Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Viat ei lopu koskaan, Nissan Almera -96

Aloittaja eufn, elokuu 19, 2012, 02:03:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eufn

Alkaa meneen jo hermot. Siitä lähin ku auto ostettu, vuosi sitten, kokoajan on ollut pikkusta vikaa. Välillä on kausia että toimiiko unelma mutta yhtäkkiä alkaa kuuluun mitä kummallisimpIa ääniä jotka sitten vaan häviää. Toki korjattu ollaan kaikki mitä vikoja eteen on tullut.

Nyt tänään alkoi vänkärinpuolen rengas pitämään semmosta meteliä että autolla en aja enään metriäkään. Aamulla kuului pikku vikinä jota edes tuskin kuului, no se lähti pois. Päivän oon ajellu, ei mitään ääntä. Nyt illalla alkoi kuuluun, ekapienesti ja kohta kamala vikinä. Kuulostaa ihankuin rengas hankais johonki, kumen hankausääni. Rengas ei kuitenkaan hankaa mihinkään.
Kokeilin ja jarrutin nopeasti ja kun siitä lähin taas liikkeelle ääni muuttui semmoseksi raastavaksi. Jarrulevyissä häikkää?
Ääni myös tihenee mitä nopempaa ajaa, yli 60km/h vauhissa nakuttaa nopeaa mutta ei kuulu isoa ääntä. Hiljaa kun ajaa nii kamala ääni ja harvemmin mutta aina renkaitten pyörimisen mukaan. Jarrulevyt edestä kummaltakinpuolelta oli tulikuumat, en tiedä onko normaalia sekään?

Laakerit on vaihettu 1kk sitten. Voi kai se niistäkin olla en tiedä. Katsastin alkuviikosta, läpi meni että heilahti. Mutta mikähän vois olla vikana nyt autossa?

Auton oisin jo ajanu kaatopaikalle mutta sen ulkonäkö miellyttää ja kori muutenkin hyvässä kunnossa, ei ruostetta tms. Ajettukkaan ei ole mitään hirveitä, 275tkm.

Jos joku ei jo hoksannut, nainen olen. Siitä voitte päätellä tyhmyyteni ja tietämättömyyteni  ;D

make83


matti.l

epämääräsissä äänississä kannattaa aina tarkistaa että pyörä on edes kiinni ,ikävää jos vauhdissa tippuu,ääni voi olla toki laakeri peräinenkin ,jos edellinen vaihtaja tehnyt asennus virheen.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

eetu

Tuo vikinä homma on ihan normaalia ainakin meitin autossa :o  Nimittäin vika on yksinkertainen.. Jarrukilven ja levyn välissä on kivi..  Meillä saa  vähintään 2-kertaa vuodessa poistaa kiven/kiviä kilvenvälistä.  joskus se lähtee kun peruuttelee ja painelee jarrua ja joskus täytyy oikein irrottaa pyörä että kirskunta loppuu...  Eli jos vaan ajelee paljon hiekkateitä niin ihan normaalia ;)
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

Eryo

#4
Lainaa

Kokeilin ja jarrutin nopeasti ja kun siitä lähin taas liikkeelle ääni muuttui semmoseksi raastavaksi. Jarrulevyissä häikkää?
Ääni myös tihenee mitä nopempaa ajaa, yli 60km/h vauhissa nakuttaa nopeaa mutta ei kuulu isoa ääntä. Hiljaa kun ajaa nii kamala ääni ja harvemmin mutta aina renkaitten pyörimisen mukaan. Jarrulevyt edestä kummaltakinpuolelta oli tulikuumat, en tiedä onko normaalia sekään?


