Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

datsun 180b sss -78 sr20det

Aloittaja KiMbLe, syyskuu 15, 2007, 20:25:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jylppy

Käsittääkseni jenkkilässä on ollut 510:ssa myös L18 (1770 cc) - viisaammat voivat korjata/vahvistaa..
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

cedricfan

LainaaKäsittääkseni jenkkilässä on ollut 510:ssa myös L18 (1770 cc) - viisaammat voivat korjata/vahvistaa..
Jep, oli.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Reisman

#32
Lainaa
Jep, oli.

Eli tarvitsee vain hankkia kelvollinen todistus, että 510 mallin Datsuneita on viety jenkkeihin 1,8 koneella, jolloin 2 litrasen koneen asennus ko. laitteeseen on siltä osin mahdollista täällä peräpohjolassakin.

Mistähän moisen todistuksen voisi saada? Ehkä rapakon takaiselta sikäläiseltä maahantuojalta?

Tuota, menee vähän OT:ksi. Pitäiskö kysellä jossain toisessa tai kokonaan uudessa ketjussa jos on kysyttävää?

Jylppy

Voi ihan riittää sekin, että hommaat jenkkimallin korjausoppaan/vast. mistä löytyy teknisistä tiedoista tuo L18. Paras tietenkin olisi tehtaan alkuperäinen opus. Pitäisi riittää ainakin maalaisjärkeä omaavalle inssille.

Konttorillahan tuo kannattaa selvittää, mitä dokumentteja vaaditaan.

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Reisman

#34
LainaaVoi ihan riittää sekin, että hommaat jenkkimallin korjausoppaan/vast. mistä löytyy teknisistä tiedoista tuo L18. Paras tietenkin olisi tehtaan alkuperäinen opus. Pitäisi riittää ainakin maalaisjärkeä omaavalle inssille.

Konttorillahan tuo kannattaa selvittää, mitä dokumentteja vaaditaan.



Kävin asian tiimoilta neljällä eri katsastuskonttorilla. Yllättäen kahdella ensimmäisellä suhtauduttiin "ilmaista palvelua" vaativaan asiakkaaseen varsin nihkeästi. >:(
Kolmannesta paikasta antoivat sentään pari puhelinnumeroa, joista asioita voisi kysellä.

Onneksi kuitenkin löytyi lopulta palvelualtis konttori.
Ilouutisena kerrottakoon, että CA18DET moottorin asentamiselle PL510 Datsuniin ei ole mitään laillista estettä. Vertailumoottorina käytetään L16T eli SSS konetta, jossa a-katsastuksen mukaan on 85 kW. (Tiedot katsottiin inssin kanssa AutoData ohjelmistosta). JOS(*) kuitenkin jostain sattuisi löytymään vedenpitävä todiste siitä, että jossakin 510 korimallin Datsunissa on ollut myös L18 tekniikka tarjolla niin sen jälkeen sekään SR20DET ei ole ongelma. Vedenpitävä todiste tarkoittaa mitä tahansa paperia, josta löytyy ko. auton tiedot JA Suomen Nissanin maahantuojan leima ja edustajan allekirjoitus. Inssille, jota jututin kelpaa mikä tahansa esite, josta käy ilmi tarvittavat tiedot ymmärrettävällä kielellä (Japani ei käy).
Siis vaikka AKE:n sivuilla lukee, että vertailu autoksi käy ainoastaan Eurooppaan ja Jenkkeihin viedyt mallit. Laillista perustetta ei ole kieltäytyä hyväksymästä mihin tahansa maahan vietyä tai Japanin markkinoille tarkoitettuja malleja jos se tarvittava dokumentti löytyy.

Lopulta ainoa ongelma, johon ko. inssi ei osannut selvää vastausta antaa on tehoraja. Asia kuitenkin selvisi soittamalla K1 katsastajien katsastuspäällikö Keijo Räisäselle, joka kuuleman mukaan on pelannut enemmänkin näiden harrastehommien kanssa. Hän osasi vahvistaa tässäkin topikissa mainitun tehojen kuristamisen ja tehodynamometristä saadun paperin kelpaavan todisteeksi moottorin tehosta. Rekisteriotteeseen tulee merkintä, että millaiselle tekniikalle auto on katsastettu. Eli moottorin malli, ahtimen malli, välijäähdyttimen koko ja ahtopaine.

