Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera -94 pyörittää muttei käynnisty

Aloittaja Aleksi, lokakuu 02, 2011, 12:40:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aleksi

Mistähän suunnasta kannattaisi alkaa katsoman, kun Primera P11 1.6 -94 pyörittää moottoria iloisesti, mutta ei yritäkään käynnistyä?

Autossa on kaukosäätimestä pois kytkettävä ajonestolaite ja jos sen unohtaa kytkeä pois, niin lopputulos on ihan sama kuin nyt.

Kolmisen vuotta sitten on vaihdettu bensapumppu, kun se hajosi. Ongelma vaikuttaa aika samalta, paitsi että silloin ekalla kerralla yritti vähän käynnistyä jäljellä olevilla bensanjämillä.

Eilen kulki hyvin ja selviä ennakko-oireita ei ole ollut. Toki nyt on ollut kylmä yö takana. Kylmänä moottoritilasta on myös kuulunut kimeää nitkutusta, jonka voisi kuvitella tulevan hankaavasta hihnasta tai jotain huonosti vetävästä ilmaläpästä. Ääni kuitenkin häviää minuutin ajon jälkeen ja ylipäänsä tulee vain kylmän yön jälkeen.

pikappi

L 320 + 312

Aleksi

Tuossa Primerassa on jakoketju, joten ei varmaan siitä kiinni?

Hihnoilla pyöritetään tietääkseni vain laturia, vesipumppua ja ohjaustehostinta. Kylmänä kuuluva ääni tosiaan viittaisi luistavaan hihnaan, mutta minkään noiden kolmen toimimattomuus ei pitäisi aiheuttaa nykyistä ongelmaa?

nissan-man

Kuuntele huriseeko pensapumppu kun virrat laittaa päälle. Ja katso tuleeko kipinää ja vikakoodit vois kans lukea?
P10 GA16DS

Matias65

LainaaMistähän suunnasta kannattaisi alkaa katsoman, kun Primera P11 1.6 -94 pyörittää moottoria iloisesti, mutta ei yritäkään käynnistyä?

Autossa on kaukosäätimestä pois kytkettävä ajonestolaite ja jos sen unohtaa kytkeä pois, niin lopputulos on ihan sama kuin nyt.

Kolmisen vuotta sitten on vaihdettu bensapumppu, kun se hajosi. Ongelma vaikuttaa aika samalta, paitsi että silloin ekalla kerralla yritti vähän käynnistyä jäljellä olevilla bensanjämillä.

Eilen kulki hyvin ja selviä ennakko-oireita ei ole ollut. Toki nyt on ollut kylmä yö takana. Kylmänä moottoritilasta on myös kuulunut kimeää nitkutusta, jonka voisi kuvitella tulevan hankaavasta hihnasta tai jotain huonosti vetävästä ilmaläpästä. Ääni kuitenkin häviää minuutin ajon jälkeen ja ylipäänsä tulee vain kylmän yön jälkeen.

Tänään vaihdettiin primeraani polttoainepumppu (P10), kun auto perjantaina sippasi parkkipaikalle eikä suostnut enään käynistymään. Samat oireet kuin sinulla.
Polttoaine oli lopssa vaikka mittari näytti 1/4 tankkia jäljellä. Samalla vaihdosta mittarinanturi otti remontista nokkiinsa ja sippasi lopullisesti.
Pumppu maksoi 200 ekua.
Tietääkö kukaan mistä saa ja miten paljon polttoaineenanturi maksaa?

Nissannisti

hmm, voisiko olla ajonesto sitten hirttänyt päälle? Kokeileppas ottaa akusta kengät irti muutaman minuutin ajaksi ja kokeile sitten starttaako.
Kaikki paitsi kunnon tyypit nissanilla on turhaa

Sunny N14 -94 1.6 LXi, Primera P11 -99 1.6 comfort sedan

Aleksi

Kiitoksia hyvistä ideoista! Olin pari päivää reissussa, joten en ole päässyt tuon kanssa värkkäämään. Itselläkin kävi mielessä tuo ajoneston "boottaaminen", pitääpä kokeilla ensiksi sitä.