Itselläni kuuluikin juuri tuo rahina joka paheni nopeasti, syy toinen jarrupala edestä oli loppu ja hankasi metalli metallia vasten eli jarrulevyyn. Vaihdon yhteydessä huomasin että jarrusatula oli toiselta puolen jumissa. Ne irroteltuna ja uusilla levyillä ja paloilla asennettuna hyvin pelaa. Ei normaali ajossa / jarrutuksissa mene aivan kauheen kuumaksi levyt siis silleen et ulospäin hehkuu kuumuuttaan, voi kieliä että jarrut jumissa ja laahaavat, mikä johtaa edellämainittuun hommaan. Olipas se vaikeesti selitetty  ::)

Datsuuna

Ihan perusjuttuja on se, että jarrusatuloiden liukutappien pitää päästä liikkumaan kunnolla ettei jarrut jumiudu. Samaten jarrupalojen pitää päästä jonkun verran liikkumaan runko-osassa. Jos eivät liiku kunnolla asialle pitää tehdä jotain eli tapit pitää irroittaa puhdistaa ja voidella ohuelti vaseliinilla jarrupalojen syrjiä voi pikkasen viilailla, että liikkuvat helpommin. Joskus männätkin vaativat herkistelyä silloin tarvitaan 2 henkilöä joista toinen painelee jarrua ja toinen pitelee putkipihdeillä mäntää vastaan sekä painelee sitä takaisin sylinteriin toisen painaessa sitä taas jarrupolkimella ulospäin. Usein 10:nen toiston jälkeen toimii kuin uusi. :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

eufn

Joo, pitänee huomenna irrottaa koko rengas ja kattoa näkyykö mitään. Vaikka tänään kävin pikkumatkan testaan niin ei kuulunut mitään ääntä. Oiskohan mahdollisesti ollut sitten kivitms välissä.. Paljon kyllä sorateillä ajetaan. Pihaan eilen illalla ajoin kuulu kamala ääni vieläkin, tänään lähin niin ei mitään ääntä, jännä kun auto seisoo vaan pihassa ja ääni on häviää. On niin tympeä ääni sillon kun se kuuluu että tuntuu ettei uskalla enään ajaa metriäkään.

Katotaanpa mitä auto sanoo kun töihin tänään lähen. Jarrupaloja ei oo vaihdettu, enkä yhtään tiedä millon kun ei lue auton huoltokirjoissakaan niin voi olla niistäkin. Jarrut toimii vaan yhtä äkäsesti niinkuin ennenkin.

eufn

Siis en tiedä kauan sitten palat on viimeksi vaihdettu kun ei näy huoltokirjassa  8-)

OH2KV

LainaaIhan perusjuttuja on se, että jarrusatuloiden liukutappien pitää päästä liikkumaan kunnolla ettei jarrut jumiudu. Samaten jarrupalojen pitää päästä jonkun verran liikkumaan runko-osassa. Jos eivät liiku kunnolla asialle pitää tehdä jotain eli tapit pitää irroittaa puhdistaa ja voidella ohuelti vaseliinilla jarrupalojen syrjiä voi pikkasen viilailla, että liikkuvat helpommin. Joskus männätkin vaativat herkistelyä silloin tarvitaan 2 henkilöä joista toinen painelee jarrua ja toinen pitelee putkipihdeillä mäntää vastaan sekä painelee sitä takaisin sylinteriin toisen painaessa sitä taas jarrupolkimella ulospäin. Usein 10:nen toiston jälkeen toimii kuin uusi. :)

Männän herkistelyyn vielä parempi kikka kolmonen on liimapuristin, ei tarvita kahta henkilöä jumppaan. Puristin joustaa monta millimetriä, jossei aivan järeintä käytä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

eufn

Oliskohan sittenkin laakerit menny. Niin tuo viisaampi meinas kun kävi ajamassa. Laakerit vaihdettiin vähä aika sitten joo, mutta ne ei ollu uudet vaan samanlaisesta varaosa autosta niin ei ole ihme. Ääni siis alkoi kuuluun tänäänkin ja voimistui vaan iltaa kohen.

Saapa nähä huomenna minkälainen remontti tulee kun tarkemmin aletaan katsoon.. kyllä tympäsee. En näihin vanhoihin autoihin kyllä enään sekaannu. Entinen autokin oli yhenlainen ruosteläjä (volvo s40 -98), ulkoapäin oli vaan niiiniin siisti ja komea. Tarkemmin alkoi katteleen niin maalipintaa helmoista koputti niin meni sormet läpi.

