Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Dieselimäinen tyhjäkäyntiääni

Aloittaja Heinämies, toukokuu 04, 2012, 21:12:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heinämies

Otsikko sen sanoo....

Autoa kylmänä käynnistettäessä on normaalisti ehkä sekunnin - pari kuulunut dieselimäinen ääni joka "pehmenee" välittömästi.

Nyt olen huomannut että tällainen dieselmäinen ääni kuuluu aika usein lämpimälläkin koneella tyhjäkäynnillä esim. valoissa odotellessa.

Öljyä on koneessa, ja se on vaihdettu vuodenvaihteen tienoilla. Tuli mieleen että voisiko olla öljypumpussa vikaa?  Kylmäkäynnistyksen yhteydessähän öljyn kiertoon lähtöön menee se sekunnin - parin viive jonka aikana kone "rallattelee"..... Nyt kun se rallattelee muutenkin niin voisiko olla että öljy ei kierrä kunnolla?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

nissan-man

LainaaOtsikko sen sanoo....

Autoa kylmänä käynnistettäessä on normaalisti ehkä sekunnin - pari kuulunut dieselimäinen ääni joka "pehmenee" välittömästi.

Nyt olen huomannut että tällainen dieselmäinen ääni kuuluu aika usein lämpimälläkin koneella tyhjäkäynnillä esim. valoissa odotellessa.

Öljyä on koneessa, ja se on vaihdettu vuodenvaihteen tienoilla. Tuli mieleen että voisiko olla öljypumpussa vikaa?  Kylmäkäynnistyksen yhteydessähän öljyn kiertoon lähtöön menee se sekunnin - parin viive jonka aikana kone "rallattelee"..... Nyt kun se rallattelee muutenkin niin voisiko olla että öljy ei kierrä kunnolla?
Jakoketjunkiristin vaihtokunnossa.
P10 GA16DS

Heinämies

Silloin lie ketjukin parasta vaihtaa samalla?

Onko "kiireellinen" tapaus tällä oireenkuvauksella vai voiko odottaa parempia taloudellisia aikoja (=vaimon kesälomarahoja)?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

micramies

Onko siinä hydrauliset venttiilivälysten säätimet? Entinen Mazdani raksutti joskus kuin diesel niiden takia, siinä ei voinut ketjukaan raksuttaa kun jakopäässä oli hammashihna.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Heinämies

LainaaOnko siinä hydrauliset venttiilivälysten säätimet?

Nyt en osaa sanoa yhtään.... mistä sen näkisi? Tuo on siis Primera Fantasy 1,6 ja vm. -94.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

nissan-man

#5
Lainaa

Nyt en osaa sanoa yhtään.... mistä sen näkisi? Tuo on siis Primera Fantasy 1,6 ja vm. -94.
Ei ole hydraulisia.. kovapalasäätöiset ja erittäin harvoin tarvii säätää.. Kannattaa se ketjunkiristin tarkistaa ensin, sen "laahain" näistä ensin kulahtaa., kannen päästä luukku auki, lähtee irti 10mm avaimella ja kiristin on kans kahdella 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni, tosi nätti vaihtaa eikä kalliskaan. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=25-6059

PS. Jos jakopää ei äännä samanlai ku tässä http://www.youtube.com/watch?v=cF8nhrKhKog . niiin ei pitäisi olla paniikkia  8-) Ite jouduin kuitenkin tuon takia aukasemaan koko jakopään ja alaketjun laahaimen kiinnitys oli menny poikki.
P10 GA16DS

Heinämies

Siis ääni on periaatteessa ihan samanlaista mutta ei todellakaan noin voimakasta. Se myös häviää heti kun vähän nostaa kierroksia.

Tänään heitin äitini muuttokeikkaa ja huomasin että tuo "dieselityhjäkäynti" alkaa vasta kun autolla on ajettu pidemmän matkaa. Lyhyillä taipaleilla ei "dieselittänyt" vaikka moottori oli normilämmin, mutta ajettuamme Lappeenrannasta Kouvolaan tuksutti tuossa pihalla ihan selkeästi. Samoin kun saavuimme Lappeenrantaan ja tsekkasin valoissa käyntiäänen. Matkaa siis palttiarallaa 90 kilometriä.

Kotiin palattuamme kun reilun vartin tauon jälkeen lähdimme peräkärryä palauttamaan, ei taas enää ollut "dieselityhjäkäyntiä".
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Lainaa
kannen päästä luukku auki, lähtee irti 10mm avaimella ja kiristin on kans kahdella 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni, tosi nätti vaihtaa eikä kalliskaan.

Kiitti neuvosta! ;)

Onko tossa mitään muuta kuin vanha kiristin pois ja uusi paikalle, eli tarvitseeko tehdä/osata tehdä mitään säätöjä vai sopiiko se siihen kuin nenä päähän?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

nissan-man

#8
Lainaa

Kiitti neuvosta! ;)

Onko tossa mitään muuta kuin vanha kiristin pois ja uusi paikalle, eli tarvitseeko tehdä/osata tehdä mitään säätöjä vai sopiiko se siihen kuin nenä päähän?
Laittaa vaikka vähän öljyä siihen kiristimeen ja löysää kiristimen lukituksestaan että mäntä pääsee ulospäin, huomaat kyllä :)
Ei tarvi säätöjä tms.
P10 GA16DS

Heinämies

Pitää hoitaa homma heti ensi viikolla.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Onko muuten vielä antaa räjäytyskuvaa pelipaikoista niin tietää vähän miltä siellä näyttää ja mitä missäkin on? Googlettamalla ei onnannut.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Alppu

LainaaOnko muuten vielä antaa räjäytyskuvaa pelipaikoista niin tietää vähän miltä siellä näyttää ja mitä missäkin on? Googlettamalla ei onnannut.


http://nissan4u.com/parts/primera/el_p10e/1994_5/type_114/engine_mechanical/cylinder_head_rocker_cover_camshaft_and_valve_mechanism/
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Heinämies

Lainaa
kannen päästä luukku auki, lähtee irti 10mm avaimella ja kiristin on kans kahdella 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni, tosi nätti vaihtaa eikä kalliskaan.

Onko se tuo Alpun linkin "Illustration 2" osa numero 51? Sellaisen luukun mie löysin kun katsoin aamupäivällä pellin alle... Kyseisessä kaavakuvassa sen luukun takana ei näytä olevan mitään... Olenko nyt ihan hakoteillä sijainnin suhteen?

Entä mikä osan numero on noissa kaavakuvissa? Nyt ei nimittäin aukea yhtään.... :-?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

nissan-man

Lainaa

Onko se tuo Alpun linkin "Illustration 2" osa numero 51? Sellaisen luukun mie löysin kun katsoin aamupäivällä pellin alle... Kyseisessä kaavakuvassa sen luukun takana ei näytä olevan mitään... Olenko nyt ihan hakoteillä sijainnin suhteen?

Entä mikä osan numero on noissa kaavakuvissa? Nyt ei nimittäin aukea yhtään.... :-?
Juuri sen luukun alta löytyy yläjakoketju ja siellä on kiristinkin ;)
P10 GA16DS

Heinämies

Kiristin vaihdettu, vähän oli ahtaat paikat mutta hyvin onnistui.

Ensin vaikutti ihan hyvältä käyntiääni mutta reilun 10 kilometrin lenkin päätteeksi huomasin että dieselimäinen rallatus kuuluu edelleen, ja nyt myös matalilla kierroksilla ajettaessa.

Onko tähän selitystä?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Heitin äsken toisen samanlaisen lenkin, ja nyt ei rallatellut sen enempää tyhjäkäynnillä kuin ajossakaan.

Pitää seurailla tilannetta.

Oliko ekan koeajolenkin aikainen dieselimäinen käynti asiaankuuluvaa eli uusi osa ei vielä ollut "mukautunut"?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Kauppareissun jälkeen kuului taas ääntä. Avasin pellin ja jäin katselemaan ja kuuntelemaan. Välillä kuului, välillä ei ja tää vaihteli aika säännöllisen tuntuisesti muutamien sekuntien välein. Polkaisin välillä vähän kaasua, ja sen jälkeen kävi tasaisesti ilman ketjun ääntä.

