Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

E10 bensiini ja P11

Aloittaja tapanit, syyskuu 02, 2010, 13:42:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tapanit

sivuston www.e10bensiini.fi mukaan Primera toimii E10-bensiinillä mallivuodesta 2000 alkaen. No mulla sattuu olemaan 31.12.1999 rekisteröity P11, jossa on se vanhaa tekniikkaa oleva 1.6 99hp kone. Toimiikohan tuo E10-bensalla?

Tiedän kyllä että kulutus lisääntyy ja E98 toimii mutta kunhan nyt vain spekuloin.

ja_ke

Toimiihan se, ei siinä mitään. Mutta vanhempien konemallien tiivisteet ym. voivat olla herkempiä hapertumaan uuden etanolipitoisuuden vuoksi.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

tapanit

Näinhän se on, mutta tarvitsisin vastauksen kysymykseeni. Eli toimiikko em. moottori huoletta ja vuosia, vaikka käyttäisi tuota E10-bensaa?

cedricfan

Menee vahvasti ennustamisen puolelle, jos autosi ei ole uudempaa 00-mallia, jonka tiedetään toimivan = materiaalit kestäää sekä moottorin ohjaus tajuaa.
Varman vastauksen saat ainoastaan itse testaamalla. Ihan kuten ja_ke jo sanoo.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

JJM

Mulle taas tulossa 31.7.2000 ensirek p11 jossa on vielä vanha ga16 kone. Ei tietysti tietoa koska se on kasattu. Olisi mukava kuulla maahantuojan virallinen kanta käykö e10 vai ei. Vaikka ei se maailma kaadu vaikka laittaakin 98 jatkossa.

Uusi Nissanisti

Ise ajattelin tankata nuita vuoronperään jos se on edullisempaa kuin pelkkä 98! 8-)

tapanit

LainaaIse ajattelin tankata nuita vuoronperään jos se on edullisempaa kuin pelkkä 98! 8-)

E10-polttoainetta kuluu enemmän eli halvempi hinta ei jää kuluttajan kukkaroon (valtion leivissäkin on matemaatikkoja). Ja toisaalta jos on tapana tankata aina tyhjä tankki kerralla täyteen niin silloin ne tiivisteet varmasti lahoaa lähes yhtä nopeasti kuin pelkällä E10llä. Kysymys on siis vain periaatteellinen, mutta siksipä juuri mielenkiintoinen.

P11144

Samaa ihmeteltiin täällä. Auto on P11-144, käyttönotettu marraskuussa 1999. Moottorina on SR20DE (103kW).

Tiedustelin asiaa suoraan Nissanilta osoitteesta [email protected]
Siellä haluttiin tuomion tueksi auton valmistenumero, jonka saatuaan Nissan vastasi:

Lainaa
Olemme tarkistaneet kyseisen ajoneuvon tiedot ja auto näyttäisi olevan vuosimallia 1999. Näin ollen E10 polttoaine ei sovellu autoonne. Toivottavasti tästä tiedosta on teille apua.

Nyt olisi kiinnostavaa tietää, kuinka paljon '99 P11-144 oikeasti eroaa '00 -mallisesta polttoainejärjestelmän osalta, vai vastaako Nissan ns. varman päälle näissä E10-asioissa?



ja_ke

LainaaSamaa ihmeteltiin täällä. Auto on P11-144, käyttönotettu marraskuussa 1999. Moottorina on SR20DE (103kW).

Tiedustelin asiaa suoraan Nissanilta osoitteesta [email protected]
Siellä haluttiin tuomion tueksi auton valmistenumero, jonka saatuaan Nissan vastasi:


Nyt olisi kiinnostavaa tietää, kuinka paljon '99 P11-144 oikeasti eroaa '00 -mallisesta polttoainejärjestelmän osalta, vai vastaako Nissan ns. varman päälle näissä E10-asioissa?



Käsittääkseni tuo vanhempi SR20DE kone on 2001 vuoteen saakka primeroissa. SR tekniikkahan on jo joltain -90 luvulta lähtien, veikkaan ettei e10 bensiini sovi edes 2001 vuoden SR koneisiin Nissaneihin.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

EL5

#9
Eikohan ne vaan ole todenneet etta raja on vuosi 2000 riippumatta siita onko se oikeasti.
Niita ei romutusikainen vanha rottelo enaan kiinnosta joten helpompi vaan todeta ettei kay kun vuosiluku on tuota pienempi (romutusikainen, kaikkialla muualla paitsi suomessa ja afrikassa).

