Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

nissan micra k11 ongelma

Aloittaja vantanen, syyskuu 23, 2012, 19:38:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vantanen

tuli hommattua tollanen k11 koppanen micra, kun halavalla sellasen sain. ajettu aika tarkalleen 130tkm ja koneena toimii litranen CG10DE. mulle tullessa auto kävi kolmella pytyllä. vika paikannettiin nelospytyn suuttimeen, joka vaihdettiin ehjään ja kaikki pytyt saatiin peliin mukaan. vieläkään auton käynti ei normaalia ole vaan kylmänä tyhjäkäynti on kateissa (lämmettyään on kyllä normaali) eikä kestä kaasua ollenkaan. paljon kulutusosia ollaan vaihdettu mm: tulpat, johdot, jakajan kansi, suodattimet ymsyms. sen verta ollaan tutkittu, että puristukset ok (14 barin kantturoilla kaikki) ja bensaa sekä kipinää tulee. vastavaihdetut tulpat sekä lambda ovat nokisia. eli rikkaallahan se vissiin kaiken järjen mukaan kävis.

vikakoodit katsottiin kun auto tuli minulle, eikä antanut kun koodin 55 (No malfunction in the aboce circuit)

käytettiin sitten auto taannoin kunnolla lämpimäksi ja uudestaan vikakoodeja katsomaan ja kappas löi eculta koodin 13 (engine temp sensor circuit)

kysymys kuuluukin, että voiko tuo lämpöanturi tuolleen oirehtia, että löis koneen rikkaalle ? alkaa iteltä pikkuhiljaa ideat loppumaan. ::)
Micra K11 -95

take

Useimmiten se niin oirehtii. Boksi luulee koneen olevan kylmä ja pitää kylmäkäynnistysrikastusta päällä koko ajan.

vantanen

#2
tänään jatkettu hieman vian tutkimista ja kyllähän se kovasti tuohon lämpöanturiin kaiken järjen mukaan viittaisi. käytin auton lämpimäksi ja nappasin käydessä lämpöanturin pistokkeen irti, jolloin käynti normalisoitui ja rupesi kaikinpuolin pelaamaan normaalisti. :D
Micra K11 -95

vantanen

eipä ollukkaa sit anturissa vika. vaihdoin anturin, mutta käynti ei muuttunut suuntaan ei toiseen. nyt puolestaan antoi koodin 11 (crank angle sensor) kampiakselin asentotunnistin ? jostain luin, että suurin osa tuon vikakoodin omaavista *vioista* on lopulta johtunut venyneestä jakoketjusta. onkohan näin ? :o
Micra K11 -95

vantanen

#4
edelleen kaivattais ammattilaisen apua/vihjeitä. keretty vaihtamaan liuta tunnistimia/antureita ilman suurempaa merkitystä. pähkinänkuoressa: auton kun lyö kylmänä tulille käy n. 5 sec. ja sammuu (tukehtuu) joka kerta ennenkuin kone on käyntilämpöinen. kaasua ei kestä ollenkaan, mutta jos tarpeeksi härnää saa hyvällä tuurilla käytettyä lämpimäksi. KUN koneen saa lämpimäksi alkaa käymään nättiä tyhjäkäyntiä ilman mitään merkittäviä sivu ääniä, kaasua kestää hiukan paremmin kuin kylmänä.  pikkuhiljaa kun kaasua painaa pohjaan saa kierrokset nostettua n. 4000 korville saakka. joku asento tunnistin itsellä tulisi ekana mieleen (nokan, kampiakselin tai kaasuläpän) ja vikakoodia 11 pukkaa. :-?
Micra K11 -95

jip59

Lainaaeipä ollukkaa sit anturissa vika. vaihdoin anturin, mutta käynti ei muuttunut suuntaan ei toiseen. nyt puolestaan antoi koodin 11 (crank angle sensor) kampiakselin asentotunnistin ? jostain luin, että suurin osa tuon vikakoodin omaavista *vioista* on lopulta johtunut venyneestä jakoketjusta. onkohan näin ? :o
Kuten kerroit että kaikki mahdolliset vian aiheuttavat anturit on korvattu toimivilla niin jääkö muita vaihtoehtoja... ::)
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

vantanen

#6
olen näköjään hiukan epäselvästi ilmaissut itseni. :D autoon siis vaihdettuna tällä hetkellä liuta kulutusosia jotka ovat: tulpat, johdot, jakajan kansi, pyörijä, p-suodin, ilmansuodin, lambda (käytetty), molemmat lämpöanturit (mittari ja ecu) ymsyms. mutta ei siis vielä minkäänlaisia asentoantureita.

