Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Micra K11 Kytkimen vaihtotyö?

Aloittaja Georges Bar, syyskuu 26, 2012, 11:17:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Georges Bar

Moi! Näyttää siltä että Micraani täytyisi tehdä pikapuolin kytkimen vaihtotyöt, milleinen savotta on siis edessä ja onko jossain hyviä ja tarkkoja ohjeita kuvien kera? Kytkimellä siis ajettu n 230tkm ja irroittaa vasta todella ylhäällä ja luistaa nopeassa vauhdissa kun kaasua lisää rivakasti. Onnistuuko vaihto näin kotikonstein?

E.P.

Kun sanot, että: "irrottaa vasta todella ylhäällä", niin tarkoitatko että kytkintä pitää nostaa todella ylös, ennenkuin kytkin alkaa ottamaan kiinni, eli auto alkaa liikkumaan? En halua saivarrella, vaan halusin hiukan tarkemman vian kuvauksen.

Ensimmäiseksi voisi kokeilla säätää kytkinvaijeria hiukan löysemmälle. Vaijeri ja sen säätö näkyy siinä vaihteiston päällä. Kytkinpolkimen vapaaliikkeen säätö kuuluu määräaikaishuoltoon, mutta on saattanut jäädä tekemättä? Jos tämän säädön jälkeen kytkin luistaa edelleen, niin voi olla tarpeen kytkimen vaihto. Se vaatii vaihteiston irroittamisen. Ei sillä tavoin ihan pikkujuttu, varsinkaan jos sitä ei ole ennen tehnyt.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Georges Bar

Joo siis sitä juuri tarkoitin että ottaa kiinni vasta tosi ylhäältä ja luulen että kytkinlevy loppu. Onko vaihdelaatikon irroitus miten hankala? En ole kyseisiä juttuja ennen tehnyt mutt kiinnostusta ja intoa asiaan kyllä löytyy hyvien vinkkien ja neuvojen kera :)

E.P.

Sitä mukaan kun kytkinlevy kuluu, kiristyy vaijerikin. Ja kun vaijeri on liian kireällä, alkaa kytkin luistamaan. Joko säädit vaijerin?

Korjausopas voisi olla kova sana. Jos ei raaski omaksi ostaa, niin kirjastosta saattaa löytyä. Niistä kuvista voisi avautua käsitys työn vaativuudesta.
Micra 1.0 Avec vm.1999

OH2KV

#4
Toinen ääni vaijerin löysäämiselle.
v 2002 ostin Datsun-Nissanin, jossa luisti kytkin.

Kun tuntuma oli ihan pedaalin yläasennon lähellä, löysäsin vaijeria. Ajoin autolla yli 150000 km vuoteen 2009 mennessä, ja myydessä kytkin ei luistanut vieläkään.

Ja homma on micrassa alle vartin homma, pitäen sisällään tupakkitauon.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Georges Bar



Korjausopas voisi olla kova sana. Jos ei raaski omaksi ostaa, niin kirjastosta saattaa löytyä. Niistä kuvista voisi avautua käsitys työn vaativuudesta.[/quote]

Niimpä! mutta tuo kyseinen korjausopas on niin vaikeasti saatavilla, eli lainassa miltei jatkuvasti? Onko tosiaan näin että tästä voi selvitä vaan kytkinvaijerin löysäämisellä? Kytkinpaketti kaikkineen asetelmineen yms maksaa Motonetissä vain 109,90e, ei ole paljon, mutta työtä pitää tehdä melkoisesti että uusi levy on kiinni autossa.

E.P.

Vaijerin säätö, eli toisinsanoen kytkinpolkimen vapaaliikkeen säätö on se mistä voit aloittaa. Säädät vaijerin niin, että kytkin ottaa alempaa kiinni liikkeellelähdössä. Sitten kokeilet isoilla vaihteilla 50-60 nopeudesta nostaa kytkintä, kun koneessa on hiukan reilummin kierroksia. Jos kytkin ei tuossa tilanteessa jää luistamaan, on se kunnossa. Säädöllä voit silti saada monta ajokilometriä lisää, vaikka kytkin vähän luistaisikin.