Datsuuna

#10
Lainaa

Männän herkistelyyn vielä parempi kikka kolmonen on liimapuristin, ei tarvita kahta henkilöä jumppaan. Puristin joustaa monta millimetriä, jossei aivan järeintä käytä.
Käyhän se noinkin jos ei kerran apulaista mistään löydy, mutta putkipihdeillä pidellessä saa männän liikkumaan reilusti aina äärirajoille asti  :)

Ihmettelen kyllä suuresti miten eufn auto oikuttelee noin kovin itsellä on ollut kaikkiaan 4 kpl N15 korisia Almeroita eikä niissä tekniikka ole juuri reistaillut lähinnä korin kesto ongelma viimeisin tosin ruostesuojattu jo uutena ja siksi säilynyt hyvin myös korin suhteen. Oma ensimmäinen on nykyään velipojalla, joka on ajellut sillä jo 80 tkm eikä muuta vikaa ole vielä ollut kuin viime kesänä startin piuhan kaapelikengän happettuminen  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

mertsi1

mulla on tossa ajossa -99 almera, eli samaa mallia kun -96 ja vänkärin etupyörästä kuuluu kans juuri edellämainitun kaltainen ääni. hetkeksi auttoi se, kun suihkautin jotain CRC-tyyppistä liukuvoidetta sinne pyörännapaan takapuolelta. kitinä loppui muutamaks päiväks mutta kyllä se taas kuuluu. eipä tuo minua haittaa. kai siellä joku stefa on kuivunu ja se aiheuttaa sen äänen. ei niin kauan haittaa kunhan auto liikkuu :D

eufn

Datsuuna, niinpä sitä voi vaan ihmetellä.. eipä kuitenkaan niin isoja vikoja ole ollut vaan nuita pikkuvikoja milloin missäkin. Jospa se nyt nuilla laakereiden vaihdolla toimis taas vähä aikaa :)

Keväällä kuului autosta kans aivan jännä ääni, kaasuttaessa moottori tms hakkas tai paukutti johonkin. Aivan kamala pauke aina kun painoi kaasua, ja kaasun löysätessä myös tietyssä kohtaa. Sillon tuntu että räjähtää millä hetkellä hyvänsä, reissussa oltiin kauempana niin ajettiin siitäkin huolimatta. Kamala oli ajaa vaikka alamäkeen kun löysäs kaasua niin pauke alko.

Mertsi1, Onkohan sama ääni kyseessä.. Ku tuo ääni on semmonen että minua ainakin ottaa hermoon ja niin todella ärsyttävä. Ei semmosella autolla tee kyllä mieli ajaa :-)


Alppu

#13
Yleistäen, ei ketjun aloittajalle.

Tottakai auto on paska romu kun sitä ei säännöllisesti huollateta, eikä osata tai viitsitä tehdä itse mitään,
vaan todetaan että "ompa jännä ääni... laitampa ratiota suuremalle.." :)
Ja sitten vaihdetaan käytettyä osaa sitä mukaa kun jostain laukeaa.. ja taas manataan.. :) 

On nämä niin huonoja. :)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

mertsi1

Lainaa
Mertsi1, Onkohan sama ääni kyseessä.. Ku tuo ääni on semmonen että minua ainakin ottaa hermoon ja niin todella ärsyttävä. Ei semmosella autolla tee kyllä mieli ajaa :-)

lyötiin vaseliinia sinne stefaan samalla ku vaihdettiin vetonivel... kitinä loppu ja taas on somaa ajella :)

Simm

Lainaa

Männän herkistelyyn vielä parempi kikka kolmonen on liimapuristin, ei tarvita kahta henkilöä jumppaan. Puristin joustaa monta millimetriä, jossei aivan järeintä käytä.

Ääni liimapuristimelle!

Datsuuna

Lainaa

Ääni liimapuristimelle!

Kyllä se vaan niin on että putkipihdin on parempi vaihtoehto, koska niin saadaan mäntää liikkumaan reilusti eli herkistettyä kunnolla. Kyllä nyt jostain jarrunpainaja pitäisi löytyä jos ei Lapin erämaassa asustele  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti