Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Dieselimäinen tyhjäkäyntiääni

Aloittaja Heinämies, toukokuu 04, 2012, 21:12:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heinämies

Nyt siellä virtaa Mobil Super 2000 10W-40. Normaalien koeajorimpsujen jälkeen tossa pihalla tsekkaillessa kuului kevyttä kilinä-sirinää joka kesti hetken - taukosi - alkoi uudestaan -taukosi. Nostin kevyesti kierroksia ihan hetkeksi. Tämän jälkeen hiljeni eikä alkanut enää uudestaan. Pari minuuttia annoin vielä käydä ja sammutin. Jos öljynvaihto ei "korjannut" ongelmaa niin ainakin lievensi sitä huomattavasti.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Tero-75

LainaaNyt siellä virtaa Mobil Super 2000 10W-40. Normaalien koeajorimpsujen jälkeen tossa pihalla tsekkaillessa kuului kevyttä kilinä-sirinää joka kesti hetken - taukosi - alkoi uudestaan -taukosi. Nostin kevyesti kierroksia ihan hetkeksi. Tämän jälkeen hiljeni eikä alkanut enää uudestaan. Pari minuuttia annoin vielä käydä ja sammutin. Jos öljynvaihto ei "korjannut" ongelmaa niin ainakin lievensi sitä huomattavasti.
Paitsi että tuo menee samalla lailla litkuksi kuumana. Tuo 10W kertoo ominaisuuksista kylmänä. Seuraavan kerran kun ajelet öljyt kunnolla lämpimiksi alkaa ketju todennäköisesti sirisemään uudestaan.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Heinämies

#32
Lainaa
Paitsi että tuo menee samalla lailla litkuksi kuumana. Tuo 10W kertoo ominaisuuksista kylmänä. Seuraavan kerran kun ajelet öljyt kunnolla lämpimiksi alkaa ketju todennäköisesti sirisemään uudestaan.

Ahaa.... okei.

Kerro esimerkkiöljy jota kannattaisi sitten kokeilla jos oireet jatkuu, eli mikä olisi tähän vaivaan parasta eli ei mene ns. litkuksi kuumana?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

#33
Koska tuo ei nyt öljynvaihdolla täysin mennytkään ohi niin vaihdan itse siihen oikeanlaiset öljyt. Harmi että tuo vaihto meni hukkaan, mutta eipä öljykään maksanut kuin kolmekymppiä vaihtotöineen.

Eli... mikä öljy tuohon nyt? Mikä ei mene litkuksi kuumanakaan? Käyn huomenna hakemassa Motonetistä (tai muualta) ja vaihdan.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

take

Appiukon P10 oli samanlaista ongelmaa eli rallattaa-ei rallata-rallattaa taas. Syy selvisi kansiremppaa tehdessä. Kuten sinullakin, ketjun kiristin jumitteli. Se tosin korjaantui kun pumppasi sieltä tervat ulos ja uudessa öljyssä kylvetti ja pumppaili sitä. Pilttipurkillinen uutta öljyä muuttui tervaksi. Lisäksi ketjukopassa ja rattaissa oli melkoinen kerrostuma mämmiä. Kaavittiin sieltä kaikki pois mitä saatiin ja laitettiin vanha kiristin takaisin ja sen jälkeen ei ole rallatellut. Öljynä käytetty nyt TB Gold 5W-40. En tiedä onko se välttämättä parempaa viskositeetin kannalta, mutta ainakin pysyy kone puhtaana toisin kuin mobililla. Ongelmaa vertailuun tietysti tekee se että kansirempan yhteydessä venttiilit koneistettiin ja säädettiin ja samalla sylinterikannen kanavat tuli perusteellisen puhdistuksen kohteeksi.(koneistusjäte pois)

Mutta jos juuri olet öljyt vaihtanut niin anna nyt olla hetki ja aja. Vaihda sitten kun öljy alkaa mittatikussa näyttää tummumisen merkkejä. Jos se uusi öljy pesisi vähän kuonaa pois.

Heinämies

LainaaMutta jos juuri olet öljyt vaihtanut niin anna nyt olla hetki ja aja. Vaihda sitten kun öljy alkaa mittatikussa näyttää tummumisen merkkejä. Jos se uusi öljy pesisi vähän kuonaa pois.