(*)
Tällä hetkellä olen 99,9% varma, että PL510 Datsuneita ei ole myyty missään L18 tekniikalla. Coupe-mallia KH510 , jossa on ollut L18 tekniikka on myyty ilmeisesti Japanissa ja Etelä-Afrikassa. Tämä siis kelpaa vertailukohteeksi jos onnistuu haalimaan jostakin sopivan dokumentin auton olemassa olosta.

Summa summarum. Ei mikään mahdoton projekti, vaikka Suomessa ollaankin :)

t.eskola

Oho  :) Sähän oot tehny töitä oikein urakalla  :D Hienosti selvitetty. Mitähän arkistot sanoo tuosta L18 kysymyksestä? Onko Stanlaurelilla jotain arkistojen kätköissä tämän osalta?

Jos autoa on myyty E-Afrikassa niin Datsun.1200.comista löytyy sieltä suunnalta harrastajia. Ei varsinaisesti 510 mallin harrastajia, muttei kaikenmoisista Datsuneista E-Afrikasta tuonne putkahtelee tietoa. Varsinkin jäsen 'kululadotgroen' on erityisen avulias. Sieltä saattaisi ko. dokumentti löytyä.

On sulla varmaa aika homma kuristaa noi tehot sallittuihin rajoihin. Ei ne varmaan suostu kirjaamaan 0bar ahtopaineeksi papereihin(?)  :D
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

Reisman

Joo, selvitystilassa on tässä oltu pari vuorokautta ;D Päänsärky on sen mukainen :'(

Tehojen kuristaminen tosiaan on hieman mutkikas homma tehdä järkevästi. Varsinkin jos sen SR tekniikan saa murjottua paikalleen. Eihän siitä tarvitsisi, kun puolet tehoista hukata jonnekin ::)

Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin virittämällähän ne tehot saa kaikkein parhaiten katoamaan..
Ehkä se voisi onnistua laskemalla ahdot 0,1 bar, kuristamalla ilmansaantia, kääntämällä sytty  pieleen, tukkimalla pakoputki yms. pelleilyä, mitä vaan voi keksiä.

Todennäköisesti jos tämä projekti joskus toteutuu niin alustakin tulee SX:stä. Tässä topikissa tätä asiaa on jo kommentoitukin... Pykälissä on vielä viilaamista, koska silloinhan kyseessä on teknisesti ottaen SX:ä, jolloin autossa saisi olla mielestäni ne alkuperäiset SX:n tehotkin. Ihmettelin asiaa katsastusmiehellekin, joka kohautti olkapäitään ja totesi, että "Niinpä.."

Mako

Tyhmäkunolen.

Miksei korinvaihtoa ja 510 kori SX:n tms. alustalle?

-M

Reisman

LainaaTyhmäkunolen.

Miksei korinvaihtoa ja 510 kori SX:n tms. alustalle?

-M

Koska silloin kyseessä on korinvaihto, kuten sanoit, jolloin muutosprosentti ylittää 50 %. Tämä taas tarkoittaa huomattavaa kustannuserää verojen muodossa.

Jylppy

Moottori apulaitteineen 26%
akselistot 8%

Yhteensä 34%.

Eli käytännössä siihen 510:aan voi vaihtaa SX:n akselistot ja tekniikan - eikä olla lähelläkään verorajaa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Jylppy

#40
Lainaa
Lopulta ainoa ongelma, johon ko. inssi ei osannut selvää vastausta antaa on tehoraja. Asia kuitenkin selvisi soittamalla K1 katsastajien katsastuspäällikö Keijo Räisäselle, joka kuuleman mukaan on pelannut enemmänkin näiden harrastehommien kanssa. Hän osasi vahvistaa tässäkin topikissa mainitun tehojen kuristamisen ja tehodynamometristä saadun paperin kelpaavan todisteeksi moottorin tehosta.

Pitää kuitenkin huomioida, että tehdastekoista moottoria ei saa/voi kuristaa. Eli jos sinne pellin alle heittää suoraan sen 200SX:n koneen, sen tehot katsotaan tehtaan ilmoittaman mukaan. Muutettu kone onkin sitten eri asia, eli se sama kone sinne pellin alle ja muuttaa jotain (esim. pakosarja, turbo, yms.) niin simsalabim - tehot katsotaankin dynolapusta.

Tämä siis niin, kuten laki/säädökset sanoo, konttoreilla voi olla eri käytäntöjä.

Lainaa
Siis vaikka AKE:n sivuilla lukee, että vertailu autoksi käy ainoastaan Eurooppaan ja Jenkkeihin viedyt mallit. Laillista perustetta ei ole kieltäytyä hyväksymästä mihin tahansa maahan vietyä tai Japanin markkinoille tarkoitettuja malleja jos se tarvittava dokumentti löytyy.

