Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

N15 almera takajarruongelma.

Aloittaja take, joulukuu 03, 2012, 02:58:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

take

Eli nyt loppu konstit. Takajarrut ei sitten tykkää lumesta yhtään. Perjantain lumipyryn jälkeen aina 4-5 tunnin seisonnan jälkeen takajarrut on jäässä. Käsijarrun käyttö tai käyttämättä jättäminen ei vaikuta asiaan vaan ilmeisesti palat jäätyy kiinni levyyn!! :o Käsijarru toimii sinänsä ok eli vaijerit ei takertele eikä jäätyile. Mikä estäisi lumen pääsyn jarruihin? Jarrukilvetkin on vielä ehjät.

Alppu

#1
LainaaEli nyt loppu konstit. Takajarrut ei sitten tykkää lumesta yhtään. Perjantain lumipyryn jälkeen aina 4-5 tunnin seisonnan jälkeen takajarrut on jäässä. Käsijarrun käyttö tai käyttämättä jättäminen ei vaikuta asiaan vaan ilmeisesti palat jäätyy kiinni levyyn!! :o Käsijarru toimii sinänsä ok eli vaijerit ei takertele eikä jäätyile. Mikä estäisi lumen pääsyn jarruihin? Jarrukilvetkin on vielä ehjät.


Levyjarrut?


Miten tämä jäätyminen ilmenee? Pieni *naps* tai *klonks* ei merkinne vielä mitään??


Käsijarrua ei kannata käyttää parkkeeramisessa jos ei ole pakko... (en käytä, muuten kyllä, jotta pysyy vetreenä) ja takana olen suihkutellut renkaiden vaihdon yhteydessä rasvaa sinne haitarikumin alle... ja pessyt painepesurilla ne jouset & rasvannu... hyötyä tai ei, en tiedä...  :-?

Ja jarrunesteetkin on tullut nyt vahingosta viisastuneena vaihdettua vähintään joka toinen vuosi.

Jarruttele kunnolla, jotta ylimääräinen lumi/vesi poistuu.......

Ei mulla ainakaan ole koskaan (useana talvena) ollut mitään ongelmia vaikka auto on aina taivasalla.


Sulla on jarruissa vikaa.. ?   :-?



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

#2
Ne on yhdet pkle:t nuo Almeran levyjarrut takana tuppaavat jumitella kesäisinkin vaikka niitä kuinka herkistelee. Ne mallit, joissa ei ABS-jarruja eli rumpujarrut takana toimivat loistavasti omassa talviautossa on   :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

take

Lainaa


Levyjarrut?


Miten tämä jäätyminen ilmenee? Pieni *naps* tai *klonks* ei merkinne vielä mitään??


Käsijarrua ei kannata käyttää parkkeeramisessa jos ei ole pakko... (en käytä, muuten kyllä, jotta pysyy vetreenä) ja takana olen suihkutellut renkaiden vaihdon yhteydessä rasvaa sinne haitarikumin alle... ja pessyt painepesurilla ne jouset & rasvannu... hyötyä tai ei, en tiedä...  :-?

Ja jarrunesteetkin on tullut nyt vahingosta viisastuneena vaihdettua vähintään joka toinen vuosi.

Jarruttele kunnolla, jotta ylimääräinen lumi/vesi poistuu.......

Ei mulla ainakaan ole koskaan (useana talvena) ollut mitään ongelmia vaikka auto on aina taivasalla.


Sulla on jarruissa vikaa.. ?   :-?



Männät, tapit ja vaijerit liikkuu herkästi. Käsijarruvivut palautuvat alkuasentoon ja vaijeri jää löysälle. Tapeissa on rasvaa eikä männät jumita eikä jarrut jää laahaamaan. Jarrunesteet vaihdettu n.1kk sitten jarrurempan yhteydessä.

Ainoastaan liikkellelähtiessä ensin on jumissa ja sitten paukahtaa auki. Parikin kertaa joutuu kytkimellä nitkuttamaan eteen-taakse ennen kuin aukeaa. Sen jälkeen pyörii herkästi. Eikä asiaan vaikuta se käyttääkö käsijarrua parkissa vai ei, aivan sama tilanne. Josko rasvais prkl palat ja levyt seuraavaksi. Koska tilanne alkoi perjantaina lumen tukkimia sivuteitä läpi puskemisen jälkeen niin jotenkin epäilyttää lumen ja jään osuus asiaan. Mutta luulisi levyjen ja palojen kuivuvan jarrutellessa?

lassin

Onko Almerassa samat takajarrut kuin rellu meganessa? Jos on, korjausehdotus, peltivanteilta pölykapselit pois talveksi. Aluvanteilla jos jumittaa, käsijarru kevyesti päällä viimeiset 200 m (jos korvat kestää) ennen parkkia ja parkissa käsijarru pois päältä.

take

Ei kyllä ole rellun jarruja japseissa.

