Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

datsun 180b sss -78 sr20det

Aloittaja KiMbLe, syyskuu 15, 2007, 20:25:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KiMbLe

moi!

Seuraavanlainen projekti olisi nytten käynnistymässä mihin tarvitsisin apua/neuvoja/tietoa asiasta ymmärtävältä, eli olisi tommonen 180 ratsuni johon olisi tarkoitus heittää sr20det tekniikka. moottori,vaihdelaatikko,perä olisi suunnitelmissa ottaa s14 200sx:stä luultavasti japanista tuoda joku kolaroitu 200sx josta sais niitä osia sitten poimia mutta asia joka vähä nyt vaivaa mieltä niin on että onko mitenkään mahdollista saada rekisteriin sr20det tekniikalla???

ひゃ く あ hyakuA sataA

#1
Rekisteröinti saattaa ollakin mahdollista, siihen en ota kantaa, mutta tuon kolaroidun 180 Sx:n tai S14:n tuottaminen Japanista saattaa kyllä tehdä rahtikuluineen homman kannattamattomaksi.
Tulee hintoihin, vaikka saisit auton romun halvallakin. ennemmin hommaat koneen suomesta, kyllä niitä saa täältäkin suht edullisesti.
WWW.DNSF.ORG auttaa osien hankinnassa.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

t.eskola

Osatarjonnan perusteella näyttäisi että porukka ryttää noita puihin, että tekniikan ostaminen onnistuu ehkä Suomestakin. Nyt aletaan tekniikan osalta olla sillä aluella mitä mä haluaisin tehdä  :D Tuolta Datsun1200.comista oon vuosia kuolannu autoja (1200) CA18DET ja viime aikoina SR20DET tekniikalla.

Jonkinlaisen poikkeuslupa käsittelyn kautta tuo pitäisi hyväksyttää? :-?

Perinteisesti kun täällä on kysytty näitä lupa asioita niin ei o kovasti tietoa herunu. AKE on varmaan se paikka jonka kautta kannattaa asioita selvittää, koska täällä ei ole tarjolle kuin toisen käden tietoa.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

M i g i

LainaaOsatarjonnan perusteella näyttäisi että porukka ryttää noita puihin, että tekniikan ostaminen onnistuu ehkä Suomestakin. Nyt aletaan tekniikan osalta olla sillä aluella mitä mä haluaisin tehdä  :D Tuolta Datsun1200.comista oon vuosia kuolannu autoja (1200) CA18DET ja viime aikoina SR20DET tekniikalla.

Jonkinlaisen poikkeuslupa käsittelyn kautta tuo pitäisi hyväksyttää? :-?

Perinteisesti kun täällä on kysytty näitä lupa asioita niin ei o kovasti tietoa herunu. AKE on varmaan se paikka jonka kautta kannattaa asioita selvittää, koska täällä ei ole tarjolle kuin toisen käden tietoa.
No sehän nyt on niin että taivaalta sataa paskaa ennenkun finnissä on Ca18DET saati sr.. kuhan nyt sais edes jonkun Tc 16V:n turbolla  ::) luvallinen A15 Turbokin on jo kyseenalainen ainakin sedan korissa..

t.eskola

Taitaa eteläisellä pallonpuoliskolla ja Amerikassa sataa paskaa taivaalta 24/7  ;D
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

Jylppy

Tosta Migin postauksesta puuttuu yksi pieni kohta, näin sen pitäis olla:

No sehän nyt on niin että taivaalta sataa paskaa ennenkun finnissä on Ca18DET saati sr laillisesti suomen kilvissä.. kuhan nyt sais edes jonkun Tc 16V:n turbolla  ::) luvallinen A15 Turbokin on jo kyseenalainen ainakin sedan korissa..
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

BA

Iso kasa pätäkkää, riittävän uskottava satu ja poikkeuslupa niin onnistuu, ehkä.

Lupahakuprosessin jälkeen toteat että rahat katos, poikkeuslupaa ei tullut ja tarinakin millä lupa piti saada kuulostaa jo naurettavalta. ::)

Tee_Koo

No periaatteessahan tuon rekisteröiminen on mahdollista...

Nähtävästi juuri SSS on tuon mallisarjan tehokkain malli eli siihen verrataan. 180B SSS:n tehohan on 90hv, eli siihen saa olla lisää se 20% jolloin katsastusta varten pitäisi saada sr20detin tehot korkeintaan lukemaan 108hv. Lisäksi koneen paino saa nousta korkeintaan 20%, mutta eiköhän tuo L-sarjan kone paina sen verta paljon että tuskin lienee siinä ongelmaa SR-koneeseen verrattuna. Iskutilavuuskin pysyy rajoissa sillä 1770cc + 25% = 2212,5cc on maksimi ja SR20 on 1998cc.

Eli siis kunhan olet saanut koneen ym. paikalleen niin ainoa ongelma enää on tuo teho. Periaatteessahan lainsäädäntöä noudattaen esimerkiksi jos vaihdat tuohon SR20DET koneeseen toisen turbon mitä alkuperäinen, niin kone katsotaan tällöin omavalmisteiseksi, eivätkä valmistajan ilmoittamat teholukemat enää päde. Sitten vain dynamometriin koneen kanssa joka esimerksi kärsii melkein täysin tukossa olevasta pakoputkesta, kaasuläpästä joka ei aukea täysin, turbon hukkaportista joka on jatkuvasti auki, liiasta bensansaannista ym ym ym. On sitä saatu 220hv konekin kuristettua 143hv:n lukemaan helposti, eli tuskinpa tuohonkaan alle 108hv tavoitteeseen tulee olemaan vaikeaa päästä ;)
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

M i g i

Juurikin suomen kilpiä tässä järkeilin.. Ja kyse oli vain finnistä..

Aku_81

LainaaOn sitä saatu 220hv konekin kuristettua 143hv:n lukemaan helposti, eli tuskinpa tuohonkaan alle 108hv tavoitteeseen tulee olemaan vaikeaa päästä ;)

Varmaan on saatu mutta, kyllä inssit osaa kattoa jos tulet sr20det pannulla ja vakioturbolla, välijäähyllä yms niin toteavat että tuskin tulee onnistumaan, varmasti vaatii turbon vaihdon reilusti pienempään. Ja kun lukee että se on sr20det eikä sr20di mitä on turbotettu, tehojen kutistumista tuskin hevillä uskovat. Kannattaa ekana aloittaa paperityöt ennen rakentelua niin ei tule tehtyä suuria mokia.

hattua nostan jos tosiaan saa sr20det välijäähyllä 180b sss:n, tarjoan vaikka kahvitkin hyrylän tebarilla kun näen sen rekisteriotteen ja että on vielä muutoskatsastettu tämän vuoden jälkeen.

Yhden tien kyllä näen jolla olis mahdollista, asentaa koko alustan s14;:sta 180b:n koppaan ja näin ollen alusta vastaa tehoja,  joten jos prossat ei ylity niin sitten sais koneen ehkä laillisesti.

M i g i

Lainaa

Varmaan on saatu mutta, kyllä inssit osaa kattoa jos tulet sr20det pannulla ja vakioturbolla, välijäähyllä yms niin toteavat että tuskin tulee onnistumaan, varmasti vaatii turbon vaihdon reilusti pienempään. Ja kun lukee että se on sr20det eikä sr20di mitä on turbotettu, tehojen kutistumista tuskin hevillä uskovat. Kannattaa ekana aloittaa paperityöt ennen rakentelua niin ei tule tehtyä suuria mokia.

hattua nostan jos tosiaan saa sr20det välijäähyllä 180b sss:n, tarjoan vaikka kahvitkin hyrylän tebarilla kun näen sen rekisteriotteen ja että on vielä muutoskatsastettu tämän vuoden jälkeen.