Tästä haluaisin saada mustaa valkoisella - siis AKE:lta!!
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Reisman

LainaaMoottori apulaitteineen 26%
akselistot 8%

Yhteensä 34%.

Eli käytännössä siihen 510:aan voi vaihtaa SX:n akselistot ja tekniikan - eikä olla lähelläkään verorajaa.

Juurikin näin.

Ymmärsin Makon kysymyksen niin päin, että SX:ään vaihdettaisiin 510:n kori, jolloin kyseessä on korin vaihto. Ja rekisteriotteessa lukisi mallimerkintänä 200SX.

510 koriin tai mihin tahansa saa toki vaihtaa minkä tahansa auton moottorin ja alustan muutosprosentin ollessa tuo 34%.

Käytännössähän tuo on yksi ja sama asia, mutta paperilla kuitenkin eri asioita..

Reisman

LainaaPL510DET kirjoitti Tänään - 14:42:50:

Siis vaikka AKE:n sivuilla lukee, että vertailu autoksi käy ainoastaan Eurooppaan ja Jenkkeihin viedyt mallit. Laillista perustetta ei ole kieltäytyä hyväksymästä mihin tahansa maahan vietyä tai Japanin markkinoille tarkoitettuja malleja jos se tarvittava dokumentti löytyy.

Jylppy:
Tästä haluaisin saada mustaa valkoisella - siis AKE:lta!!

Tässä kohtaa tosiaan on pieni käppi. Riippuu varmaan katsastusinsinööristä, että kelpaako tosiaan nuo muualle viedyt/Japaniin jääneet autot verrokeiksi.

AKE:han ei ole antanut käsittääkseni asiasta määräystä, vaan ohjeen jonka mukaan voi menetellä, mutta järjenkäytön pitäisi olla sallittua. Linkistä http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf löytyvä dokumentti on siis kyseinen ohje.

Mako

#43
Lainaa

Ymmärsin Makon kysymyksen niin päin, että SX:ään vaihdettaisiin 510:n kori, jolloin kyseessä on korin vaihto. Ja rekisteriotteessa lukisi mallimerkintänä 200SX.


Ymmärsit oikein. Minä vaan en koskaan ole tajunnut tuota korin vaihdon prosentti- ja verojuttuja ja sitä, että minkä takia esim. Coupé W123 mersuissa on niin paljon korinvaihtoja. Miten se verotus sitten oikein menee? Voinko siis halutessani sovittaa 100A:n korin vaikka 350Z:n alustalle?

Taidan olla aika pihalla..

Reisman

Tuosta dokumentista selviää: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/18A0C0A5-F467-4C0B-ABC7-8ADAAF490868/0/C115.pdf

Eli "Itsekantavan korin osalta runko- tai pohjalevyn osuutta ei määritellä vaan rakenteessa korikehikon osuus on yhteensä 46 %, kori varusteineen 58 %"

Ainoa mersu-tapaus, jonka tiedän toteutettiin vaihtamalla korikehikko luovuttaja-autosta ja kaikki tai lähes kaikki koriin liittyvät osat ja tekniikka säilyivät alkuperäisinä. Näin päästään niukasti alle 50 muutosprosenttiin.

Jos sovittaa 100A:n korin 350Z:n alustalle niin  100A:n osista pitää karsia pois 8%:n osuus esim. sisustasta, puskurit, lämmityslaite ja jotain pientä, jotta päästään sallittuun suurimpaan 50 % muutokseen.

Joku voi korjata jos/kun tässä jokin klikkaa ;)

Jylppy

Enpä mäkään oo noihin korinvaihtoihin perehtynyt sen kummemmin.

Mutta tuo "SX:ään vaihdettaisiin 510:n kori, jolloin kyseessä on korinvaihto. Ja rekisteriotteessa lukisi mallimerkintänä 200SX" jäi nyt vaivaamaan..

Eli tuohan menis sitten niin, että auto olis edelleen 200SX, ja päästövaatimukset, vertailumoottorit, yms. jutut menisivät sen mukaan - eli koppa vaan olis vaihdettu 200SX -> 510? Ja 200SX:n osia pitäis olla yli 50%.

Ja jos tuon tekee "normaalisti" tekniikanvaihtona, eli vaihtaa tuohon 510:aan sen 200SX:n tekniikan, olisi auto edelleen siis 510, ja päästöt, vertailumoottorit, yms. taas puolestaan sen mukaan. Ja 510:n osia pitäis olla yli 50%.