Itse just mietin että auttaisko jos investoisi oikein pöläreihin ettei lumi pääsisi vanteen läpi jarruihin. Eikä rumat ruosteenruskeat peltivanteet ole kovin esteettisetkään. Ei sitten ilmeisesti kannata. :P

nissan-man

LainaaEi kyllä ole rellun jarruja japseissa.

Itse just mietin että auttaisko jos investoisi oikein pöläreihin ettei lumi pääsisi vanteen läpi jarruihin. Eikä rumat ruosteenruskeat peltivanteet ole kovin esteettisetkään. Ei sitten ilmeisesti kannata. :P
n15 ja n16 almerassa sai aina talvella olla leka mukana ku tahto jäätyä, peltivanteeseen vähän kolautusta niin johan irtovaa  8-)
P10 GA16DS

cedricfan

Eikä Renault ole vielä jarruja tehnyt, vaan ostanut alihankkijoilta...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaOnko Almerassa samat takajarrut kuin rellu meganessa? Jos on, korjausehdotus, peltivanteilta pölykapselit pois talveksi. Aluvanteilla jos jumittaa, käsijarru kevyesti päällä viimeiset 200 m (jos korvat kestää) ennen parkkia ja parkissa käsijarru pois päältä.

Pienessä vauhdissa tulee kans välillä reippaasti nyittyä ja testattua että käppäri toimii ja pitää kunnolla, mutta ei se mulla aiheuta mitään korvia huumaavaa ääntä, vähän voi rahista/kohista...  :-?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

LainaaEi kyllä ole rellun jarruja japseissa.

Itse just mietin että auttaisko jos investoisi oikein pöläreihin ettei lumi pääsisi vanteen läpi jarruihin. Eikä rumat ruosteenruskeat peltivanteet ole kovin esteettisetkään. Ei sitten ilmeisesti kannata. :P


Voisiko olla että jarrupalat jumittaisi?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Kuinka avonainen tuo takajarru on? Alkaa tuntua siltä, että jäisi pala nalkkiin satulaan, jommalta kummalta puolelta levyä. Ja siis palan / satulan rungon välistä, palan päistä. Palan pöly, siihen kosteus jarrun lämmittäessä lumen sulaksi, ja kaiken päälle pakkanen jäädyttää kyllä.

Tsekkaisin vielä yhden asian, eli kun on ollut jumissa ja lähtee liikkeelle, niin näkyykö levyssä palan kuvaa ääriviivana tai oikein koko alaltaan? Ja kummalla puolella levyä? Jotta näkisi niin vaatii ettei pyörä pyörähdä koko kierrosta. Ja että vanteen reijistä näkyy koko levyn alue edes ulkopuolelta. Sisäpuoli onkin keljumpi jos sitä joutuu varmistelemaan.
Mutta palan kuva levyssä kertoisi edes jotain. Jos vain toisella puolella levyä ja sama puoli kummassakin pyörässä ja vain ääriviiva = hyvin kevyt jumitus joka ei yleensä tarkoita satulan jumitusta. Syntyy jo ihan kosteudestakin, jos kerääntyy isommissa määrin sille puolelle palaan.
Selkeä koko palan kuva olisi kyllä satulan jumitusta, tai myös palan jumitusta satulaan.

Ja N16 on sitten Lucas-takajarrut eli eurooppalaista ja ihan eri kuin N15. Jos siinäkin ongelmaa, niin haiskahtaa muulta kuin itse jarrujen murheelta. Kuten että jarrukilpi kerää tuonne kosteutta/lunta muttei tuuleta. Mutta eihän niillä jarrukilvillä ole mitään tekoa...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

take

Yhtä avonainen kuin T12 etujarru. Eli itse satulaa ei kyllä suojaa oikein muu kuin vanne. Mutta kun palojen päissä on rasvaa, niin pitäisihän sen hylkiä kosteutta? Kuten öljy lukoissa. Eihän öljytyt lukotkaan kosteudesta jäädy, koska öljy hylkii vettä.

Ainakin palaset liikkuu heiluttelemalla. Seuraava herkkyyden aste on että ne tipahtaa pois. ;D Levyä onkin hankalampi tarkastella. Aamulla töihin mennessä on pimeää ja iltapäivällä töistä lähtiessä on pimeää. Ja peltivanteissa on niin pienet reiät että tarvitsee paljon valoa jotta levyn näkee. No, pitänee käydä viikonloppuna möyrimässä jossain kinoksessa, jos saisi jarrut avata silloin kun vika on päällä.