Juuri tulin treeneistä jotka ovat noin 20 minuutin ajomatkan päässä. Menomatka taajama-alueella kaupungin halki ja paluumatka kutostietä Tykkimäen liittymä - Prisman ramppi. Tällä kertaa ei kuulunut mitään "hälyääniä" vaan ihan normaali pehmeä käyntiääni. Voi siis olla että uusi öljy on putsannut joitain paikkoja. Ainakin tämä reissu meni ihan ilman mitään ylimääräisiä rallatuksia. Aika outoa tosin jos juuri uusittu kiristin jumittelee, mutta voihan se johtua vanhasta öljystä.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Tuossa toisessa ketjussa puhutaan käynnistyksessä savuttavasta Primerasta ja nissa-man ehdottaa moottorin sisäpesua Fortella. Se voisi tehdä hyvää tässäkin tapauksessa. Lähtisi ainakin ylimääräiset mämmit pois.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

nissan-man

#37
LainaaTuossa toisessa ketjussa puhutaan käynnistyksessä savuttavasta Primerasta ja nissa-man ehdottaa moottorin sisäpesua Fortella. Se voisi tehdä hyvää tässäkin tapauksessa. Lähtisi ainakin ylimääräiset mämmit pois.
Se kyllä kannattaa.. 250tkm ajetusta primera sekin kokemus, aina käytetty synteettistä öljyä ym niin älyttömän paskaset öljyt tuli pihalle kun forten käytti sisässä. Sen jälkeen pysyny kirkkaana öljyt, ei tummu 15tkm aikana.  8-) Paljon sinun pirssillä ajettu?
P10 GA16DS

Heinämies

#38
Jos entinen omistaja ei höpissyt omiaan niin tuossa on vaihtokone jolla on miun laskujen mukaan ajettu nyt noin 225 000. Matkamittarissa komeilee 425 000.

Tuo Forte siis on ihan oikeaa ja toimivaa ainetta eikä mitään "ostos-TV kun ostat tämän niin maailma parantuu" -tuote? Muistan jonkun sanoneen joistain tällaisista aineista että ovat täyttä humpuukia, mutta lienee kyse "Motonettikamasta"?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

nissan-man

LainaaJos entinen omistaja ei höpissyt omiaan niin tuossa on vaihtokone jolla on miun laskujen mukaan ajettu nyt noin 225 000. Matkamittarissa komeilee 425 000.

Tuo Forte siis on ihan oikeaa ja toimivaa ainetta eikä mitään "ostos-TV kun ostat tämän niin maailma parantuu" -tuote? Muistan jonkun sanoneen joistain tällaisista aineista että ovat täyttä humpuukia, mutta lienee kyse "Motonettikamasta"?
ihan kunnon kamaa sen pitäs olla, käyttävät korjaamoillakin ja sitä ei ihan jokapaikasta edes saa/ joskus ei ainakaan ollut jälleenmyynnissäkään..  http://www.tecalemit.fi/tuotteet/tuotteet/korjaamotarvikkeet/moottorin-sis%C3%A4puhdistus-fort%C3%A9/fort%C3%A9-tuotteet/moottori/motor-flu  Missäs tämä sinun auto sijaitsee?  8-)
P10 GA16DS

Tero-75

Forte on nimenomaan ammattikäyttöön tarkoitettu moottorin ja sen osien lisäaine/puhdistusainesarja. Forte kieltää myynnin yksityisille koska aineet väärinkäytettyinä saattavat aiheuttaa vakavan moottorivaurion.

Esim tuo moottorinpuhdistusaine mm. pudottaa öljyn viskositeetin niin alas että rasituksessa moottori todennäköisesti kärsisi. Siksi autolla ei saa ajaa silloin kun Fortet on sisällä.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Heinämies

#41
Fortea on tossa SEO:lla jonka korjaamoa mie olen tarvittaessa käyttänyt. Sinne vien sen "sisäpesuun" sitten.