Outoa.... :-?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

BA

Ketjun kiristimellä ei sitten todennäköisesti kierrä öljy kunnolla jos vasta kierroksilla ketju kiristyy.

Tai sitten kilinä ei kuulu jakopäästä ensinkään...

akkuhappo

Voisi olla tekemistä öljylaadun kanssa?  :-?
Tai sitten tosiaan ei kuulu jakopäästä on myös vaihtoehtona

Heinämies

#19
Kyllä se kuuluu ja juurikin sen luukun takaa minkä mie tänään avasin kun kiristimen vaihdoin.

Kylmänä startatessa rallattaa sen pari - kolme sekuntia ja sitten pehmenee ääni täysin. Vasta täysin lämpimällä koneella kuuluu ajoittaista kilkatusta kuvaamallani tavalla, ja tarkkaan kun kuuntelee konehuoneen päällä röhnöttäen se kilinä siis kuuluu jakopäästä ylhäältä.

Mie ennen paikoilleen laittoa hölväsin osan öljyllä, ja öljyä on koneessa maksimirajaan saakka. Öljyt on vaihdettu vuodenvaihteen tienoilla eikä niillä ole vielä "kovin paljoa" ajettu.

Käyn nyt vielä yhdellä koeajolla........
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

BA

Voi se ketjukin olla sen verran venynyt ettei vara riitä kiristämessä enää.

Heinämies

#21
Kävin koeajolla. Startin jälkeen ääni pehmeni kuten pitääkin. Ajoin kollmisen kilometriä reilun satasen vauhdilla nelosvaihteella ja pysähdyin bussipysäkille kuuntelemaan, rallatti. Ajoin takaisin kahdeksaakymppiä vitosvaihteella ja rauhallisesti kotipihaan, ei rallattanut. Avasin pellin ja kuuntelin, ei edelleenkään rallatusta. Polkaisin kaasua pari kertaa reilusti, lähti rallattamaan. Sammutin moottorin ja starttasin uudestaan, sama rallatus jatkui. Rallatus menee niin että se hiljenee muutamaksi sekunniksi ja jatkuu taas ja tätä "sykliä" se siis jatkaa koko ajan. Rallatus liittyy nyt siis jotenkin korkeisiin kierroksiin lämpimällä koneella koska se tuntuu olevan se joka saa sen alkamaan.

Se vanha kiristin oli kulunut jo urille ja mäntä tuntui olevan aika jumissa, en sitä käsivoimin saanut painettua edes pohjaan.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

chery

Kannattaa suosiolla tehdä jakopää remppa. Nimittäin kokemusta on...Sunnystä meni reilu pari vuotta sitten ketju poikki. Rallattaen kesti omassa käytössä 16tkm (rallatti siis ostaessa jo) ja sit naps poikki ja tuho oli sen mukainen --> uutta konetta kehiin.

Onneks itellä levis takapihalle kun edellisenä päivänä oltiin Helsingissä käymässä ja se vasta yhtä juhlaa olis ollu jos sinne olis hajonnut.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Heinämies

LainaaKannattaa suosiolla tehdä jakopää remppa.

Niin se taitaa olla. Pitää vielä ottaa appiukon diagnoosi kilikalimetelin suhteen, mutta tuskin se asiaa muuksi muuttaa.

Alpun ylempää laittaman linkin mukaan tuossa on kaksi ketjua, eli molemmat lienee kannattaa vaihtaa samalla kertaa. Yläpuolen kiristintä en enää tarvitse koska se on jo uusi mutta mitä muita osia pitää vaihtaa itse ketjujen lisäksi?

Tuosta voisi ottaa vähän pitempiaikaisen projektin. Ketjujen laiton kanssa appiukko voi tulla katsastamaan että ne menee niin kuin pitää. Muun homman pystyn kait korjausoppaan kanssa tekemään itsekin kaikessa rauhassa ajan kanssa.