Eli käytännössä tehty työ (siis se tekniikanvaihto) on täysin sama, mutta rekisteriotteessa eri auto? Kukas sen sitten päättää, onko kyseessä tekniikan- vai korinvaihto? Omistaja? Konttori? AKE?

Ihan vaan selvennykseksi itselleni kyselen..
:)
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Reisman

Hyviä kysymyksiä, mutta nyt ollaan ilmeisesti samalla aaltopituudella ;)
Ymmärrän tän asian juuri niin, kuten selitit.

En tullut edes ajatelleeksi tuota, että kuka päättää, mikä auto loppujen lopuksi on kyseessä muutosten jälkeen. Tulkinta tosiaan on joko tekniikan vaihdos tai korinvaihdos. Varmaankin se, jonka osia lopputuloksessa on yli 50% ? Tai sitten vaan harrastetoiminnan rajoittamiseksi se, josta on vähemmän osia jäljellä.. Vai pitääkö autosta löytyä alkuperäinen valmistenumero?

Käsittämättömiä kysymyksiä osaa näköjään herätä näinkin yksinkertaisesta asiasta. Mistähän löytyisi henkilö joka osaa vastata tähän?

MK510

1800SSS 510 on FIA luokiteltu 1.ryhmään (tod.no:5397) eli luokituksen saamiseksi on valmistettu vähintään 5000kpl. Jos FIA luokitustodistus riittää inssille dokumentiksi niin hommaa sellainen.
1300-L510, 1600-PL510, 1800SSS-HL510

Jylppy

#48
Juu, näyttäis olevan juurikin tuo 5397-71. Siinä siis moottorina L18, varustettuna 2x Hitachi HJL38W muuttuvakurkkuisella kaasuttimella, 115 hp (JIS).

Löytyy täältä:

http://web.archive.org/web/20050301224020/www.dasu.dk/Historiske-Homologeringsattester/GR1-5300-5599/
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Reisman

#49
Kiitoksia tuosta FIA todistuksen ilmoittamisesta :)

Kiikutin ko. paperin eilen katsastuskonttorille, paperi jäi sinne ihmeteltäväksi ja tänään soittivat ja kertoivat mielipiteensä. Kuuntelin selitystä muutaman minuuttia ja yritin kysellä, että kelpaako se paperi nyt sitten vai ei. Ei 100% varmuudella selvinnyt ainakaan minulle vieläkään, että kelpaako...

Kielteistäkään vastausta ei tullut, mutta pitäisi kuulemma selvittää jarrujen riittävyys. Kerroin jarrujen tulevan samasta autosta, kuin moottorikin. Tähän sanottiin, että ei ole varmaa täyttyykö silti kaikki pykälät jarrujen osalta, koska ei ole täyttä varmuutta, millaiset ne ovat olleet siinä 1800 Datsunissa. Kerroin tietojen löytyvän siitä FIA:n luokituspaperista. Vastaus oli taas ympäripyöreä ymmmmmmm joo, mutta pitäis selvittää kaikki kiinnitykset ja muut miten ne on ollu siinä 1.8:ssa jousitukset ja muut. :o

Lopuksi vielä kysyin, että onko olemassa mitään syytä miksi kyseinen projekti ei onnistuisi. Pientä mutinaa kuului, mutta ei mitään kieltävää kommenttia.

Helpoimmalla tuo varmaan selviää siinä vaiheessa, kun ajaa auton konttorille. Pitäisi periaatteessa saada leima paperiin tai perusteltu syy miks ei saa ja mitä pitää tehdä, että onnistuu.

Tuo jarru homma kyllä ihmetyttää. Ilmeisesti on syytä epäillä, että vakiossa SX:ssä voi olla laittomat jarrut jos katsuri sille päälle sattuu ;D

Edit:
Unohtui ihan mainita, että ei kuulemma ole varmaa onko siinä FIA:n paperissa mainittu H510 samaa mallisarjaa PL510:n kanssa. Teki mieli tuumata, että no ei varmasti ole, eihän ne ole edes kaukaisesti saman näköisiäkään..

Mites muuten tän topikin aloittajan projekti etenee?