Ja kun ne vauriot polttoaineesta ei tule samantien, saatat ajella vuodenkin ennen kuin joku tiivari sitten pettaa jne, millas siita rotiskosta todistat etta vaurio johtui siita ettei kestanytkaan noin suurta alkoholimaaraa..
Se kun on nykyaan niin etta kun takuu on mennyt niin valmistajaa ei kiinnosta, ja vahan niin ja nain takuun aikanakin..

Alppu

Suattaapi se toimia tai suattaapi olla toimimatta... omalla vastuulla... ja voihan sen tarvittaessa koljata.  :)

http://www.youtube.com/watch?v=Dw1YIIOfmeM
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

OH2KV

#11
Lainaa

Käsittääkseni tuo vanhempi SR20DE kone on 2001 vuoteen saakka primeroissa. SR tekniikkahan on jo joltain -90 luvulta lähtien, veikkaan ettei e10 bensiini sovi edes 2001 vuoden SR koneisiin Nissaneihin.
No, paremmin puuttumatta näihin soveltuuko vai ei- keskusteluihin, minulla on nyt kolmisen kuukautta ollut tankissa RE85 ja E95- sekoitusta suhteessa 50% /50%. Etanolia on siis n. 45% tankissa jatkuvasti.
Eli kotikutoista E55 (vai E45?)polttoainetta. Polttoainesuodattimen vaihdoin varoiksi n. 1000 km ajelun jälkeen.
Koeautona on tuo kaasutin Micra, vm 87, tekniikan suunnittelu  80 luvun alkupuolelta siis. Moottorin pitäisi järjen mukaan käydä huonosti tuolla, mutta kuumalla kelillä pelittää hyvin, hieman nyki jossakin vaiheessa, mutta vaikka keli on nyt ollut viileämpikin, on toiminut edelleen ongelmitta.
Mitään osia, letkuja, en ole vaihtanut nykyaikaisiin, kaikki on siltä ajalta kuin on.
Jäsenpuolella tästä on enemmänkin tarinaa.
Josset tiedä, mitä RE85 on, laita Googleen hakusanoiksi.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

ja_ke

#12
Lainaa
No, paremmin puuttumatta näihin soveltuuko vai ei- keskusteluihin, minulla on nyt kolmisen kuukautta ollut tankissa RE85 ja E95- sekoitusta suhteessa 50% /50%. Etanolia on siis n. 45% tankissa jatkuvasti.
Eli kotikutoista E55 (vai E45?)polttoainetta. Polttoainesuodattimen vaihdoin varoiksi n. 1000 km ajelun jälkeen.
Koeautona on tuo kaasutin Micra, vm 87, tekniikan suunnittelu  80 luvun alkupuolelta siis. Moottorin pitäisi järjen mukaan käydä huonosti tuolla, mutta kuumalla kelillä pelittää hyvin, hieman nyki jossakin vaiheessa, mutta vaikka keli on nyt ollut viileämpikin, on toiminut edelleen ongelmitta.
Mitään osia, letkuja, en ole vaihtanut nykyaikaisiin, kaikki on siltä ajalta kuin on.
Jäsenpuolella tästä on enemmänkin tarinaa.
Josset tiedä, mitä RE85 on, laita Googleen hakusanoiksi.

Saattaahan se moottori toimiakkin, ei kait siitä ole kyse ollutkaan. Lähinnä sen kestävyydestä, että kannattaako sitä ajaa vuositolkulla vai ei. Ei kolme kuukautta kerro vielä mitään, odota kolme vuotta.