Korjaamotyönä tuo olisi varmaan jo monen monen satasen paukku, osaako joku sanoa mitä se noin ehkä suurinpiirtein kustantaisi 65 euron tuntiveloituksella ammattilaisen tekemänä?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

#24
Tänään ei enää rallattanut vaan paikoitellen ihan kilkatti. Kävin kahdella korjaamolla kysymässä arviota. Kummassakin oltiin samaa mieltä että jakopää pitää ääntä. Kumpaisessakin oltiin myös samaa mieltä sen suhteen että ihan helvetin isotöinen juttu ja tietty helvetin kallis. Toisessa korjaamossa todettiin myös että eräs omista asentajista oli tehnyt ketjurempan autotallioloissa ja oli ollut tosi paskamainen tehdä. Jos ammattimies on kokenut homman noin niin tällaisella yksinkertaisia hommia osaavalla tumpelolla ei ole mitään realistisia mahdollisuuksia onnistua pihalla tehden. Homma jää siis "hautumaan" ja tarpeen tullen ei kait ole muuta vaihtoehtoa kuin myydä tuo ketjuvikaisena eteenpäin. Sikäli harmi kun tuohon on tullut tehtyä yhtä sun toista, ja viimeimmäksi jarrut. Näillä resursseilla tuota ei kuitenkaan korjata, eikä paikalliset korjaamot tunnu edes huolivan tuollaista työmaata ja vaikka huolisivatkin niin kustannukset karkaavat järjettömyyksiin.

Vähän aikaa sitten otin tuon luukun uudelleen auki ja vähän liikuttelin kiristäjää. Toisessa korjaamossa todettiin ettei kiristimen vaihto auta jos ketju on niin löysä ettei kiristy enää. Tuo uusi kiristin ei ollut tosin lähelläkään ääriasentoaan. Yritin painaa sitä lisää ulospäin auki meisselillä kampeamalla mutta en osaa sanoa sainko sitä liikkumaan. Korjaamolla kehotettiin myös tsekkaamaan ketjun tiukkuus mutta mistäs mie tiedän onko se liian löysällä vai sopivalla.... en ole näiden kanssa ennen pelannut. Kyllä se jousti meisselillä painettaessa. Koeajossa toimi ihan hyvin taajama-alueella, eli ei ääniä mutta kutostien pyrähdyksen jälkeen rallatti hieman. Kaupassapistäytymisen jälkeen ei enää rallattanut vaikka tuskin kone ehti paljoa jäähtymään about kymmenessä minuutissa. Sikäli siis parempi tilanne kuin tänään aamupäivällä.... tiedä sitten oliko tuolla äskeisellä roplaamisella jotain vaikutusta johonkin.

Toistaiseksi mennään siis näillä eväillä. Jos jollakulla on joitain vinkkejä vielä antaa johonkin (en kyllä enää tiedä mihin...) niin ei kun antaa tulla vaan.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

nissan-man

#25
LainaaTänään ei enää rallattanut vaan paikoitellen ihan kilkatti. Kävin kahdella korjaamolla kysymässä arviota. Kummassakin oltiin samaa mieltä että jakopää pitää ääntä. Kumpaisessakin oltiin myös samaa mieltä sen suhteen että ihan helvetin isotöinen juttu ja tietty helvetin kallis. Toisessa korjaamossa todettiin myös että eräs omista asentajista oli tehnyt ketjurempan autotallioloissa ja oli ollut tosi paskamainen tehdä. Jos ammattimies on kokenut homman noin niin tällaisella yksinkertaisia hommia osaavalla tumpelolla ei ole mitään realistisia mahdollisuuksia onnistua pihalla tehden. Homma jää siis "hautumaan" ja tarpeen tullen ei kait ole muuta vaihtoehtoa kuin myydä tuo ketjuvikaisena eteenpäin. Sikäli harmi kun tuohon on tullut tehtyä yhtä sun toista, ja viimeimmäksi jarrut. Näillä resursseilla tuota ei kuitenkaan korjata, eikä paikalliset korjaamot tunnu edes huolivan tuollaista työmaata ja vaikka huolisivatkin niin kustannukset karkaavat järjettömyyksiin.