Sitä bensapumppua pitää varmaan kuunnella ihan vierestä, eli tarvii kaverin kuskin paikalle kääntelemään avainta? Ja se herää eloon vasta kun kääntää virrat päälle moottoriin?

StanLaurel

Joo, eikä se pumppu pyöri kuin muutaman sekunnin kun laittaa virrat päälle eikä starttaa.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Alppu


Minä kyllä kuulen sen surinan kuskin paikalle..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nissan-man

Lainaa
Minä kyllä kuulen sen surinan kuskin paikalle..
Sama täällä.. Onko tuossa ihan NATS vai mikäse oli.. vai se autokeskuksen asennuttama jälkiasennus ajonestolaite?
P10 GA16DS

Aleksi

Siinä on ollut ajonestelaite ihan alun alkaen. En tiedä mallia sen tarkemmin, eikä näytä tietävän korjausopaskaan. Avaimenperässä on kauko-ohjain ja kojelaudassa punainen vilkkuva valo. Laite pitää muistaa kytkeä käsin kauko-ohjaimella pois ennen kuin starttaa.

nissan-man

#11
LainaaSiinä on ollut ajonestelaite ihan alun alkaen. En tiedä mallia sen tarkemmin, eikä näytä tietävän korjausopaskaan. Avaimenperässä on kauko-ohjain ja kojelaudassa punainen vilkkuva valo. Laite pitää muistaa kytkeä käsin kauko-ohjaimella pois ennen kuin starttaa.
Lukeeko kaukosäätimessä enforcer tms? Onko mitään nappia kojelaudassa ajonestolle?. Itellä oli primera jossa oli joku enforcer tai vastaava.. Meni hermot sen kans ja otin sulakkeet pois jotka löyty kuskin jalkatilasta ku vähän purki. Kun virrat laittaa päälle niin loppuuko valon vilkkuminen, jos loppuu niin silloinhan ajoneston pitäs kytkeytyä pois päältä.
P10 GA16DS

Alppu

Offtopic:
Mulla on etuikkunoissa NATS -tarrat, mut sit täs on myös joku Corba häly?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

dc

Löytyi sen verran ajankohtainen aihe että piti kirjautua foorumille ;)

Mulla -95 Primera teki eilen samaa, eli starttasi hyvin mutta ei meinannut käynnistyä. Akku on kuukauden vanha joten se onneksi jaksoi pyörittää pitkään, ja sitkeän starttauksen jälkeen auto lähti käymään pikkuhiljaa, ensin kahdella tai kolmella ja lopuksi se kävi neljällä pytyllä ihan normaalisti.

Voisiko kosteus aiheittaa ko. ongelmaa? Auto oli seissyt tuota ennen kovassa vesisateessa vuorokauden, ja pari viikkoa sitten se hyytyi ajettuani pariin isoon vesilätäkköön. Silloin se ei heti lähtenyt käyntiin, mutta tunnin päästä käynistyi normaalisti.

primera1999

Primera ,1999 ,1.6 sammui kesken ajon.

Yritin käynnistää ei käynnistynyt.

-ajo nopeus 40km/h
- ajovalot kirkkaat
- soittimessa virrat
- otin tulpan johdot irti ja yritin käynnistää=> käynnisty=>sammu 20 metrin jälkeen=> ei käynnistynyt.
- Ihan kuin tulopat olisi ollu märät(eli ei bensapumppu????)
- Bensaa 1/4 tankkia, valo ei pala
- Viimeaikoina käynnistyessä inahti(joku hihna?)
- Viime kesänä meinas hyytyä samalla tavalla kesken ajon, vauhti laski mutta nousi vaihdettaessa pienempää pykälää ja samalla kaasuttaen...

Ongelmat?????
- Bensansuodatin
- Bensa tankista paskat sisään ja neulat?
- Bensa pumppu, en kuunnellu käynnistäessä(auto  NYT korjaamolla)
- JOKU muu ? vastauksia kiitos!!!

Aleksi

Kyllä se jaksaa sataa. Millään ei jaksais mennä parkkikselle autoa rassaamaan... :)

Aleksi

#16
Laitetaanpas päivitystä, eli Primera on taas liikenteessä. Uskoin syyllisen olevan bensapumpun, kun ei lähtenyt pumppaamaan virta-avainta käännettäessä. Ja oikeastaan vähän jo löin hanskat tiskiin, koska toista pumppua muutaman vuoden sisään en tuohon autoon olisi enää investoinut.