Voihan tämä koko etanolihössötys (kuten varmasti onkin) olla vain auto/polttoaine/valtionbisneksen tulosta. Ihmisille sanotaan, ettet voi enää ajaa "halvemmalla" bensalla alle -00 vuosimallin autollasi, osta uusi. Kieroa tämä nykyaika  ;)
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

OH2KV

Pitkänajan testiä ei tällä ajokilla ole järkevää suorittaa, elämänsä ehtoopuolella se alkaa jo nyt olemaan. Jos sen aikaa pysyisi nipussa, että saisi uskoa käyttää E10 polttoainetta tulevassa käyttiksessä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

ja_ke

Lyhyestä virsi ruma;
Rahastusta koko touhu. Autovalmistajat sanovat, että vanhat ei kestä (vaikka voivat kestää elinaikansa ihan hyvin), kikka saada ihmiset hankkimaan uudempaa rautaa alle ja autotehtaiden pomojen kukkaronnyörit kitisevät kiitosta=)
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

OH2KV

Kyllä varmaan osittain kuten ja-ke sanoi.
Ja lisäksi ei haluta ottaa vastuuta tietenkään, kun ei kukaan voi olla 100% varma soveltuvuudesta.

Luulisin ruiskun lambda-anturilla/ ECU:lla osaavan säätää noin pienen muutoksen, kasvaahan etanolipitoisuus "vain" 5%
RE85 hinta on nyt pyörinyt aika tasan 1 euron hinnoissa, ja siinä siis etanolia 85%. Viimeksi tankatessa taisi olla ekaa kertaa allekin. 1.029, 1,019 ja 0,998 lukemat muistelisin olleen. Ja kun olen tankkaillut normipensaa siihen lisukkeeksi, on litrahinnaksi muodostunut hieman yli 1.20€ lukemia.

Säästö on siis kuitenkin suhteellisen pieni, ruiskussa syöttää lambdalta tulevan tiedon mukaan = lisää keittoa=> ei säästöä, kaasarivehkeessä säästöä tulee, mikäli laitteet kestävät, eikä seos ohene niin laihaksi, että jää palamatonta happea tms törkyä päästöihin.
No, tuo käyttis menee ensi kuussa leimalle, meinaan ajella sinnekin 45% etanolia tankissa. Saapa katsella päästömittausta taas huolella.
Pari ruostepaikkaa fiksataan ensin, tuli koputeltua helmoihin tuuletusaukkoja :)

Hinta tulee tippumaan E10 pensalle tuosta nykyisestä ehkä 3-5% eli ehkä 5-7cent/litra.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Uusi Nissanisti

Mun elimistö sietää etanolia ja luotan siihen että myös Pimperani sietää sitä, siis jos ei liikaa ota!  ;D

JJM

#17
Kysyin asiaa maahantuojalta kutakuinkin näin:

Soveltuuko E10 primeraan vm.2000, moottori GA16DE, ensirek. 31.7.2000 ja osamerkinnöistä päätellen auto on tehty 04/2000. Miten on mahdollista että vuotta vanhempaan P11 primeraan E10 ei sovellu vaikka siinä on täysin sama moottori? Vastaus:

LainaaKiitos yhteydenotostanne Nissan Nordicin asiakaspalveluun.



Nissan sallii E10 polttoaineen käytön useimmissa vuoden 2000 jälkeen valmistetuissa bensamoottorilla varustetuissa malleissa. Polttoaineen tulee täyttää DIN 51 626-1 normin ja sisältää korkeintaan 10 % etanolia.



Yllä mainitun normin täyttävät polttoaineet soveltuvat seuraaviin malleihin:



Micra K11/K12 (vm 2000 alkaen) Primera P11/P12 (vm 2000 alkaen)
NOTE E11 (vm 2006 alkaen) X-TRAIL T30/T31 (vm 2001 alkaen)
Almera N16 (vm 2000 alkaen) Terrano II R20 (vm 2000 alkaen)
TIIDA C11 (vm 2007 alkaen) Pathfinder R50/R51 (vm 2000 alkaen)
Almera Tino V10 (vm 2000 alkaen) Murano Z50/Z51 (vm 2005 alkaen)
QASHQAI J10 (vm 2007 alkaen) Pick-Up (D22) (vm 2000 alkaen)
MAXIMA QX A33 (vm 2000 alkaen)

Näin ollen E10 polttoaine soveltuu ajoneuvoonne. Lisätietoja E10 polttoaineesta löydät täältä: http://www.e10bensiini.fi/

Eli siis IHAN suoraan se teksti joka tuolta sivultakin löytyy. Pitäisi kysyä vielä että jos voidaan todistaa että motti on hajonnut E10 bensan takia, korvaako maahantuoja uuden moottorin?

