Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Primera -96 Mittariston polttimoiden vaihto

Aloittaja Maxi, heinäkuu 19, 2010, 20:24:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heinämies

#30
Lainaa
Sen saa myös irti kuulemma mittaristostakin ettei tartte ottaa laatikosta.. Nii ainakin isäpuoli sanoi ku kysäsin  :)

Toki, mutta silloin tarvittaisiin hivenen enemmän tilaa näprätä. Nyt lyhyt mittarinvaijeri antaa periksi niin vähän, että mittaristosta irrotusta varten vaijeri pitää ensin höllätä laatikosta.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Maxi

Lainaa

Toki, mutta silloin tarvittaisiin hivenen enemmän tilaa näprätä. Nyt lyhyt mittarinvaijeri antaa periksi niin vähän, että mittaristosta irrotusta varten vaijeri pitää ensin höllätä laatikosta.

Kaippa sä sinne edes vähä sormia saat väliin että vois jotenki yrittää vääntää  :o

Mut ei kai se ole kova homma irrottaa sieltä laatikostakaan  :-?
Nissan Sunny 1.6 SLXi -93
Nissan Primera 1.6 -96
Toyota Corolla 1.6 Si -97

Heinämies

#32
Lainaa

Kaippa sä sinne edes vähä sormia saat väliin että vois jotenki yrittää vääntää  :o

Arvaa vaan yritinkö muutaman kerran... kun ei niin ei, piti antaa olla. Kämmenselkä eteenpäin etusormi-keskisormi -pihtiotteella sai tunnustelemalla lampun kannasta kiinni niin että sen sai napsautettua irti. Pienen "harjoittelun" jälkeen lampun sai myös ujutettua takaisin paikalleen ja napsautettua takaisin kiinni. Lamput oli siis mittariston ylä- ja alareunassa eli riitti että sai sormenpäät "reunan yli" mittaristoa taivuttamalla.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

M i g i

Lainaa

Kaippa sä sinne edes vähä sormia saat väliin että vois jotenki yrittää vääntää  :o

Kokeileppa  ;) kyllä se onnistuu mutta helpompi on ottaa laatikosta vaijeri.. itse en viitsinyt kun oli himpun kylmä ulkona talvella kun ropasin noita..

OH2KV

Joissain autoissa tuo mittarivaijerin irrotus on todella suolenmutkasta, B11 Sunnystä irtoaa helposti, tilaa on, ja Micrassa on jo paljon enemmän haastetta, vaikka senkin mahtuu tekemään, kun kärsivällisyys riittää ja kelit on kohdillaan. Viime talvena nyhräsin pari mittariston valoa vaihtoon vaijeri kiinni, kun oli pakkasta parikymppää.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

M i g i

LainaaJoissain autoissa tuo mittarivaijerin irrotus on todella suolenmutkasta, B11 Sunnystä irtoaa helposti, tilaa on, ja Micrassa on jo paljon enemmän haastetta, vaikka senkin mahtuu tekemään, kun kärsivällisyys riittää ja kelit on kohdillaan. Viime talvena nyhräsin pari mittariston valoa vaihtoon vaijeri kiinni, kun oli pakkasta parikymppää.

helppo se on primerasta irroittaa kyllä.. mutta kun pakkasta oli saman verran kun nyt on ollu plussia eli melkeen -30 niin en viitsiny alkaa pusaamaa...

N13 sunnyssä ehkä helpoin kun pika kiinnityksellä, jää siis telineeseensä kun mittariston irroittaa ja kun painaamittariston takaisin niin lupsahtaa paikalleen.. N14, N15 etc sähkömittarit tietty vielä helpompia kun ei ole vaijeria ollenkaan  :P


S13 ehdottomasti v*ttumaisin johon olentörmännyt  >:(

Maxi

Joo itsellä oli helppo ku oli sähkömittaristo  :)
Nissan Sunny 1.6 SLXi -93
Nissan Primera 1.6 -96
Toyota Corolla 1.6 Si -97

saasko

Lainaa

Sen saa myös irti kuulemma mittaristostakin ettei tartte ottaa laatikosta.. Nii ainakin isäpuoli sanoi ku kysäsin  :)


Kiitoksia tiedosta  :) Joo ajovalo on palanut mut parkki toimii :)
Omasta mielestäni se on helpompi ottaa irti laatikosta :D Saa mukavasti vetovaraa jotta mittarin saa vedettyä pois ja näkee sitten mittarin taustan. Tosin en koskaan ole ottanut mittarin takaa irti, joten en tiedä miten se edes on kiinni siellä. Kierteellä oli muistaakseni laatikossa ja vaijerin päässä on tappi, jossa on lovi. Tappi pitää pyöräyttää oikeaan asentoon, jotta painuu perille asti. Ei paha homma ollenkaan.

Maxi

Joo ei ollu paha irroittaa vaihdelaatikosta.. Oli aika simppeli juttu..

Täs on viel vähä kuvia minkälaista jälkeä tuli :)

Kuva otettu päiväsaikaan.


Kuva otettu yöaikaan.
Nissan Sunny 1.6 SLXi -93
Nissan Primera 1.6 -96
Toyota Corolla 1.6 Si -97

Heinämies

^Onko tuossa vihreät polttimot? Tavalliset vai ledit?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Maxi

Nissan Sunny 1.6 SLXi -93
Nissan Primera 1.6 -96
Toyota Corolla 1.6 Si -97

Perunakeisari

Tilasimpas itsekin ajankuluksi Ebaystä ledit rekisterikilvenvaloihin, kattovaloon, kartanlukuvaloihin ja tietenkin sinne mittaristoon  :)

Laitetaampas nyt muidenkin tietoon

Kattovalon putkilampun pituus on n. 40mm, itse tilasin 41mm
(Löytyy Ebaystä Dome Light/Festoon light)
Kartanlukuvalojen kanta on BA9S
Kilvenvalot,parkit ja mittaristo ovat W5W/T10 lasikantaisia.