Nythän sen voisi käyttää koska nuo uudet öljyt on täysin kullankeltaisia vielä. Näkisi selkeästi miten paskaista soosia sieltä valuu ulos ;D

Kerro Tero vielä mitä öljyä sie suosittelet... eli sellainen mikä ei mene litkuksi kuumanakaan.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Lainaa
Missäs tämä sinun auto sijaitsee?  8-)

Kuusankosken epäautonomisessa Kouvostotasavallassa, kuin?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

nissan-man

Lainaa

Kuusankosken epäautonomisessa Kouvostotasavallassa, kuin?
Aivan vähän turhan kaukana että oishan sitä voinu tulla vaikka tsiikailemaan mikä mättää  8-) Ite oulunseudulla pyörin.
P10 GA16DS

Alppu

Lainaa
Paitsi että tuo menee samalla lailla litkuksi kuumana. Tuo 10W kertoo ominaisuuksista kylmänä. Seuraavan kerran kun ajelet öljyt kunnolla lämpimiksi alkaa ketju todennäköisesti sirisemään uudestaan.


Ei ihan näinkään, olen antanut itseni ymmärtää, että laajemman viskositettialueen öljyt ovat myös voimakkaammin lisäaineistetut, joissa nämä lisäaineiden ominaisuudet saattavat huonontua, jopa romahtaa...  :-?

Riippuu varmasti mitä aineita sinne purkkiin on tungettu... 

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Lainaa
Se kyllä kannattaa.. 250tkm ajetusta primera sekin kokemus, aina käytetty synteettistä öljyä ym niin älyttömän paskaset öljyt tuli pihalle kun forten käytti sisässä. Sen jälkeen pysyny kirkkaana öljyt, ei tummu 15tkm aikana.  8-) Paljon sinun pirssillä ajettu?


Höpsistä tai sitten se paska taas kerääntyy sinne koneeseen.. mitkä öljyt sulla on?  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

micramies

Liian pitkään ajetuilla öljyillä kanavat voivat ahtautua  "liejusta" joksi öljy muuttuu liian vanhana.
Linkin videolla Kia josta 3 vuoden aikana taidettu öljynvaihdot unohtaa, liejun puhdistamiseksi avasivat venttiilikopan kannen, nokka-akselit oli irrotettava ja muuttuvan venttiiliajoituksen säädin meni uusiksi:
http://www.youtube.com/watch?v=KC-SxrsgEwo

Irrottivat öljypohjankin + "kuten kaikki muukin tässä autossa" myös jakohihnan vaihto oli tekemättä ajallaan :D
http://www.youtube.com/watch?v=oIkxlWpJ6bk&feature=relmfu

Ilmeisesti Forte puhdistaa öljykanavat mutta entä öljypumpun siivilä ja muut paikat mihin lieju voi kerääntyä?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

nissan-man

Lainaa


Höpsistä tai sitten se paska taas kerääntyy sinne koneeseen.. mitkä öljyt sulla on?  :D
No huomattavasti kirkkaammat öljyt ku ennen käsittelyä. Shell helix ultra 5w-40
P10 GA16DS

Heinämies

Tässähän on myös se, mihin öljynvaihdossa kiinnitettiin huomiotakin.... eli kylmänä käynnistettäessä kun öljyt on "alhaalla". Tällöinhän normisti sekunnin pari kuuluu sellainen "rallatus" mikä kuuluu ihan asiaan. Nyt tämä "alkurallatus" kestää useamman sekunnin. Nyt tänään kiinnitin huomiota että öjynpaineen merkkivalokin paloi hieman pidempään kuin normaalisti. Lämpimänä sammuu samalla hetkellä kun auto käynnistyy.

Vien ensi viikolla tuon sinne sisäputsaukseen, koska on oletettavaa että öljyjen kiertoon lähdössäkin on nyt ongelmaa. Itse asiassa koko ongelma saattaakin olla öljyn kierrossa eikä edes ketjussa. Putsaako tuo öljypumpun myös?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Käytiin appiukolla tänään ja kerroin näistä äänistä. Sanoi että lakkaa kuuntelemasta liikaa ja aja ::)

Ei siis käynyt itse tsekkaamassa. Onko normaalia että kun öljy on ollut 5W40 ja nyt se onkin 10W40 niin kylmäkäynnistyksessä öljyvalo palaa hetkisen pidempään? Eikös tuo tarkoita juuri että se on sitkeämpää kylmänä... eikö se silloin lähde vähän hitaammin kiertämäänkin?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Alppu


Ääninäyte vois olla jotain kun tätä arvaillaan.

