Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Vain yhden jarrun ilmaus

Aloittaja petteri1981, lokakuu 02, 2012, 18:57:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petteri1981

Almerasta pitäisi jarrumäntä huoltaa ja sehän tarkoittaa että sylinteriin pääsee ilmaa.   :(

Olen tässä yrittänyt löytää vastausta, mutta laihoin tuloksin.

Riittääkö jos limaan vain sen jarrun, josta irrotin jarrumännän? Ei kai ilmakuplat koko jarrujärjestelmää pääse saastuttamaan, vai mitä? Pystyykö esim. jarruputken sulkemaan lukkopihdeillä tms. että ilma pysyy hallinnassa? Ilmahan nousee ylös, joten riittäisikö jos pitäisi putkea koko ajan mahdollisimman ylhäällä?

Edellinen omistaja ilmeisesti söi opaskirjan. Eikös 2003 Almeraan käy dot 5.1?

Jylppy

#1
Lukkopihdit vaan sinne letkuun, mahdollisimman lähelle satulaa - ennenkun irrotat letkua/putkea satulan päästä. Kannattaa laitaa jotain pehmustetta väliin, ettei pihdit riko letkua. Ei pitäis tarvita ilmausta kun ko. satulalle sen jälkeen.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

ILVES-Joe

Neste valuu alaspäin suuremmalla voimalla kuin ilma nousee jarruputkessa ylospäin eli säiliö valuu tyhjäksi mikäli putkea ei tukita, lukkopihtiä parempi vaihtoehto on tarkoitukseen valmistetut muoviset pihdit joita saa esim. Motonetistä ja Biltemasta muutaman euron hintaan.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

OH2KV

Ja koska mahtaa olla jarrunesteet joka pyörään vaihdettu viimeksi? Saattaisi olla ajankohtainen huoltotoimenpide.
Siis jossei muutamaan vuoteen vaihdettu.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

E.P.

Nimim. " OH2KV":n kanssa olen samoilla linjoilla. Ajatellaan tilanne, jossa toisella puolella on vanhat nesteet, ja toisella puolella uudet. Parin tiukemman jarrutuksen jälkeen jarrut katoavat toiselta puolelta. Tahtoo siinä vaiheessa tempoa ohjausta jompaan kumpaan suuntaan (riippuen ohjausgeometriasta). Se jarrujen katoaminen nesteen kiehumisen vuoksi ei ole mikään vitsi, varsinkaan sen jälkeen kun sen on itse kokenut. Poljin tuntuu normaalilta, mutta jarruissa ei vaan tunnu tunnu olevan tehoa vaikka kuinka poljinta painaa.

Mielestäni voi ilmata vain toisen puolen, mutta oman ja muiden turvallisuuden vuoksi voisi olla hyvä vaihtaa nesteet molemmille puolille. Ellei koko järjestelmään.
Micra 1.0 Avec vm.1999

cedricfan

LainaaNeste valuu alaspäin suuremmalla voimalla kuin ilma nousee jarruputkessa ylospäin eli säiliö valuu tyhjäksi mikäli putkea ei tukita, lukkopihtiä parempi vaihtoehto on tarkoitukseen valmistetut muoviset pihdit joita saa esim. Motonetistä ja Biltemasta muutaman euron hintaan.

Ja tuota kannattaa käyttää, vaikka vaihtaisikin ne nesteet. Nesteen vaihto on kuitenkin helpompaa, kuin tyhjentyneen putken täyttö pumppaamalla ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

#6

Tuppaa vaan jäämään pikkusen ilmaa aina jonnekkin ja yksi kuplakin riittää haittaamaan jarrun toimintaa eli perinteinen ilmaus on paras tapa. Ilmausruuvit tahtovat juuttua helposti, koska niitä kovin harvoin tarvitsee availla siksi kannattaisi vaikka puolen vuoden välein pikkusen avata ruuvia joka pyörästä jotta kiinnijuuttumisen voisi estää tuppaa vaan itseltäkin unohtumaan.
              :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

petteri1981

Kitokset neuvoista.

Bilteman letkupihdit laitoin jarruletkuun ja ilmaus sujui kuin tanssi. Minkäänlaista poikkeavaa pehmeyttä ei jarruissa tunnu, eli ilmeisesti ilmavuodoilta vältyttiin.

Loput jarrut meinasin herkistää talvirenkaiden vaihdon yhteydessä. Voisi samalla vaihtaa jarrunesteet. Pelkän tunkin varassa on kuitenkin melkoinen härdelli.

Jarruneste oli muuten dot 4, siinähän se jarrunestesäiliön korkissa luki.