Yhteensä 20 lediä (otin varallekin) ja maksoi n. 6€ yhteensä.

Heinämies

Yksi mittariston poltin oli palanut mutta vaihdoin kaikki. Nyt siellä on tavalliset hehkulankapolttimet, väri sininen. Muuten tuo on ihan tyylikäs, mutta hieman paremmin saisi viisarit erottua. 3 watin polttimot tuossa pitäisi olla mutta koska 5 wattiset oli ainoita sinisiä otin ne. Motonetissa sanoivat että ei haittaa.

Onko olemassa jotain fluoresoivaa lakkaa tai maalia jolla voisi maalata viisarit? Näkyisivät paremmin.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

matti43

Mutta kyllä ne 5 wattiset on liian voimakkaat sinne mittarin taakse.
Siellä on lampun tila niin pieni, että siellä lämpötila nousee ja muovit
sulaa. Kyllä kai niitä 3 wattisia on sinisenäkin. Eikös se ole jotain
12556B tai jotain sinnepäin.
Matti ruotsista.

Heinämies

#44
LainaaMutta kyllä ne 5 wattiset on liian voimakkaat sinne mittarin taakse.
Siellä on lampun tila niin pieni, että siellä lämpötila nousee ja muovit sulaa.

Onko näin käynyt kellään? Miksiköhän Motonetin väki sanoi että nuo on ok eikä haittaa?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

StanLaurel

Lainaa

Onko näin käynyt kellään? Miksiköhän Motonetin väki sanoi että nuo on ok eikä haittaa?

Lähes kaikista vanhoista Datsuneista on osittain sulanut ne sinivihreet muovikuvut jotka on polttimoiden päällä.
Motonetin väki (suurin osa) on siellä vaan myymässä osia (ja sukkahousuja), eipä ne autoista mitään tiedä.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Heinämies

Haitanneeko se mitään jos ne vähän sulaa... ei kai ne nyt kuitenkaan palamaan syty tai tuhoa koko mittaristoa?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

cedricfan

Siellä polttimohyllyssä olisi ollut niitä värillisiä silikonihattujakin. Ja luettelokin olisi tarjonnut 3W-versiota P10-Primeraan. Eli olisi pitänyt löytyä oikeat, hakee niitä sitten myyjä tai asiakas automallin perusteella :-[
Valmiiksi värillisiä ja T10-kannalla ei kotimaisilla tukkureilla ole kuin viisiwattisina. Aika moneen autoon se kun on sitten se parempi.
Ja eipä ne mitään palamaan syty, jos autossa on mittarivalon säädin niin siitä pykälä himmeämmälle on muutenkin hyvä keino pidentää kojelautavalaistuksen ikää ;)
Stanille voidaan varmaan hommata niitä sukkahousuja jos oikein kaipaat, niitä kun ei valitettavasti ole muuten valikoimassa...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Heinämies

Pirautin Ympäristön Auton huoltopuolelle ja kysyin neuvoa.

Huoltomies piti sulamista epätodennäköisenä koska 5 watin poltin ei kuulema kuitenkaan kuumene siellä lokosessaan niin paljoa, joskaan ei sanonut että se mahdotontakaan olisi.

Onko kellään omakohtaista kokemusta asiasta?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

BA

No kokeile...

Kyllä se 5w pienessä tilassa sen verran lämpiää että sillä muovin pehmentää. Ei se palamaan syty, muttei se välttämättä hyvääkään piirilevylle (tai mikä se muovilevy jossa johtimet sitten onkaan) tee että se vääntyilee lämmön vaikutuksesta.


5w sulattaa jopa muovisen kilpivalon jos sinne on 3w tarkoitettu. ::)

Heinämies

Eihän tuo iso homma ole vaihtaakaan, nyt kun olen hokannut miten saan survottua koko käden tuonne mittaritaulun taakse.

Tuossa taitaa tavallinen kirkas poltin antaa parhaimman valotehon niin että myös viisarit näkyvät vaivatta.

Ledien kanssa ei varmaan kannata lähteä edes kikkailemaan. Polttimoita on tuossa vain neljä, vaikka kaavion mukaan niitä olisi viisi. Ledit ehkä jättäisi liikaa himmeitä katvealueita.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

BA

Mittarin vaijeri laatikosta irti niin se tulee koko mittaristo vetämällä syliin sieltä. :)

Heinämies

Mie sitä yritin eilen tutkailla mutta ei hahmottunu miten se otetaan irti.

Osaatko selostaa miten?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

BA

Eikö se ihan isolla kierteellä ole? Ainakin farkussa oli, mutta se nyt ei primera ole muutenkaan. Olikohan 19 vai 21mm kanta ja vaijeri lähtee laatikosta sen mutterin avaamalla.
Vaijeria laatikosta irrottamatta se mittaristo ei liikkunut oikein mihinkään eikä mittarin päästä mahdu vaijeria irrottamaan.

Heinämies

Nyt on taas kirkkaat 3 watin polttimot, ilman mitään värikortsuja. Hyvin näkyy taas.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96