10W on ihan hyvä kesällä, pakkasten lähestyessä sitten vaihtaa ne 5W tai 0W.

Tai vaihda heti 0W-40, niin ei tarvitse vuodenajoista välittää ja lähtee voitelemaankin kylmänä mahdollisimman nopeasti.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Heinämies

Sain meidän digikamerasta äänet päälle ja laadukkaan koevedoksen. Otan ääninäytteen kun kylmäkäynnistän seuraavan kerran.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

nissan-man

LainaaSain meidän digikamerasta äänet päälle ja laadukkaan koevedoksen. Otan ääninäytteen kun kylmäkäynnistän seuraavan kerran.
Kylmäkäynnistyksessä on ihan normaalia se ääni. Itelläki joskus ääntää enemmän, joskus taas vähemmän. 5w-40 öljyt on hyvät ympärivuoden. http://nissan4u.com/parts/primera/el_p10e/1995_2/type_91/engine_mechanical/cylinder_head_rocker_cover_camshaft_and_valve_mechanism/illustration_1/ Tuosta kuvasta nro 3 ja 13 "laahain" on poistettu joistain vuosimallista ylöspäin ja kylmäkäynnistysrallatus on saatu poistettua, mutta sittenpä ei taas kuule ennalta mitään muutakaan..
P10 GA16DS

Heinämies

Enpä nyt saa ääninäytettä, koska tänään tuo on pelannut moitteettomasti. Myös öljynpaineen merkkivalo sammuu heti koneen käynnistyttyä, eikä "alkurallatusta" ole ollut.

Siitä huolimatta tuo lähtee moottorin sisäpesuun keskiviikkoaamuna lähiSeolle. Öljyiksi pyydän laittamaan ne 0W40 rasvat, ja ihan kunnolliset.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Tänäaamuna tehtiin Forte-puhdistus, ja uusiksi öljyiksi laitettiin Castrol Edge Professional 5W-30. Tätä nimenomaan suosittelivat. Nyt olen ajanut operaation jälkeen noin 30 kilometrin lenkin jossa on maantieajoa myös. Lenkin jälkeen tyhjäkäynnillä kuului se "siritys" tyyliin sirittää - ei siritä - sirittää, samoin hetken "rallatus" käynnistettäessä tunnin päästä uudelleen. Kaupunkikeikka äsken taas pelitti ihan ok. Seurailen tilannetta.

Ääninäytteetkin olisi, mutta koska tiedostomuoto on .AVI niin aijaa.com ei niitä lataa. Youtube-tiliä ei ole.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Nyt on.

Tuossa tyhjäkäyntiä kone lämpimänä 30 kilometrin lenkin jälkeen.

http://youtu.be/GnJDff-Eu68

Tuossa startti tunti myöhemmin.

http://youtu.be/o5Vkoy_44lc

Kommenttia?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

nissan-man

LainaaNyt on.

Tuossa tyhjäkäyntiä kone lämpimänä 30 kilometrin lenkin jälkeen.

http://youtu.be/GnJDff-Eu68

Tuossa startti tunti myöhemmin.

http://youtu.be/o5Vkoy_44lc

Kommenttia?
samankuullosta ääntä päästelee kuin itellä primera ennen jakopääremonttia. Lopulta äänti kuin diesel. Luulen että jakopään joutuu aukaisemaan.. Mulla rallatti kylmäkäynnistyksessä, sitten hiljeni ja alkoi taas lämpimänä..
P10 GA16DS

Alppu

#57
LainaaNyt on.

Tuossa tyhjäkäyntiä kone lämpimänä 30 kilometrin lenkin jälkeen.

http://youtu.be/GnJDff-Eu68

Tuossa startti tunti myöhemmin.

http://youtu.be/o5Vkoy_44lc

Kommenttia?


Mulla on noin 210 tkm mittarissa ja tuon äänen perusteella ei mitään hätää.. :)


Jännää että tuo rallattaminen on jaksottaista?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Heinämies

Lainaa
Jännää että tuo rallattaminen on jaksottaista?

No sepä se!

Sitä ei myöskään kuulu aina, ei vaikka kone olisi lämmin. Nyt sattui kuulumaan. Jos jakopään ketju on mennyt liian löysäksi niin eikö sen pitäisi ääntää koko ajan eikä vain silloin tällöin?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

StanLaurel

413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321