Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Micra k11 ilmamäärämittariko ?

Aloittaja vantanen, joulukuu 04, 2012, 16:41:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vantanen

tänään sain vihdoin ja viimein vaihdettua asiaankuuluvan moottorin ohjausyksikön micraan, ja ajettua muutaman tunnin ilman ongelmia niin johan se jotain rupes kummittelemaan #!@#¤%. eli oireet: rupesi ihmeellisesti hiukan nykimään etenkin pintakaasulla, tyhjäkäynti seilaileva ja moottori ns. tukehtuu kunnolla kierroksia annettaessa. vikakoodit kattoin ja koodia 12 pukkas (ilmamäärämittari) onko se vika nyt siinä ei nimittäin kiinnostais yhtään ainutta ylimääräistä penniä tuohon paskaan enää sijoittaa. >:(
Micra K11 -95

BA

#1
Tyyppivika tuo ilmamäärämittari.

Vähän kun hakee niin netistä löytyy kymmenittäin ohjeita sen korjaukseen.

Mittari on kiinteänä kaasuläppärungossa. Ilmanputsarikotelo irti, terävällä askarteluveitsellä neliskanttinen liimattu luukku kyljestä auki.

Liittimelle menee kolme johdinta piirilevystä, kolvaa ne uudestaan piirilevyyn ja testaa.
Jos toimii niin liimaa kasaan, jos ei, niin kolvaa vielä niiden liittimen kolmen johtimen liittimen puoleiset päät.
Mitään muuta vikaa noissa ei yleensä ole, kuin kylmä juotos. Joskus on tullut vastaan sellanen mitä oli koitettu putsata ja rikottu samalla...  >:(

Puhdistuskin olis ihan hyvä tietty tehdä, mutta sitten läppärunko tarvis irrottaa. Ja sitten ihan aiheeseen tarkotetulla aineella, eikä millään topsipuikoilla tai muullakaan apuvälineellä.

Olen tehnyt tuon jo aika moneen autoon, ja yks mittari olis pöydällä odottamassa tekemistä...


Tämän selvemmin asiaa ei voi enää esittää:
http://www.micra.com.au/technical-articles/cg13de-throttle-body-resoldering-guide.pdf

vantanen

#2
ilmamäärä mittaria sorkittu, ja sopivasti sen jälkeen alkoi micra pelaamaan taas normaalisti kunnes moottori lämpesi kunnolla ja pätkiminen alkoi taas. >:( moottorinohjauksen rele tuntuis jotain naputtelevan vian ollessa ns. päällä. kylmällä koneella ei kyseinen rele virka mitään. mistähän tuollaisen releen voisi ostaa ja hieman hintahaarukkaa kyseiselle osalle. :)
Micra K11 -95

E.P.

Lainaa
... Mitään muuta vikaa noissa ei yleensä ole, kuin kylmä juotos. ...

Välikommenttina Micran ilmamäärämittariin liittyen: Joku englantilainen arveli, että kyse on juotoksen murenemisesta, taikka murtumisesta ajan myötä, tärinän vaikutuksesta. Kylmäjuotoksen oireet kun tulisi paljon nopeammin esiin, eikä vasta vuosien kuluttua.

Mun mielestä ihan järkeenkäypä teoria.
Micra 1.0 Avec vm.1999

BA

No joo, tätä tukee sekin että noista on aina vain yksi tai kaksi mykkänä, ja ne napsahtavat ihan korvinkuultavasti kun kuumalla kolvilla tökkää. Pleikkarin kylmäjuotos ei tätä tee.


Pleikkareista kylmät juotokset muuten korjaantuvat uunissa käyttämällä, youtubesta löytyy videota. Toimiskohan tässäkin.  ;D

Alppu

Lainaa
Pleikkareista kylmät juotokset muuten korjaantuvat uunissa käyttämällä, youtubesta löytyy videota. Toimiskohan tässäkin.  ;D


Näytönohjaimia on kans kuulemma käytetty uunissa.. ?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

vantanen

#6
taitaa meikäläisen micran tarina päättyä tältä erää. vikaa vian perään. korjaat yhden vian niin tulee vähintään kymmenen lisää.

kokeillaas mitä arvon raati sanoo tähän. eli autoa äsken käynnistettäessä kävi hetken ja sammui, jonka jälkeen ei enää edes luvannut. kipinää ja bensaa tulee. tulpat otin pois ja kuivasin kun olivat ihan märät. noo uusinta yritys, ja taas sama homma. eikun taas tulpat kuivaks ja starttaamaan, mutta tällä kertaa ilman bensapumpun sulaketta ja kappas kävi hetken normaalisti, jonka jälkeen luonnollisesta sammui. sulake paikoilleen ja starttaus, pieni hörähdys, jonka jälkeen taas ei luvannutkaan. sulake irti ja taas kävi hetken normaalisti.

mikähän kettu tuolle taas tuli ? keittoa tuntuis rutkasti tulevan, mutta tuskin uusi boksikaan olis vielä kaput ? toimivana kuitenkin purkaamo sen mulle möi.
Micra K11 -95

Alppu

Lainaa

Saa liikaa bensaa?