Yhden tien kyllä näen jolla olis mahdollista, asentaa koko alustan s14;:sta 180b:n koppaan ja näin ollen alusta vastaa tehoja,  joten jos prossat ei ylity niin sitten sais koneen ehkä laillisesti.
eli ostaa s14 ja kirjottaa tussilla luukunkanteen 180B ;D

Jylppy

LainaaYhden tien kyllä näen jolla olis mahdollista, asentaa koko alustan s14;:sta 180b:n koppaan ja näin ollen alusta vastaa tehoja,  joten jos prossat ei ylity niin sitten sais koneen ehkä laillisesti.

Ei ylity näillä uusilla systeemeillä:

Moottori apulaitteineen - 26%
Akselistot (jarruja ja ohjauslaitteistoa lukuunottamatta) - 8%

Eli yhteensä 34%, ja verot juoksee vasta 50%:sta.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/18A0C0A5-F467-4C0B-ABC7-8ADAAF490868/0/C115.pdf
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Aku_81

^Juu, eli olis prossien puolesta täysin mahdollista tehdä alustaswappi. Tuo olisi oikeasti dare to be different laite suomen oloissa :D Ja varmaan viisainkin tehdä että alusta vastaisi tekniikan tehoja, jos vielä tekis mieli virittää lisää ;)

Jylppy

#13
Painoin vissiin taas väärää nappia... Eli tässä tämä alkuperäinen t.eskolan viesti...

Lainaa

Joopa. Eihän hallinnolta mitään saa jos kukaan ei ala vaatia muutoksia. Yleensä ihmisillä on tapana ajatella että 'tänään' on totuus 5 tai vaikka 10 vuoden päästä. Jos kaikki olisi niinkuin 'aina' niin tässä maassa pitäisi hakea lupa auton ostamiseen niinkuin sodan jälkeisenä aikana 60-luvulle asti.

Jos jollain on tarpeeksi luovuutta, hulluutta ja rahaa alkaa toteuttaa tällaista projektia niin mikäs siinä. Kateellinen olen  ;D Tarkoitin sitä että usein täältä saatu tieto on juuri tuota tasoa (oli konversio mikä tahansa) 'ennemmin sataa paskaa'. Kovinkaan moni täällä ei kuitenkaan ole alkanut tuollaista asiaa ajaa ja oikeasti selvittää mitä säädökset sanoo ja kuinka/miten niitä vastaan argumentoidaan.

Lähtökohtaisesti se että auton modifoioimisesta on tehty tarveharkintaista (=perustelu muutokselle) on hieman nurinkurista. Kuinka monen autoharrastaminen perustuu oikeasti tarpeeseen? Selitykset tällaisen muutoksen tekemiseen lienee aina heikosti keksittyjä noissa hakemuksissa. (jos ei kyse ole hevosautosta tai vastaavasta) Tietysti voi yrittää keksiä jonkun syyn jonka ajattelee edistävän hakuprosessia, mutta syyksi pitäisi voida riittää pelkkä harrastaminen. Toki rakenteiden pitää vastata tehoja yms, mutta ei tosissaan ole teknisen auktoriteetin tehtävä tehdä moraalisia argumenttejä. (=voit tehdä tämän jos sinulla on järjellisesti perusteltu tarve)

Hieno homma jos alat tähän projektiin oikeasti! Aika ristialtis prosessihan tuo on mutta jos rahaa ja energiaa löytyy alkaa tapella viranomaisten kanssa niin eikun vain.