Kunnioitan sitä, että ihmiset haluavat kunnostaa itse autoansa. Kytkimen vaihto vaan ei ole sieltä helpoimmasta päästä. Ei se mahdoton ole, eikä rakettitiedettä, mutta työlästä.

Suurpiirteisesti kytkimen vaihto etuvetoiseen: öljyt pois vaihteistosta, vetarit irti (voivat olla jumissa pyörännavan päästä), moottorin tukeminen, starttimoottorin irroitus mahdollisesti, laatikko irti, kytkinasetelma irti, uusi levy pitää keskittää huolellisesti, laatikko paikalleen, vetarin paikalleen, uudet öljyt sisään, kytkimen säätö. Sain asian kuullostamaan helpommalta kuin se ehkä on. Jos on tilat missä tehdä, ja paljon aikaa, niin ei siinä suuria tuhojakaan saa aikaiseksi, jos kokeilee.

Korjausopas on hyvä sijoitus.
Micra 1.0 Avec vm.1999

BA

Jos lähdet kytkintä vaihtamaan, niin CG-koneiden laatikon kiinnityksessä kytkin ei keskity pelkästään laatikon kiinnityspulteilla vetämällä laatikon kiinni. Tarvitaan joku keskitystyökalu jolla linjataan kytkinakseli ja kampiakseli kohdalleen. Yleismallin keskitystyökalu maksaa vajaa pari kymppiä, mutta tekee sen itsekin kun käy katsomassa mallin.

Väärässä linjassa kytkinlevy toimii lähinnä epäkeskohiomakoneena paineasetelman ja vauhtipyörän välissä.
Ahdasta siellä on, muuten ei ole mikään paha homma.

E.P.

#8
Duodaa, tarkennetaan hieman. Keskitystyökalu voi olla tarpeen, jotta saadaan kytkinlevy oikealle kohdalle vauhtipyörään nähden, ennenkuin paineasetelma kiristetään paikalleen. Jos kytkinlevy ei ole kohdallaan, ei vaihteistoa yleensä saa paikalleen ollenkaan. Jos jollain keinolla väkisin saisikin laatikon paikalleen, niin kytkinlevy löytäisi oikean paikan, kun painaa kytkintä ensimmäisen kerran. Ei siis sillä tavoin olisi "epäkeskohiomakone".

Pidätän oikeuden olla väärässä joltain osin, koska en ole Micraan vaihtanut kytkintä. Muihin autoihin kytkimiä olen kyllä vaihtanut.
Micra 1.0 Avec vm.1999

jip59

LainaaDuodaa, tarkennetaan hieman. Keskitystyökalu voi olla tarpeen, jotta saadaan kytkinlevy oikealle kohdalle vauhtipyörään nähden, ennenkuin paineasetelma kiristetään paikalleen. Jos kytkinlevy ei ole kohdallaan, ei vaihteistoa yleensä saa paikalleen ollenkaan. Jos jollain keinolla väkisin saisikin laatikon paikalleen, niin kytkinlevy löytäisi oikean paikan, kun painaa kytkintä ensimmäisen kerran. Ei siis sillä tavoin olisi "epäkeskohiomakone".

Pidätän oikeuden olla väärässä joltain osin, koska en ole Micraan vaihtanut kytkintä. Muihin autoihin kytkimiä olen kyllä vaihtanut.
Juuri noin se menee...
Itse olen tehnyt kymmeniä ellen satoja kytkinremppoja työn puolesta lukuisiin eri merkkeihin ilman keskitystyökaluja mutta pitää olla varma osaamisestaan että saa levyn oikeaan kohtaan ilman kohdistustyökalua.
Kuten E.P.:kin kirjoitti että jos laatikko menee paikalleen niin ensimmäisen kytkimen painalluksen jälkeen on levy kohdallaan.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

OH2KV

#10
Lainaa

---clip--- Onko tosiaan näin että tästä voi selvitä vaan kytkinvaijerin löysäämisellä? ---clip---
ON. Levy ei ensimmäisen säätötarpeen tullessa vastaan ole vielä "loppu"
Mutta ajapa sillä säätämättä, niin pian vaihdat muitakin osia kytkimen lisäksi.
Huonolla säkällä uuden vauhtipyörän......

Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.