Onko tulpat oikeanlaiset?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

#8
Kuulostaa ihan NATS-oireilta.  :D Muttei se olis ensinkään käynyt vaan hörähdellyt pelkästään.

Onko litrasesta mitään komponentteja jäljellä? Siis antureita, ym. Ja kaikki liitokset kunnossa, ei hapettumia ja liittimet kiinni?

Mulla oli ekassa omassa ykskolmosessa "liimaventtiili" -vikaa, jäi joku, tai ainakin kahden pytyn venttiili kantamaan jos käytti kylmänä vaan hetken eikä antanu lämmetä. Eikä lähtenyt kun hinaamalla/mäkistartilla sen jälkeen. Startilla ei jaksanut pyörittää käymään. Täällä oli jollain muulla joskus samaa oiretta. Tulppa/tulpat kyllä kastu parista pytystä.
Ooppeleissa varsin normaali ilmiö, ei niinkään nissaneissa.


vantanen

#9
eipä löydy NATS:ia meikäläisen micrasta. ;)

litrasesta otin joo lämpöanturit tohon, kun tuosta ykskolmosesta puutti ne kokonaan. kuka lie tarvinnut. :D liittimet käyty läpi, ei hapettumia ja pistokkeet kunnolla perillä.

vois tosiaan olla, että joku venttiili jää sit kantamaan. nimittäin viimeks kun autoa käytin, annoin sen pyöriä vaan muutaman sekunnin ja sammutin (pakkasta -20 astetta). ja nyt ei sitten tee muutakun kastelee tulppia. ;D täytyy huomenna lykätä mäkeen ja kattoo lähtiskö käymään. ;)
Micra K11 -95

E.P.

#10
Lainaa...
Mulla oli ekassa omassa ykskolmosessa "liimaventtiili" -vikaa, jäi joku, tai ainakin kahden pytyn venttiili kantamaan jos käytti kylmänä vaan hetken eikä antanu lämmetä. Eikä lähtenyt kun hinaamalla/mäkistartilla sen jälkeen. Startilla ei jaksanut pyörittää käymään. Täällä oli jollain muulla joskus samaa oiretta. Tulppa/tulpat kyllä kastu parista pytystä.
Ooppeleissa varsin normaali ilmiö, ei niinkään nissaneissa.


Kaksi Opelia, ja muistaakseni yksi Rellu on saatu tuon tempun jälkeen ihan avaimesta käymään niin, että on pidetty kaasua pohjassa käynnistyksen ajan. Saa aika pitkään sahata, mutta lähtivät käymään. Arvelin niin, että kastelevat tulppansa, jos kylmä kone pistetään käymään vaan hetkeksi. Kaasu täysin aukin käynnistettäessä kone saa enemmän ilmaa, ja tulpat kuivuu. Jotkut ruiskut taitavat lopettaa polttoaineen syöttämisenkin kokonaan, jos kaasu pohjassa käynnistelee. Ihan perusasioita kuitenkin, se kaasu pohjassa käynnistäminen, jos tulpat ovat kastuneet.

Vaikka startilla konetta pyörittäessä noissa Opeleissa kone kuulosti siltä, että vähintään nokkahihna olisi mennyt poikki, niin en silloin osannut syyttää jumittavia venttiilejä. Taikka en edes muistanut, että jotkin Opelit ei silloin uutena tykänneet Teboilin Terra- (Tarra-) bensasta. Arvelin, että koska konetta ei kovin usein kuule sahattavan, niin siksi kuulosti oudolta käynnistettäessä. Ihan kuin siellä ei olisi puristuksia, kuin ehkä yhdessä pytyssä.

Nyt pohdin, että onko kyse jumittavista venttiileistä, vai märistä tulpista noissa tilanteissa. Tehokas startti voisi pyörittää konetta tasaisesti, niin että kuulostaa siltä, että koneessa ei olisi puristuksia. Ja jos siellä yhdessä pytyssä kuitenkin sytyttää, niin se tuo hiukan muutosta muuten tasaiseen starttimoottorin hurinaan. Kaasu pohjassa käynnistäminen ei kai vapauttaisi jumittuneita venttiileitä, mutta tulpat se kyllä kuivaa.
Micra 1.0 Avec vm.1999

vantanen

#11
eipä lähteny mäkistartillakaan pyörimään. ja tyrkättiin micra meinaan isoon mäkeen. ;D pitänee tuo lämpöanturi vielä kokeilla vaihtaa. litrasessa oli mulle tullessa punainen kanta anturissa. motonetistä hain uuden, joka oli myös punaisella kannalla. joka on tällä hetkellä tossa ykskolmosessa. otin kaverilta lainaan ykskolmosen alkuperäisen anturin, jonka kanta taasen oli sininen  :o
Micra K11 -95

micramies

Meillä oli joskus -88 Kadett E 1,6SV koneella josta meni hammashihna niin startilla pyörittäessä kuulosti pyörivän ihan ilman vastusta, kuin jotain tavallista sähkömoottoria olisi pyörittänyt.
90-luvun alun Astroissa oli kai niitä venttiilinjumitusongelmia Terra bensalla.