Netistä löytyy tähänkin aiheeseen liittyvää fiilistelyä. Mm. Mad Dat motorsport tekee sovitussarjaa 180B->SR20 korversiolle

http://www.maddat.com.au/engine-fitting-kits.php

Tässä on yksi auto johon tuo samainen konversio on tehty:

http://www.tidalportal.com/SEADAT/html/modules.php?set_albumName=album02&id=DSCF0122&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_photo.php
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Jylppy

Ja sitten asiaa.
Lainaa
Jos jollain on tarpeeksi luovuutta, hulluutta ja rahaa alkaa toteuttaa tällaista projektia niin mikäs siinä. Kateellinen olen  ;D Tarkoitin sitä että usein täältä saatu tieto on juuri tuota tasoa (oli konversio mikä tahansa) 'ennemmin sataa paskaa'. Kovinkaan moni täällä ei kuitenkaan ole alkanut tuollaista asiaa ajaa ja oikeasti selvittää mitä säädökset sanoo ja kuinka/miten niitä vastaan argumentoidaan.

Kyllä täällä mun mielestä on keskusteltu asiallisesti useammastakin moottoriswapista, ja tietoa on tullut ihan hyvin. Tilanne nyt vaan on Suomessa se, että nää muutokset on tehty niin hankaliksi ja rajoitetuiksi, että joskus oikein v***ttaa.

Säädösket tästä aiheesta on kyllä usealla tämän foorumin käyttäjällä tiedossa, ja ne löytyvät kyllä muillekkin luettavaksi:

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998
AKE:n sovellusohje liikenneministeriön päätökseen auton rakenteiden muuttamisesta 10/208/2004
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Aku_81

Lainaa.
Tilanne nyt vaan on Suomessa se, että nää muutokset on tehty niin hankaliksi ja rajoitetuiksi, että joskus oikein v***ttaa.


Hankalinta on tehdä muutoksia niihin autoihin joissa vertailumoottorit on pienehköjä ja pienitehoisia, varsinkin jos sellaisen tilalle halutaan asentaa tuorempaa tekniikkaa oleva moottori, oli se turbolla tai ilman.



-Vonjake-

#16
Lainaa
Perinteisesti kun täällä on kysytty näitä lupa asioita niin ei o kovasti tietoa herunu. AKE on varmaan se paikka jonka kautta kannattaa asioita selvittää, koska täällä ei ole tarjolle kuin toisen käden tietoa.

Ikäänkuin tyhmiä kysymyksiä ei saisi täällä esittää. MUTTA se siitä..

Itse lähettelin tuosta omasta projektista ihan sähköpostia AKE:lle ja AKE lähetti takaisin "tarpeeksi" yksityiskohtaisen selvityksen mm. alustan muutoksista ja koneen turbotuksesta. AKE:n sivuilta löytyy osoite, jonne voi lähettää esim. tekniikkamuutoksista kyselyjä, vastaus kesti noin viikon pari.
Finn Datsuns
Paskat 4motion
CfMoto

tare59

#17
Lainaamoi!

Seuraavanlainen projekti olisi nytten käynnistymässä mihin tarvitsisin apua/neuvoja/tietoa asiasta ymmärtävältä, eli olisi tommonen 180 ratsuni johon olisi tarkoitus heittää sr20det tekniikka. moottori,vaihdelaatikko,perä olisi suunnitelmissa ottaa s14 200sx:stä luultavasti japanista tuoda joku kolaroitu 200sx josta sais niitä osia sitten poimia mutta asia joka vähä nyt vaivaa mieltä niin on että onko mitenkään mahdollista saada rekisteriin sr20det tekniikalla???
Ja korimallisi on 810, samaa korimallia myytiin USA:ssa L24:sella ruiskukoneella ,että en näkisi mitään syytä jättää projektia kesken. Koneen teho ja koko menevät määräysten sisälle(teho +20%, ja tilavuus +25%) ja koneen paino on varmasti pienempi kuin tuon L18:n, konttorille mukaan vain korjauskirjat molemmista ja leima tulee paperiin 90%:n varmuudella, jos/kun alusta ja jarrut vastaavat lisääntynyttä tehoa.  8-)

