88C, ei Nissan lämpene sellasella oikein... Saavuttaa kyllä varmaan joskus oikean lämpötilan, ehkä.

Aikoja sitten noita kans kattilassa mielenkiinnosta käytin, ranskalaisvalmisteiset tarvikkeet aukeni hitaaaaaaaaasti, kun nissan-orkkis avautui kokonaan siinä 88c lämpötilassa nopeasti, ja yhtä nopeasti kiinni vain parissa sekunnissa kiinni kun lämpö laski. Ei minuutissa...

Tietty tarvikkeissakin on eroja, vahapatruunahan siellä on sisässä ja lie erilainen vaha reagoi eri tavalla...

RoadRacing

Kai se täytyy uskoa ja kokeilla. Tervetuloa Nissan-lisä!

Firman piikkiin. :P

Nasse

Lainaa
Mitäköhän sinä olet sieltä koneen takaa etsinyt? Ja millä koneella N13:si on? Jos 8-venttiillinen E-moottori niin termostaattikotelo on aivan virranjakajan vieressä koneen päässä, kotelossa on kiinni jäähdyttimelle menevä letku. GA-koneessa taas termostaattikotelo on koneen päässä heti vesipumpusta seuraavana tulipeltiin päin.

Juu siis GA koneella on, 12 venttiilinen. Saatoin tosiaan muistaa vähän väärin ja selittää huonosti, mutta kumminkin tuntuu aika vaikeassa paikassa olevan tuo termostaatti, kun en viimeksi edes nähnyt koko termostaattia/ sen koteloa. Pitää ilmeisesti vähän purkaa ympäriltä hilpettä.

OH2KV

Lainaa

Juu siis GA koneella on, 12 venttiilinen. Saatoin tosiaan muistaa vähän väärin ja selittää huonosti, mutta kumminkin tuntuu aika vaikeassa paikassa olevan tuo termostaatti, kun en viimeksi edes nähnyt koko termostaattia/ sen koteloa. Pitää ilmeisesti vähän purkaa ympäriltä hilpettä.
Jos näet termostaatin ennen kuin olet nähnyt termostaatin koteloa, on näössä vikaa. Tai ajoneuvo alkaa olla korjauskelvoton. Hyvin esillä nää termarikotelot näissä on olleet. siis ainkin vm.-93 asti.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Nasse

Lainaa
Jos näet termostaatin ennen kuin olet nähnyt termostaatin koteloa, on näössä vikaa. Tai ajoneuvo alkaa olla korjauskelvoton. Hyvin esillä nää termarikotelot näissä on olleet. siis ainkin vm.-93 asti.

Uudelleen katsoessani, niin taisin nyt jopa nähdä sen termostaatinkotelon, taisin viime kerralla erehtyä kohteesta  ::). Ei tuossa loppujen lopuksi kovin paljoa purkamista olekaan, muutamat johdot pitää vain saada pois tieltä.
Ja löysin jopa räjäytyskuvankin.
http://nissan4u.com/parts/sunny/el_n13/1990_7/type_78/exhaust_and_cooling/water_pump_cooling_fan_thermostat_water_hose_and_piping/

Täytyykin tosiaan alkaa vaihtamaan sitä, kun huomasin että tyhjäkäynnillä ainoastaan lämpötilamittari nousee normaali lämpöihin eli mittarin puoleen väliin. Ajossa mittari nousee hädintuskin ollenkaan, vaikka nyt onkin vain muutama aste pakkasta.