Jylppy

Lainaa
Kiitoksia tuosta FIA todistuksen ilmoittamisesta :)
Kielteistäkään vastausta ei tullut, mutta pitäisi kuulemma selvittää jarrujen riittävyys. Kerroin jarrujen tulevan samasta autosta, kuin moottorikin. Tähän sanottiin, että ei ole varmaa täyttyykö silti kaikki pykälät jarrujen osalta, koska ei ole täyttä varmuutta, millaiset ne ovat olleet siinä 1800 Datsunissa. Kerroin tietojen löytyvän siitä FIA:n luokituspaperista. Vastaus oli taas ympäripyöreä ymmmmmmm joo, mutta pitäis selvittää kaikki kiinnitykset ja muut miten ne on ollu siinä 1.8:ssa jousitukset ja muut. :o

Tuo jarru homma kyllä ihmetyttää. Ilmeisesti on syytä epäillä, että vakiossa SX:ssä voi olla laittomat jarrut jos katsuri sille päälle sattuu ;D

No  kyllä on taas konttorilla vähän eipäs-juupas-meininkiä päällä.. Jos koko tekniikka ja alusta vaihtuu 200SX:stä, niin mitäs kummallista niissä jarrujen pykälien täyttymisessä nyt sitten voi olla? -Ainoa, mitä niiden pitäis murehtia, on akselistojen kiinnitykset koriin.

Lainaa
Unohtui ihan mainita, että ei kuulemma ole varmaa onko siinä FIA:n paperissa mainittu H510 samaa mallisarjaa PL510:n kanssa. Teki mieli tuumata, että no ei varmasti ole, eihän ne ole edes kaukaisesti saman näköisiäkään..

Se vaan pitää yrittää hommata maahantuojalta todistus, että näin on - tosin Nissan Nordicilta niitä on turha kysellä, kun eivät suostu kirjoittamaan niitä malleihin, joita eivät ole myyneet. Ja Autokeskuksen vastaava lappu tuskin kelpaa, kun ei ole (enää) virallinen maahantuoja.

Mites nuo kirjainten merkitykset nyt sitten on, L on ainakin LHD, mutta mites P ja H?
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

MK510

P=L16 kone
H=L18 kone
L=ohjaus vasemmalla

Ota vielä dokumentiksi 1600SSS luokitustodistus no:5355, näkevät konttorilla että jarrut ja akselistot on samanlaiset kun 1800SSS:n
1300-L510, 1600-PL510, 1800SSS-HL510

t.eskola

Lainaa

Tuo jarru homma kyllä ihmetyttää. Ilmeisesti on syytä epäillä, että vakiossa SX:ssä voi olla laittomat jarrut jos katsuri sille päälle sattuu ;D

Kesällä tuli hieman samanlainen juttu puheeksi erään harrastajan kanssa. Eli uudemmasta autosta vanhempaan motti-> ehtona että vaihdetaan jarrut myös uudemmasta. Eihän siinä mitään mutta vanhemmassa mallissa paremmat jarrut  ::)

Joskus noi säännöt voi johtaa silkkaan typeryyteen.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

Jylppy

Ei kai se nyt noin mustavalkoista voi olla? -Mä ainakin mainitsin Ykän poikkeuslupahakemuksessa, että alkupään 610:ssa (siis mistä tekniikka otettiin) oli pienemmät etujarrulevyt, kun Ykän omat -> alkuperäiset etujarrut saivat jäädä.

Ja silloin riitti ainakin ihan vaan varaosatoimittajien luetteloista otetut kopiot, joissa mainittiin mm. levyjen halkaisijat, yms.

Mutta kyllä tässä tapauksessa SX:ssä on paremmat jarrut, edessä jäähdytetyt levyt vs. 510:n jäähdyttämättömät levyt ja takana levyt vs. 510:n rummut.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Jylppy

LainaaP=L16 kone
H=L18 kone
L=ohjaus vasemmalla

Ota vielä dokumentiksi 1600SSS luokitustodistus no:5355, näkevät konttorilla että jarrut ja akselistot on samanlaiset kun 1800SSS:n

Noista VIN-koodeista sen verran, että 510:n varaosafilmistä pitäisi löytyä alkupään sivuilta "model identifications" -kohta, josta näkee noiden kirjainten tarkoituksen. Jos siellä on mainittu tuo "H", eli L18, niin ei pitäis olla konttorilla sanan sijaa. Harmi vaan, ettei mulla ainakaan oo tota filmiä skannattuna sähköiseen muotoon.