Muutenkin ihmettelen virkamiesten ja ministeriöiden kantaa koneiden päivittämiseen, kun pitäisi vielä vähentää kasvihuonekaasujen päästöjä liikenteessä. Jos koneiden päivitys sallittaisiin samansuuruisiksi tai lain sallimat niin uskoisin, että vanhemmista autoista tulisi myös varteenotettava vaihtoehto uusien autojen ostolle,  jotka ovat suurin kasvihuone kaasujen synnyttäjä maailmassa. Uuden auton tekeminen on todella typerää ja kallista puuhaa. >:(

M i g i

Lainaa
Ja korimallisi on 810, samaa korimallia myytiin USA:ssa L24:sella ruiskukoneella ,että en näkisi mitään syytä jättää projektia kesken. Koneen teho ja koko menevät määräysten sisälle(teho +20%, ja tilavuus +25%) ja koneen paino on varmasti pienempi kuin tuon L18:n, konttorille mukaan vain korjauskirjat molemmista ja leima tulee paperiin 90%:n varmuudella, jos/kun alusta ja jarrut vastaavat lisääntynyttä tehoa.  8-)

Muutenkin ihmettelen virkamiesten ja ministeriöiden kantaa koneiden päivittämiseen, kun pitäisi vielä vähentää kasvihuonekaasujen päästöjä liikenteessä. Jos koneiden päivitys sallittaisiin samansuuruisiksi tai lain sallimat niin uskoisin, että vanhemmista autoista tulisi myös varteenotettava vaihtoehto uusien autojen ostolle,  jotka ovat suurin kasvihuone kaasujen synnyttäjä maailmassa. Uuden auton tekeminen on todella typerää ja kallista puuhaa. >:(
L24 teho tuossa kopassa on?? S14 200/220hv ja S14A 200hv

tare59

#19
Muistaakseni jos ei dementia ole vienyt kaikkea, niin 154 SAE kaakkia. Pitääpä tarkistaa, kun pääsen kotiin. 154hv+ 20% = 184,8 hv. Saattaa vaatia jotain turbo päivityksiä.

t.eskola

Lainaa

Ikäänkuin tyhmiä kysymyksiä ei saisi täällä esittää. MUTTA se siitä..


Lähinnä meinasin sitä että tyhmiä kysymyksiä pitää esittää. Itsekin esitin 'tyhmän' idean (CA18DET->1200) ja vastaanotto ei ollut kovin hyvä...

Muistelin tässä noita topicceja A12 koneellisista->L-koneelliseen. Jotenkin jäi sellainen kuva noista keskusteluista että melko laihoja olivat. Silloin kehotettiin haulla hakemaan foorumilta... Tiedä sitten mihin kaikki tuo tavara katosi kun foorumi 'päivitettiin' (vai eilistettiin? :-X) Itse olen etsinyt kaikenlaista 'vanhaa' enkä ole löytänyt  :-/

mutta, mutta... Tässähän on tullut paljon hyviä ideoita! :) Vielä kun projektin ideoija tulis kommentoimaan tänne  ;D
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

StanLaurel

LainaaMuistaakseni jos ei dementia ole vienyt kaikkea, niin 154 SAE kaakkia. Pitääpä tarkistaa, kun pääsen kotiin. 154hv+ 20% = 184,8 hv. Saattaa vaatia jotain turbo päivityksiä.

Kovin on hevosia jos tosiaan noin paljon on jenkkiversiossa. C32 Laurin euroversio L24E:ssä on 128 DIN hp ja S30 Zetan tuplakaasari L24:ssa 151 SAE heppaa, eikä S130 280ZX:n L28E:ssäkään ei ole kuin 140 DIN hp. Yleensä noi jenkkimallien tehot pienempiä johtuen saastelaitteista ym. härpäkkeistä.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

tare59

Lainaa

Kovin on hevosia jos tosiaan noin paljon on jenkkiversiossa. C32 Laurin euroversio L24E:ssä on 128 DIN hp ja S30 Zetan tuplakaasari L24:ssa 151 SAE heppaa, eikä S130 280ZX:n L28E:ssäkään ei ole kuin 140 DIN hp. Yleensä noi jenkkimallien tehot pienempiä johtuen saastelaitteista ym. härpäkkeistä.
Jaa'a vai noin paljon tuo muisti pätkikin. No turboa pitää päivittää vähän enemmän, että saadaan seuraavanlainen kortti 128 DIN hv + 20% = 153,6 DIN hv. ;)
Vai olisinkohan muistanut tuon yläteho rajan  :-?