Kun sitä pyöritteli aikansa, niin kuitenkin huomasi, että kyllähän se pumppu sittenkin toimii. Se pumppaa tietyn paineen ja sen jälkeen lopettaa, eli ei välttämättä lähde aina pumppaamaan, jos painetta on jo. Ja on muutenkin aika vaikea kuulla meluisella parkkiksella.

Kun konetta pyöritti pitkään, niin pientä yskähtelyä tapahtui, eli jotain bensaa tuli läpi ja ainakin jonkun verran sytytti.

Vika oli lopulta niinkin yksinkertainen kuin tukkiutunut polttoainesuodatin. Aika reilusti oli ajeltu yli vaihtovälin, joten ei sinänsä yllätys. Aiemmin autossa kylmänä ollut nitkuttava ääni tuli varmasti tukkeutuneesta suodattimesta, kun siitä puskettiin bensaa läpi väkipakolla. Samoin joskus kaasuttaessa tehot tippui vähäksi aikaa, samasta syystä, olettaisin.

Aleksi

#17
Lainaa
- otin tulpan johdot irti ja yritin käynnistää=> käynnisty=>sammu 20 metrin jälkeen=> ei käynnistynyt.
- Viimeaikoina käynnistyessä inahti(joku hihna?)
- Viime kesänä meinas hyytyä samalla tavalla kesken ajon, vauhti laski mutta nousi vaihdettaessa pienempää pykälää ja samalla kaasuttaen...

Näistä arvelisin, että bensasuodatin oli tässäkin ongelma. Osuiko oikeaan?


datsunpower

LainaaLaitetaanpas päivitystä, eli Primera on taas liikenteessä. Uskoin syyllisen olevan bensapumpun, kun ei lähtenyt pumppaamaan virta-avainta käännettäessä. Ja oikeastaan vähän jo löin hanskat tiskiin, koska toista pumppua muutaman vuoden sisään en tuohon autoon olisi enää investoinut.

Kun sitä pyöritteli aikansa, niin kuitenkin huomasi, että kyllähän se pumppu sittenkin toimii. Se pumppaa tietyn paineen ja sen jälkeen lopettaa, eli ei välttämättä lähde aina pumppaamaan, jos painetta on jo. Ja on muutenkin aika vaikea kuulla meluisella parkkiksella.

Kun konetta pyöritti pitkään, niin pientä yskähtelyä tapahtui, eli jotain bensaa tuli läpi ja ainakin jonkun verran sytytti.

Vika oli lopulta niinkin yksinkertainen kuin tukkiutunut polttoainesuodatin. Aika reilusti oli ajeltu yli vaihtovälin, joten ei sinänsä yllätys. Aiemmin autossa kylmänä ollut nitkuttava ääni tuli varmasti tukkeutuneesta suodattimesta, kun siitä puskettiin bensaa läpi väkipakolla. Samoin joskus kaasuttaessa tehot tippui vähäksi aikaa, samasta syystä, olettaisin.

Hyvä, että sait auton toimimaan, mutta...
Paineesta se pumppu ei tiedä yhtään mitään. Pumppu alkaa toimia kun sytytysvirrat käännetään päälle ja jos moottoria ei käynnistetä niin pumppaa n.5 sekuntia ja sammuu.
Samantyylinen viive on myös pumpun uudelleen käynnistyksessä jos virrat katkaistaan ja käännetään heti päälle -> pumppu ei lähde pumppaamaan.
Virrat pois ja odotat vaikka 5-10 sekuntia ja käännät virrat päälle niin lähtee joka kerta pumppaamaan.


Oletko katsonut onko tankissa minkäverran hiekkaa? Näissähän ruostuu kaikissa täyttöputki ihan seulaksi niin voisi kuvitella, että tankissa voisi olla jotain ylimääräistä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Aleksi

Lainaa
Samantyylinen viive on myös pumpun uudelleen käynnistyksessä jos virrat katkaistaan ja käännetään heti päälle -> pumppu ei lähde pumppaamaan.
Virrat pois ja odotat vaikka 5-10 sekuntia ja käännät virrat päälle niin lähtee joka kerta pumppaamaan.