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

StanLaurel

Lainaa

Noista VIN-koodeista sen verran, että 510:n varaosafilmistä pitäisi löytyä alkupään sivuilta "model identifications" -kohta, josta näkee noiden kirjainten tarkoituksen. Jos siellä on mainittu tuo "H", eli L18, niin ei pitäis olla konttorilla sanan sijaa. Harmi vaan, ettei mulla ainakaan oo tota filmiä skannattuna sähköiseen muotoon.


Onks jollain 510:n varaosafilmi? mullekkin sellainen. Varaosakirjoja (kansioita) kyllä löytyy muttei filmiä taida 510:iin ollakkaan eikä muihinkaan 60-luvun peleihin.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Jylppy

Eipä mullakaan filmiä oo - oletin vaan, että sellaset on aikanaan maahantuojalle toimitettu. Onkos noissa kirjoissa sitten tuo "model identifications" -kohta?
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Reisman

Mukava huomata, että tänne tipahtelee tiedon jyväsiä :)

Sitä 1600SSS:n luokittelutodistusta voisi tarjotakin muiden papereiden joukossa konttorille. Siitä tosiaan näkisi hyvin, että sama mallisarja kyseessä.

Kuinkahan hyvin AKK suhtautuu jos sieltä pyytäisi selvityksen FIA luokittelutodistuksesta? Lähinnä tarvitsisin selkeällä kielellä (englanti tai mieluusti suomi) kirjoitun luotettavan todistuksen FIA luokituksen saamisen vaatimuksista. Tarkasti ottaen luokittelutodistuksen se kohta, jossa todistetaan, että autoja on tehty vähintään 5000 kappaletta siviiliversiona normaalisti myytäväksi. Inssi näet epäili, että niitä H510 sarjan Datsuneita "on varmaan tehty vaan johonkin rallikäyttöön".

Korjaamokäsikirjatietoja otetaan mielellään vastaan, koska ne on pakko hyväksyä ilman mutinoita siviili autoja koskevaksi tiedoksi. Löytyy varmaan googlellakin, en ole vaan kerennyt tutkia ;)

Vähän on semmonen mielikuva, että inssi ei yksinkertaisesti uskalla sanoa mitään jämptisti. Siinähän saattaa joutua jopa vastuuseen jostakin...

Rakentelupuolesta sen verran, että niiden SX:n akselistojen sovittamisessa joutuu pieniin muutostöihin. SX:n raideleveys on ~200mm enemmän kun 510:n ;D
Tuota en edes uskaltanut mainita inssille, olisi varmaan kohtauksen saanut.
Tuon ei mielestäni pitäisi olla ylitsepääsemätön ongelma. Etupalkkia on kohtuu helppo kaventaa, mutta taka-akselisto vaatii askartelua. Tukivarsiin tai suoraan niiden kiinnityspisteisiin ei ole tarkoitus tehdä muutoksia.
Koria joutuu muokkaamaan ainakin takapäästä, mutta ei liene suuri murhe leiman saannin kannalta.

Jylppy

Ainahan sitä voi AKK:lta kysäistä tuon luokituksen vaatimuksista - ja voihan nuo löytyä jopa netin syövereistäkin. -Mutta AKK:n allekirjoittama versio kelpais varmaan inssillekkin..

Toi taka-akseliston leveysero on melko hankala juttu, ja eikös 510 ole kuitenkin jäykällä akselilla ja SX erillisjousitetulla? Periaatteessa tuon voisi vielä selvittää siten, että kasvattaa vähän vanteiden ET:tä.. :)
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Reisman

Lainaa

Toi taka-akseliston leveysero on melko hankala juttu, ja eikös 510 ole kuitenkin jäykällä akselilla ja SX erillisjousitetulla? Periaatteessa tuon voisi vielä selvittää siten, että kasvattaa vähän vanteiden ET:tä.. :)

Taka-akseli kieltämättä mietityttää vähän vetareiden lyhennyksineen ja muine ongelmineen. 510 on kyllä ihan erillisjousitettu alunperinkin. Jos siinä olisi jäykkä akseli niin lähtisin ehkä jostakin Hiacen akselista rakentamaan tai jostakin muusta järeämmästä palikasta. Hiacen akseli olisi varmaan optimilevyinenkin. Ainakin 150Y:hyn istuu erittäin nätisti.

Aika tiukille voi mennä jos pelkillä vanteilla yrittää kompensoida leveämmän akselin. Toisaalta vakiona renkaita saa katsoa kiikareilla auton vierestä jos ne haluaa nähdä. Pitää mittailla hieman..
Pyörän kaaria en haluaisi levittää, koska vakiot näyttää mielestäni hyvältä.