siksi kysynkin, että mitä anturia sitä nyt sitten kannattaisi ihan ensimmäiseksi lähteä vaihtamaan. pukkaa vikakoodia 11 (crank angle sensor/camshaft sensor) kaasuläpälle vissin pitäisi olla ihan oma koodikin (muistaakseni 43). eli siis nokan tai kampiakselin asento tunnistin vaihtoon näin alkajaisiksi.

se tässä nyt lähinnä mietityttää, että kun ihan aluksi ei antanut minkäänlaista vikaakoodia. vasta kun sain auton käyntilämpöiseksi antoi koodin 13 (moottorin lämpöanturi). lämpöanturit vaihdoin molemmat uusiin (mittari ja ecu), jonka jälkeen käynti hieman parani (kesti hiukan paremmin kaasua yms.)

sen jälkeen uudestaan vikakoodeja lukemaan ja kappas sieltähän tupsahti sitten tuo kyseinen koodi 11. tuota koodia se ei kylläkään ihan joka luku kerralla anna. ainoastaan silloin kun auto käy erittäin huonosti (yleensä puoli lämpimänä, jolloin röpöttää kahta kauheammin ja ei pysy millään ilmeellä käynnissä)

siinäpä jollekin pähkinää purtavaksi. :-? toivotaan, että tekstissä oli edes vähän järkeä. ;D
Micra K11 -95

micramies

Käyntiongelmat vain kylmänä ja rikas seos tuovat mieleeni että ehkä ilmamäärämittaria voisi tarkastella myös, voisikohan siitä koettaa puhdistaa sitä kuumalankaa jotenkin ja joissain kai oli niitä kylmäjuotoksiakin ollut piirilevyllä.
Jos ei auta niin happitunnistimen vaihtoa uuteen kannattaisi harkita, käytetyistä osista ei tiedä onko ne kunnossa. Onko siinä yksi vai kaksi happitunnistinta, toinen katin jälkeen, kummanko vaihdoit?  Minkä ikäinen auto on, onko siinä OBD systeemi?
Vielä yksi asia tuli mieleeni, ehkä joku imuvuoto sotkee seosta laihalle jolloin tietokone rikastaa sitä liikaa korjatakseen sen?
En tiedä onko siinä oppiva ECU mutta jos on niin ehkä se on oppinut pahoille tavoille kun se yksi suutin oli pimeänä ja auto kävi kolmella  ;D Ehkä sen jotenkin voisi nollata?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

lassin

Moi !

Ruiskun sulake kannattaa katsoa, mulla aiheutti ongelmia hapettumien takia, yleensä käynnistysongelmia lyhyillä ajomatkoilla, kävi kahdella tai kolmella pytyllä, tai ei lähtenyt ollenkaan käyntiin. Vikakoodeihin asti en sentään päässyt, uusi sulake ja puoli purkkia crc:tä auttoi.

vantanen

micramies: ilmamäärämittaria tinailtu uudestaan pariinkiin otteeseen. eikä näyttäis vikakoodiakaan siitä antavan. lambdaa oon ite kanssa miettiny, mutta lambdan piuhan irroittaminen ei muuta käyntiä suuntaan taikka toiseen (pitäis vissiin varaohjelmalle ecun kytkeytyä ja toimia silti jollainlailla)

yhdellä lambdalla on toi micra, eli vaihdoin sen pakosarjassa olevan. imuvuodotkaan ei ole täysin poissuljettuja, vaikkakin niitä olen jo yrittänyt sieltä etsiä. (alipaineletkut yms. tarkastettu)

ecu vissiin nollautuu, kun ottaa akunkengän irti vuorokaudeksi. sekin oljenkorsi kokeiltu oli meinaan viikon verran akku poissa tässä välissä.