Tosin ilmiö hävisi tänään. Ilmeisesti kuiva kylmä talli töissä ja parin päivän ajot tekee vähitellen tehtävänsä. Ja varmaan vika uusiutuu kun tulee seuraava lumipyry.

Alppu

Lainaa
Aamulla töihin mennessä on pimeää ja iltapäivällä töistä lähtiessä on pimeää. Ja peltivanteissa on niin pienet reiät että tarvitsee paljon valoa jotta levyn näkee.




:)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Pikkusen OT mutta tossa on mahtava valo taskulamppunakin:

http://www.philips.fi/c/Polkupy%C3%B6r%C3%A4n%20lamput/saferide-80-luksia-bf48l20balx1/prd/

Valoteho & -kuvio täyttää jopa kevarin ajovalovaatimukset.
Kestää vettä ja paiskomista, akut ladataan pikku-USBilla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AkiH

Paljonko tuollaisella valolampulla lienee hintaa? Pyörään voisi hommata pari kappaletta kunnollisia ajovaloja.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

cedricfan

Sikapaljon, taisi olla jotain satkun luokkaa :-[
Mutta en kyllä luopuisi enää kun olen pari vuotta omistanut 8-)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

kurttu

P11-144 primerassa samaa "ongelmaa" Kun lumi tuiskuaa niin pakkasella liikkeelle lähtiessä usein kuuluu takaa pa-pam.

EIlen pihaan ajaessa joutu oikein pohja puuterilunta raapien parkeeraamaan. Siitäpä ei tuntia myöhemmin meinannu liikkua mihinkään, koska etujarrut oli jäätyny kiinni. Noh kierroksia tappiin ja kytkin ylös niin johan paukahti liikkeelle kytkimen käryn kirvellessä nenässä.

Minkäs teet kun lunta menee jarruihin, sulaa ja jäätyy sitten. Ei siihen taida mikään auttaa kuin muuttaa päiväntasaajalle.

Alppu

LainaaP11-144 primerassa samaa "ongelmaa" Kun lumi tuiskuaa niin pakkasella liikkeelle lähtiessä usein kuuluu takaa pa-pam.

EIlen pihaan ajaessa joutu oikein pohja puuterilunta raapien parkeeraamaan. Siitäpä ei tuntia myöhemmin meinannu liikkua mihinkään, koska etujarrut oli jäätyny kiinni. Noh kierroksia tappiin ja kytkin ylös niin johan paukahti liikkeelle kytkimen käryn kirvellessä nenässä.

Minkäs teet kun lunta menee jarruihin, sulaa ja jäätyy sitten. Ei siihen taida mikään auttaa kuin muuttaa päiväntasaajalle.


Jospa yrittäisi ajaa jarruttelematta hyvän matkaa ennen pysäköintiä, usein moottorijarrulla pärjäilee aika pitkälle.

Toinen ois että auraa sen pihan. :)


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

matti.l

Lainaa


Jospa yrittäisi ajaa jarruttelematta hyvän matkaa ennen pysäköintiä, usein moottorijarrulla pärjäilee aika pitkälle.

Toinen ois että auraa sen pihan. :)


Välttämättä pihan aurauksesta ole kiinni,itse paskemmilla keleillä jarrutellut viimesen kilometrin  reippaan puoleisesti niin lumet sulaa ja jarrut kuivaa.
Varsinkin jos takana on levyt ,niin ovat niin pienellä käytöllä kummiskin ettei normikäytössä paljoa lämpöä synny.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Alppu

#19
Lainaa
Välttämättä pihan aurauksesta ole kiinni,itse paskemmilla keleillä jarrutellut viimesen kilometrin  reippaan puoleisesti niin lumet sulaa ja jarrut kuivaa.
Varsinkin jos takana on levyt ,niin ovat niin pienellä käytöllä kummiskin ettei normikäytössä paljoa lämpöä synny.


Käsijarrua käytettäessä lämpöä saa riittävästi.


Kuitenkin, ilmeisesti jarrujen pesemisen ja rasvaamisen ja nesteiden vaihtamisella olen pystynyt sivuuttamaan nämä ongelmat täysin..


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Lainaa


Jospa yrittäisi ajaa jarruttelematta hyvän matkaa ennen pysäköintiä, usein moottorijarrulla pärjäilee aika pitkälle.

Toinen ois että auraa sen pihan. :)


Joo, se vissiin on osasyy ettei tule tule jarruteltua tarpeeksi jotta takajarrutkin kuivuisi.

Mutta tuon 4 km:n pätkän auraaminen kuuluu YIT:lle, ei mulle. Samahan se sitten olisi ajaa koko työmatka zetorilla. Eipä kyllä olisi murhetta tien auraamisesta. ;D