Aku_81

Lainaa
Jaa'a vai noin paljon tuo muisti pätkikin. No turboa pitää päivittää vähän enemmän, että saadaan seuraavanlainen kortti 128 DIN hv + 20% = 153,6 DIN hv. ;)
Vai olisinkohan muistanut tuon yläteho rajan  :-?

Tai sr20de kone ns.jälkiturpotettuna, jolloin kone ei ole tehtaalta tullut kuristettu turbo vaikka oliskon sr20det pannun sisuskalut ::)

M i g i

Lainaa

Tai sr20de kone ns.jälkiturpotettuna, jolloin kone ei ole tehtaalta tullut kuristettu turbo vaikka oliskon sr20det pannun sisuskalut ::)
tämä toimii ;) näin se on mahdollista SR20DE ns jälkiturbona..

KiMbLe

kiitoksia paljon vastanneille ja tiedoksi vain että ei tätä projektia lopeteta vaikka sitä ei kilpiin saataisikaan  ;)  siinä vaiheessa auto menee ratakäyttöön  :) lisää ehdotuksia saa pistää kuinka asian kanssa kannattaisi nyt edetä ja näin pois päin  :)

tare59

Lainaakiitoksia paljon vastanneille ja tiedoksi vain että ei tätä projektia lopeteta vaikka sitä ei kilpiin saataisikaan  ;)  siinä vaiheessa auto menee ratakäyttöön  :) lisää ehdotuksia saa pistää kuinka asian kanssa kannattaisi nyt edetä ja näin pois päin  :)
Pistäppä privaa nimimerkille "Tee-Koo" niin häneltä löytyy tietoa mitä tehdä paperihommissa ja mitä kysellä konttorilta. Toisaalta Tuomas kyllä neuvoo kernaasti muutenkin noiden projektien tekemisessä onhan hänellä kokemusta noista turbotuksista. :) Vastailee kyllä vain viikonloppuisin suoritettavan asevelvollisuuden johdosta.

Reisman

#27
Mielenkiintoinen topik :)

Asiaa hieman sivutakseni kysyisin päästöasioista näissä "uudehko tekniikka vanhaan autoon konversioissa". Siis jos esim. vm -72 Datsuniin laittaa joko CA18DET tai SR20DET koneen jostakin alunperin vähäpäästöisestä autosta, käytännössä siis 200SX:stä, niin mitkä ovat vaatimukset päästöille?
Menetelläänkö ko. tapauksessa vuoden 72 pykälien mukaan, mikä olisi mielestäni järkevää, vai elimenluovuttaja-auton ensirekisteröintipäivänä voimassa olleiden pykälien mukaan?

Asia on alkanut kiinnostaa/vaivata mieltä, kun sain kuningasidean laittaa PL510 Datsuniin hieman nykyaikaisemman tekniikan. Vertailumoottorina tässä tapauksessa varmaan pidetään L16 konetta eli 1595 cc, jolloin SR tekniikan voi unohtaa, koska se ylittää muutamalla kuutiosenttimetrillä sen 25% rajan.
Missiona siis CA18DET -> PL510

Jylppy

Päästöt menee aina itse auton ensirekisteröintipäivänmäärän mukaan.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Reisman

LainaaPäästöt menee aina itse auton ensirekisteröintipäivänmäärän mukaan.


Kiitos tiedosta ja hyvä, että näin on.

Eihän tuossa enää montaa mutkaa matkassa olekaan  :P