Ahaa, eli tuon takia se ei aina lähtenyt pumppaamaan.

Lainaa
Oletko katsonut onko tankissa minkäverran hiekkaa? Näissähän ruostuu kaikissa täyttöputki ihan seulaksi niin voisi kuvitella, että tankissa voisi olla jotain ylimääräistä.

Omaat ennustajan kykyjä... Enpä ole katsonut, mutta varmaan pitäisi, kun tänään ei taas lähtenyt käyntiin. Kuulosti ihan samalta, eli että moottori ei saanut bensaa. Bensapumppu pyöri kyllä. Semmoiset 50 km on ajettu tuolla uudella bensasuodattimella, eli jotain kökköä sieltä on kai lähtenyt liikenteeseen.

Miten tuon helpoiten tarkastaa?

Alppu

Lainaa

Semmoiset 50 km on ajettu tuolla uudella bensasuodattimella, eli jotain kökköä sieltä on kai lähtenyt liikenteeseen.



Katoitko sen vanhan suodattimen sisälle?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Aleksi

Lainaa
Katoitko sen vanhan suodattimen sisälle?

Totta, pitääpä kattoa, se on tallessa vielä...


datsunpower

#22
Tankkiin pääsee helpoiten kurkistamaan kun purkaa takapenkkien takaa/alta auton lattiassa olevan peltiluukun auki, sen alta paljastuu iso "korkki" jossa on kaksi sähköliitintä ja kaksi polttoaineletkua. Korkki aukeaa kiertämällä ulkoreunaa vastapäivään jonka jälkeen voi varovasti raottaa sitä ja kurkistaa tankkiin.
Tankissa oleva hiekka kun ei välttämättä tule suodattimelle asti koska pumpussa on karkeampi suodatin jo tankin sisällä.

Mutta tuli tässä mieleen, että ennen kuin purat enempiä niin tarkasta ne sen korkin päällä olevat sähköliittimet, että saavat varmasti kunnolla kontaktia.
Itselläni oli nimittäin sellainen vika, että pumppu ei lähtenyt toisinaan käyntiin ja syyllinen oli hiekka/pöly jota oli kertynyt niihin liittimien syvennyksiin sen verran, että liittimet eivät menneet aivan pohjaan asti kiinni.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Aleksi

Liittimet näytti melko puhtailta, eli niiden suhteen ei liene ongelmaa. Lisäksi vika korjaantui vähäksi aikaa polttoainesuodattimen vaihdolla, ja koska auto ei siinä yhteydessä mihinkään liikkunut, niin liittimetkään eivät varmaan päässeet tärisemään parempaan asentoon.

Jatketaan kaivelua, valoinen aika tuppaa vaan olemaan kortilla...

datsunpower

Pukkien päällä se minun Primera oli silloin kun tuo liitin vika ilmeni.. mutta jos ne montut on puhtaat ja liittimet napsahtavat kunnolla pohjaan niin eipä se vika silloin ole siellä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Aleksi

Mitenkähän tuota bensatankkia saisi putsattua helposti, siis muuten kuin purkamalla koko roskan?

BA

Ei oikein mitenkään.
Pienempi homma tuollainen tankin irrotus kun miltä kuulostaa...

Aleksi

Auttaskohan yhtään, jos tankin "huoltoluukusta" imisi enimpiä mönjiä pohjalta pois? Pitäisi olla vaan joku sopiva pumppu tuohon hommaan, iso injektioruisku tai muu käsikäyttöinen.

Auto on vähän niinkuin saattohoidossa ja mitään tiloja korjaushommiin ei ole, eli minimillä pitäisi mennä.

Aleksi

Tämän tarinan lopputulema oli, että Primera lähti viimeiselle reissulleen hinausauton kyydissä...

Alppu

LainaaTämän tarinan lopputulema oli, että Primera lähti viimeiselle reissulleen hinausauton kyydissä...


Oliko muuta ongelmaa kuin bensan saanti?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.