Mahtaako Micran suihkusuuttimet vuotaa jos keittoa tulee liikaakin?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

vantanen

#13
micra saatiin pyörimään pitkän ja kivuliaan taistelun jälkeen. tietoa ei vielä ole mistä tuo kiukuttelu lopulta nyt sitten johtui, mutta resepti millä takasin onnistuneen lopputuloksen oli: märät tulpat käytin kuumassa uunissa, löin ne lämpimänä paikoilleen ja starttasin niin kauan kaasupohjassa, että sen oli pakko lähteä pyörimään :D

aluksihan se kävi vähän aikaa luultavasti kahdella, mutta siitä ne parin sekunnin päästä tuli pikkuhiljaa muutkin pyttyset mukaan, mitä nyt tunnin verran päästelin tuolla lumipyryssä menemään niin ihan normaalisti tuntuis taas pelaavan. jospa se oli sitten se *liimaventtiili*..

kiitoksia kaikille kovasti neuvoista, paljon tuli taas uutta ja hyödyllistä tietoa tulevaa varten. ;)
Micra K11 -95

E.P.

Kyllähän se aikamoisen annoksen bensaa antaa pyttyihin, kun kylmä kone käynnistetään. Jos sitten melkein heti kone sammutetaan, niin saattaa ne tulpat märiksi jäädä.

Eräs teoria mitä olen pähkäillyt tuohon tilanteeseen liittyen, niin entä jos lambda-anturi kastuu bensasta, eikä siksi kone käynnisty. Tämä teoria ontuu hiukan, koska kylmässä koneessa lambda-anturi ei anna mitään tietoa muutenkaan.

Mun mielestä sekään teoria ei toimi, että venttiilin liimautuminen loppuu konetta kaasu pohjassa sahaamalla. Jos ja kun tämänkin aiheen auto lähti lopulta käyntiin kaasu pohjassa riittävän pitkään sahaamalla.

Älkää kuitenkaan startteja poltelko. 10 sekuntia enimmillään on hyvä sääntö, ja sen jälkeen antaa startin hiukan jäähtyä.
Micra 1.0 Avec vm.1999

jip59

Lainaa
Tämä teoria ontuu hiukan, koska kylmässä koneessa lambda-anturi ei anna mitään tietoa muutenkaan.
Tuossa olet oikeassa. Lambda ei anna mitään tietoa kylmälle moottorille, kylmänä moottorin ohjainlaite antaa käynnistystilanteessa polttoaineen syötön määrälle ennalta ohjainlaitteelle asetetun polttoainemäärän kuten muutkin käyntiin vaikuttavat arvot jotta käynnistys tapahtuisi ongelmitta  olosuhteista riippumatta.

Kokemuksen perusteella (useammassakin merkissä) jos vikaa on ollut sytytyspuolella (esim. huonot tulpat) ja moottori ei ole lähtenyt startista käyntiin ja  polttoaineen syöttö on kuitenkin toiminut huuhdellen sylintereistä kaiken öljyn pois.
Tästä on seurauksena että puristus sylinterissä on sen verran huono että uusilla tulpillakaan ei moottori käynnisty.

Työpaikalla oli viimeisin juttu viime viikolla Primera P10 jonka asiakas toi kun ei lähtenyt käyntiin vaikka oli vaihtanut uudet tulpat ikäloppujen vanhojen tilalle. Eli hän oli kerennyt starttaamaan vanhoilla tulpilla niin kauan että bensa oli pessyt sylinterit kuiviksi.
Otin tulpat irti ja "ruikkapillillä" muutamia painalluksia moottoriöljyä sylintereihin. Tuon jälkeen lähti käyntiin ilman isompia ongelmia.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

lassin

Omassa K11:sta ilmeni samaa vikaa aikoinaan, kylmänä siirto 10 sekunnin käyntiajalla aiheutti tuon, ei lähtenyt käyntiin seuraavana päivänä. En muista mistä keksin tuon kaasu pohjassa käynnistyksen, mutta toimii.

Vikana oli silloin ruiskun sulakkeen hapettuminen. Pelkkä sulakkeen vaihto ei auta vaan sulakkeen vastinpinnat pitää myös hioa. Emännän kynsiviila auttaa.