Vähän aikaa sitten otin tuon luukun uudelleen auki ja vähän liikuttelin kiristäjää. Toisessa korjaamossa todettiin ettei kiristimen vaihto auta jos ketju on niin löysä ettei kiristy enää. Tuo uusi kiristin ei ollut tosin lähelläkään ääriasentoaan. Yritin painaa sitä lisää ulospäin auki meisselillä kampeamalla mutta en osaa sanoa sainko sitä liikkumaan. Korjaamolla kehotettiin myös tsekkaamaan ketjun tiukkuus mutta mistäs mie tiedän onko se liian löysällä vai sopivalla.... en ole näiden kanssa ennen pelannut. Kyllä se jousti meisselillä painettaessa. Koeajossa toimi ihan hyvin taajama-alueella, eli ei ääniä mutta kutostien pyrähdyksen jälkeen rallatti hieman. Kaupassapistäytymisen jälkeen ei enää rallattanut vaikka tuskin kone ehti paljoa jäähtymään about kymmenessä minuutissa. Sikäli siis parempi tilanne kuin tänään aamupäivällä.... tiedä sitten oliko tuolla äskeisellä roplaamisella jotain vaikutusta johonkin.

Toistaiseksi mennään siis näillä eväillä. Jos jollakulla on joitain vinkkejä vielä antaa johonkin (en kyllä enää tiedä mihin...) niin ei kun antaa tulla vaan.
Ite oon kans tehny jakopääremontin ja eikä se mikään paskin homma todellakaan ollut  8-) Auto kannattaa vaan saada jonkinverran ylös että mukavempi öljypohja irroitella. minkalaiset öljyt sulla on koneessa nyt?  ::)
http://www.ebay.com/itm/ADP-Timing-Chain-Kit-94174S-ADP-91-99-Nissan-Sentra-200SX-NX-Eng-Code-GA16DE-/130640229367?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item1e6ac3b3f7#ht_2576wt_905 ;)
P10 GA16DS

StanLaurel

Mittaa öljynpaineet, saattaa olla pienillä kierroksilla huonoilla ohuilla (kuumana) öljyillä liian pieni paine pitämään ketjua kireellä. Paineet pitäisi olla 343-411 kPa 3000 rpm.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Alppu


Ei kai sinne mitään ralli formulaa ole koneeseen kaadettu?  ::)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Heinämies

Öljyt on vaihdettu paikallisella Cityvaraosalla 1.11.2012 ja niillä on ajettu tarkalleen 6136 kilometriä. Öljy on LQM 5W-40 tuon öljynvaihtotarran mukaan.

Olisiko syytä mennä vaihtoon ja jos on niin mitä tilalle?

StanLaurel, juuri pienillä kierroksilla ei ole ongelmia oli kone lämmin tai kylmä. Äänet alkaa kun ensin ajan vaikka muutaman kilometrin maantieajoa. Sen jälkeen rallatus kuuluu aina tyhjäkäynnillä. Eilen rallatus myös meni ohi kun jouduin ajamaan maantien jälkeen pari kilometriä traktorin perässä liki kotipihalle asti. Ennen traktoria risteyksessä kone piti ääntä tyhjäkäynnillä mutta se neljääkymppiä jolkottelu näemmä "auttoi".

Äsken kun kävin pankkiasioilla, kone tuli ajettua kunnolla lämpimäksi mutta taajama-ajossa ei mitään kilinöitä - ei edes sirinöitä - kuulunut vaan äänet oli normaalin pehmeät.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Tero-75

Nähtävästi öljy kuumetessaan ohenee sen verran ettei kykene kunnolla pitämään paineita kiristimessä yllä jolloin ketju alkaa ääntämään. Minulla oli edellisessä moottoripyörässä sama juttu.

Kuumasitkoltaan pykälää paksumpi öljy voisi auttaa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76