lassin: ruiskun sulake oli mullakin hapettunut, vaihdoin sen uuteen. sähköosille tarkoitettua crc:tä suhauttelin sitten perään ilman minkäänlaista muutosta mihinkään. :(
Micra K11 -95

vantanen

#10
hämmennetääs soppaan taas hieman lisää. :D kattelin taas vikakoodit (kylmällä koneella) josko olis jotain uutta tullut sinne rintamalle. antoi TAAS koodin 13 (engine temp. sensor) vaikka sen juuri äskettäin vaihdoin uuteen (mitattu, että on ehjä.) jatkoin auton käyttämistä, kunnes moottori alkoi olla hieman lämmin, muttei kuitenkaan täysin käyntilämpöinen. tuossa kohtaa alkoi röpötys todenteolla haittaamaan eikä auto pysynyt käynnissä millään ilmeellä. nappasin sitten lämpöanturin liittimen irti ja volaa auto toimi täysin normaalisti (tyhjäkäynti norm. kestää kaasua norm. ja pystyi pienen lenkinkin heittämään) eli mitähän helv***** toi nyt oikein meinaa. :o pistokkeen kun löi takaisin, palas auto takas siihen normaaliin rytkyttämiseen.

EDIT: kylmällä koneella kokeilin ottaa lämpöanturin piuhan pois, eikä sen jälkeen luvannutkaan (ei vissiin ecu osaa kylmänä ilman anturia laittaa lisärikastinta päälle.)
Micra K11 -95

StanLaurel

Onko ecun liittimet katottu ettei ole hapettumaa? Mulla olis uusi ecu (23710-99B05) pitäis käydä litraseen vm.94-00.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

BA

#12
Kirjan mukaan ECU:ssa on lämpöanturillekin asetettu ohjearvo.


LainaaLämpöanturin output-jännitteen ollessa epänormaali säätyy lämpötila kiinteäksi alla olevan taulukon mukaisesti

Eli kun antaa lämpöanturin vikakoodia ECU tulkitsee että käynnistettäessä lämpötila on +20C ja 6min startista +80C.

Edittiä, luin huonosti:
Eli tuon mukaan kun kone saavuttaa "käyntilämmön" (6min) ja ECU luulee moottorin olevan lämmin ja kytkee rikastuksen pois alkaa röpötys. Taitaa käydä laihalla?



Imuvuoto? Lämpöanturin johtojen kunto? Ja se ecun liitin, katso ettei lämppärin kenno vuoda ecun päälle.

vantanen

#13
StanLaurel: ecun liittimet kävin läpi eikä hapettumia ollut havaittavissa. ainut mikä pisti mietityttämään oli se, että boxin kuori oli lähes kauttaaltaan hapettumaa täynnä. voiskohan olla, että tonne boxin sisälle olis kosteus päässyt tekemään tuhojaan. :o

BA: voi hyvinkin olla, nimittäin sen jälkeen kun sain auton käymään kaikille neljällä pytyllä ja nuo lämpöanturit vaihdettua on tulppien ja lambdan väri muuttunut mustasta harmaan/kahvin väriseksi eli niinkuin kuuluukin, mutta jotain häikkää tossa vieläkin on. :D mahdolliset imuvuodot käyn vielä huomenna startti pilotilla läpi varmuuden vuoksi ja johdoissakaan ei häikkää pitäisi olla, kun virrat päällä anturin liittimeen tulee jatkuvaa n.6v niinkuin kuuluukiin ?

tiedossa olisi suht. edukkaasti vajaa parisatkua ajettu 1.3 (CG13DE) kone vuotta uudemmasta autosta (-96), mutta omanikin luultavasti jo ns. -96 malli koska rekisteröity 12/1995. kysymys kuuluu mitä kaikkea joutuu vaihtamaan, että tosta sais toimivan paketin. käypikö esim. ecu ? yms. laatikot taitaa mennä päittäin. ecun saan kauppaan mukaan, että sen puolesta homma pitäisi ainakin onnistua. johtosarjakin vissiin aikalailla sama.

koneen ostan täytenä pakettina, niin voihan siitä sitten kokeilla vaihtaa osia päittäin tohon nykyiseen ja katsoa missä vika sitten lopulta on niin saa tämänkin aiheen ratkaistua. :)
Micra K11 -95