Alppu

LainaaKysyin asiaa maahantuojalta kutakuinkin näin:

Soveltuuko E10 primeraan vm.2000, moottori GA16DE, ensirek. 31.7.2000 ja osamerkinnöistä päätellen auto on tehty 04/2000. Miten on mahdollista että vuotta vanhempaan P11 primeraan E10 ei sovellu vaikka siinä on täysin sama moottori? Vastaus:


Eli siis IHAN suoraan se teksti joka tuolta sivultakin löytyy. Pitäisi kysyä vielä että jos voidaan todistaa että motti on hajonnut E10 bensan takia, korvaako maahantuoja uuden moottorin?


tuota.. milläs meinasit todistella?  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Ymmärtäkää nyt jo sekin, että ei AINOASTAAN moottorin, vaan myös koko bensalinjan tulisi kestää tuota viinaa! Ei riitä että ko moottori jossain eri kopassa saisi viinaluvan...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Uusi Nissanisti

Tulis E95 tai parempi myyntiin, vois samalla täyttää "perjantaipullon"?  :P

Alppu

LainaaTulis E95 tai parempi myyntiin, vois samalla täyttää "perjantaipullon"?  :P


Eikö 85 prosenttinen riitä?  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

M i g i

#22
Mitä väliä sopiiko vai ei? saa sitä oikeatakin bensaa p*rkele.. Jos kukkahattutäti linjalle alatte suuntaumaan niin lyökää suoraan iso vihreä vaihde silmään ja ostakaa toyota prius jäsen hakua vaan fintoyssille.. ladatkaa ydinvoimalla, siitä kun ei ole haittaa ympäristölle  ;D .. V*tuttaa jo tosta litkusta jauhaminen.. ihan kun maailmanloppu tulis.. höh..

Sen minkä Hinnassa säästää kulutuksessa menettää, koska tota pirtua palaa enemmän..

cedricfan

LainaaMitä väliä sopiiko vai ei? saa sitä oikeatakin bensaa p*rkele..

ihan kun maailmanloppu tulis.. höh..
Sen minkä Hinnassa säästää kulutuksessa menettää, koska tota pirtua palaa enemmän..

Itse asiassa melko hyvä yhteenveto. Sanoin eilen puhelimessakin samaa, tosin hieman eri sanakääntein ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

DatToy

Erittäin hyvin sanottu siellä takana :) 98 okt. Tankkiin hintaan 0.77€/L. Jotain hyvää täälkin...
Autot:Mazda 626 Coupe -91.Toyota Corolla HT Coupe 3T. Datsun 100 A 1400cc. Subaru Legacy 2012. EX:mm. Alkup.turbo-Cherry & Datsun 150y & 120y...

M i g i

#25
LainaaErittäin hyvin sanottu siellä takana :) 98 okt. Tankkiin hintaan 0.77€/L. Jotain hyvää täälkin...
Davaj Lukoil da haraso......... 95E@52cent  :D

Hajotkaa porvarit kossu pensoihinne!! ja sitäpaitsi V-power on shell valikoimissa.. ei mitään Zero/light p*skaa...

T:viherpiipero

Uusi Nissanisti

Lainaa


Eikö 85 prosenttinen riitä?  :D

Voipi olla liikaa lisäaineita?  :o

JJM

Mitenkähän muuten almeraan käy jo vm.2000 lähtien myös nissanin mukaan; eikös vm.2000 almerassa 1.6 kone ole vielä ga16de? Sama kone on -00 primerassa. Ja toisaalta almeroiden qg koneet tuon perusteella on sopivia e10:n kanssa mutta primeran vastaavat koneet ei?

cedricfan

Tämä ei ole ilkeilyä: suoraanko se bensiini tankataan moottoriin? Eli muista että koko ketjun tankinkorkista alkaen pitää olla E10-kestävää!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Eikä siitä E10:n tankkaamisesta nyky hinnoilla ole mitään käytännön hyötyä.
Mutta jos bensa on lopussa ja mittarista saa vain E10:ä, niin ei se siitä hajoa.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.